Hoii.. Ik volg de opleiding richting kinderopvang.. Ik moet nu over 3 weken een presentatie geven en het maakt niets uit waar over je het gaat hebben je mag geen powerpoint en niets gebruiken! wel beeldmateriaal en voorbeelden natuurlijk Maar ik zit me suf te denken maar ik weet gewoon niets te bedenken!! wie kan me inspiratie geven of heeft een leuk idee??? alvast bedankt!! Liefs, Paars
Nigros route zeker! Heb het donderdag gedaan,en zou eerlijk zegen daarop ben ik gezakt! Maar 1 voordeel die punten tellen toch niet mee! Ik had het over voorlezen gehouden, oftewel dat wou ik doen maar ik sloeg helemaal dicht. Het was ook een hele nare man Succes! En je hoeft over de examen niet in te zitten hoor het is echt een makkie.
Ik las eerder deze week een topic van een moeder die door het kdv werd aangesproken over het feit dat haar zoontje aan zijn piemeltje zat tijdens het verschonen van de luier. Terwijl dit volkomen normaal gedrag is! Misschien een ideetje om over zo'n onderwerp iets te doen? Dus wat is normaal in de (seksuele) ontwikkeling van jonge kinderen.
Tis maar een idee, maar een presentatie over veel voorkomende ongelukken. Wij hebben laatst ouderavond gehad en hebben daar een presentatie over gehad. Onderwerpen waren koortsstuip, brandwonden en vallen. Succes!
Er zijn natuurlijk heel veel onderwerpen.. MIsschien is het leuk om het bv over psychiatrische stoornissen bij peuters te hebben of peuters van ouders met psychiatrische stoornissen of hoe om te gaan met scheidingen van ouders. Veiligheid in en om het kdv, ook te denken aan pedofilie, trauma's, seksualiteit, ontvoering e.d ( extremere voorbeelden) je kunt het ook hebben over voeding, het steeds dikker worden van kinderen.
Er zijn zoveel onderwerpen waar je veel info over kan vinden hier: - zwangerschap - de groei en ontwikkeling van kinderen - kinderziektes - puberteit - kinderdagverblijf in het algemeen - adhd en gerelateerde diagnoses - moeilijk zwanger worden (ivf bv) - prematuur/dysmatuur en ga zo nog maar even door. Veel succes met je presentatie.
Inderdaad kun je een presentatie over kinderziektes doen? Waar ik zelf erg tegenaan liep was het feit dat geen van de leidsters echt begreep waarom ik wilde dat mijn kindje gevoed werd op verzoek (gekolfde melk). Sowieso vonden ze het veel makkelijker om haar kunstvoeding te geven. Ik begrijp dat ook wel, maar ik denk ook dat het belangrijk is voor ouders die net als ik hun kindje lang borstvoeding willen geven, dat het kdv daar in zo veel mogelijk steunt. Misschien kun je daar iets mee?
ik zou het niet te ingewikkeld maken, maar gewoon iets wat dagelijks voorkomt of te maken heeft met een kdv. Je doet die opleiding dus dan heeft het ook nog zin. bv: - conflictsituaties, hoe los je die op - voedingsbeleid op kdv - vieringen op kdv (sinterklaas, kerst, pasen ....) - allochtone kindjes
bedankt voor de reacties! zitten zeker een paar leuke dingen tussen. ga eens even bekijken waar ik veel informatie over kan vinden. ik vind 10 min wel lang en ik ben al niet zo goed in presenteren! en we mogen ook niets gebruiken.. dus nog maar even goed over na denken wat ik ga doen
Je mag wel een lijstje als ondersteuning hebben he! Die leg je dan op de tafel zodat je af en toe even kan kijken als je het niet meer weet! Gr en veel succes
Hoioi, Ga met je presentatie iets praktisch doen. Dat scheelt jou een hoop gehakkel voor de groep en vaak vind de groep dit ook erg leuk. Bijvoorbeeld: onderwerp Motoriek bij jonge kinderen. Eerst vertel je kort de inhoud van je presentatie. Je wilt iets van de theorie behandelen en je wilt iets praktisch met ze doen. Daarna vertel je een paar kernpunten over de motoriek. Bij welke leeftijd horen welke bewegingen. Als einde doe je twee spelletjes waarbij de motoriek op een speelse manier aangestip wordt. Bijvoorbeeld het liedje "in de maneschijn" of er zijn vast wel ergens motorische spelletjes te vinden zoals een kralenboog oid. Of als einde leg je een aantal spellen op tafel waarbij de groep (of kleine groepjes) even mee mogen 'spelen'en daarna vraag je hun mening. Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dit soort presentaties (beetje theorie en praktijk) erg goed worden ontvangen. en de tijd gaat lekker snel. Heel veel succes!!
mijn presentatie ging over het Syndroom van Munchhausen by Proxy. Hele interessante materie en ik was de enige die het daarover heeft gehad. (was 1 van de laatste van meer dan 50 personen). Als leraren ed voor de zoveelste keer weer iets horen over hetzelfde onderwerp zijn ze geneigd een lager cijfer te geven...