20 jaar geleden heb ik al eens geholpen met reanimeren, die man bleek achteraf een gescheurde aorta te hebben en is nooit te redden geweest. Toen heb ik geen slachtofferhulp aangeboden gekregen en heb er jaren last van gehad.... dat wil ik niet weer....
Ik ben er van overtuigd dat we er alles aan hebben gedaan met z’n allen om hem te redden. Daar twijfel ik niet aan, een paar anderen wel helaas. Toen de politie mijn nummer opschreef om door te geven bij slachtofferhulp heb ik gelijk een van de bestuursleden er bij gehaald om ook haar gegevens door te geven want er zijn veel meer leden die dit nodig hebben...
Ah dank je, als het me te lang duurt doe ik dat! De gene van het bestuur zei ook al dat ze zelf zou bellen als het te lang duurde morgen. Zij gaat het voor alle leden van de vereniging regelen want ze kan alle mensen beter bereiken dan ik.
Goedemorgen, ik heb net met slachtofferhulp gebeld. Had een hele aardige mevrouw aan de telefoon waarmee ik fijn gesproken heb. Helaas moest ze vertellen dat ze mij niet verder kon helpen en radde me aan naar de huisarts te gaan. Eigenlijk zijn ze niet voor hulp of steun na een natuurlijke dood. Ook zullen ze geen hulp verlenen voor de vereniging.... wel geven ze advies over waar hulp te vinden. Ik heb het bestuurslid gebeld dat we hulp moeten zoeken via een andere weg en ze gaat meteen actie ondernemen. Ik zelf heb over een kwartiertje een dubbele afspraak bij de huisarts. Woensdag avond komen we met de loop vereniging bij elkaar, vrijdag is de uitvaart en zaterdag komt er een soort stille tocht naar de plek waar het allemaal gebeurd is.... Mijn hoofd is al wat minder druk gelukkig.
Wat heftig zeg.. Kan me voorstellen dat alles als een film voorbij komt. Veel over praten, ook met bekenden. Ben je heel toevallig bhv'er op werk? De persoon die bij ons bhv geeft, zegt altijd dat als we iets heftigs, zoals een reanimatie, meemaken, we hem mogen bellen om te praten. Ook als dit buiten werktijd is gebeurd.
Heel fijn gesprek gehad met de huisarts en meteen een afspraak gemaakt voor volgende week om nog eens te praten. Ze had ook nog de tip om via de gemeente hulp op verenigings niveau te regelen dis ik hoop dat dat gaat lukken.