Ervaring met Stephanie Lampe?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Ilse84, 26 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Hi allemaal!

Mijn dochter is nu ruim 8 weken. En ben een beetje op zoek naar ritme. Mij oudste dochter hebben we ingebakerd en ria blom gevolgd. Dus laten huilen zeg maar. Dat heeft me zo tegengestaan dat ik dit nu anders wil doen. Maar haar altijd in slaap wiegen ben ik ook geen voorstander van. Ik heb nog een dochter van 2,5 die graag (veel) aandacht wil.

Hebben jullie ervaring met de boeken van Stephanie Lampe? En zal het lezen van het boek iets toevoegen voor ons? Ik snap het belang van een vast ritme en daar proberen we ons dan ook aan te houden. Dat heb ik uit de boeken van Blom gehaald.

Fijne tweede kerstdag allemaal!

2. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hey, wij hebben met 7 maanden een consult gedaan bij Lampe. Nou zou ik dat niet aanraden (grootste deel van t consult stond ook zo in haar boek). Maar Baby in een droomritme zou ik wel aanraden. Vooral de wakkertijden vond ik verhelderend.

3. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Bij mn oudste heb ik “Blom” gevolgd. Bij mn jongste heb ik “lampe” gevolgd.
    Hoewel ik het fijn vond om een soort houvast te hebben, gaven beide methodes ook een soort onrust (bij mij) met zich mee. Want wat als je kindje niet netjes de voorgeschreven 2 uur slaapt? Wat nou als ie een uur eerder wakker wordt dan “gepland”. Ik werd er maar zenuwachtig van.
    Ik hield me op een gegeven moment maar vast aan het feit dat alles beter wordt als ze wat maandjes ouder zijn.

Ilse84 vindt dit leuk.
  4. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Je moet het wel met een korrel zout nemen ja. Maar het boek lezen geeft ook al meer inzicht in de wereld van je baby. Wij hebben met het boek onze oudste wel beter laten slapen en vrienden van ons ook.

Ilse84 vindt dit leuk.
  5. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Heeft het boek van Lampe je nieuwe inzichten gegeven? Of kijken de boeken erg op elkaar en verschilt het alleen in het niet laten huilen bij Lampe?

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.942
    113
    Vrouw
    Dat hangt natuurlijk wel af van hoe je zelf over bepaalde dingen denkt.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik heb het boek nu bij onze dochter (ook de 2e) even van een vriendin geleend, maar vond er niet veel vernieuwends in staan. De wakkertijd van een baby van bepaalde leeftijd wist ik wel aardig en de vaste volgorde hielden we hier ook al heel snel aan van verschonen, voeden, boertje/rechtop, even knuffelen/ spelen en weer naar bed.
    Ik heb nu bepaalde dingen ook anders aangepakt dan bij onze zoon, maar moet eerlijk zeggen dat onze dochter nu ook een stuk makkelijker is, dus niet helemaal te vergelijken.
    Wat ik in elk geval gedaan heb is niet direct bij elke kik naar boven, maar kijken of ze zelf weer in slaap valt. Nu werd onze zoon altijd direct krijsend wakker en onze dochter dus niet, die ligt rustig een half uur in d'r bed te babbelen en wordt 't dan pas zat of slaapt weer verder.
    Ik weet niet waar je verder echt behoefte aan hebt, maar ik vond het gewoon fijn om een bepaald ritme aan te houden waardoor iedereen wist waar hij aan toe was. Al die schema's in dat boek pasten niet bij ons, onze dochter heeft inmiddels wel een aardig schema/ritme, maar dat heeft ze zelf zo geregeld en is ook niet het 7/11/15/19 ritme wat je bijna overal ziet.
    Oh wat hier wel heeft geholpen is haar op een redelijk vaste tijd 's morgens wakker maken, daar zijn we rond de 3 maanden mee begonnen en dat heeft wel goed geholpen voor een beetje structuur door de dag heen.
    Laten huilen doe ik overigens niet. Ze mag even mopperen of jengelen, tegenwoordig kan ze soms een paar minuten even boos liggen doen, dat is geen overstuur huilen of krijsen, gewoon wat protesteren, maar al snel valt ze toch in slaap. Dit is puur op gevoel, ik ken m'n eigen kind inmiddels goed genoeg om te weten of het op dat moment nodig is om direct naar d'r toe te gaan of dat ze het mopperen even nodig heeft.

Vero0504 en Ilse84 vinden dit leuk.
  8. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Ik moet erbij zeggen, mijn oudste is inmiddels 12 jaar. Dus het boek van Blom staat me niet meer heel helder in mn herrinnering (ik weet niet meer alle details die beschreven werden). Wel weet ik dat de manier van blom tegenwoordig als onstreden gezien zal worden. Het laten huilen van een baby zal tegenwoordig door vrijwel niemand meer goedgekeurd worden. En dat is wel waar Blom aardig op hamert. Ik was 12 jaar geleden nog heel jong. Mijn man ook. Onze dochter was een (enorme!) huilbaby. En ik had een zware PND. Dit alles zorde ervoor dat ik Bloms methode als laatste strohalm zag. En ik moet zeggen; het inbakeren was wel echt een gouden tip! De rust keerde (aardig terug). Maar ik heb haar ook regelmatig laten huilen. Ik wist niet beter.
    Zoals gezegd, inmiddels is ze 12, en heeft ze er niets aan overgehouden :). Voordat ik heel zp over me heen krijg; ik handelde uit wanhoop.
    Toen mijn dochter 10 jaar was kreeg ik nog een zoontje. Bloms methode pastte niet meer bij me (wel inbakeren). Dus heb ik Lampes methode toegepast. En hoewel ik daar wel iets van heb opgestoken kon ik er niet zo heel veel mee. Ik vond het fijn om te weten welke “wakkertijd” er bij welke leeftijd hoorde maar als je baby zich daar niet aan houdt, kan je aardig onzeker worden (zoals ik)
    Ik heb alle boeken in een hoek gesmeten en ben overgegaan op mn eigen methode; lekker met de wind meewaaien. We zien wel waar het schip strandt. En daar voelde ik me zeer ontspannen bij. Ik weet dat alles mettertijd beter wordt. Zoon is inmiddels 3 jaar en slaapt als een os :)
    Alles wordt uiteindelijk beter en makkelijker! Soms heeft het gewoon wat tijd nodig. Doe waar jij je goed bij voelt. Welke methode dat ook is.

Ilse84 vindt dit leuk.
  9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ik vind het boek wel een aanrader, ik pak het er ook bij mijn tweede kind regelmatig bij als 'richtlijn' voor wat een fijn slaapritme voor hem zou zijn. Maar verwacht geen wonderen met zo;n jonge baby: de eerste 2-3 maanden zijn het gewoon kleine ongeleide projectielen die maar wat aanrommelen ;)

Ilse84 vindt dit leuk.
  10. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Gewoon even lenen in bibliotheek dan kan je het lezen en als het bevalt aanschaffen. Ik heb wel wat aan schema's gehad bij zoon maar dochter was zo onrustig dat lampe niet hielp (alleen kno ingreep).

Ilse84 vindt dit leuk.
  11. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik geloof niet in boekjes, luister naar je gevoel en probeer niet teveel te controleren. Vanuit stress en controle gaat alles mis.

Madelein84 en Aardbeitjes vinden dit leuk.
  12. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Dit.
    Al die zogenaamde experts, ik heb er echt een hekel aan. Blijkbaar heeft je dichter behoefte aan jouw nabijheid. Kijk naar je kind. Voel. En dan komt het echt vanzelf.
    Ik vind daarnaast 8 weken rijkelijk vroeg om een ritme te verwachten.

Al eens over een draagdoek nagedacht? Zo kom je tegemoet aan de behoefte van je kindje en kan je je oudste ook aandacht geven.
    Kijk verder eens wat je wel kunt met een baby in je armen. Ik lees op dat moment een boekje met haar, kruipt ze heerlijk tegen ons aan. Of we gaan kleuren, torens bouwen met Duplo, etc. Er is echt zat te verzinnen wat je kunt doen!

Be Happy en Ilse84 vinden dit leuk.
  13. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Er is trouwens een groot verschil tussen een vast ritme en een vaste volgorde.

Door bepaalde zaken als drinken, spelen, aankleden en badje op dezelfde volgorde te doen creeer je voorspelbaarheid. En dat is fijn als js nog niet met woorden kunt communiceren.

Sela~ vindt dit leuk.
  14. Sela~

Sela~ Actief lid

22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Ik heb er veel aan gehad bij mijn 3e. De 4e had ernstige reflux (bleek veel later) dus toen werkte de tips van Lampe niet. Nu heb ik een heel makkelijke baby (halleluja wat heerlijk!!) en het boek vooralsnog niet nodig, maar heb het hier nog wel liggen en heb er heel bruikbare tips uit gehaald! Vond het echt inzichtelijk.

15. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja heb een draagdoek en daar draag ik haar dagelijks in. Alleen ze slaapt er niet zo lang in en wordt er wat onrustig van..

16. Ilse84

Ilse84 Fanatiek lid

25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Thanks voor alle reacties! Ik heb besloten om inderdaad nog even met de winden mee te varen en het boek niet aan te schaffen. Sowieso hebben we een vast schema voor de voorspelbaarheid, maar als er behoefte is aan iets anders dan dan doen we dat.

Moet snel aan het werk straks weer en zou het vooral ook voor mijn dochter fijn vinden als het slapen lekker gaat.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Hier nooit slaapboeken gebruikt, wel heel veel op dit forum gezeten :) . Ritme komt er vanzelf in is mijn ervaring hier, probeer een goed startmoment van de dag te vinden (wat straks ook nog past als je gaat werken), houd dingen voorspelbaar in een vaste volgorde en veel meer kan je niet regelen, die ukkies bepalen nog t ritme grotendeels (verplichtingen uitgezonderd) wij zijn momenteel dienstverlenend. Pas met een maand of 4 kregen wij echt een patroon, totdat er weer zo'n sprong voorbij kwam en toen klopte er weer geen hout van. Trok vanzelf weer bij overigens

Ilse84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina