Ervaring met terug helemaal plat leggen bij reflux? Advies fysio

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door annabel88, 20 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Zojuist hebben wij de fysio op bezoek gehad. We dachten dat ze kwam helpen met reflux adviezen en ontspanningsoefeningen maar in plaats daarvan hebben we te horen gekregen dat we het echt niet goed doen... :(

    Regelmaat/ voeden/ prikkelreductie doen we allemaal volgens de boekjes MAAR onze zoon slaap overdag in de draagzak en snachts in zijn speciale anti reflux bed op 40 graden.

    We "moeten" hem nu al zn slaapjes terug in zn gewone bed gaan laten doen, oftewel plat. Rechtop houden is volgens haar onzin, sowieso heeft hij er volgens haar dankzij de medicatie echt geen last meer van (ranitidine).

    Afgezien van het feit dat ik zo'n kleintje eigenlijk echt niet wil laten huilen vind ik het moeilijk om hem ineens plat te leggen.. Ik weet het, we merken het vanzelf, maar we gaan ook over 3 dagen op vakantie.

    Iemand hier iets zinnigs over te zeggen??
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Uhm.... ik wil hard roepen dat ze er geen verstand van heeft, maar goed. Als mama van 3 reflux kids waarvan 1 er 4 jaar last van heeft gehad... durf ik te stellen dat je naar je kindje moet kijken. Bedje wat schuin, of op de buik slapen, wat werkt. En dat zal voor elk kind anders zijn. Medicijnen maken de reflux niet meer pijnlijk, maar voeding kan nog steeds omhoog komen. Daar veranderd medicatie niet aan. Ze groeien er overheen of er is een ander probleem aan ten grondslag.
    Ik snap wel dat je je kindje wilt laten wennen aan het in zijn eigen bedje slapen. Want tot hoelang wil je dit zelf doen zonder dat het zwaar voor jezelf word op welke manier dan ook... dit houd je waarschijnlijk ook geen maanden vol. En door nu te oefenen went je kindje er aan. Dus vanuit dat oogpunt snap ik wel dat ze adviseerde je kindje in zijn eigen bed te leggen.
     
  3. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Euh ik als fysio ken die richtlijnen niet... Ik adviseer mijn cliënten met hoofd wat hoger te liggen of nog even rechtop.

    Ben wel benieuwd,... Zijn dat nieuwe richtlijnen?
     
  4. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Dank jullie voor je reacties! Ik begrijp het in eigen bedje ook helemaal hoor, zouden we idd ook liever willen. En het allerliefst gewoon plat natuurlijk. Hij is nu 24u per dag rechtop he, in de middag leggen we m 10min in de box omdat we bang zijn voor een soort van ontwikkelingsachterstand?? Maar sinds we dit doen lijkt het ook weer erger... ben alleen zo bang dat het niet zo is, dat het tussen onze oren zit, heel mn gevoel zeg van niet maar die twijfel is niet fijn.

    We gaan in ieder geval na de vakantie er naartoe werken om hem ook overdag in zn bedje te leggen, maar als hij zo vreselijk onrustig blijft weet ik niet of we er goed aan doen. Vraag blijft; komt het door de reflux of vind hij het in bed liggen gewoon niet fijn?

    De fysio (Of in ieder geval die bij ons kwam) adviseert vanuit Ria Blom. Ik weet niet of Ria ook iets te zeggen heeft over reflux haha maar inderdaad, volgens onze fysio is rechtop houden niet zinvol. Ons bedje staat natuurlijk extreem schuin maar zij zei, zo lang zn hoofd niet lager ligt dan zijn lichaam kan hij geen extra last hebben van de reflux.
     
  5. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Wat ik zou doen? Heel snel een andere fysio zoeken, en dan eentje die absoluut niet achter de antieke ideeën van Ria Blom staat. Je doet het juist super goed door je kindje rechtop te houden en geborgenheid te bieden met dragen.

    En je baby is pas twee maanden oud. Het is volstrekt normaal dat ze op die leeftijd overdag niet alleen in bed willen liggen. Ook niet als het een baby zonder reflux is! Dat komt vanzelf over een paar maanden.
     
    Patri1982, SAARC en Kolibrie vinden dit leuk.
  6. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Dit dit! Wat een muts zeg!
     
    SAARC en Jessi79 vinden dit leuk.
  7. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Ik word eigenlijk zo boos van dit advies van de fysio. Luister er alsjeblieft niet naar!
     
    SAARC vindt dit leuk.
  8. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Ligt hij in de box en op het aankleedkussen ook goed schuin?

    Heeft er al een lactatiekundige meegekeken met voeden als je bv geeft?

    Buikslapen al geprobeerd?

    Heb je al een ostheopaat overwogen in plaats van een fysio?

    Succes ermee, ik hoop dat je mannetje zich snel beter in zijn vel voelt!
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ria Blom is achterhaaaaaaald.
    Hou je kind lekker bij je als je kind het daar goed op doet.
    Draagzak is juist ook goed voor de ontwikkeling, goed voor de rompstabiliteit.
     
    Patri1982, SAARC, jolien 1986 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Oef Ria Blom, geloof al menig spontaan grijze haren zien ontstaan bij fysiek onzichtbare forummers. Heb me er zelf nooit in verdiept, ik gaf er mn draai maar aan en wat werkte bleef, wat niet werkte ging of kwam in andere vorm terug voor herkansing. Zal best in een van de vele methodes passen.

    Die medicatie stopt inderdaad de reflux niet, hij wordt minder pijnlijk maar je leefregels blijven belangrijk. In sommige gevallen heeft medicatie als bijeffect dat er minder gespuugd wordt begreep ik maar dat is meer een bonus dan de beoogde werking.

    Ik meen ook gelezen te hebben, maar dat zou een mama met ervaring met refluxmedicatie beter kunnen aangeven of dat al of niet klopt, dat ondanks de medicatie de slokdarm toch ontstoken kon gaan raken als de terugvloeiing in stand bleef. Het werd welliswaar minder zuur en bijtend door de medicatie dus dat duurde langer maar het voorkwam het niet.

    Eerste 6 weken voornamelijk hier mama matras, gaandeweg rustig aan opbouwen totdat bed geaccepteerd werd. Niet alleen neerleggen voor het slapen maar ook neerleggen voor ervaring op te doen dat bedje veilig is en eigenlijk best lekker ipv de plek waar je neergelegd wordt in je eentje en papa of mama verdwijnt.

    Dat laatste was overigens mijn interpretatie hoe zij een bedje mogelijk zou ervaren vandaar dat wij vooral op de andere kant de focus legde en de slaapjes die gebeurde als de bonus zagen ipv andersom. Weet niet of t hielp voor haar hoor, maar voor ons in elk geval wel de norm werd daarmee laag en alles wat goed ging werd als cadeautje gezien, maakte t hier net ff wat makkelijker om mee om te gaan als andersom redeneren. Ze accepteerde t bedje eigelijk best prima maar of dat kind eigen is of de aanpak, geen idee.

    Wat was de reden voor de fysio? Want dat snap ik niet helemaal in de context met de reflux.
     
  11. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Dit.
    Ik krijg al jeuk bij het horen van de naam van dat fossiel. :oops:

    Volgens mij zijn jullie al hartstikke goed bezig! Ik zou gewoon zo doorgaan, en af en toe proberen of die slaapjes overdag in eigen bedje lukken. En zo niet, dan nog even niet. Hij is nog zo klein!
     
    SAARC en Fristi2012 vinden dit leuk.
  12. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Er zijn zelfs studies dat kinderen eerder gaan staan als ze rechtop (zoals in draagzak/doek) ronddraaien om hun lengte as.

    Ik zou me nu totaal niet druk maken over de ontwikkeling. Zo jong moet een baby'tje hechten en dragen is daarvoor geweldig.

    Wij hebben onze dochter met reflux ook veel gedragen, eerste jaar samen geslapen en dan in eigen bedje gelegd Etc. Ondanks dat ze erbij te vroeg geboren is loopt ze zelfs telkens iets voor op leeftijdsgenootjes

    Maak je echt nog geen zorgen... En doe vooral waar jij je prettig bij voelt.
    En als je wil afbouwen, doe het dan stapsgewijs.
     
    SAARC en Fristi2012 vinden dit leuk.
  13. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Allemaal bedankt voor de reacties, unaniem "tegen" ria blom, en niemand die zegt dat we het echt verkeerd doen.. Dit sterkt me enorm!

    Afgelopen nacht heeft ons zoontje van 21u - 2u - 6u in zn eigen bedje geslapen, zonder speen, zonder huil, èn wakker erin. Maar de herrie; het slikken spugen grommen schrapen, blijft. Toch dacht ik vanmorgen, fuck die fysio, hij doet het prima maar hij heeft gewoon last! Om 6u hebben we m trouwens heerlijk bij ons genomen, puh;)


    Volgens het cb konden ze helpen met reflux dmv ontspanningsoefeningen. Klonk goed vond ik

    Hij ligt niet in de box, aankleedkussen is het enige wat we hebben wat niet schuin is, toch doen? Ik dacht nml dat minder dan 40 graden schuin niet werkte :$

    Hij wordt schuin/ zoveel mogelijk rechtop gevoed na overleg met lactatie kundige.. misschien dat hier nog wel winst te behalen valt?

    Op zn buik ontspant hij niet, tenzij bij ons ligt hij altijd op zn buik.

    Osteopaat 3x geweest



    Nogmaals bedankt allemaal, fijn ook dat meerdere zeggen dat het met de ontwikkeling wel mee zal vallen! Top top
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Ja ik had je andere post gezien snapte m inmiddels, je pakt alles aan logisch.

    Verschoonmatje ook inderdaad schuin leggen (hoofdje iets hoger) en rollend verschonen/verkleden. Dus niet hopla beentjes omhoog en luier er onder maar denk een beetje aan hoe ze in de zorg een bed verschonen met een patient die bed niet uit kan. T is in t begin even geklooi maar t went. Dat hoeft geen 40 graden te zijn, alle beetjes helpen.

    Buikligging deden wij nauwelijks ze ontspande inderdaad niet maar spande juist alles aan en gooide er dan weer een bups uit. Meestal legden we iets van een kussen oid onder dr borst zodat ze met dr hoofd en romp iets hoger lag, en iets makkelijker iets kon proberen te pakken of te kijken. Pas met 3-4 mnd na de echo van dr heupen en gesprek kinderarts, die reflux heel goed kende(!), begonnen en ze draaide gelijk om de eerste keer dat ze lag.
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  15. annabel88

    annabel88 Bekend lid

    7 feb 2017
    545
    80
    28
    Gaan we mee aan de slag! En wat fijn dat ze dus gewoon kon draaien, tip van een kussentje onder de borst is ook top, bij ons ligt hij nml op de buik schuin omhoog prima, maar ook als we gaan liggen wordt i wild. Dus kussentje zou zomaar de truck kunnen zijn en dan kan hij toch oefenen :thumup::$
     
  16. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Volgens mij doe jij al ontzettend veel voor je zoontje. Lactatiekundige, osteopaat, medicatie, dragen, leefregels. Daar klinkt veel liefde uit.

    Over de ontwikkeling moet je je echt geen zorgen maken, integendeel. Dragen is juist heel goed voor de rompspieren, nekspieren, taalontwikkeling, regulatie van stresshormonen, evenwichtsgevoel, heupen, hechting en sociale ontwikkeling. Vooral zo doorgaan dus.
     

Deel Deze Pagina