Geregistreerd partnerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door Suzie83, 28 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe zijn jullie "samen"?

1. Samenwonend

2. Samenwonend en andere dingen geregeld

3. Geregistreerd partnerschap

4. Getrouwd

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hoi meiden,

Zijn er vrouwen hier die niet getrouwd zijn maar geregistreerd partnerschap hebben? En zo ja, waarom hebben jullie daarvoor gekozen.

Of meiden die "gewoon" samenwonen? Hebben jullie iets extra's geregeld?

Mijn vriend en ik willen geregistreerd partnerschap gaan doen. Eigenlijk omdat ik (voor hem hoeft het niet zo) dingen gewoon vast gelegd wil hebben. En ik vind het belangrijk voor de toekomst.

Ben benieuwd hoe jullie dit geregeld hebben.

Liefs Suzie

2. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Wij wonen nu gewoon samen, de voogdij voor de kleine is wel geregeld, maar we willen in de toekomst gaan trouwen!
    Eerst dachten we aan ger. partnerschap, maar dat zou betekenen dat we het ook alleen hier in de gemeente om konden zetten naar trouwen en dat willen we niet.

3. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Oke, dus als wij in Arnhem ons zouden laten registreren kunnen we ook alleen in Arnhem trouwen?

Maakt voor ons niet zoveel uit, maar dat wist ik nog niet.

4. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Wij hebben een geregistreerd partnerschap, vond dit de gemakkelijkste oplossing!
    Ik was toen in verwachting en op deze manier was alleen erkennen nodig en de rest goed geregeld.
    Wat bij ons ook meespeelde, is dat ik en mijn man als we "echt'' wilden trouwen, het echt ons feestje moest zijn, en aangezien ik zwanger (lees dik haha) was en niet rookte of dronk en geen motor reed op dat moment het niet kon zoals wij wilden...vandaar onze keuze!

5. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

14 mrt 2009
    2.318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Wij hadden eerst geregistreerd partnerschap voor een jaar, en daarna zijn we toch getrouwd ;) wij hadden het gedaan omdat we samen gingen wonen en alles geregeld wilden hebben. Daarna hebben we gespaard en zijn we gaan trouwen met feest en al :D.

6. MamaUk

MamaUk Niet meer actief

eerst samenlevingscontract toen we ons huis gingen kopen (dat is niet bij de gemeente, alleen een notaris) 4 jaar daarna zijn we getrouwd!

7. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Hier geregistreerd partnerschap, met de tijd hopelijk trouwen met alles erop en eraan!

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij zijn tijdens mijn zwangerschap getrouwd...puur uit makkelijkheid (en uit liefde natuurlijk:p)

We hoefden zo niets meer te regelen...geen erkenning, en ouderlijke macht en al dat gedoe...

Lekker makkelijk!

MOet wel zeggen dat we geen grote bruiloft hebben gehad...maar die had ik anders ook niet gehad omdat we er gewoon het geld niet voor hebben!

Dan liever klein maar fijn! (anders wilde ik zo'n echt prinsessendag:p)

9. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Wij hebben een geregistreerd partnerschap, maar onthoud wel dat een geregistreerd partnerschap gelijk aan het huwelijk staat :).

Ik draag ook mijn man ze achternaam en vindt dit prima.

Het geregistreerd partnerschap en het huwelijk zijn gelijkwaardig. Ook de gevolgen zijn vrijwel gelijk. Maar in de familierechtelijke relatie met kinderen is er wel een belangrijk verschil.

10. fafje

fafje Niet meer actief

Hoi!

Ja wij hadden het er vanavond nog over...en willen dat eigenlijk liever ook...omdat we het dan heel erg voor ons zelf houden..en dan kunnen we altijd nog dat geweldige feest geven!

Maar hoe gaat dat dan? Is dat heel zakelijk!? Hoe verloopt zo'n dag/ochtend/uurtje??

11. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Is zo gebeurd hoor ;). Je gaat het gemeentehuis in, een zaaltje in, geeft elkaar het ja woord en met 15 minuten sta je weer buiten ;). Uiteraard moet je nog even dingen tekenen en je getuigen ook. Je moet namelijk 2 getuigen hebben :).

Wij hadden het dan wat uitgebreider ;) en wat romantischer haha. Maar goed, daar betaalden we voor.

Je moet ook goed kijken of je geregistreerd partnerschap in gemeenschap van goederen wil of met partnerschapsvoorwaarden.

Voor dat moet je naar de notaris en dat kost zeker 500 euries op te stellen.

Overigens kost het partnerscap voltrekken ook zo een 250 euries, mits je het op een bepaalde dag gratis doet (tussen 09.00 uur en 10.00 uur bijv. verschilt per gemeente :). de uitreksels e.d. moet je wel zelf betalen en je partnerschapsboekje!

12. fafje

fafje Niet meer actief

Oke dus...we willen dan in ons geval "in gemeenschap van goederen....dan zijn we dus €250,- kwijt? Ja of dan gratis mits die dag!?....

Maar dat is niet met zo'n ambtenaar die dan zo'n verhaaltje doet? Dat is "trouwen".....en als je dat gewoon wilt...dan kom je bij die notaris kosten?!?!

begrijp ik het zo goed?

13. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Jawel hoor, je krijgt er 100% een ambtenaar bij, want die moet het partnerschap voltrekken. Daarom betaal je die kosten ook :).

Je kan je partnerschap niet voltrekken zonder ambtenaar van de burgerlijke stand. Ook zul je minimaal 2 getuigen moeten hebben. Zonder getuigen wordt het partnerschap niet voltrokken.

Trouwen en geregistreerd partnerschap is exact hetzelfde, vergis je daar niet in. Enige verschil is dat als jullie een kindje krijgen, jouw partner het kindje nog moet erkennen en bij trouwen gaat dat automatisch.

Je kan ook voor de achternaam van je man kiezen ;).

Ik zeg ook altiojd: ik ben getrouwd ;).

Meer info:

Wat is geregistreerd partnerschap

Hiervoor zijn al enkele belangrijke kenmerken genoemd. Bij geregistreerd partnerschap gaat het om: een vorm van samenleven;
    die wettelijk is geregeld;
    voor twee mensen van gelijk of verschillend geslacht;
    die formeel wordt geregistreerd;
    en vrijwel dezelfde gevolgen heeft als het huwelijk, uitgezonderd de familierechtelijke betrekkingen met kinderen.

Handige link :)

geregistreerd partnerschap

Aangifte
    Twee mensen die een geregistreerd partnerschap willen aangaan, doen hiervan aangifte, net als bij het huwelijk. Zij moeten daarbij stukken overleggen waaruit blijkt dat zij voldoen aan de voorwaarden voor het aangaan van een geregistreerd partnerschap. Welke stukken dit zijn, is afhankelijk van de situatie. Naast een afschrift van de geboorteakte kunnen dit bijvoorbeeld een bewijs van beëindiging van een vorig huwelijk of geregistreerd partnerschap, een akte van toestemming of een (voorlopige) verblijfsvergunning zijn. De aangifte vindt plaats bij de ambtenaar van de burgerlijke stand in de woonplaats van een van beide partners. Zij kunnen dan ook meedelen dat zij zich in een andere gemeente willen laten registreren dan waar zij wonen.

Getuigen
    Net als bij het huwelijk, is bij de registratie de aanwezigheid van getuigen verplicht. Dit zijn er minimaal twee en maximaal vier. Hun namen en adressen moeten worden opgegeven bij de aangifte

14. fafje

fafje Niet meer actief

Oh harstikke bedankt...dan was ik idd toch in de war...trouwen= hetzelfde dus...hmms...maar dat erkennen...is dan toch wel vervelend...wanneer ben je dan ECHt getrouwd? ( sorry hoor....ik ben een leek hierin!)

liefs!

15. giraf

giraf Niet meer actief

Wij hebben een samenlevings contract getekend toen we ons huis kochten.
    We willen in de toekomst zeker nog trouwen samen, maar das voor 'later als we groot zijn' ;).

16. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Wij zijn in 2008 getrouwd, we wilden heel ouderwets getrouwd zijn voor we kinderen kregen. Daarvoor woonden we een tijdje samen.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    #17 SushiLover123, 29 dec 2009
    Laatst bewerkt: 29 dec 2009
    Ik denk er zo over: Als je een geregistreerd partnerschap wil, waarom dan niet gewoon trouwen? Je hoeft er niet een heel bruiloft van te maken. Ook trouwen kan klein en goedkoop. Er is weinig verschil met geregistreerd partnerschap. Je kunt ook je eigen achternamen houden. De rechten en plichten van de partners ten opzichte van elkaar zijn hetzelfde. Alleen is het belangrijkste verschil dat als je getrouwd bent, de kinderen die geboren worden automatisch de man als vader hebben. Bij een gereg. partnerschap moet je het kind erkennen of adopteren. Daarom zeg ik dus: Ga dan trouwen.

Ik lees hier trouwens dat er mensen zijn die eerst een gereg. partnerschap hadden en daarna zijn gaan trouwen? Dat kan toch helemaal niet? Want een gereg. partnerschap staat gelijk aan een huwelijk en je kunt ook maar één keer trouwen (tenzij je eerst het huwelijk laat ontbinden).

Oh wacht...
    Bron: Ht informatieplatform voor recht en regel

Dus als je toch van plan bent ooit nog te trouwen kun je beter niet eerst een gereg. partnerschap aangaan!

18. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Wij gaan voor geregistreerd partnerschap! Roepen we al een jaar...

Er is weinig verschil Xochi maar als ik ga trouwen dan wil mijn vriend er dus wel een feest bij hebben en ik wil dat niet al die aandacht en geldverspillerij. Het blijft dus echt een persoonlijk iets.
    Het is wat mij betreft puur een zakelijke overeenkomst en trouwen heeft toch meer de lading van een feestelijke gebeurtenis.

Ohja en ik haat jurken en hakken en make up.

19. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Als ik heel eerlijk ben dan snap ik het nut niet van geregistreerd partnerschap. (En ik wil niemand aanvallen hoor). Maar als je voor elkaar kiest, dan trouw je toch gewoon? Dat kan ook op dagen dat het gratis is. En een feest kun je altijd nog geven. Hoe denken andere getrouwde dames erover?

Ik heb gestemd op getrouwd, want dat ben ik.

20. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @LadyXochi je kunt een huwelijk niet meer omzetten in een GP, maar een GP wel in een huwelijk. Dat om de zogenaamde flits-scheidingen te voorkomen. De regels voor het ontbinden van een GP zijn namelijk anders dan voor een huwelijk.

Wel is het inderdaad zo dat het alleen in de desbetreffende gemeente kan, en dat je geen getuigen meer nodig hebt. En ook hoef je niet meer in ondertrouw.

Verder kun je in overleg met de ambtenaar je GP inrichten zoals je zelf wil. Wil je in je badjas alleen een formulier tekenen dan mag dat, maar je kunt er ook een 'echte' bruiloft van maken.

Wij hebben gekozen voor een GP omdat we de dingen goed geregeld wilden hebben maar ik wel een 'prinsessendag' wilde. En ik denk dat we pas over een jaar of 4 genoeg geld over hebben om een feest enzovoorts te financieëren. Ik vind dat er op het moment belangrijkere dingen zijn.

Deel Deze Pagina