mag dit wel? (100 procent ziekmelden)

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Sjaantje, Jan 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

Jul 25, 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    #1 Sjaantje, Jan 2, 2013
    Last edited by a moderator: Jan 4, 2013
    Ik ben halve dagen gaan werken. Nu vindt mijn baas dit niet haalbaar is niet praktisch voor collega's en cliënten (is ook zo, ben ik het mee eens, ben verpleegkundige op en psychiatrische afdeling). Nu gaat mijn baas me 100% ziek melden terwijl ik dat dus eigenlijk niet ben. Ze kon even geen andere taak of project bedenken dat ik wel in halve dagen kan doen. Ik weet eigenlijk niet wat ik tegen het UWV moet zeggen als ze bellen.
    Ik mag nu zelf en beetje kijken wanneer ik kom werken, en is niet verplicht . Mag dat nou zo maar, baas krijgt toch geld van het uwv terwijl ik nog wel half kan werken

2. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

Aug 21, 2011
    743
    0
    16
    Ik denk niet dat dit mag. Als jij nog in staat bent halve dagen te werken neem ik aan dat het uwv je geen uitkering zal gaan geven. Dan moet je baas maar even een andere functie voor je verzinnen waardoor de cliënten en andere collega's geen " last" hebben van jou halve dagen.

3. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Nou, ik kwam al met week 11 in de zw ivm erge BI. Kon niet eens auto meer rijden, en ik moet enkele reis 40 min rijden.

Het UWV zei direct dat ik niet meer kon werken, ze zeiden van ja je baas kan je wat vervangende werkzaamheden aanbieden maar als je er niet kan komen houdt het op....ligt dus even aan wat je hebt.

In jouw geval zou ik vragen of je dan boventallig die uurtjes kan werken die je deed. Dat je gewoon bv de koffie schenkt, een babbeltje maakt, maar niet meer de zorgende en verandwoordelijke dingen doet.

Ik werk in de gehandicaptenzorg.

Mijn man is reintergratie begeleider bij het UWV, die krijgt mensen op het spreekuur en wijst ze wel of niet door naar de uwv arts. Zou aan hem es kunnen vragen hoe het zit.....

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,558
    530
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In eerste instantie is je werkgever verplicht om te bekijken of je vervangende werkzaamheden kunt doen, of dat er in ieder geval vervangend werk voor je is. Is dat er niet dan mag de werkgever idd besluiten je voor 100% in de ZW te schrijven.
    Dit gaat over het algemeen wel in overleg met de arbo-arts. Daarnaast is het UWV over het algemeen heel voorzichtig met zwangere dames gelukkig.

5. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

May 11, 2012
    834
    0
    16
    Verzorging, werk op een afd met dementerende ouder
    Rotterdam zuid
    Klopt wat hierboven staat
    Ik ben ook vanaf 7 wk volledig in de ziektewet maar ik kwam wel werken 4 dg aangepast tot eind december..
    Eind dec heb ik een cerclage gekregen moet het nu rustig aan gaan doen wat ik ook ga doen en werken is dan uit den boze voor mij...

6. MWB

MWB Bekend lid

Dec 7, 2011
    907
    0
    16
    Ik ben ook al weken 50% ziek gemeld door mijn baas, terwijl ik zeker 90% nog werk (en in ieder geval al mijn werk zelf doe). Ik heb dat gewoon tegen het UWV gezegd en die keken er eigenlijk niet van op. Ik vond het eigenlijk niet kunnen, maar nu voel ik me in ieder geval niet bezwaard als ik dan eens eerder naar huis ga... Of na een doktersafspraak in de middag niet meer terug kom!

7. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    En werken op arbeidstherapeutischbasis??
    Bij mij waren ze juist aan het proberen om me weer aan het werk te krijgen.
    UWV deed trouwens heel makkelijk bij mij,maar het werk en de Arbo niet!
    Uiteindelijk had ik een hele lieve Arbo arts en deed ze verder niet moeilijk.

8. Merryl

Merryl Fanatiek lid

Jun 25, 2012
    4,368
    192
    63
    Ik zou niet gaan werken als je 100% ziek gemeld bent. Volgens mij ben je niet verzekerd dan als er iets gebeurt.

9. Bubi

Bubi Bekend lid

Apr 8, 2012
    531
    0
    16
    visagiste haarstyliste ZZP
    Zuid Holland
    Op mijn werk konden ze ook niets aanpassen waardoor ik gedeeltelijk in zw moest, dat zei ik ook eerlijk tegen bedrijfsarts/uwv samen met het feit dat ik lichamelijke klachten had als ik mijn werk zonder aanpassingen moest uitvoeren. Toen mocht ik nog maar 3 uurtjes per dag werken.

10. Sjaantje

Sjaantje Bekend lid

Jul 25, 2006
    663
    0
    16
    Dordrecht
    Ik heb een gesprek met mijn baas gehad, voor de 'feeling' met de werkvloer wel goed als ik nog kom. Maar in elk geval niet meer dan 50% (nee duh dat was ik ook niet vna plan)
    Gevraagd wat ik tegen het UWV moet zeggen omdat ik niet wil liegen en het wel zo voelt. Ze gaf aan met een heel draai in het verhaal dat het niet liegen is omdat het toch steeds minder ging en het nu goed voor me is als ik niet de druk heb dat ik móet werken maar mag... yeah right. Ik heb geen last van de druk, maar kan niet 8,5 of 9 uur achterelkaar doorwerken zonder pauze... grrrr.
    Ik heb nu voor de komende 2 weken mezelf overgepland voor 3 ochtenden in de week en daarna zie ik wel even wat ik er van vindt. Er zijn mensen die zeggen dat ik het er nu lekker van moet nemen en thuis moet gaan rommelen, als baas niet haar best doet om me aan het werk te houden hoef ik dat ook niet te doen. Maar ja ik vind het ook niet zo'n goede werkhouding en vind mijn werk ook zo leuk... Hoewelllll foto albums van de laatste 2 jaar moeten nog en zo zijn er nog wel wat klusjes maar dat is toch niet echt zoals het hoort als je eigenijk nog best werken kunt. Voelt gewoon een beetje frauduleus

11. Gespannen

Gespannen Bekend lid

Jul 14, 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Ik ben gewoon eerlijk geweest tegen het uwv.
    Ik kan niet meer de groep draaien (gehandicaptenzorg, veel lopen, gaat niet ivm bi) maar zittend administratief, of inderdaad edn deel van ern dienst kan wel. Uwv snapte heel goed dat het voor mijn collega's niet dijn was om geknipte diensten ed te moeten draaien, dus vonden ze dat ik mijn uren moest maken met administratief werk en ook daarvan snapten ze dat er niet veel van was. Dus ik mag van het uwv 9 uur per week vullen met feeling houden met de groep + administratief, de rest vult dus het uwv aan.

12. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Nee hoor dat is geen probleem, je kan gewoon op therapeutische basis werken.

13. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,864
    19,282
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik werk in het basisonderwijs en ben de vorige zwangerschap een paar weken ziekgemeld geweest voor 100%, terwijl ik meestal de ochtenden wel voor de klas stond en als het kon 's middags nog een paar uurtjes ander werk deed. Dit was dan op "arbeidstherapeutische basis".

ARBO en UWV waren van deze regeling op de hoogte en akkoord. Het is in het (basis-)onderwijs geen doen om je per dag ziek te melden i.v.m. vervanging. Die is er dan niet meer of er staat steeds een ander voor de groep. Aangezien ik veel last had van misselijkheid en vermoeidheid, was het gewoon niet altijd zeker of ik me de volgende ochtend goed genoeg zou voelen om om half negen weer voor de klas te staan en dit weer een hele ochtend vol te houden. Er moest dus gewoon constant iemand klaar staan om mijn klas over te nemen als het met mij niet zou gaan. Dat kan alleen als je volledig ziek gemeld bent.

14. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Titel aangepast duidelijker voor andere forumleden waar de topic overgaat.

Share This Page