Vrijwilligers kleden kinderen aan/uit en helpen met afdrogen bij zwemles?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Felice, 4 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    #1 Felice, 4 okt 2020
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
    Op Facebook kwam ik het volgende filmpje tegen, dit zou spelen in de regio Den Haag:

Edit:
    Link weggehaald, ken de vrouw niet, maar voor wie haar kent is ze wel heel herkenbaar denk ik.

Maar het gaat er dus om dat vrijwilligers dit doen en de ouders er niet bij mogen zijn.

Nou ja, de topic titel zegt het al.
    Uiteraard is dit om zoveel mogelijk mensen uit het zwembad te weren. Maar dan nog ...

Als dit echt zo is, vind ik dat wel heel bijzonder.
    Zijn er hier ook moeders die daar tegenaan lopen?

Nu kunnen mijn kinderen al lang en breed zwemmen, maar ik zou dit dus echt niet oke vinden!

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou dat niet willen. Dus óf mijn kind moet het zelf kunnen (dan oefenen we daar thuis even mee) en gaat dan alleen omkleden in een eigen hokje (in een kleedkamer met andere volwassenen wil ik er bij zijn), óf ik help mijn kind, óf zwemles bij een andere aanbieder zodat ik wel kan helpen.
    Ik zou het bv ook prima vinden als mijn kind na zwemmen de zwembroek uit trekt, zichzelf een beetje onbeholpen afdroogt, warme onesie aan en klaar - dan maar even klam in de auto en thuis direct door naar de douche. Maar afdrogen door een vreemde? Nee, niet ok.

Zolang het zwembad/de gemeente deze regel zou hanteren (dus hulp met afdrogen van een vreemde volwassene), zou mijn kind er niet zwemmen en zou ik ook niet betalen. Dan verzinnen ze maar iets waardoor ouders als het nodig is zelf wel kunnen helpen.

SAARC en Evanesco vinden dit leuk.
  3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Nee, ik zou dit ook niet willen.
    Vind het ook een vreemde regel.

Ik zou mijn kind ook leren om zichzelf af te drogen. En dan makkelijke kleding aan en thuis lekker douchen. En anders andere zwem school zoeken

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zo fijn 'de kracht van social media' ... :(
    hier onder het bericht van de zwemschool... de kinderen mogen het van nu af aan , helemaal zelf doen.

Allereerst willen wij op deze wijze onze dank uitspreken voor alle ouders en kinderen die afgelopen vrijdag en zaterdag tot een succes hebben gemaakt. Wat een flexibiliteit hebben wij gezien en super stoer van de kinderen dat zij zich (een hoop voor het eerst) samen met de andere kinderen zelf beneden in de kleedruimtes hebben omgekleed. Ook van jullie, de ouders, hebben wij veel positieve feedback gehad. Dat doet ons goed! De paar kinderen die het nog te spannend vonden konden door hun eigen ouders, die aangesteld waren als vrijwilliger, begeleid worden naar de hokjes en waar nodig geassisteerd. Dit was hetgeen waar wij door de gemeente Den Haag toestemming voor konden krijgen. Helaas hebben wij ook minder leuk nieuws. De aan ons opgelegde maatregel dat er maximaal twee vrijwilligers vanuit de ouders mogen worden aangesteld is door mensen van buitenaf schijnbaar volledig verkeerd geïnterpreteerd. Wij zouden deze maatregelen zelf verzonnen hebben en volslagen vreemden aan kinderen laten zitten. Zoals u op www.tuimelaer.nl in de oorspronkelijke tekst kan lezen is dit nooit het geval geweest. Echter is dit een heel eigen leven gaan leiden op social media en hierdoor rest ons geen andere optie dan deze maatregel, waar wij zo ons best voor hebben gedaan, helemaal af te schaffen in verband met de veiligheid van u en uw kinderen. Tot onze spijt mogen er dus nu helemaal geen ouders meer mee om hun kind te assisteren en alle kinderen worden geacht om zichzelf om te kunnen kleden in de algemene kleedruimtes beneden.
    De andere maatregelen blijven uiteraard wel staan. Zorgt u dus nog steeds dat uw kind zijn of haar badkleding al aan heeft onder de kleding, zoals het ook in de tekst al stond, om het voor uw kind zo makkelijk mogelijk te maken om zichzelf om te kleden.
    Wij betreuren het ten zeerste dat wij uw vrijheden nu nog verder in moeten perken en wij hopen dat de mensen, die overigens nog nooit bij ons of onze zwemschool zijn geweest, die met loze beschuldigingen, bedreigingen en oproepen tot geweld komen, zich beseffen dat zij een familiebedrijf, wat al zevenendertig jaar bestaat, waar nog nooit ook maar één klacht is binnengekomen over het ongepast aanraken van kinderen op deze wijze kapot maken in een toch al zware corona tijd. Dit bericht is persoonlijker dan wij normaal zouden plaatsen, maar dit doet ons bedrijf en onze familie veel. Wij hebben het bedrijf vorig jaar overgenomen van mijn zieke vader en zijn zelf een gezin met kinderen, dus zouden de dingen waarover gesproken wordt uiteraard nooit doen. Wij hebben zolang mogelijk gestreden voor het toelaten van alle ouders van de jongste kinderen, maar dit mag simpelweg niet. Als wij deze regel zouden breken worden wij gesloten en kunnen wij helemaal geen zwemles meer aanbieden.
    Wij hopen dat dit alle misverstanden uit de wereld helpt en wij willen nogmaals aangeven dankbaar te zijn voor alle steunbetuigingen en positieve feedback vanuit onze ouders!
    Zwemschool de Tuimelaer

Nightingale, rijo, suus1983 en 10 anderen vinden dit leuk.
  5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    @Athina oke dus ...
    Naam van jullie zwemschool werd inderdaad in het betreffende filmpje genoemd dacht ik.

Maar hoe doen andere zwemscholen dat nu dan?

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Dus eigen ouders mochten vrijwilligers zijn, lees ik het dan goed?

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    #7 GroeneBomen, 4 okt 2020
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
    Hier zit er 1 lid van de zwemclub in de kleedkamer als toezicht en hij wil echt wel even veters strikken oid als gemakkelijke schoenen vergeten zijn. Ze moeten zichzelf kunnen afdrogen en aankleden daar is geen hulp bij of ze vragen elkaar even. Hij zit er om te bewaken dat de kids gewoon rustig zich aankleden. Als de kinderen niet zelfstandig zijn om zichzelf af te drogen, moeten ze dat maar leren thuis en dan pas weer naar zwemles.

Daar hebben wij geen enkele moeite mee. Niemand daar. Zijn er blij om.

(Bij meiden zit er een vrouw uiteraard als toezichthouder)

8. Venelientje

Venelientje Niet meer actief

Wij mogen gewoon mee in de kleedkamer en ook binnen blijven tijdens het zwemmen (ruimte naast het bad, kunnen dus ook even spieken nu en dan). Ben zo blij met deze kleinschalige zwemschool!
    Ga hem ook echt niet nat mee nemen, moeten een stuk door het bos lopen om bij de auto te komen.

9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Ook nu? Kantine moet dicht etc.of is dat buiten. Wij mochten voorheen ook kijken (groot zwembad, grote tribunes maar kleine vereniging) maar sinds de laatste maatregelen niet meer. Bij de kleine zwemscholen hier mag er helemaal niemand kijken , sinds maart al.
    Wij en ook bij de kleine zwemscholen moeten gelijk accommodatie verlaten en maar buiten of in de auto wachten

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als ik het goed begrijp in overleg- bij kinderen die het niet alleen konden. "De paar kinderen die het nog te spannend vonden konden door hun eigen ouders, die aangesteld waren als vrijwilliger, begeleid worden naar de hokjes en waar nodig geassisteerd"

Dus dan waren die ouders op dat moment de vrijwilligers. En dan gingen ze er vanuit dat de rest het gewoon (enigszins) zelf kon.

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    is niet mijn zwemschool hoor- dit vond ik op facebook. Hier mogen de ouders de kinderen nog omkleden - dan naar buiten en 5 minuten voor einde les weer hun kind ophalen en aankleden - maar wél zo snel mogelijk en op afstand van elkaar.
    Diploma zwemmen zal hier nu ook voor het eerst zónder ouders zijn... Dat was tot nu toe nog met 1 ouder...

12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.646
    5.678
    113
    Wij mogen ook gewoon mee naar de kleedruimtes, waar ookdesporters omkleden want het is in een sportschool. En daarna boven in de lobby / kantine zitten waar zoals altijd een beeldscherm te is. De kantine is nu wel dicht om iets te halen.

13. Wellesnietes

Wellesnietes Niet meer actief

Nou ja, onze oudste gaat al sinds vorig jaar op dinsdag met de BSO naar zwemles. De BSO lerares assisteert bij omkleden (maar goed onze 5 jarig kan het in principe zelf) levert hem af bij de badmeester en wij halen hem einde van de les om 1715 op. Dus toen deden wij het ook niet zelf.

En nu mogen ouders (1 ouder) gewoon mee omkleden in zo’n klein hokje. Buiten of in de auto wachten, als gong gaat kind uit bad halen volgens looproute naar kleedkamer en omkleden. Voor de les kleedt hij bij de bso om nu en langs de rand van het bad z’n joggingbroek uit.

14. Venelientje

Venelientje Niet meer actief

Ook nu. Er is niet eens een kantine trouwens...alleen 2 kleedkamers een tussenhalletje en een klein zwembad (helft van een wedstrijdbad). Ouders zitten in het halletje (met afstand) of buiten in het bos. Zwemt een groepje van 9 dus maar weinig ouders. Het is een privebad in eigendom van een zorginstelling, denk dat het geen officiële sportinrichting is en de regels daardoor anders zijn. Ouders houden uit zichzelf prima afstand dus strenge maatregelen zijn ook niet nodig.

15. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik vind het eerlijk gezegd zwaar overtrokken..

Het enige wat wat vreemd is aan het verhaal, is dat 'vrijwilligers' wel in het zwembad mogen, en ouders niet, maar dat is dus al uitgelegd door de zwemschool zelf.

Maar verder? Ik heb vroeger als monitor op kamp ontelbare kinderen helpen uit/aankleden of helpen douchen. Ik heb er zelfs nooit bij stilgestaan dat dat gek is.

Ik vind die focus op 'alles is een risico op pedofilie' echt absurd, we geven onze kinderen zo een wel heel vreemd en verwrongen wereldbeeld mee. Bedenk ook dat een kind dat gelooft dat elke volwassene die je naakt ziet een risico is, zichzelf later ook mogelijk zo gaat bekijken.

Ik geef'mijn kinderen liever het vertrouwen mee om thuis altijd te komen vertellen als er iets gek of onaangenaam was.

2jongensmama, Luna86, Sylver en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.469
    8.617
    113
    Vrouw
    Wij mogen ook gewoon nog in de kantine meekijken, max 30 ouders. Je kan alleen niks kopen :) Je mag ook mee de kleedkamers in, dus iedereen droogt indien nodig zn eigen kind af.

Met schoolzwem mogen er 5/7 ouders mee naar binnen om te helpen met afdrogen/aankleden.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.654
    27.304
    113
    Vrouw
    Dat is fijn. Zoon zwemt ook maar met 6 in een groot bad en zijn enorme tribunes maar ja... gemeente zwembad :( Zo jammer.

Venelientje vindt dit leuk.
  18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.912
    3.935
    113
    Ik zou dat niet echt oke vinden. Dan kan ik als ouder ook wel even mee lijkt mij.

Hier moeten we de kids nog steeds in zwemkleding brengen. Badjas/handdoek erover, slippertjes aan en hoppakee. Prima hoor, badjas weer aan, gauw de auto in en 5 minuten later thuis meteen onder de douche. Ik zie het probleem niet. Had wel gewild dat dit altijd zo was gegaan, pfff dat gezweet in die kleedkamer altijd met 10 kids en hun ouders.
    Natuurlijk wordt het straks wat lastiger in de winter, denk dat ik dan maar zo'n lekker synthetische onesie koop :)

19. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Hier wel brengen met zwemkleding maar ouders mogen wel helpen met aankleden en afdrogen.
    Man is gelukkig begeleider dus helpt altijd bij de zwemles maar anders zou zoon niet gaan. Vindt hij helaas veel te spannend.

Maar heb al van meerdere zwembaden gehoord dat kids van net 4 zich helemaal zelf moeten afdrogen, aankleden etc. Niemand die toezicht houdt. Zou dat als ouder niet fijn vinden. Ze zijn nog zoo klein.

20. maliro

maliro Niet meer actief

Ik mag gewoon mee in de kleedkamer en bij het zwembad zitten. Mijn kinderen zwemmen bij een fysiotherapeut die het bad huurt van een groot zwembad/hotel/evenementcentrum. Particulier dus. De ouders van de kinderen die bij dat zwembad zelf zwemmen mogen alleen mee de kleedkamers in en verder niet. Maar dat zijn grotere groepen. Mijn kinderen zwemmen in een groepje van 4 (met 2 man begeleiding).

Deel Deze Pagina