Hallo dames, Onze kleine meid is bijna 6 maanden en dus is het tijd voor bij voeding. Onze zoon is al 6 dus ik ben er een beetje uit. Wel heb ik veel gelezen op internet etc. Maar ik ben benieuwd wat jullie jullie kleintjes van ongeveer 6 maanden geven.
Mijn dochter is nu net 6 maanden en zijn ook sinds een week begonnen met bijvoeden. Ze krijgt ongeveer 3,5 fles opvolgmelk (180 ml). Daarnaast krijgt ze rond 10.30u vers fruit... Tot op heden nog niet meer dan een paar hapjes, maar het begin is er Ik geef haar voor nu banaan, peer of appel en prak dit. Voor haar late middagslaapje krijgt ze verse groente. Heb dit in ijsblok- bakjes ingevroren en warm hieruit iedere dag een blokje voor haar op. Tot nu toe ligt er bloemkool, wortel en boontjes in de vriezer.
Als je nu pas begint met bijvoeden zou ik het houden bij: Bloemkool, sperziebonen, broccoli, wortel, courgette, pompoen, appel, peer, banaan. En hou het voorlopig ook nog even bij enkele smaken, dan leren ze eerst die waarderen. Na een maand of twee aardappel en vlees toevoegen.
Ze krijgt al wel fruit hoor. Dit gaat er prima in. Het moet wel heel goed gepureerd zijn want onze dochter kokhalst heel snel (al vanaf de geboorte). Krijgen jullie kindjes ook pap? Onze dochter raakte heel erg verstopt van rijstebloem, hier ben ik dus mee gestopt. Maar vanaf 6 maanden zouden we over kunnen stappen op fijne granen pap, zou dit beter zijn voor haar ontlasting of is pap uberhaupt niet nodig?
Onze man van 5maanden 3 weken krijgt 4 of 5flessen 210+7 en daarnaast nog een heel potje fruit (of vers) al dan niet met een verkruimelde liga erdoorheen (de peer van kruidvat eet hij anders niet). S avonds hangt het ervanaf hoe zijn pet staat, een half of heel potje groente. Hij blijkt wortel nog niet zo goed te kunnen hebben dus die slaan we over. Hij heeft wel eens pap gehad maar was geen succes qua drinksnelheid
Hier krijgt zoontje 6 maanden borstvoeding op verzoek. Tussen 11 en 12 uur groentenhapje Tussen 17 en 18 uur fruit
Hier met 4 maanden al begonnen met bijvoeden, dus misschien niet helemaal te vergelijken. Hij kreeg met 6 maanden 3-3,5 fles, 200gram fruit in de ochtend, een boterham tussen de middag en 200gram groente/aardappel in de avond. Pap kreeg hij niet, van rijstebloem raakte hij verstopt en andere pap hoefde hij later niet meer.
Wij gaven geen pap, vonden wij niets toevoegen. Dochter kreeg bv, fruit, broodkorst en groente op die leeftijd. Bijvoeding nog in kleine hoeveelheden, bv was echt nog de hoofdvoeding. Ik gebruikte het voedselintroductieschema van borstvoeding.com: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html
Hier raakte ons zoontje heel erg verstopt van de rijstebloem. Zijn met 6 maanden wel begonnen met fijne granen pap en dit gaat heel goed.
Wauw, haha zo ver zijn we hier nog niet hoor! Ook al is het mijn tweede, ik vind het best spannend om haar nieuwe dingen te geven. Vooral omdat ze zo snel kokhalst. We zitten hier nu op 4 flessen van 200 ml en 6 schepjes. Ik doe er bewust wat meer water bij zodat haar ontslasting soepel blijft. En qua drinken? Geven jullie alleen nog melk of ook water/diksap oid?
Hier krijgt ze 4 flessen 180+6 en 's ochtends een fruithapje en savonds een groentehapje. Overigens heeft ze wel gereageerd op banaan met krampjes maar hoorde dat meer kindjes hier last van hebben gehad
Nee, ik weet ook dat hij wel erg vlot ging. Maar hij wilde geen pap, dus had vaak 's morgens nog wel trek en kreeg dus als snel heel wat fruit. Tussen de middag was de boterham om te oefenen met 6 maanden, maar hij at binnen een week een hele boterham. Hier gingen we toen net over van 4 naar 3 flessen, maar 4 flessen is nog helemaal prima. Ik ben ander drinken aan gaan bieden toen hij naar 3 flessen over ging. Anders zat er soms zo'n lange periode zonder drinken tussen. Ach... gelukkig zijn ze niet allemaal zo snel. Hier had hij ook wel moeite met ontlasting, dus ik gaf vrijwel geen banaan e.d. Vanaf 6 maanden regelmatig pruimen gegeven. Je hebt ook een schema op borstvoeding.com waar precies op staat welke groente en fruit je kindje met 6 maanden mag. Die heb ik dus vanaf toen aangehouden. https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/schema/nederlands.html Dit is 'm....
Hier net twee dagen begonnen. Wij doen de Rapley methode en bieden eerst een paar dagen hetzelfde aan om te kijken of hij er goed op reageert. Hij heeft nu stronkjes broccoli gehad die hij zelf pakte en in z'n mond stopte. Het viel me niks tegen, vond al best wat broccoli terug in z'n luier. Hij krijgt verder alleen borstvoeding geheel op verzoek. Wat ik er trouwens van gelezen heb, is dat de kokhalsreflex een natuurlijke manier is om verslikken te voorkomen en dat het niet erg is. Vanmiddag krijgt hij een broodkorst omdat ik avonddienst heb en mijn man vanavond geen tijd meer heeft om te koken én de fles te geven voor S. zijn bedtijd. Wij gebruiken ook het voedselintroductieschema van Stefan Kleintjes.