dochter gaat psz, en heeft notenallergie hoe aan pakken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sunny03, 18 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunny03

sunny03 Actief lid

16 feb 2009
    144
    0
    0
    Hallo,

ik zit al een aantal dagen te dubben hoe ik het moet aanpakken.
    ons dochtertje gaat vanaf 6 juni naar de psz, maar ze heeft astma en een notenallergie.

Ik heb afgesproken met de leidster van psz dat ik opschrijf wat ze niet mag hebben maar dit is nogal wat.
    als ik het goed moet aanpakken dan mag ze bijna niks, ik zelf en mijn schoonmoeder zijn al wat losser hierin want eigenlijk heeft ze een streng dieet, en ik weet vrijwel precies wat ze kan en niet kan hebben, ze moet altijd medicatie bij zich hebben tegen de allergieen en een epipen.
    Als ze ergens een lichte reactie op geeft dan geven we haar het drankje, dit is echter nog maar minimaal. Maar mijn schoonmoeder en ik zien gelijk als ze allergisch reageert.

Nu begin ik langzaam toch bang te worden dat het fout kan gaan, ergens logisch want ja het zijn toch kinderen en laten al gauw eens proeven, maar bijv pindakaas mag ze absoluut niet. Hier ben ik me ook bewust van, en probeer haar al te leren dat ze altijd eerst moet vragen, maar ja het is een kind en is twee dus niet makkelijk.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken, iemand tips of ervaringen?

2. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Ik zou toch de lijst maken! Ookal is het veel... De helft zullen ze waarschijnlijk toch niet in huis hebben.

Ik werk op een kdv en wij hebben een lijst hangen van wat kinderen niet mogen hebben.
    1 kindje mag ook geen pindakaas, dus voor de pindakaas gebruiken we ook altijd een apart mes enz...
    Je kan beter te veel opschrijven dan te weinig!

3. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Zie ook geen andere mogelijkheid dan opschrijven, zal haar hele leven nog terugkomen lijkt me.

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Inerdaad opschrijven wat ze wel en niet mag.

Je kan ook bij het voedingscentrum een lijst opvragen waar wel en geen noten in zitten.

Ga ook na of de psz wel medicatie mag geven. Mijn zoontje heeft dus ook astma en hun mogen zelf geen medicijnen geven, zelfs geen puffer!! Gelukkig kan Quinn het zelf, maar als hij een heftige aanval krijgt (klop het even af) dan moet er direct gehandeld worden, en dat mogen ze dus niet.

Dus goed navragen!!

5. misa

misa Niet meer actief

Ik zou zeker de lijst maken! Of misschien ook een lijst wat zeker wel mag!

Wij hebben op het kdv een kindje met glutenallergie. Zij heeft een trommeltje met snoep wat moeder mee heeft gegeven. Als er getrakteerd wordt, mag ze daar wat uit. En in haar broodtrommel heeft ze brood en een koekje.

6. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Misschien kun je zelf alles meegeven.
    Wij hebben kinderen op school met allegieen en die hebben zelf een trommeltje mee met dingen die ze wel mogen, als er een kindje jarig is nemen zij iets uit hun trommeltje. geen probleem.:)
    als ze haar alleen dingen geven die jij haar mee geeft kan het haast niet mis gaan.

7. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    goeie tip:D

8. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Mijn dochter heeft een kma en notenallergie en zij heeft op het kdv een eigen trommeltje met producten die ze wel mag hebben.
    Wij smeren thuis een (tarvo) boterham voor haar die ze mee neemt zodat de leidsters niet per ongeluk met een vies mes haar boterham smeren en geven haar per dag een pakje soja melk mee.

9. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Jeetje zeg, ik kan me je bezorgdheid goed voorstellen.
    Ik zou idd een lijstje maken met de dingen die ze niet mag, en een trommeltje met wat dingetjes die ze wel mag (in geval van traktaties).
    Hoe gaat het als een ander kindje iets van pindakaas eet? Ik weet dat sommige mensen het al behoorlijk benauwd (of erger) kunnen krijgen van alleen al de lucht van noten/pinda's.
    Er zijn trouwens ook buttons die kindjes kunnen dragen met de tekst: "Ik ben allergisch, geef mij niks". Dan weet een evt. invaller ook waar hij/zij aan toe is.

10. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Wij hebben ook een kindje gehad op het kinderdagverblijf waar ik werk met een allergie. Hij mocht ook bijna niets.
    Wij hadden in het kastje een lijst hangen. Op rood papier wat hij niet mocht en op groen papier wat hij wel mocht.
    Ook hij had een apart trommeltje met snoepjes waar hij bij verjaardagen wat uit kon kiezen.
    Verder had zijn moeder etiketten gemaakt met: Let op: .... heeft een allergie en mag niet alles eten. Deze hebben we op iedere dag dat hij kwam in de agenda geplakt. Je werkt namelijk ook wel eens met invallers. Het staat natuurlijk wel in zijn kindgegevens, maar ze zal het maar net niet lezen.

11. sunny03

sunny03 Actief lid

16 feb 2009
    144
    0
    0
    bedankt voor de reacties.

ikke 1981: ik heb ind een lijst die is van 206 bldz, vandaar dat ik het zo moeilijk vind, ik heb nagevraagd of ze de medicatie mogen geven en de leider gaf aan dat ze er geschoold in zijn.
    verder zal ik ook duidelijk moeten zijn wie er in noodgevallen gebeld moet worden.

Ik wou zowiezo haar eigen eten en drinken meegeven, dat van t trommeltje is een goed idee als er uitgedeeld wordt. en van de kleuren van t papier ook.

@annelise: mijn dochtertje is zo allergisch dat als ze noten alleen al in haar mond krijgt hoeft het nog niet eens door te slikken, anafalyctisch reageert. nogal heftig dus vandaar mijn bezorgdheid.

Jullie hebben me goede tips gegeven, maar de start is moeilijk om mee te beginnen. trommeltje gaat zowiezo ingevoerd worden en de kleuren van het papier vind ik ook wel een goed idee.

meer tips altijd welkom dank jullie wel

12. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Een neefje van ons heeft ook notenallergie en ik hoor van daar wel hoe lastig het is. Ik vraag me alleen af waarom ze geen pindakaas mag hebben, je schrijft namelijk dat ze een notenallergie heeft (en geen pinda allergie).

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@sjorsje: zijn pinda's dan anders dan noten?

heb er even op gegoogled.. en zie dat anafylactische shock enkel voorkomt bij pinda-allergie

en dat je blijkbaar ook hazelnoten-allergie hebt waarbij de symptomen over het algemeen wel vervelend zijn maar niet heel eng.

Weer wat geleerd vandaag :)

En ook dat sommige mensen al in shock raken van de lucht van pinda's.. dat lijkt me echt heel eh.. onpractisch.

Notenallergie: wat is dat eigenlijk? | Mens en Gezondheid: Aandoeningen

14. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Pinda's zijn peulvruchten en geen noten. Mijn dochter heeft een pinda allergie en mag gewoon alle noten eten. Ze heeft wel een verhoogd risico om een allergie ontwikkelen voor doperwten en soja.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ah ik dacht serieus dat het ook nootjes waren :)

Hier in huis altijd lol over pindakaas met grote nootjes en met kleine nootjes.
    Stiekem is het dus gewoon pindakaas zonder nootjes in beide gevallen.. :)

16. sunny03

sunny03 Actief lid

16 feb 2009
    144
    0
    0
    ja het is begonnen met een notenallergie en om t nog ingewikkelder te maken heeft ind voor pinda's ook een allergie gekregen doordat de allergie is aangewakkerd, ze is anafylictisch voor noten en pinda's reageert ze allergisch op door benauwd, dikke ogen, ze heeft nu een noten/pinda en soja vrij dieet, wat mag ze niet, kunt beter vragen wat mag ze wel.

ze heeft zo'n test gehad en hazelnoot,cashew en honden scoorde ze het allerhoogst op.maar omdat ze nog zo jong is kan dit terzijnertijd weer veranderen noten waarschijnlijk niet vertelde me de arts maar pinda's en soja wel.

anafylicitisch heeft ze gerageerd bij een cashewnootje ze had het nog niet eens doorgeslikt, haar hele gezicht zwol op, kreeg netelroos over haar hele lichaam, spuugde en heel kort van adem, ik dacht daar gaat ze, dit was zo eng ik hoop dit nooit meer mee te maken.

ik heb daar zelf ook altijd luchtig over gedaan dacht dat allemaal wel meeviel zo'n allergie totdat ik erzelf voor stond, en het is heel moeilijk om uit te zoeken wat ze wel mag en niet, kijk maar eens op de verpakkingen, staat er op in een fabriek waar noten en pinda's zijn verwerkt mag ze het al niet, en dat staat op heel veel verpakkingen.

17. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn man heeft een noten en pinda allergie.
    Mij is toen aangeraden mijn kindjes ook geen noten/ pinda's te geven totdat ze een jaar of 4 zijn en zelf goed kunnen aangeven of er iets gebeurt.
    Mijn zoon heeft geen noten/pinda allergie maar wel coeliakie en mag dus geen gluten eten.
    Ik geef hem zelf eten mee. Hij heeft een traktatie trommel op school en als ze een uitje hebben dan neem de juf uit dat trommeltje iets voor hem mee.
    Mijn ervaring is dat ze op het kdv altijd erg goed rekening hebben gehouden met mijn beide kindjes(zoon had ook KMA)

Ik zou aangeven dat je dochter alleen zelf meegebrachte producten mag eten. Maak een traktatie trommeltje en op die manier kan je rust voor jezelf én de leidsters creëren.
    succes!

18. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Het blijft een naar iets. Ik zou inderdaad ook aangeven dat ze alleen zelf meegebracht voedsel mag hebben.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoontje is allergisch voor cashew en pistache, en heel soms reageert hij licht op pinda (rode vlekjes in het gezicht).
    Van die cashew is hij heeeeel erg beroerd geweest, het zat verwerkt in pesto op een broodje, en binnen 10 min zat hij van top tot teen onder de bulten en hij viel ook een beetje weg, alsof hij steeds in slaap viel.

Wij waren al supervoorzichtig omdat ik zelf ook allergisch ben voor van alles en nog wat. Zo mocht hij bijvoorbeeld nog geen pindakaas. Kdv geïnstrueerd, en toch is het maar liefst 2 keer fout gegaan daar. Gelukkig reageerde hij daar nauwelijks op (en uit onderzoek is ook gebleken dat hij goddank geen pindaallergie heeft) maar ik was toch goed pissig dat het niet 1, maar 2 keer fout is gegaan.

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn, zeker met invallers die een kindje niet kennen. Bijvoorbeeld over het gebruik van een apart mes, opletten dat jouw kind geen stukje brood van een ander kind krijgt (of pikt :))
    Het voordeel van een wat ouder kindje is dat ze het zelf weten en dus ook zelf kunnen zeggen dat ze bijvoorbeeld geen pindakaas mogen. Maar die verantwoordelijkheid kun je natuurlijk niet bij het kind zelf neerleggen.
    Spreek er dus over met de leidsters op het psz, en met de algemene leiding. Hoe gaan zij ermee om, hoe zorgen zij ervoor dat iedereen die met jouw kind werkt voldoende op de hoogte is en dat ze ook weten hoe ze moeten handelen als het tóch verkeerd gaat.

En dan komt het moeilijkste: loslaten en vertrouwen dat ze het goed zullen doen...
    Het voordeel is wel dat er inmiddels zoveel aandacht voor allergieën is, dat ze wel weten dat ze er niet te lichtzinnig mee om moeten gaan.

En ik las ergens dat je een anafylactische reactie alleen van pinda zou kunnen krijgen; voor de duidelijkheid: dat is niet waar. Die kan ook worden veroorzaakt door noten en andere allergenen.

20. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Wat je ook aan kan geven is dat je kindje altijd naast een leidster zit met eten. Maar op een kdv eten ze geen brood toch??? Wij hebben al meerdere kinderen gehad met ernstige allergieen en bij ons was altijd de afspraak dat als je met een inval stond het kind altijd naast vaste leiding zat. Goede afspraken is echt belangrijk en inderdaad eigen voeding mee geven en je kindje wordt ouder en die went er ook aan dat het niet veel mag eten

Deel Deze Pagina