Zijn er hier dames die ook fulltime kolven? Zo ja, wat is de reden? Proberen jullie je kindje nog wel aan de borst te laten drinken en wil je op den duur over naar de borst? Hier kolf ik sinds dag 1 omdat ik een zware bevalling heb gehad en Aiden opgenomen werd ivm een lage glucose. Aiden is ook niet bij mij gebracht zodat ik hem kon aanleggen. Verder moest hij dus gelijk bijvoeding ivm dalende glucose. Ik ben een aantal uur na de bevalling begonnen met kolven om de twee uur om mijn productie te stimuleren. Op een gegeve moment produceerde ik zo'n 10 cc maar mijn ventje kreeg al 30 cc kunstvoeding. Aanleggen ging niet goed omdat hij gefrustreerd raakte. Heb steeds veel moeite gedaan maar hij werd woest en ging huilen. De lactatiekundige kon mij ook geen supertips geven. Dus ik bleef als een gek kolven omdat ik perse wilde dat hij borstvoeding kreeg. Gelukkig kon hij op dag 4 al helemaal over op borstvoeding en dat is sindsdien ook zo gebleven. Helaas heeft Aiden reflux waardoor ik zijn voeding ook moest indikken (medicatie sloegen niet aan). Ik heb vanaf het begin Aiden steeds de borst aangeboden en gebruik de breastflow fles omdat ik niet wil dat hij de borst vergeet. Vaak dronk hij wel even om weer gefrustreerd te raken. Hij was in het begin ook heel hongerig en omdat hij de fles gewend was huilde hij aan de borst. Op een gegeven moment merkte ik dat hij steeds beter/rustiger/langer kon drinken. Maar helaas vliegt alles wat hij aan de borst drinkt er zo weer uit. De voeding die ik indik komt ook vaak terug maar niet zo hard als wanneer hij de borst krijgt. Ik was dus begonnen om hem volledig de borst te geven maar na een week merkte ik dat hij achteruit ging (drama van de eerste weken) spugen, huilen, niet slapen, overstrekken. Hierdoor ben ik gestopt met de borst, dit was ruim 2 weken geleden. Gister even de borst gegeven om te kijken of hij het nog wist. Maar goed ik hoop natuurlijk dat hij op een gegeven moment wel volledig aan de borst kan maar ik weet niet of dit haalbaar is. Ik word soms wel tierelier van het kolven/uitkoken enz. Ik zie nu pas dat het best een lang verhaal is geworden
Niet helemaal hetzelfde, maar herken wel gedeeltes van je verhaal. Zoon was prematuur (6 weken te vroeg). In het ziekenhuis hebben ze hem bij mij ook niet gebracht om aan te leggen, omdat hij meteen de couveuse inging. Na dag 4 ongeveer kreeg ook hij alle voedingen afgekolfde melk. Bij thuiskomst samen met een lactatiedeskundige (zelf uitgekozen, want die van het ziekenhuis vond ik ook niet veel toegevoegde waarde hebben) zoon aan de borst gekregen, alleen hij bleef spugen. Melk uit de borst kwam bij hem met golven eruit en melk via fles (ingedikt met jbm) bleef beter zitten. Medicatie voor reflux kwam erbij en uiteindelijk besloten om zoon afgekolfde melk te blijven geven. Het uitkoken, kolven, etc. been there done that. Het is vermoeiend, het is niet leuk. Vooral niet als je productie achteruit gaat door alle stress, griep, weer aan het werk gaan, etc. Behoorlijke bergen zijn hier al overwonnen en ik (en vriend, want zonder zijn steun had ik het niet gekund) ben echt aan het eind van mijn Latijn geweest. Het enige wat mij deed doen doorzetten was dat zoon een mooie steile groeicurve liet zien (met 3 maanden exact op de gemiddelde curve van a terme geborenen, met 6 maanden zowel qua lengte als gewicht erboven!). Mijn streven was om zoon minimaal 1 jaar bv te geven, maar we hebben nu afgesproken te stoppen als hij 9,5 maand is. Kolven (vooral als je net als mij niet heel makkelijk kolft) is gewoon zwaar in combinatie met dan eigenlijk alles. Je bent gebonden aan huis (ik kolf nog steeds om de 4 uur en ik vind thuis het lekkerst kolven), altijd maar weer zeulen met koeltasjes, koelelementen, eventueel het kolfapparaat, alles uitkoken, onbegrip van omgeving, ondanks dat zoon met 4 maanden doorsliep enorme slaap tekort want sta nog steeds om 4 uur op om te kolven. Soms op de niet meest hygiënische plekken kolven (dieptepunt was het toilet bij een zwembad), ik kon niet anders want langer wachten betekende voor mij meteen achteruitgang in de productie en hele volle borsten meesjouwen is geen pretje. Kortom ik hoop dat je je kindje aan de borst krijgt en zou als ik jou was een hele goede lactatiedeskundige inschakelen. Ik kreeg toen het advies (en bij ons werkte het), om eerst 1 voeding via de borst te geven, geleidelijk om elke voeding en uiteindelijk volledig. Volgens mij had ik hem met 1 of 2 weken volledig aan de borst, maar mijn zoontje was toen een stuk jonger dan die van jou (ik dacht iets van 4 weken). Succes in ieder geval!! Het is niet onmogelijk, maar wel heel hard werken.
Het is niet onmogelijk om hem terug te krijgen....Maar ik heb gelezen dat de grens bij 14 weken ongeveer ligt, als je kindje voor die tijd nog nooit aan de borst heeft gedronken dan zal hij het ook niet meer leren. Maar ik lees dat hij het wel eerder heeft gedaan, dat je alleen weer bent gestopt met proberen omdat hij alles uit spuugde. Wat je kunt doen, ik gaf namelijk ook nutriton in de fles erbij (heb de 1e 10 weken gekolft en bijvoeding gegeven, en daarna terug aan de borst!) Omdat hij zoveel terug gaf en onrustig was enz....Het is niet reflux geweest maar gewoon veel terug geven. Die nutriton mag je ook voor een voeding geven...een beetje water erbij en dan met een lepeltje op laten eten.....dat verdikt de voeding uit de borst in het maagje! (zo staat het op het pak en zo doet een vriendin van me het ook met bv. Lukt goed.) maar lang verhaal kort..ik ben in de nacht ineens begonnen met hem aanleggen toen was hij 10 weken.....omdat dat het rustigst/donker en minste afleiding was. Het heeft hem nog wel 4 weken geduurd voordat hij goed kon drinken..en nu drinkt hij heel netjes..nog steeds wel boos als het niet snel genoeg gaat (verwend door de fles) maar ik heb vol gehouden. het was geen pretje...en heb de eerst 6 weken na weer opnieuw beginnen ook bij moeten kolven, want hij snapte niet zo goed hoe hij de borsten moest leeg drinken...dat is langzaam gegroeid. Ik kolfde ze leeg en gaf dat soms met de fles...maar vaak zat ik om de 1,5 a 2 uur te voeden...dus je moet er ook de tijd voor hebben! (en dan nog kolven na elke voeding he.....dus hele dag bezig met eten geven...ook snachts kolven enz) Succes, hopelijk lukt het!! want bij blijven naar vraag met de kolf kan wel....maar is heel moeilijk en kost sommige veel moeite (je hebt ook makkelijke produceerders, maar hier is dat dus niet het geval, ook niet met de borst live geven....een keer missen is flinke dip in productie over de hele dag) Succes!!!!!!!! en bij vragen, stel ze gewoon hoor. Groetjes, Miranda
Mijn jongste kon na de geboorte niet goed uit de borst drinken. We bleven wel proberen, maar de eerste tien weken zagen er zouit: borst proberen, borst kolven, melk met vingervoeding geven. Toen ze tien weken was snapte ze het opeens van de ene op de ande dag. En toen hoefde ik zowaar twee weken niet te kolven...en toen ging ik weer bijna fulltime werken en kolfde ik weer drie keer per dag...
Ik heb de eerste 2 maanden ook ft gekolfd. Hidde was 6 weken prematuur kon niet drinken de eerste tijd. Wel vaak aangelegd tot hij "opeens" de smaak te pakken had, toen nog alleen 's nachts de fles omdat hij dan te moe was om te drinken. Met een terugval na een operatie vanaf 3 maanden ft bv gegeven. Ik geef wel bv met tepelhoedje, hij kan namelijk niet echt "happen", maar schuift zijn mondje om het hoedje eigenlijk Lekker samen in bed, huid op huid helpt goed. Oja, Hidde is ook een refluxkindje, maar na 2x heel heftige reactie op nutriton niet meer gegeven. Nu Nexium en hij spuugt nog wel, maar geen pijn meer!
Poeh wat een verhaal. Kolf je nou nog? Omdat je het hebt over binnen twee weken aan de borst? Of was dat nadat hij thuis was? Het is ook bikkelen dat is het sowieso ook met live voeden maar daar krijg je op een gegeven moment hendigheid in en je zit niet met het uitkoken/meeslepen toebehoren enz.. Ik vind het knap dat je het al zolang volhoudt. Maar zoals jij schreef zie ik ook dat mijn zoontje het zo goed doet op bv. Dat maakt het uiteindelijk allemaal de moeite waard. Hier kolf ik ook om de 3/4 uur. En s'nachts probeer ik er niet langer dan 6 uur tussen te laten. Op dit moment werkt dat nog goed. Maar ik merk wel dat ik liever niet lang de deur uitga ivm met kolven. Ik zie het ook niet zitten om op vreemde plekken te moeten kolven. We willen binnenkort ook op vakantie en dan krijg ik het ook benauwd! Ik zal eens kijken voor een lactatiekundige en dan in eerste instantie het verhaal doen om te kijken of ze er wat mee kan. Bedankt voor je reactie.
Bedankt voor je reactie. Wat fijn dat jou zoontje nu wel goed drinkt. Ik realiseer mij ook dat als ik weer overga op de borst ik nog moet kolven omdat hij niet gelijk de borst leeg zal drinken. Hij moet er immers moeite voor doen. Dat betekent waarschijnlijk ook weer gebroken nachten omdat hij in het begin minder binnen zal krijgen dan via de fles. Nutriton voor en na het voeden ook geprobeerd en dat werkt hier niet, de voeding vloog er zo weer uit.
Bedankt voor je reactie. Hier zijn we ook in eerste instantie zo begonnen. Aanleggen, kolven, melk (eerste dagen aangevuld met fv) geven via cupfeeding. Alleen betrapte ik op dag 3 de verpleegkundige met een fles! Cupje ging tot 30 ml en omdat hij toen 50 kreeg vond mevrouw het teveel moeite om twee keer het cupje te vullen!
Hier een beetje in hetzelfde schuitje. Wat goed dat je het al zolang volhoudt. Mijn dochtertje is nu 6 weken. Ze was dysmatuur, waardoor ze in het ziekenhuis gelijk bijvoeding kreeg. Ze hapte gelijk goed aan de borst, maar viel na een paar minuten al in slaap. Ik ben dus gaan kolven, maar bij mij lopen de flesjes ook niet direct over. Het is een heel gedoe. Nu heeft mijn dochtertje ook refluxklachten, dan wel de verborgen variant (ze spuugt niet veel maar slikt voeding terug). Nutriton in de fles lijkt goed te werken, dus daarom zit ik nu een beetje te dubben of het wel handig is om terug te gaan naar live. Dat gedoe met lepeltjes voor de voeding zie ik ook niet zo zitten, bovendien weet ik niet of het echt gaat lukken om dochter volledige voedingen te laten drinken aan de borst. Het is ook niet handig als ze steeds kleine hoeveelheden drinkt en ik dan om de 1,5 uur zit te voeden. Vanochtend toevallig wel twee keer achter elkaar een live-voeding gedaan. Het lastige is dan dat ik daarnaast ook nog ruimte (en melk...) moet zien te vinden om verder af te kolven, anders heb ik niets voor vanavond en vannacht. En het leek alsof ze gelijk meer last had van reflux. Het is allemaal een beetje een gerommel zo en zit een beetje te dubben wat nu het handigst is om te doen. Mijn streven is in ieder geval om dochter minimaal 3 maanden (grotendeels) borstvoeding te geven.
Ook een lastig schuitje dus. Maar knap dat je het niet hebt opgegeven! Het is nu nog zoeken wat handig is voor jullie. Ik merk ook dat de reflux klachten erger zijn wanneer hij live drinkt. Papje vooraf werkt hier niet. Heb je geprobeerd om een dag of twee vaker te kolven voor je productie? Je kunt namelijk ook cluster-kolven. Zoek het maar eens op online misschien heb je er wat aan.
Sorry, misschien is het niet duidelijk. Ik kolf nog steeds, ook nu as we speak . Straks lekker weer een paar uurtjes slapen . Mijn zoontje was met 6 dagen al thuis, omdat hij het retegoed deed, vandaar dat ik met 2 weken hem aan de borst kreeg, hij was nog heel jong en in het ziekenhuis had ik hem dagelijks 1x aangelegd (mocht niet vaker van het personeel want ze waren bang dat hij te vermoeid zou raken....tja...) Lactatiedeskundige echt nemen! En zo snel mogelijk. Babys kunnen tot een beperkt aantal weken nog leren hoe te drinken aan de borst. Wat ik heb gedaan was een aantal deskundigen een mail sturen met daarin een situatieschets en waar ik specifiek behoefte aan heb. Bij sommige had ik een goed gevoel, bij sommigen niet. 1 Stak er specifiek uit,omdat ze veel ervaring heeft met prematuren; dat was voor mij heel belangrijk.
Hier ook 11 maanden FT gekolfd met hulp van soefman natuurlijk! Ik had een goede productie door meerdere borstontstekingen, dat scheelde op de langere termijn. Lang geprobeerd om haar toch aan de borst te krijgen, maar ze was er niet sterk genoeg voor.... (denk ik achteraf). Dus als jouw kindje sterk (en dik) genoeg is, zo snel mogelijk LK inschakelen en aanleggen, aanleggen, aanleggen. Indien mogelijk helemaal geen fles meer geven de eerste tijd. Ik hoop voor je dat het lukt, er zijn wel baby's die het opeens weer snappen gelukkig en die weer heerlijk overgaan op live voeden !
Misschien dat hij medicijnen kan krijgen tegen het spugen? Hebben wij de eerste maanden ook gehad ivm verborgen reflux .
@Cullen: Bedankt voor de tip over het clusterkolven, ik had daar nog niet van gehoord. Ga er zeker wat mee doen. Het lastigste vind ik op het moment om tijd en rust te vinden voor het kolven. Het huishouden draait natuurlijk ook door, en ik heb zo het idee dat mijn man het allemaal wat overdreven vindt, al zegt hij dat niet. Verder hebben we ook nog een (regelmatig dwarse) peuter rondrennen en heeft dochter regelmatig veel last van haar darmpjes. Ik draag haar af en toe daarom in de draagdoek, maar ja, dan kan ik natuurlijk weer niet kolven... Ze wil ook veel eten momenteel, dus ze krijgt ook nogal eens een flesje kv tussendoor. Maar goed, alle beetjes moedermelk helpen denk ik dan maar. Hoe doen jullie dat, het kolven inpassen in het dagelijkse leven?
Het kolven inplannen met dagelijks gebeuren? Tja ik probeer echt om de 4 uur te kolven, maar heb dan ook geen andere kinderen rondrennen; dan lijkt het mij en een stuk moeilijker vol te houden. Mijn man wilde ook dat ik stopte met kolven, maar ik blijf stug volhouden. Dat gaf spanning in de relatie, dat neem/nam ik even voor lief. Gelukkig kunnen we het de laatste tijd goed over praten en dat scheelt een hoop. Voor de rest kan ik het alleen maar volhouden, doordat man heel veel taken van mij overneemt zodra ik ga kolven, dat helpt ook.
Ik heb een jaar lang FT gekolfd met een kolfbeha. Dus al kolfend gaf ik flesjes, kookte ik, lepelde ik voedingen, zat ik achter de computer, las ik de krant... Et cetera. HANDSFREE Kolven | MoedermelkNetwerk BorstKolfWinkel
ik heb mijn dochter de eerste 10 dagen zelf de borst gegeven en toen fulltime gaan kolven. dit heb ik gedaan tot ze 3 maanden was. heb het nog wel geprobeerd om aan te leggen, maar het kolven beviel me eigenlijk stukken beter! ik ben voor mn gevoel niet goed genoeg begeleid door de kraamhulp waardoor mijn dochter bij mij de vellen eraf trok.. bv was TE pijnlijk en kolven ging prima! toen vroeg ik mezelf af, wat vind ik belangrijker.. dat ze perse aan mijn borst drinkt of dat ze mijn voeding krijgt?! ik vond dat laatste dus het belangrijkst dus ben lekker gana kolven. zou het met een 2e wel weer willen proberen om zelf te voeden.
Hier scheelt het dat ik maar 1 kleintje heb. Daarnaast probeer ik alles zo te plannen dat ik voor of na zijn voeding kan kolven. Het is soms wel lastig want ben wel een beetje gebonden aan huis daardoor.