Twijfelen of een 2e kindje financieel wel gaat lukken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tamtam78, 24 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn man en ik hebben altijd gezegd dat we graag 2 kinderen zouden willen als het allemaal lukt natuurlijk.
    Ons zoontje is nu bijna 9 maand en we zijn er nu over aan het praten of het financieel wel gaat lukken.
    Aangezien ik in Juni 32 wordt willen we er niet al te lang meer mee wachten en er volgend jaar (waarschijnlijk) weer mee beginnen.
    Momenteel krijg ik een ziektewet uitkering.
    70 % van 32 uur, want dat heb ik altijd gewerkt.
    Ik ben nu aan het re-integreren en dat gaat goed en is het de bedoeling dat ik weer aan het werk ga voor 20 uur in de week.
    Ik ga dan met de inkomsten achter uit, maar heb gisteren een berekening gemaakt en dat moet allemaal wel lukken, maar dat is met 1 kind.
    We houden niet heel veel over, maar rondkomen moet lukken.
    Gaat dat ook lukken met 2 kinderen?
    Zijn er meer moeders die ook met die twijfel zitten en moeders die het ook hebben gehad en nu 2 kinderen hebben?
    Je kunt het niet overzien van te voren, want je moet toch kijken hoe het gaat als het zo ver is, maar misschien kunnen moeders mij toch advies geven.

2. adi

adi Niet meer actief

Meid, als jullie graag een tweede willen gaat het natuurlijk lukken! Misschien wordt het allemaal wat minder luks, maar je wordt er echt niet minder gelukkig door.
    Wij hadden het financieel plaatje gepland voor 1 kind en kregen er 3. En het lukt ook prima. Wij denken maar zo: nu hebben we toch geen tijd om geld te verbrassen ;)

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Ach mijn moeder zegt altijd: waar 1 kind kan eten, kunnen er ook 2 eten.
    Heel goed dat je er van te voren over nadenkt, want t is natuurlijk niet zomaar een beslissing.
    Kijk kindjes kosten een hoop geld, dat hoef ik je niet te vertellen, maar vaak is er best een mouw aan te passen.
    Ik denk dat je moet nagaan wat voor jou het belangrijkst is: financieel wat ruimer met 1 kind, of wat krapper met 2 kinderen.

4. bengel

bengel Niet meer actief

Ik heb precies hetzelfde!
    ik wil heel graag, moet er weer de medische molen voor in heb t er voor over.
    Maar ik ben 'bang' ...redden we het financieel wel. En nu hebben we ruim over voor leuke dingen hoor (als alles er af is incl boodschappen tank en telefoon > 600 over hoor), maar denk eens aan school, kleren enz enz..
    en weet je..t kan me niet bommen, we overleven t wel..
    we gaan voor de 2e!

5. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Dat is ook precies ons probleem.
    Mijn vriend is ook bang dat we het financieel niet gaan trekken, een tweede kindje. Zelf denk ik dat dat wel los loopt en dat dat ook helemaal aan jezelf ligt. Meer te besteden hebben voor 1 kindje of wat minder te besteden hebben voor 2 kindjes. En wat minder te besteden hebben voor je 2 kindjes, tja daar zullen ze niet slechter van worden en ik ook niet.
    Mijn droom was altijd een groot gezin. Ben bang dat dat er niet in zit :(, maar ik hoop nog steeds om mijn vriend te kunnen overtuigen dat het financieel allemaal wel mee zal vallen.

6. chantal29

chantal29 Fanatiek lid

30 jul 2007
    1.714
    0
    0
    #6 chantal29, 24 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2010
    Toevallig vandaag met manlief over gehad. Wij zijn ook 31 en 34 en het krijgen van de eerste is niet over rozen gegaan dus nog jaren wachten zit er niet in. Maar we hebben het zo goed op het moment hebben een heerlijk kind, thuis hebben we heel goed onze draai gevonden, hebben het financieel heel goed en wij weten niet of we iets willen veranderen aan onze situatie zoals ie nu is. Een tweede kindje zou financieel best wel kunnen maar dan rijzen toch de vragen zoals "ben ik wel bereid om het met minder te doen?", "wat als onze tweede niet zo makkelijk is als onze eerste?" "Hoe gaat het thuis allemaal lopen?"enz enz. Daarbij sparen wij ook nog behoorlijk voor onze meid om haar voor te bereiden op de toekomst en dat wil ik een tweede ook kunnen geven. Kortom op dit moment zijn wij tot de conclusie gekomen dat ons leven nu is zoals wij het voor ogen hadden en maar met 1 kindje. Wie weet verandert dat nog in de toekomst maar nu is het goed zoals het is.

7. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

dit speelt ook bij ons, we redden het nu precies iedere maand. de afspraak was dat ik eerst een andere baan moest hebben voor we voor een 2e gaan proberen, maar zie maar eens een baan op wo niveau te vinden terwijl je pas bent afgestudeerd, dat lukt je nu gewoon niet :(

8. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ons zoontje is op zich niet moeilijk hij slaapt alleen nog niet door.
    We moeten er 1 of meerdere keren uit op een nacht.
    Soms denk ik stel dat de 2e veel huilt of gewoon moeilijker is kan ik dat wel aan.
    Die gebroken nachten beginnen mij op te breken.
    Probeer zoveel mogelijk te gaan liggen als hij ook slaapt, maar dat lukt niet altijd.
    Je weet het toch niet van te voren en ik blijf positief en hoop dat mijn zoontje binnen nu en een jaar wel doorslaapt;)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Kleren via marktplaats, net als een hoop kinderspullen en speelgoed. Boodschappen bij de Lidl, niet te dure auto (een auto op LPG, (met LPG-3 installatie) kan al uit vanaf 5000 km per jaar!) en zo vaak mogelijk de fiets pakken :) Max eens per jaar op vakantie en ook eens een jaartje overslaan hier en daar... Om maar eens wat voorbeelden te noemen.
    Dan red je het wel hoor! :)

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

behalve als je dat allemaal al doet ;)

11. Danabelle

Danabelle Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.495
    0
    0
    Hoi,
    Wij willen op termijn ook graag een tweede kindje, en ook hier was het een tijdje de vraag of dat financieel haalbaar zou zijn. Mijn man werkt fulltime, heeft een heel gewone baan. Ik werk niet - deels omdat ik dat wegens ziekte niet aankan, deels omdat ik graag de tijd waarin ik normaal kan functioneren doorbreng met onze dochter. Wij hebben dus één inkomen. En een eigen huis. En sinds een jaar een auto. En sinds acht maanden een kind.
    Maar.. waar een wil is, is een weg. Eventueel zou de auto weg kunnen. Waarom niet? Er is niets mis met fietsen. Groter wonen zou op termijn fijn zijn, maar niet persé noodzakelijk. Eten en luiers voor een tweede kindje zouden we kunnen betalen. Kleding kunnen we ook tweedehands kopen, en dat geldt voor heel veel dingen!
    Wat ik wel een beetje eng vind, is de mogelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek. Dat zou voor ons een krappe 200 euro per maand schelen die we dan ergens anders op moeten bezuinigen. Maarja, ook daarvoor zal zich t.z.t. wel een oplossing aandienen.
    Succes met je overpeinzingen!

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.810
    4.192
    113
    Of gewoon helemaal niet ervoor over hebt ;)

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.269
    6.178
    113
    Ja of als ze de toeslagen (zorg, huur, kinder(opvang)) naar beneden brengen of als mijn vriend zijn baan verliest hebben wij ook een probleem. Het zijn allemaal onzekerheden, maar je weet het nooit van te voren. Ik denk dat als je dat allemaal mee moet nemen in je beslissing dat er bij bijna niemand meerdere kinderen komen.
    Het komt vaak wel goed denk ik.

14. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Ik denk niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.
    Als er al iets zou veranderen aan de hyp. renteaftrek dan zou dat heel geleidelijk gaan en pas over 20 jaar bijv., en waarschijnlijk ook alleen voor de hoogste inkomens.

15. adi

adi Niet meer actief

Ach joh je kunt je zorgen maken om alles en nog wat. Ik dacht tijdens mijn zwangerschap een keer 'en wat als in 2012 echt de wereld vergaat?'
    Het leven komt zoals het komt, en de mensheid is nooit weerhouden om zich te vermenigvuldigen. Het is gewoon ons natuurlijke taak op deze planeet ;)

16. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik denk dat de echt grote kosten hem ook zitten in de eenmalige aanschaf dingen.... poeh wat bij ons de afgelopen maanden allemaal gekocht moest worden

- babyfoon
    - campingbedje
    -autostoeltje
    - fietsstoeltje
    -eetstoel-
    -buggy
    -traphekjes
    -beveiligingsdingen
    - slaapzakken met mouwen ivbm draaien en dekens wegschoppen
    - moederstuur want ik paste er niet tussen
    -verduisterende rolgordijnen
    - badzitje want liggen gaat niet meer

etc..... dat maakt het nu bij ons zo vreselijk duur.... maar bij een 2e heb je dat allemaal al.... en ik let gewoon op... rompers, sokjes, pyama,s koop ik allemaal neutraal zodat als de 2e een jongen word ik niet meteen alles weer opnieuw aan moet schaffen..

ik vind de maandelijkse kosten voor pampers, doekjes en eten etc.... echt heel erg meevallen..

wij moeten ook de mmm in voor een 2e en ook ik zit te piekeren mbt financien.... terwijl daar eigenlijk niet eens een reden voor is.... ik deed dat bij de 1e namelijk ook...

gr Jose

stel dat de volgende een meisje word dan hoef ik praktisch niks meer te kopen... ja andere meubeltjes voor josefien

17. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Toen ik zwanger werd van Dylarius, had mijn man een baan met minimale inkomen. helaas door de recessie ontslaan in de zwangerschap en toch redden we het met weinig. hij werkt in middels gelukkig weer maar we zitten nog wel op bijstandsniveau kwa inkomen. voordeel bij een 2e is wel wat al genoemd is dat je niet de hele uitzet weer opnieuw moet aanschaffen en veel dingen kan je inderdaad via marktplaats aanschaffen en dat is echt niet erg hoor.
    Tevens heb ik 16 maanden borstvoeding kunnen geven wat ook heel veel scheeld. zijn kleine dingen die ik zo even noem maar t kan gewoon echt. Dylarius eet al met de pot mee sinds 11 maanden en ook dat scheelt heel erg in potjes enzo. je kan het zo duur maken als je zelf wil. en ik vind het heerlijk 2 kleintjes om me heen.

18. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Tja ik denk dat het wel mee kan vallen. Heel veel spullen heb je al omdat het je 2e is en de aanschaf van dat soort spullen is vaak het duurst. En verder kan je het ook zo gek maken als je zelf wilt en kijken waar je prioriteiten liggen. Misschien kan je kleding gebruiken van je 1e kindje of 2e hands kopen. Of kijken of je op iets anders kan bezuinigen. Ik denk dat het meevalt!

19. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik denk inderdaad dat het geld vooral in de grote aankopen zit, maar daar heb je het meeste al van.
    Zelf vindt ik dat een kindje niet heel veel kost.
    Alleen is het wel een beetje opletten wat je koopt.
    Ik denk dat het zeker gaat lukken!!

20. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

3 feb 2008
    282
    0
    0
    Ik twijfel er ook over. We werken allebei en we hebben een goed salaris, maar toch kwamen we de afgelopen maanden steeds wat tekort. We hebben een hoge hypotheek, dat weet ik, maar verhuizen gaat niet. We proberen inmiddels te besparen op de boodschappen en de te hoge energierekening.
    De kleertjes en spulletjes van de 2e zijn prima te betalen, maar we zitten met de kosten van de opvang.
    Eerst maar eens kijken wat onze besparingen ons gaan opleveren, maar 400 euro (kosten opvang 1 kind) zal het helaas niet wezen. :(

Deel Deze Pagina