Wet investering jongeren

Discussion in 'De lounge' started by oleander1986, Aug 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Hoi meiden,

Ik ben na 6 jaar op de canarische eilanden te hebben gewoond weer terug in NL. Mijn winkel is daar failliet gegaan, ik heb een zoontje van 1 jaar en ben weer 3 maanden zwanger. Mijn vriend is daar gebleven en probeert volgend jaar ook naar NL te komen. Hij verdiend daar net genoeg om zichzelf te kunnen onderhouden en zorgt dat een schuld aan de bank van mij daar betaald word, hij kan dus niet nog eens extra geld opsturen naar NL. Het komende halfjaar woon ik bij mijn moeder in.
    Ik wil heel graag in NL aan de slag, dus ook werken, maar wil graag eerst een studie doen aangezien ik alleen mijn mavo heb en je daar geen denderende banen mee krijgt.
    Nu weet ik even niet hoe ik alles op moet starten en bekostigen en heb dus een tijdelijke uitkering aangevraagd. Aangezien ik nog geen 26 ben, kom je in de WIJ. Wet investering jongeren. Zij bieden je een werk-leer aanbod aan. Ik was daar dus op gesprek en ze vroegen wat ik wou. Ik zei dat ik graag een studie wil volgen in de sph spw kant. Dit doen ze niet, ze bekostigen alleen korte leer trajecten van op zijn langst een jaar, ik moest dan maar wat anders uitzoeken. Maar ook dan dacht ze niet dat de gemeente dat voor mij zou betalen, aangezien ze mijn situatie te riskant vind en niet denkt dat ik een studie aankan met een kindje van 1 jaar en een baby op komst. Dus moet ik maar OF fulltime een of ander lullig baantje gaan zoeken en mijn kind op het KDV doen de hele week, of vrijwilligerswerk en ook mijn kind naar de opvang. Ze bekostigen dus geen studie voor me omdat ze denken dat dat teveel is met mijn situatie, maar ik moet hoe dan ook wel 5 dagen per week bezig zijn, met iets anders.
    Ik kan dus op zoek naar werk, zonder diploma, bijna 4 maanden zwanger. Ik kon wel vrijstelling aanvragen omdat mijn kind jonger is dan 5 jaar, maar dan moet ik een leer traject in, wat gericht zal zijn op waar momenteel het meeste aanbod van is op de arbeidsmarkt.
    Dan zal ik minstens 1 dag per week naar school moeten en de andere dagen stage lopen.
    Ik vind dit allemaal best krom. Nogmaals, ik wil heel graag weer aan de slag, maar wel iets met wat ik leuk vind en wil dus eerst graag studeren. Maar dan wel een thuis studie of deeltijd studie, zodat ik op zijn minst nog voor een groot deel zelf voor mijn kinderen kan zorgen. Dat is voor mij echt een hele grote prioriteit. Ik weet dat ik hier alleenstaande moeders waarschijnlijk mee voor het hoofd stoot, maar ik zou echt heel blij zijn als ik het zolang mogelijk kan rekken om mijn kind(eren) naar een opvang te doen.
    Ik snap niet wat het verschil is om mij een (gedeeltelijke) tijdelijke uitkering te geven en mij een avond studie of thuis studie te laten doen zodat ik na twee/drie jaar aan de slag kan met een goede baan, of dat ik dat dus niet mag/kan doen omdat ik zwanger ben en dan maar 20 uur per week of meer vrijwilligers werk moet doen.
    Ik denk dat dat uiteindelijk dan wel de beste oplossing is, maar dan kan ik geen studie doen! Dan zit ik over twee jaar nog zonder opleiding en ben dan al wel 26. Zijn er meer (alleenstaande) moeders die in het WIJ traject zitten en hoe ging dit bij jullie en wat doen jullie op het moment? Ik weeg nu dus echt af wat ik zal gaan doen. Ik kan ook wel een fulltime studie gaan doen en dan studiefinanciering aanvragen, maar dan moet ik dat sowieso een paar maanden onderbreken wegen zwangerschap en zit mijn kind wel weer 4-5 dagen op de opvang.
    Zijn er meer onder jullie die een thuis studie doen? Is dit duur? Red je het om het in de avond uren en het weekend te doen?
    Sorry, maar het is gewoon even chaos in mijn hoofd en weet het even niet meer....

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Ik heb geen ervaring met het traject maar wel ervaring met studeren en moeder zijn/zwanger

Ik had bij een fulltime studie mijn dochter ook niet fulltime op de opvang. Juist niet. Vaak had ik maar een paar uur les op een dag en ook niet elke dag.

Heel veel succes met de keuze die je moet maken. Lijkt me inderdaad erg moeilijk.
    Studie lijkt me wel erg belangrijk.

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het een idee, (aangezien je spw wil doen) om kraamhulp te worden? Ik weet niet of je dit leuk vindt, maar die studie duurt een jaar als je het via een kraambureau doet. In Zuid-Holland zoeken ze veel mensen die dit willen!

4. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    @bosi333: maar wanneer studeerde jij dan? In de avonden? Redde je het op die manier?

@foxter: Dat is best een idee, het lijkt me ook leuk. Wie weet, ik zal het aankaarten bij mijn volgende gesprek. Ik weet alleen niet of er veel vraag naar is in mijn regio...

5. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik ben dan wel geen moeder wel zit ik in het wij traject.
    wij hebben gekozen om een bedrijf op te zetten.
    je krijgt goede begeleiding misschien iets voor jou aangezien je al ervaring hebt

6. La Palma

La Palma Fanatiek lid

May 24, 2010
    2,721
    2
    0
    NULL
    NULL
    Toen ik nog fulltime studeerde, was er ook een klasgenoot die een kindje van 3 maanden had. TUurlijk is het zwaarder met kinderen, maar we hadden niet iedere dag van 9-5 les hoor. Integendeel, vaak waren we al rond 3uur klaar met college's en groepsprojecten.

Ik weet niet of je familie in de buurt hebt die eventueel een paar uur per week op je kleintje kan passen?

7. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    noekie89: oh kan je me daar please wat meer info over geven? Want op de canarische eilanden hadden wij ook een sieraden business, wat opzich best liep, maar het was daar gewoon te klein om het echt groot te maken. Ik denk dat het in NL absoluutkans van slagen heeft, ik ben al in in een stad geweest en een aantal winkels hebben al sieraden in consignatie genomen. Ook ben ik bezig met een webwinkel. Kan je me daar alsjeblieft wat meer over vertellen en hoe je dat hebt aangekaart bij de gemeente? Duurt het geen maanden en maanden voor ze het goedkeuren en waar leef je tot die tijd dan van als het nog niet voor de volle 100% loopt?

8. noukie89

noukie89 Niet meer actief

ik heb je een pbtje gestuurd als je meer vragen hebt stel ze gerust

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Nee gewoon overdag.

Maar ik denk dat er wel een verschil is tussen de tijden van MBO of HBO. Ik ging gewoon naar de colleges die echt verplicht waren en verder deed ik veel thuis.

10. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #10 luckybird, Aug 11, 2010
    Last edited: Aug 11, 2010
    "lullig baantje"???? WTF? beetje erg denigrerend, voor iemand die zelf met hard werken zijn eigen geld verdiend en bijdraagt aan de maatschappij! Zonder mensen met zogenaamde "lullige baantjes" zou onze sameleving nergens zijn.

11. oleander1986

Aug 20, 2009
    1,298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Sorry, inderdaad een beetje verkeerd en denigrerend verwoord. Ik bedoel dat ik gewoon liever geen toekomst heb als kassiere bij de albert heyn, maar een opleiding wil doen en iets wil leren wat ik leuk vind, en dan aan het werk. Met een lullig baantje bedoel ik iets doen waar mijn hart niet ligt zeg maar.

12. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    tja ik snap je verhaal wel ergens maar je moet je ook bedenken dat je op deze menier de rekening van al jouw wensen (uitkering, veel thuis zijn en betaalde opleiding, niet werken) bij de belastingbetaler legt. Die belastingbetaler werkt er ook heel hard voor dus verwacht wel dat er zorgvuldig om wordt gegaan met dat geld. Vandaar dat er soms grenzen zijn en niet ieders wensen klakkeloos worden gehonoreerd.

Waarom ga je niet gewoon 4 dagen call centre werk doen, als je inderdaad veel kan heb je dat zo onder de knie en het betaalt lekker. 's avonds doe je dan je cursus/deeltijdstudie en 3 dagen ben je thuis en niemand die eisen aan je stelt of lastige vragen stelt. Of overdag studie en 's avonds callcentre werk.

Of desnoods doe je callcentre werk vanuit huis, nog beter. Na 2 of 3 jaar heb je je papiertje en een geen gat op je CV (werkgevers zijn meestal niet zo enthousiast iemand aan te nemen die jaren uitkering heeft gehad) en kan je daarna vast in een paar jaar de baan van je keuze bemachtigen.

Share This Page