Ervaring met zindelijkheids ondergoed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door me1989, 3 mei 2024.

  1. me1989

    me1989 Fanatiek lid

    29 dec 2013
    3.102
    704
    113
    Mijn zoon is bijna 3,5 jaar en hij is vreselijk lui wat betreft zindelijk worden. Hij kan prima op de wc of pot plassen. Poepen is wel een dingetje, dat probeert hij al vanaf dat hij 2 jaar is op te houden, omdat hij het zowel in zijn luier als op de pot/wc vervelend vindt om te doen. Dat zijn dan vaak streepjes in zijn luier en 2 a 3x per week komt het meestal in zijn slaap (als hij ontspannen is).

    Als ik thuis ben laat ik hem vaak in een onderbroek lopen en dat gaat soms goed en soms ook niet. Hij zegt het wel als hij voelt dat hij nat wordt en doet de rest dan op de wc.

    Maar zodra hij een luier om heeft vindt hij het helemaal prima en laat hij alles lekker lopen. Het boeit hem echt niks. Belonen met stickers of iets anders als het wel goed gaat helpt ook niet.

    Mijn andere kinderen waren met 2 jaar al zindelijk.

    Dus mijn vraag: heeft er iemand ervaring met van die lelijke zindelijkheids onderbroeken? Dan voel je wel dat je nat wordt, maar is niet alles gelijk zeiknat.

    We gaan over 2 maanden op vliegvakantie en het zou zo lekker zijn als er alleen voor de nacht luiers mee hoeven. Naast dat ik hem echt wel ruim voordat hij naar school gaat zindelijk wil hebben.
     
  2. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.877
    2.615
    113
    Vrouw
  3. Shalom

    Shalom Bekend lid

    15 jan 2024
    788
    497
    63
    Op je vraag: hier die broekjes korte tijd gehad, maar waren niet succesvoller dan in onderbroek laten lopen. Het was hier meer vergelijkbaar met wat jij omschrijft als hij een luier aan heeft. Met die broekjes lieten ze het ook makkelijker al lopen hier.

    Een tip aangaande het vetgedrukte. Probeer niets te forceren. Je andere kinderen zijn geen indicatie voor hoe het bij deze zal gaan.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.124
    3.570
    113
    Geen ervaring met die broekjes. Maar ik zou hem overdag geen luier meer omdoen. Uitleggen dat hij vanaf nu echt moet gaan proberen op de wc te plassen (en liefst ook poepen, maar dat komt uiteindelijk ook vanzelf). Hij gaat het vanzelf vervelend vinden om in een natte broek te lopen. Ongelukjes kunnen gebeuren, dan ook zeker niet boos worden ofzo, maar bij echte luiheid kun je wel duidelijk zijn lijkt me.
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.218
    8.942
    113
    Wij hebben geen speciaal ondergoed gehaald. Ik had heel veel onderbroekjes gekocht. Je leest vaker dat ze een onderbroek over de luier krijgen want dat staat beter. Voor ons was het wanneer je zindelijk bent. Wij hebben de luier uitgedaan overdag. Die dag zoveel gewisseld van onderbroeken, het ene na het andere ongeluk. Dag 2 iets minder was.

    Dag 3 droog. Toen ging de knop om.

    Ik zou nu zoveel mogelijk zonder luier doen. Snachts wel luier en overdag niet meer.

    Als we met de auto moesten legde we een onderlegger op de autostoel. Die waren van de kruidvat en hadden een plastic onderkant.

    Een collega van ijn man had een zoon en die wou helemaal niks. Die was al bijna 4 en zaten met de handen in het haar. Als hij naar de wc moest vroeg hij om een luier. Toen mocht hij de spelcomputer niet meer gebruiken tot het gelukt was. Een dag later waren de luiers weg.

    Dus ook kijken wat past er bij je kind. Is er een drempel, zijn er spanningen en natuurlijk uitgebreid vieren wanneer het lukt:D
     
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.305
    113
    Bij G was t ook zo dat ze gewoon de tijd er niet voor wilde nemen. Veels te druk met spelen.

    Dus ik ging geleidelijk aan veeeeeel langzamer doen met verschonen en dan is die WC natuurlijk wel echt een uitkomst, kan je veel sneller weer speluuuuh. Dus toen dat kwartje viel was t gedaan met de luiers.

    Nu hier met die kleine man, nou hij weet van t bestaan en wil graag op de wc zitten, potjes zijn ook bekend maar voorlopig geen enkele andere intentie. Gaat nog een ding worden, maar allicht van de zomer eens een poging wagen met enkel een onderbroek.

    Die oefenbroekjes heb ik met G gehad maar die vond ze zelf vreselijk (kraak) en per saldo was ik er ook niet mee geholpen. Boel was net zo nat als met gewoon een onderbroek.
     

Deel Deze Pagina