Hoe hebben jullie de reiswieg opgemaakt?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Veertje1986, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje1986

    Veertje1986 Bekend lid

    26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

    Ik heb vandaag eens geoefend met het opmaken van een ledikantje en de reiswieg. Nou ging dat eerste mij wel goed af maar het opmaken van een reiswieg vond ik aardig tegen vallen. Ik weet niet beter dan dat je deze op dezelfde manier moet opmaken als een ledikantje, dus eerst een molton, daarna een hoeslaken, vervolgens nog een hydrofiel luier, lakentje en katoenen dekentje. Nou heb ik voor het opmaken van de reiswieg beddengoed gekocht voor een gewoon wiegje. Alles is alleen veel te groot, waardoor ik het een gepriegel van niks vind. Zelfs als ik het dekentje helemaal dubbel gevouwen heb, blijft er aan de zijkanten nog zo'n groot stuk over dat er een hele bobbel onder het matrasje ontstaat. Dit kan toch niet de bedoeling zijn of wel want dat lijkt mij niet lekker liggen voor de baby. Zou ik het ook zo kunnen doen dat ik een aankleedkussenhoes gebruik voor het matrasje. Dan vervolgens de baby in een lekkere warme wikkeldeken leggen en dat ik daar dan nog losjes een katoenen dekentje overheen leg als het koud is? Het word een winterbaby. Ik ben eigenlijk wel benieuwt hoe jullie de reiswieg opgemaakt hebben.
     
  2. MH1113

    MH1113 Bekend lid

    8 jun 2009
    774
    0
    0
    Ik heb gewoon een hoeslakentje van een wieg erin, hydrofiel bij het hoofdje, en voor de eerste tijd ( ik ben 22 oktober uitgerekend ) een wikkeldeken zodat ik haar erin kan leggen en de deken kan dichtslaan.

    Als het kouder zou worden misschien wel een lakentje met dekentje van de wieg die ik dan niet meer nodig heb als ze in haar ledikant gaat ( rond de 3 maanden zouden we haar dan uit de wieg halen dan is het januari ).
    Mocht het een hele koude winter worden dan heb ik ook nog een voetenzak van de kinderwagen die er dan in gaat.
     
  3. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Ik had een aankleedkussenhoes om de matras, dat past heel mooi. Verder gebruikte ik alleen wikkeldekens van Lodger, dus geen gedoe met losse lakens en dekens.
     
  4. Ior

    Ior Niet meer actief

    Je kunt idd een aankleedkussenhoes gebruiken. Als dekentje gebruikte ik die ik voor de wandelwagen had. Was wat kleiner. En voor de warmere nachten wikkelde ik hem in een omslagdoek met een omslagdoek erover.
     
  5. dorisn

    dorisn Fanatiek lid

    2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Als het je eerste kindje is zal je het misschien niet hebben maar ik heb een ledikant deken (waar ik er teveel van had) verknipt.
    ik heb de maat van het overtrekje aangehouden dat bij de wagen zat. Hierdoor paste het perfect.
    Bij de oudste trouwens ook iedere keer geklier met die dekens. Toen werd het gelukkig snel warm en gebruikte ik een badcape, wat in de winter helaas niet kan.

    Een wikkeldoek kan heel goed en anders kan je misschien online katoen fleece bestellen en die dan op maat maken.
     
  6. MotherMary

    MotherMary Fanatiek lid

    10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Er zijn toch ook losse slaapzakjes voor in de reiswieg? Voor als het echt fris wordt. Verder een aankleedkussenhoes en hydrofielluier inderdaad, maar dat was je probleem volgens mij niet, toch?
     
  7. Veertje1986

    Veertje1986 Bekend lid

    26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Zo te lezen is het dus niet noodzakelijk dat je de reiswieg op de officiële manier op maakt. Ik denk dat ik dan voor het matrasje toch maar een aankleedkussen hoes ga gebruiken met bij het hoofdje een hydrofiel luier. Dan de baby in een lekkere warme wikkeldeken leggen en dat ik hier dan indien nodig nog een dekentje overheen leg, mocht het buiten echt koud zijn. Je zit dan in elk geval niet meer met lakentjes te klooien.
     
  8. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Lodger Wrapper (de fleece-versie) vond ik heel fijn voor in de reisweig!
    Dan blijft het hoofdje ook warm, ze liggen er zo lekker ingewikkeld!
     
  9. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik gebruik een hoes voor een wiegje. Dat is ietsje te groot, maar stoort niet. En baby ligt bij mooi weer onder een lakentje, in tussenseizoen in een engelennestje, en bij barre winterkoude in de voetenzak van het autostoeltje.

    Wat ook nog kan: baby een winterslaapzak aandoen, of een skipakje. Mogelijkheden genoeg. Afhankelijk van wat jij prettig en handig vindt.
     
  10. Zwangernr6

    Zwangernr6 Niet meer actief

    Ik had een wieghoeslakentje van de Hema om het matrasje gedaan en een hydrofielluier voor onder het hoofdje. Ik heb in de winkel een dekbedje gekocht van Jollein, speciaal voor in de kinderwagen. Zelf een dekbedovertrekje op die maat genaaid.
    Ik had ook een winterbaby, op de manier had hij het niet koud (ook nog een winterjasje aan hoor)
     
  11. Veertje1986

    Veertje1986 Bekend lid

    26 jul 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Nou ik weet dat je gewoon kan kijken wat jezelf handig vind, gaat het helemaal goed komen. Ik was er vanuit gegaan dat je een reiswieg net zoals een gewoon wiegje of ledikant op moet maken, maar dat hoeft dus helemaal niet. Heb ik weer wat geleerd.
     
  12. podiki25

    podiki25 Fanatiek lid

    18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Heb je het over een reisbedje of de wandelwagenbak?
    Een reisbed is toch even groot als een ledikant?
    Als je het over de wandelwagenbak hebt kan je daar ook setjes voor bestellen op maat. Of universele. Of je kan 2 kussenslopen gebruiken als hoeslaken en verder werken met een slaapzakje of een winterpak uit 1 stuk. Wat wij doen is een voetenzak voor de maxicosi extra kopen en deze ligt in de wandelwagenbak.
     
  13. mammalies

    mammalies Actief lid

    4 mei 2012
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een dekbedje voor in de kinderwagenbak. De kleine ligt sowieso altijd beneden in de wagen dus ik ben erbij... Past wel prima!
     
  14. gusto

    gusto Niet meer actief

    Hier zelfde, een winter en een herfstkindje en de Lodger wikkeldoeken waren echt super. Heerlijk warm en geen gedoe met losse dekentjes.
     
  15. xPoppetje

    xPoppetje Fanatiek lid

    8 okt 2013
    2.654
    183
    63
    Hier eind november uitgerekend en ik ga geen speciale dekbedjes oid aanschaffen. Ten eerste lijkt het me niet handig, ten tweede zie je er toch niks of weinig van, omdat er weer een soort kap overheen gaat.
    Ik heb een wikkeldeken gekocht van Snoozebaby, die ik zowel in de wagen als in de maxicosi wil gaan gebruiken. Verder heb ik een fleecedekentje gekocht: mocht het echt heel erg koud zijn, kan ik die er nog overheen leggen. En uiteraard hebben we een jasje/mutsjes etc. :)
     
  16. dreumesje

    dreumesje VIP lid

    7 jan 2014
    7.314
    1.782
    113
    Vrouw
    Ik heb kleine molton, hoeslakentje en een blauwe aankleedkussenhoes over het matrasje. Een dubbelgeslagen hydrofiel bij het hoofdeind vanwege spugen oid. Dan een lakentje en dekentje.

    Toen hij net geboren was lag ook nog in de warme omslagdoek van Moeder voor Moeders en daaroverheen het lakentje met dekentje. En dat zal straks met het koude weer ook weer zo zijn (zolang hij in de bak past ;) )
     

Deel Deze Pagina