Ik vind als je dit soort methodes gebruikt je ook bereid moet zijn een evt zwangerschap te hanteren indien er geen condooms gebruikt worden.
Wij doen al jaren aan Natural family planning en voor ons werkt het. De enige keer dat ik ongepland zwanger was, was toen we condooms gebruikten. Nou moet ik zeggen, deze scheurde en toen hebben we besloten foliumzuur te gaan slikken ipv een MAP. Ook hadden we van te voren (dus voor überhaupt de eerste keer seks) een wat als-gesprek. Daaruit bleek dat wij beiden achter het idee stonden dat als ik zwanger zou raken we ervoor zouden gaan. En nog steeds. Een kindje zit niet meer in de planning, maar als het komt, dan is het hartstikke welkom. Als dat niet zo was, hadden we al definitieve maatregelen genomen, dus op het moment dat er echt geen kindje gewenst zou zijn, laat 1 van ons zich steriliseren.
Maar wat ik mij afvraag he? Mijn libido is het hoogst rond mijn eisprong maar ja, dan moet ik met deze methode sowieso een condoom gebruiken. Dan kan ik toch net zo goed alle keren dat ding omschuiven?
Het grappige vind ik dan weer dat hetzelfde ziekenhuis er niet bij vertelt hoeveel vrouwen aankloppen voor een abortus door een gescheurd condoom of verkeerd pilgebruik. Pas dan gaat de vergelijking op. Want die percentages liggen nog veel hoger. Nu vind ik deze artikelen erg sensatiegericht. Je weet namelijk niet of die 37 dames de app ook echt goed gebruikt hebben. Het lijkt namelijk allemaal heel eenvoudig maar je moet met veel rekening houden en je er dus wél in verdiepen. En daarvan vind ik persoonlijk dan weer wel dat Natural Cycles daar nóg meer aandacht aan zou mogen geven. Zelf heb ik de switch gemaakt in de app van "prevent" naar "planning" modus. Eerste ronde gelijk raak! Ik was met de app aan het kijken of alles beetje klopte met hoe ik me voelde, ovulatietesten etc. Nooit gedacht dat het in één keer raak zou zijn Hopelijk blijft dit kleintje lekker plakken tot en met September. Al met al ben ik daarom nog steeds groot fan van deze app maar als ik echt het minste risico zou willen lopen, dan zou ik toch weer een spiraaltje nemen. Ik weet nu hoe mijn lichaam is zonder enkele vorm van hormonen en dat scheelt niet eens zo gek veel met wanneer ik een spiraaltje heb. Plus dan hoef je gewoon nergens rekening mee te houden (alcohol, hoeveel je slaapt, of je lang genoeg geslapen hebt, of je genoeg dagen meet etc etc) en ben je er 5 jaar vanaf. Maar voor mij was het dé ideale methode tussen het spiraaltje en deze zwangerschap in. Plus ik weet nu nog even door in mijn prille zwangerschap wat me rust geeft. Tevens bevat de app per week info over je baby, net als veel andere apps.