Onze kleine man is bijna 9 weken en sinds zijn geboorte zijn we al aan het tobben met hem. Hij slaapt overdag hazeslaapjes wil niet in de draagdoek en slaapt snachts tussen ons in omdat het anders niet te doen is. Hij geeft na de fles mondjes terug zelfs twee uur later komt er nog voeding uit . Ik hoor hem ook regelmatig slikken alsof er iets om hoog komt en verder word hij bijna altijd huilend wakker . We geven hem Friso standaard 1 met nutriton alles staat al schuin maar dit lijkt allemaal niet te helpen. Het cb denkt aan verborgen reflux of koemelkallergie en heeft me doorverwezen naar de dokter daar heb ik vanmiddag een afspraak , maar onze dokter wuift alles weg onder ja daar groeit hij wel overheen Hoe kan ik zorgen dat mijn ventje op beide word getest ?? En wat kan ik zelf nog doen om te zorgen dat hij beter in zijn vel gaat zitten?
Klinkt niet als koemelkallergie als ik eerlijk ben... Meer op reflux inderdaad.... Boet bij stuk houden bij de huisarts... Na de voeding half uur rechtop houden wil vaak ook helpen....
Ik zou een doorverwijzing eisen voor de kinderarts en desnoods medicijnen. Voet bij stuk houden! Reflux kan de slokdarm aantasten wat erg pijnlijk kan zijn voor kindjes.
Ik ga idd niet eerder weg voor ik een verwijzing heb we zijn nu al twee maanden aan het tobben . Is er ook nog bepaalde voeding die ik het beste kan geven? Hij krijgt nu Friso 1 met een schepje nutriton
Hoe vaak krijgt je kindje voeding en hoeveel? Misschien de porties verkleinen? Ik noem maar wat hoor! Maar als de huisarts je niet wil helpen kun je 'zelf' misschien wat andere dingen proberen.
Onze dochter krijgt bij elke voeding 2 schepjes hero comfort krampen en spugen in de fles. Nutriton kreeg ze vreselijke krampen van. Ik hoop voor je dat je wat krijgt. Hier heeft het bijna 4 maanden geduurt voordat ik wat kreeg.
Klinkt erg bekend! Ons zoontje heeft ook erg veel teruggegevens in de eerste weken. Was idd reflux. Zoals hiervoor ook al gezegd zou ik een doorverwijzing naar de kinderarts eisen. Wij hebben Nexium gehad en dit heeft super goed gewerkt. Onze zoon heeft ook in het begin weinig tot niet overdag geslapen en tussen ons in. Hij kwam vanzelf in een ritme toen hij wat ouder werd en heeft nu netjes twee slaapjes per dag en slaapt in zijn eigen bedje de hele nacht door.....
Ohja, ik ben nooit door verwezen maar mijn huisarts heeft maag beschermers gegeven. Omeprazol heet het. Werkt perfect!
Klinkt mij idd als reflux. Voor reflux kun je, voor je de stap medicijnen neemt, beter eerst zorgen dat je alle leefregels voor reflux opvolgt. Nutriton kan juist voor krampen zorgen, pure jbpm (nutriton bevat maar 30% jbpm) is doorgaans een betere optie. Indikken is overigens niet bewezen te werken en kan zelfs verergering in de hand werken. Leefregels; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - (fv) maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - (fv) zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt. - (fv) houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik. Als je dit allemaal al doet dan idd verwijzing ka voor medicatie, maar bedenk wel dat medicatie ook zijn nadelen heeft en ook bijwerkingen kan hebben. Daarom kun je voordat je medicijnen probeert beter eerst de leefregels toepassen. Werkt dit niet voldoende, dan kun je het icm de medicijnen doen.
Omeprazol is geen maagbeschermer. Bij reflux heeft een maagbeschermer totaal geen effect, de maag is immers het probleem niet. Reflux is het terugstromen van het maagzuur naar de slokdarm. De maag heeft een beschermlaag tegen het maagzuur, wat nodig is voor het verteren van ons voedsel. De slokdarm heeft deze beschermlaag niet. Doordat de maaginhoud incl maagzuur in de slokdarm terugstroomt veroorzaakt het pijn in de slokdarm. Bij reflux wil je eerst proberen te voorkomen dat de maaginhoud terug stroomt naar de slokdarm. (Leefregels) Lukt dat niet dan ga je het maagzuur aanpakken, dit kan door of de zuurgraad van het maagzuur te verminderen (minder zuur) of de aanmaak van het maagzuur te verminderen. Omeprazol valt onder de tweede categorie.
Jammer. Dan inderdaad naar je ha en medicatie vragen. Zo niet; verwijzing ka. Er zijn diverse soorten medicatie, zie mijn uitleg hierboven. Let wel op, zantac en ranithadine zijn hetzelfde, zantac is nl ranithadine maar dan met alcohol.
Kwil zoizo graag dat hij word nagekeken door een ka. Hij wil nooit slapen overdag niet en savonds ook niet. Bij verschonen gaat hij huilen en als hij een hazenslaapje heeft gedaan word hij huilend wakker. Ook is hij super onrustig en beweegt constant met ze armen en benen. Lijkt me niet echt normaal voor zo een klein babytje
Voor een baby met reflux is dat vrij normaal. Ik weet niet hoe bekend je zelf bent met overgeven en zuur in je slokdarm, maar dat doet ontzettend veel pijn. Dan kun je niet meer slapen. Ben je al eens bij een osteopaat geweest?