Lieve dames die dit lezen, dankzij dit forum ben ik zo gestimuleerd om zo lang mogelijk bv te blijven geven! In het begin is het heel lastig op gang gekomen.. dankzij een hele onervaren kraamhulp waren de eerste 4 weken een drama.. ik vond het verschrikkelijk, maar ik wilde perse door gaan, omdat dit zo ontzettend goed is voor mijn mannetje. Daarna uit mezelf een lactatiedeskundige ingeschakeld en vanaf toen ging het een stuk beter met de hulp van kolven.. Sinds een maand of 5 kan ik op de dagen dat ik thuis ben volledig bv geven! (Al geef ik vaak de laatste voeding een fles, omdat ik het idee heb dat ik niet genoeg melk meer heb en hij 's nachts komt). Op het werk kolf ik nog, dit zal ik tot 9 maanden blijven doen, omdat dan mijn recht op kolven op het werk vervalt. sinds een week ben ik gestopt met het kolven in de avond. Ik ben zo trots dat ik nu al meer dan 6 maanden bv kan geven en dat ik het zo heb doorgezet! Alleen nu vind ik het erg moeilijk wat ik het beste kan doen.. Als ik thuis ben krijgt hij: 0800 bv 1200 bv en korstje brood 1600 bv 1700 fruit- of groentehapje 2000 fv 220/7 met 2/3 schepjes rijstebloem 2200 bv (droomvoeding, ipv kolven) als ik werk: 0800 bv 1200 fv 210/7 en korstje brood 1600 fv 210/7 1700 fruit- of groentehapje 2000 fv 220/7 (of afgekolfde melk + fv, want ik kolf niet genoeg voor 1 voeding) en 2 schepjes rijstebloem 2200 bv (droomvoeding, ipv kolven) Hij drinkt alle fv op.. het liefst zou hij zelfs nog meer drinken! Levi kan zonder de bv van 2200 uur (of althans.. afgelopen nacht voor het eerst geprobeerd ), maar dan geef ik in vanaf 1600 geen bv meer tot de volgende ochtend (als levi het vol houdt met zijn laatste voeding om 2000). Kolven is lang niet zo fijn en ik krijg er dan ook niet veel uit.. met veel moeite (dik een half uur 's middags) kolf ik 100cc. Als ik tegen de avond kolf is dit maar max 50cc. Dit is dan ook gelijk mijn reden waarom ik Levi fv geef om 2000 uur.. ik heb het idee dat hij hier voller van zit (ook door de rijstebloem) en dat ik veel minder melk heb... Als ik op het werk ben dan kolf ik een half uur tussen 12 en 13 uur. Is dit een goed schema? En wat kan ik het beste doen met mijn bv? Of zouden jullie het anders doen? Ik ben zelf aan het denken om de fles van 1600 uur te verminderen naar 180/6... ik geef nog de Nutrilon 1. of hebben jullie tips/ideeen hoe ik het beter/anders kan doen? sorry voor het lange bericht Liefs Kiewie!
Wat goed dat je doorgezet hebt en dat het goed gaat met de bv! Wat ik zelf 's avonds doe, is eerst de borst aanbieden en daarna geef ik haar wat granenpap. Dan bepaalt ze zelf hoeveel ze daarvan nog wil drinken. De ene keer niks en de andere keer gaat alles op.
Wat fijn dat je zo hebt doorgezet en dat jullie er allebei van genieten. Wb het schema, ik zou die laatste avondvoeding altijd bv geven. Je bent dan toch thuis en live laten drinken is veel beter voor je productie dan kolven. Voor je zoontje is het ook fijn, echt ontspannen bij mama en dan zijn bedje in. Of hij dan nog komt voor de late avondvoeding of in de nacht moet je even afwachten. Maar ook dan kan je makkelijk bv geven. En ik lees dat je of fruit of groente geeft. Ik zou twee voedingsmomenten inbouwen (fruit in de morgen, groente in de namiddag bijv.), dan heeft hij ook minder kunstvoeding nodig. Ik vind de flessen ook vrij groot.
Ik zou je dezelfde tip geven als Nescio. Geef die laatste voeding zelf, dan heb je daar het voordeel van dat je en niet hoeft te kolven en het een fijn ontspanningsmomentje is. En als je dan inderdaad het fruit en de groente spreid, dan heb je kans dat die rijstebloem niet nodig is... Hier doen we althans tussen 17:00 en 17:30 groente met aardappel. En dan tegen bedtijd ( tussen 19:00 en 20:00 ) de borst. Hier slaapt ze er inmiddels van door, maar ook een nachtvoeding is natuurlijk niks 'geks' op deze leeftijd. Papjes 's avonds werkt hier averechts ook, daar krijgt ze een opleving van. Heel soms krijgt ze een papje 's ochtends, maar die zijn op een hand te tellen. Maar wat ik je vooral wil zeggen: Wat goed dat je door hebt gezet!! De meesten haken bij een slechte start af... Super joh!
Ik wil je ook een compliment geven. Je kwam er niet uit en hebt hulp ingeschakeld. Fijn dat het nu zo goed loopt! Je schema ziet er goed uit, ik zou idd ook de avondvoedingen gewoon live doen. Is toch voor je productie een belangrijk moment. Juist door die voedingen zelf te doen gaan je borsten weer meer produceren. Want zo zit er misschien wel wat veel tijd tussen de voedingen..
Ook hier complimenten en eigenlijk dezelfde tips. Als het kan de voeding zelf geven en fruit 's ochtends en groente 's avonds. Ik zou ook de flessen iets kleiner maken, behalve als hij dan echt honger krijgt natuurlijk.. Op zich is het logisch dat een baby de fles helemaal leegdrinkt, aan de borst wordt de melkstroom op een gegeven moment minder (dacht ik) terwijl je kindje voor het laatste beetje uit de fles geen moeite hoeft te doen, en als het een snelle drinker is, is het signaal "vol" ook nog niet aangekomen.. Ik zie trouwens de melk die je overdag kolft niet terug. Of is dat de melk die je aanvult om 20.00? Zou het op je week te regelen zijn dat je twee keer kolft? Want je kolfrecht houdt wel wat meer in dan een half uurtje. Is geen verwijt hoor, ik snap dat het in sommige banen zeer lastig is..
heel erg bedankt voor jullie reacties en complimenten Ik ben er zelf ook erg trots op dat het me zo is gelukt! Gisteren heb ik de hele dag bv gegeven en hij heeft 's nachts doorgeslapen! Heb hem wel door de dag wat extra aangelegd ivm warme weer en om mijn productie wat op te krikken.. en hij heeft even goed doorgeslapen! (yaaaayy!! had ik namelijk niet verwacht hihi ) @Lycka dat is idd ook een goed idee.. dan heeft hij evengoed bv gehad en wat pap.. geef je dat dan in een fles? Of uit een bordje met een lepeltje? @nescio Je hebt gelijk, de flessen zijn ook erg groot. Ik ben vandaag begonnen met het afbouwen. Hij krijgt vanmiddag een fles van 180/6 en daarna groente.. dus wie weet gaat dit helpen! En vanmorgen heeft hij zijn fruithapje gehad. Ik ben op mijn werk, dus ben wel benieuwd hoe dit is gegaan Ik vind bv geven ook veel fijner dan fv geven, maar af en toe is het wel zo makkelijk wanneer mijn vriend hem even de fles kan geven @lievemamatrix dank je wel! Is ze dan zo lang op? Hier is hij dan vanaf een uur of 1500 wakker, dan krijgt hij bv (of fles als ik werk) en dan een uurtje later groente want rond 17:00 is hij weer moe en moet hij weer naar bedje. Hij is max 2-3 uur wakker.. daarom vind ik het vinden van een goed schema best lastig.. @zoe123 daar heb je gelijk in en dat was ook mijn punt.. er zit ook erg veel tijd tussen en ik ben bang dat mijn productie dan helemaal terug gaat lopen. Ik ben benieuwd hoe het over een paar dagen is.. na 1 dag goed aanleggen is de productie natuurlijk niet inees super hoog @Jessie80 De gekolfde melk geef ik op de dagen dat ik werk in een fles mee. Soms aangevuld met fv als ik niet genoeg heb. Vaak is dat net een halve voeding of heel soms een hele voeding. Ik heb per dag 2 uur recht op tijd om de kleine te voeden of om te kolven. Ik begin om 9 uur met werken, dan kolf ik om 12 uur en om 16:00 ga ik naar huis, dan kan ik Levi zelf voeden. Dat doe ik liever dan dat ik twee keer kolf... vooral omdat ik zo weinig kolf en het idee heb dat Levi er veel meer uit krijgt
Fijn dat hij met de hele dag bv ook tevreden was en lekker geslapen heeft! Eigenlijk zit er dan dus een foutje in het werkschema van je eerste post.. 16.00 is geen fb maar bv. Maar fijn dat je dat zo hebt kunnen regelen!!
Nou, ze slaapt tot 17:00 ( max 17:30 ) en dan gaat ze na die borst tussen 19:00 en 20:00 vrijwel direct naar bed . Dus ook max 3 uur wakker... en eigenlijk alleen op het einde van de dag. Als ze na 17:30 nog slaapt ( wat we wel doen als ze echt uitgeteld is hoor ), dan slaapt ze 's avonds pas veel later en lastiger in. Maar wat super dat hij doorsliep op enkel bv!! En vaker aanleggen is nooit verkeerd... zeker niet met dit weer en natuurlijk ook productiegewijs heel verstandig! En van bv krijgen ze nooit teveel, dus je kunt met een gerust hart en naar lieve lust voeden . Geniet!
Mijn dochter drinkt niet uit de fles, dat lukt haar niet goed. Ik geef het in een bekertje. Lepeltjespap lijkt me zo zwaar voor de nacht. Wat goed dat hij lekker heeft doorgeslapen op alleen bv!