tot wanneer vitamine D? (voor mama)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door fafa, 11 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Vraagje voor de lang(er)voedsters: tot wanneer (bij hoeveel voedingen op een dag) slikten jullie zelf vitamine D? Echt zolang je voedt, ook al is dat nog maar 1x op een dag?

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik slik dagelijks multivitamine tot 6mnd (periode van exclusief borstvoeding) en vervolgens tot 12mnd om de 2-3 dagen een tablet. Bij de oudste wat lakser mee geweest, maar ik voelde me beter als ik het strikter toepaste.

3. Kathl1

Kathl1 Actief lid

10 jan 2014
    224
    0
    0
    Ik slik helemaal niets extra, heb mijn multivitaminen van de zwangerschap opgemaakt en niks nieuws begonnen. Dus nog een week of 3 denk ik. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik minimaal 2u per dag buiten ben en ben al vanaf dat zoontje 6 weken is aan het werk en ben hersteld van keizersnede en ijzertekort (wel pillen voor gehad maar slechts 2 dagen geslikt wegens obstipatie). Voor mij is het dus blijkbaar niet nodig

4. fafa

fafa Niet meer actief

Niemand die alleen vitamine D slikt? Multivitaminen zijn onzinnig voor iemand met een normaal eetpatroon en zelfs eventueel schadelijk! (stond deze maand nog in de consumentengids), alleen foliumzuur (voor pril-zwangeren) en vitamine D (voor kinderen, ouderen, zwangeren en borstvoedsters) hebben bewezen nut, dus die slik ik braaf.
    Maar nergens wordt in de richtlijnen vermeld tot hoelang het nodig is voor borstvoedsters. Maar 12 voedingen op een dag voor een exclusief bv-gevoedde baby hakt natuurlijk veel zwaarder in je vitamine D voorraad dan 1 of 2 voedingen voor een kind van 2...

5. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Altijd nemen, dat is ook het advies.

Van begin oktober tot eind maart maak je geen vitamine D aan op onze breedtegraad.

Als het bewolkt is maak je geen vitamine D aan.

Als je met zonnebrandcrème insmeert maak je geen vitamine D aan.

Je moet minstens een kwartier met ontblootte armen en hoofd in de zon (minstens zonkracht 3) zitten om voldoende vitamine D aan te maken.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De meeste Nederlanders hebben vitamine D tekort. Heeft ook nut om in te nemen als je niet zelf voedt.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Ik neem zelf ook.altijd een lepeltje :)

8. fafa

fafa Niet meer actief

Toen ik zwanger was van de oudste had ik een prima vitamine D niveau, maar toen het bij de jongste werd getest was het dramatisch gezakt! Nou weet ik dus niet of het door de borstvoeding zo is gekelderd of omdat ik met een klein kindje eigenlijk altijd zorgde dat ik in de schaduw zat, dus in de zomer geen voorraadje op had gebouwd voor de winter.

Maar jullie advies is nog blijven slikken dus? Dan ga ik in ieder geval nog tot en met volgende winter door.

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je vitamine D-level zakt niet omdat je bv geeft hoor!

Het wordt in de huid aangemaakt door UV-straling. Je hebt dus inderdaad te weinig in de zon gezeten.

Ik had ook een ernstig tekort en slik nu standaard 2000IU in de zomer en 5000IU in de winter en dan houd ik mijn waarde net op 100.

Deel Deze Pagina