Hallo, Na een aantal bezoekjes aan de KA en een onderzoek zijn we erachter gekomen dat ons dochtertje reflux heeft. Heel vervelend allemaal! Het slapen is een ramp en ze heeft veel pijn. Nu geef ik borstvoeding op verzoek, maar er werd geadviseerd door de osteopaat om over te stappen op flesvoeding. Niet vanwege de voeding want hij vond dat bv kwa voeding beter is (licht verteerbaar e.d.) maar meer kwa ritme. Omdat bij reflux ritme en rust zo belangrijk is en er bij ons dochtertje er absoluut geen ritme is (op haar laatste voeding na dan, ze komt altijd standaard om 21.30) zit ik erg te twijfelen om dit te doen. Nu vroeg ik me af of dat het mogelijk is om bv op schema te geven. Zijn er meer moeders die dit doen? En hoe ziet het schema er bij jullie uit en hoe ervaren jullie en jullie kindje dit?? Ook ervaringen van moeders die kinderen zonder reflux hebben en borstvoeding op schema geven zijn welkom! Alvast bedankt!
Ook hier een kindje met reflux en bv. Ik zou niet met kv gaan beginnen. Het geeft geen garantie dat de problemen dan zijn opgelost en je hebt zelfs kans dat er dan weer andere klachten komen (obstipatie, krampjes, etc.). Je geeft zelf ook al aan dat bv lichter verteerbaar is wat bij reflux juist heel fijn is. Hoevaak komt je kindje nu ongeveer voor een voeding? Hier was het in het begin door alle onrust ook heel onregelmatig, maar inmiddels komt hij om de 4 (soms 3 uur) voor een voeding. Hier was het me op een gegeven moment totaal onduidelijk of hij nou huilde voor een voeding of juist door ongemak. Daarom ben ik toen om de 3 uur gaan voeden. Kwam hij eerder, dan kreeg hij nog een keer de 'lege' borst aangeboden. Dit heeft hier goed gewerkt. Daarnaast gaan inbakeren om hem wat beter te laten slapen.
Inderdaad geen flesvoeding. Hier ook (verborgen) reflux en gewoon borstvoeding. Zo'n 6 á 7 keer per dag. Verder alle tips en trucs toepassen zoals omhoog houden na de voeding, bed verhogen etc. En een maagzuurremmer. Laat je niet aanpraten om op flesvoeding over te gaan hoor! Je weet inderdaad nooit of er dan weer reacties komen van de darmen.
Wat vervelend om te horen dat je dochter last heeft van reflux en dat ze zoveel pijn heeft! En een dikke knuffel voor jou. Onze dochter heeft ook erg last gehad van reflux, dus wat dat betreft herken ik je verhaal. Ik ben bv blijven geven. In mijn beleving is een ritme voor een baby een ritme in de volgorde van dingen die gebeuren en niet een ritme op de klok. Zodat je baby eraan went dat ze drinken krijgt bij wakker worden (bijvoorbeeld) en dat ze zich daar dus niet druk om hoeft te maken. En met andere dingen net zo. Begrijp je wat ik bedoel? De dag wordt zo herkenbaar en herkenbaarheid brengt rust. En rust in het hoofdje zorgt bij baby'tjes met reflux voor een iets rustiger maagje. Ik ben ook vanalles aan het uitproberen geweest en uiteindelijk was ons ritme: wakker worden - drinken - luier - bij iets ouder: spelen - nog een slokje drinken zelfde borst - slapen. En 1x per dag dan na de luier nog in bad. Twee keer een drinken was rustiger voor haar maagje. Een ritme op de klok hadden we helemaal niet en nog niet overigens. De ene keer sliep ze drie kwartier en de andere keer drie uur. Tja... Slapen vond ik belangrijk, want dat was door de reflux en het KISSsyndroom waar ze last van had steeds een issue, dus ik wilde haar zeker niet wakker maken als ze soms drie uur sliep. Maar als ze na drie kwartier wakker werd, wilde ze toch echt drinken. Go with the flow werkte voor haar het beste en maakte mij rustiger en relaxter. En ik weet niet of je die flexibiliteit met fv wel hebt... Ik weet niet of je hier iets aan hebt, het is geen antwoord op je vraag, maar wilde je het toch meegeven. Veel sterkte!
Bedankt voor jullie reacties! Ik wil ook liever gewoon bv blijven geven, heb al heel wat gedoe gehad met de bv de eerste paar weken en iedere x doorgezet.. het loopt nu gewoon erg goed en ik zou het zonde vinden.. Ze komt iedere 3 uur, kan daar redelijk de klok op zetten.. Alleen snachts is nu anders, ze heeft nu 3 nachten doorgeslapen maar wel 3x een andere tijd wakker geworden dus ook andere tijden voeding..Misschien komt daar binnenkort wel meer regelmaat in.. @sportysteenbok,, we houden hier zo veel mogelijk regelmaat in wat jij ook zegt de vaste ritueeltjes. Wakker worden, luier, eten, spelen, slapen.. alleen het zijn vaak maar hazeslaapjes terwijl ze zo moe is (echt zonde) dus ik ga niet iedere x voeden.. dan zou ze echt constant aan de borst hangen en overvoed raken wat ook niet echt goed is bij reflux lijkt me... Ook vamwege de onrust tijdens het slapen bakerde we haar in maar dit mocht niet van het cb omdat het gevaarlijk was in combinatie met spugen???
O en ik heb zantac gekregen van de ka.. vanavond voor het eerst mee begonnen dus even kijken hoe dat uitpakt
Betreft het inbakeren zou ik even contact zoeken met de kinderarts voor advies. Wij kregen nl juist het advies om in te bakeren... Als ze langer slapen zijn ze meer uitgerust, drinken ze rustiger, etc. Komt reflux alleen maar ten goede... Maar zou het voor de zekerheid dan even af laten hangen van advies kinderarts.
@ ago.. wij bakerde haar eerst in en dat werkte zo enorm goed! ik moet 23 sept. weer terug naar de KA dus dan ga ik het eens aan hem vragen.
Hoi, Hier hebben we ook ingebakerd op advies van het cb en de ka en dat werkte super! 23 sept is nog ver weg, kun je hem of haar niet bellen met deze vraag? Wat Ago zegt over uitgeruste baby's en tegen die tijd kan je dochter aardig oververmoeid zijn... Ook wordt er hier op het forum wel gezegd dat op de buik slapen erg prettig kan zijn voor baby's met reflux. Onze dochter wilde absoluut niet op haar buik (KISS...), maar ik hoor er dus ook wel goede verhalen over ondanks dat dit met de huidige adviezen natuurlijk een hot item is. Op de zij slapen met een zijslaapkussen zou je ook nog kunnen overwegen. Dat raadde mijn ha ons aan. Ik heb nooit het gevoel gehad van overvoeden, een baby drinkt niet meer dan nodig, toch? Maar dat is natuurlijk wat je zelf prettig vindt.
Wat vervelend dat je dochtertje zo'n last heeft van reflux en wat een raar advies van de osteopaat! Ik zou zeker door blijven gaan met de bv hoor, want dat is veel lichter verteerbaar idd! Ga je over op kv dan heb je grote kans op verstopping en dat verergert de reflux dan juist nog meer. Daarbij werkt bv juist ook pijnstillend voor je uk en kv niet. Lees dat je vanavond begonnen bent met de zantac, hele grote kans dat het binnen een paar dagen al een stuk beter gaat. Hier merkte ik na 2 à 3 dagen al een duidelijk verschil. Qua slapen legde ik Quinten in een zijslaapkussen, dit werkte fijn voor zijn reflux en hij had blokkades in zijn nekje en daar was het ook goed voor. Ook inbakeren zou kunnen helpen, maar je moet dan wel goed observeren van tevoren wat je meisje doet als er voeding omhoog komt. Quinten draaide dan zijn hoofdje niet opzij met als gevolg dat hij tot 2 x toe bijna gestikt is. Mijn voorkeur had dat dus echt niet. Hieronder zal ik nog wat tips zetten die je waarschijnlijk al doet, maar misschien zit er nog iets bij wat kan helpen. - Bedje flink schuin omhoog met hoofdeinde en zo ook het aankleedkussen, plekje in de box etc. - na de voeding goed rechtop houden, zo'n 20 à 30 min. ( kan ook ff in de wipstoel of lekker bij je in de draagdoek als je gewoon je dingetjes moet doen. - bij een heftige TSR eerst even kolven zodat de grootste druk eraf is. Je kunt ook overwegen om te blokvoeden. - liever vaak kleine beetjes laten drinken als in 1 x een grote hoeveelheid. - soms helpt nasabbelen na het drinken op een speentje ook Verder is het goed om te kijken of je een oorzaak van de reflux kan vinden. Bijv. te snel, te veel melk, koemelkallergie, verstopping... Hier was het helaas alle 3 het geval. Succes ermee en sterkte! Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!
het meeste doe ik idd al wel ja.. We hebben ook speciale reflux kussens, alleen glijd ze altijd (meestal) naar onderen,, hebben jullie dit probleem ook en hoe lossen jullie dit op? Verder slaapt ze graag op haar buik, maar dit durf ik alleen te doen als ik in de buurt ben of tijdens haar (als dit lukt tenminste) middagslaapje.. ik ga dan regelmatig even kijken. Maar 's nachts slaap ik ook gewoon natuurlijk dus dan durf ik dat niet. Met die zantac merk ik nog niet echt verschil, maar ik moest het van de KA ook ff de tijd geven.. Hoe geven jullie dit (als jullie ook zantac geven tenminste). Bij mijn dochtertje is het echt een ramp om iets met een spuitje te geven, ze spuugt het gegarandeerd uit. Dus ik geef het nu in de flessenspeen met een klein beetje melk erbij. Dan drinkt ze het zonder problemen op.. al had ze vanmorgen wel even door dat er nog een ander goedje in zat dan bv En na de voeding spuugt ze altijd wat.. soms heel veel, soms een paar mondjes. Maar spuugt ze dan dr medicatie niet uit?? Wat ik ook zo zielig vind is dat ze altijd standaard na haar voeding de hik krijgt waar ze dus altijd van moet huilen..
O en nog een vraag haha.. Vanaf 4 maanden mag je bijvoeding gaan geven he, de fruitpapjes.. Maar in principe mogen ze tot 6 maanden alleen maar bv. Gaven jullie vanaf 6 maanden bijvoeding of vanaf 4,, want de KA gaf wel aan dat wanneer er gestart wordt met bijvoeding de klachten sterk verminderen..
Hier was de zantac ook echt een ramp, dus ben het net zo gaan doen zoals jij nu doet en dat gaat prima. Het is ook echt smerig bitter spul, bah! Quinten zakte niet echt onderuit in bed, maar hoor het wel vaker idd. Heb al wel eens als advies gelezen om het bedje als matrozenbedje op te maken. Kijk even op YouTube hoe dat moet. Als je meisje veel spuugt kan idd de zantac er wel weer uitkomen, maar als het goed is heeft het wel de maaginhoud al wat minder zuur gemaakt waardoor het wel z'n werking zou moeten doen. Mocht ze echt veel blijven spugen/projectiel braken dan is er nog een medicijn wat gegeven kan worden, motilium. Maar dit wordt niet als eerste keus voorgeschreven meestal omdat er domperidon in zit. Mijn zoontje heeft dit ook gehad, naar hij reageerde daar niet goed op. Ik ben met 4 maanden begonnen met een paar kleine hapjes licht verteerbare groente en later ook fruit. Hij spuugde hierdoor wel wat minder gelukkig en door sommige soorten groente en fruit kwamen z'n darmen ook weer wat beter in werking. Hier ging het dus goed, maar bij sommige kindjes werkt t juist averechts. Dat is dus echt aanvoelen en uitproberen.
Sneu voor je meisje. En voor jullie, want het kan zwaar zijn als je baby'tje niet blij is en je weet niet hoe je het kan oplossen. Het advies om over te gaan op FV vind ik inderdaad vreemd. Ik geloof wel dat je met flesvoeding meer geneigd bent om een ritme te gaan aanhouden, omdat je beter op tijdstippen en hoeveelheid gaat letten (er zit een max aan kunstvoeding, aan BV niet). Maar of ritme helpt bij reflux? Dat heb ik niet eerder gehoord en kan ik hier ook niet beamen. Ik heb het zelf ook geprobeerd, maar was dan meer met de klok of opgelegde volgordes bezig, dan te kijken naar mijn meisje en te luisteren naar mijn gevoel. Inmiddels hebben we wat ritme, maar dat komt omdat alles goed gaat en ik meer regelmaat wilde toen ik ging werken. Ze krijgt nu gecombineerd BV en FV. Overigens, hoewel er geen max op BV zit, kan te veel/vaak drinken bij reflux ook een vicieuze cirkel creëren. Ze drinkt dan tegen de pijn en het ongemak, en geeft haar slokdarm en maagje dan geen rust. Biedt in zo'n geval inderdaad de laatst gedronken borst aan als ze te snel weer wil drinken. Maar jullie zitten op voedingen om de 3 uur, dat vind ik heel netjes, dat hebben wij ook op dit moment. Dus ik zou voor de reflux niet naar meer regelmaat streven, of je moet om een andere redenen graag regelmaat willen hebben. Wij hebben heel lang van alles, behalve inbakeren, geprobeerd alvorens we toch begonnen met medicijnen. Dit hielp uiteindelijk na een week ofzo. Wij gebruiken de merkloze Zantac (dus Ranitidine), want in Zantac zit alcohol. Het doel heiligt de middelen en dat daar een beetje alcohol in zit, zou ik op zich niet zo heel erg vinden. Maar de alcoholvrije werkte hier goed, dus was ik daar toch iets blijer mee. In het begin vond ze het vies (en dat is het inderdaad, blugh!), daarna begon ze het lekker te vinden, dus misschien komt dat nog bij jullie Wanneer geef je het? Wij 2 x per dag, ongeveer een half uur voor de volgende voeding. Dan heeft het genoeg tijd om z'n werk qua maagzuurremming te doen en is het niet erg als ze na het drinken toch nog wat spuugt, dan is het al ingewerkt. De KA verwachtte dat we met 6 maanden konden stoppen, dat ze er dan door groei en hapjes overheen zou zijn gegroeid. Maar na een flinke groeispurt rond die tijd kwam het zure spugen juist weer terug, dus we hebben de dosis in overleg verhoogd en gaan dus nog even door. Wij zijn pas met 5,5 maand begonnen met bijvoeden in verband met veel allergieën in de familie. Als er een kans is dat bij jullie de reflux een reactie is op iets in jouw voeding, kun je ook overwegen niet te snel met bijvoeden te beginnen, dan heeft ze misschien gewoon een gevoelig systeempje. Kortom, ik vind dat jullie met 3 uur tussen de voedingen al heel goed zitten qua regelmaat. Je zegt zelf, je kan de klok er haast op gelijk zetten
Er zit idd altijd 3 uur tussen, dus dat is natuurlijk prima! alleen de tijden zijn iedere dag anders, behalve om 21.30. dan komt ze altijd standaard ongeacht hoe laat ze daarvoor is gekomen.. Moet je zantac een half uur voor de maaltijd geven? Want dat heb ik tot nu toe niet gedaan en ook niet dat advies gehad van zowel de KA als van de apotheek.. Een ritme qua tijd is natuurlijk ideaal, maar voor mij niet perse nodig. Alleen straks met het werk kan het wel eens lastig worden aangezien ik om 7 uur al moet beginnen. Ik zal haar dan om kwart over 6 op de opvang af moeten zetten. Dus het zou voor mij ideaal zijn dat ze rond kwart over 6/half 7 zou komen.. Ik moet al zo vroeg opstaan hihi
Het moet volgens mij niet per se een half uur voor een voeding, maar ik had het ergens zo gelezen en hier werkt dat wel goed. Ik twijfelde namelijk ook steeds over of het anders niet met het spugen eruit kwam. En op deze manier leek het medicijn genoeg tijd te krijgen om z'n werking te doen. Ik hoor ook vaak genoeg dat het op een andere manier ook goed werkt, hoor zelfs mensen die het door de fles geven. Is even uitvogelen wat voor jullie goed aanslaat. Ik begrijp goed dat je ivm werk toch naar wat duidelijkheid wil toewerken, had ik dus ook. Je kunt natuurlijk ook wel eens eerder bv aanbieden als jou dat beter uitkomt. Dus elke ochtend half 7 borst. Als ze niet lang daarvoor heeft gedronken, dan heeft ze misschien nog niet per se veel honger, maar zo heb je wel een vaste start en is de rest van de dag misschien wat beter te voorspellen. Hier werkt dat in ieder geval wel zo.
Ah, ik realiseer me nu dat je waarschijnlijk kwart over 6/half 7 's avonds bedoelt dat je wil dat ze drinkt! Hmm.. sorry, daar heb ik geen tips voor, hier een meisje dat gewoon 's nachts nog om de 3 a 4 uur wil drinken Behalve dat je ook 's avonds misschien wat kan bijsturen door een bepaalde voeding zelf aan te bieden in plaats van te wachten tot zij wil. Edit: om op je allereerste vragen terug te komen, ik denk dus dat bv op schema redelijk kan. Bij ons gaat het ongeveer zo (soms half uurtje eerder of later): 8.30 KV (ik kan enigszins sturen wanneer ik deze geef en beïnvloed daarmee een beetje de rest van de dag) 12.30 BV 15.30 KV 19.30 BV 0.00 BV 3.00 BV 6.00 BV
Ik bedoelde kwart over 6/half 7 smorgens hihi... anders moet ik voor dat ik hasr weg breng nog voeden en dan moet ik er wel heel vroeg uit. Maja dat is dan maar zo.. Ik ga morgen naar het bv cafe bij ons in het ziekenhuis, daar is ook altijd een lactatie kundige aanwezig.. Misschien heeft zij ook nog wat tips.