Ruim 9 weken geleden is ons dochtertje geboren. Toen zij 3 weken oud was is er verborgen reflux vastgesteld (door KA). Op advies van de KA zijn we begonnen met Ranitidine (eerst 2x 1,5 ml, daarna 2x 2,5 ml), maar dit hielp onvoldoende en sinds ruim twee weken gebruikt ze nu Omeprazol 2x per dag 3,5 ml (bij een gewicht van 5 kg). Ook dit lijkt echter niet voldoende te werken....we merken dit met name tijdens de voedingen (ik geef volledig borstvoeding). Ze begint enthousiast met drinken, maar bij de meeste voedingen haakt ze na een paar minuten krijsend af. Ze wil dan niet verder drinken, het enige wat helpt is proberen te troosten en uiteindelijk valt ze op ons in slaap. Ondanks dat we enorm proberen een soort van regelmaat in de voedingen te krijgen drinkt ze nu vaak maar kleine beetjes en is ze amper meer op een ontspannen manier wakker. Als ze wakker is lijkt ze pijn te hebben en huilt ze bijna de hele tijd! Wat we al doen naast medicatie: - minimaal 20 minuten omhoog houden na voeding - bedje staat schuin - osteopaat bezocht, die kon niks betekenen zei hij - vaste volgorde over de dag: verschonen, voeden, wakker zijn (als dat lukt voor haar) en slapen (zoveel mogelijk in haar bedje) - inbakeren met Pacco-doek - soms dragen in de draagdoek - Fopspeentje of pink van ons om zuigbehoefte te bevredigen We gaan op advies van de KA Nutriton uitproberen, de dosis Omeprazol kan niet meer omhoog nu. Ook zijn we gewaarschuwd dat de reflux waarschijnlijk nog wel erger gaat worden, aangezien het maagzuur nog zuurder wordt totdat ze 4 mnd oud is...we vragen ons heel erg af hoe we ervoor kunnen zorgen dat het allemaal wat fijner wordt voor ons meisje! Zijn er ervaringsdeskundigen met een gouden tip? En wat is jullie ervaring met Omeprazol en de dosering hiervan, wanneer hielp het voldoende? Alvast heel erg bedankt!!
Lastig. Hier destijds ook zo'n drama's. Wij hielden haar minstens een uur rechtop na een voeding, en droegen haar gewoon voortdurend in de draagdoek. Misschien helpt dat nog iets?
Jemig, wat rot! Kan het niet zijn dat je borstvoeding 'te hard' gaat? Dat heb ik ook weleens gelezen. Dat verklaart niet de pijn, maar misschien wel dat ze stopt met drinken. Misschien een lactatiekundige benaderen? Wat ik verder nog kan bedenken is een allergie of overgevoeligheid voor iets dat ze via de borstvoeding binnen krijgt. Geeft je gevoel je toevallig iets in? Vaak zit je daarmee goed. Sterkte!
Is er niet meer dan alleen reflux aan de hand? Ik herken ook dingen van koemelk allergie in je verhaal. Probeer zelf op je voeding (melkproducten) te letten om te kijken of het beter gaat.
Dat vroeg ik me idd ook af: heb je een sterke toeschietreflex? Als dat zo is, zou je even af moeten koppelen als je die voelt, de melk weg laten stromen en als dat stopt pas weer aanleggen. Je dochtertje kan dan rustiger drinken, zal minder last hebben van meekomende lucht en daardoor ook minder last van voeding die omhoog komt. Verder kan het helpen bij een te krachtige melkstroom om tegen de zwaartekracht in te laten drinken: jij liggend/halfliggend op je rug, zij op je buik. Allergie denk ik niet direct aan als de onrust er vooral tijdens het drinken is. Dan zou ik eerder denken dat er zo'n anderhalf uur na de voeding onrust zou zijn van erge darmkrampen. Hoeft niet perse, soms is een allergie er toch, ondanks afwezigheid van darmkrampen, maar het is niet m'n eerste gedachte bij je verhaal.
Wat vervelend zeg! Zo te lezen doe je al ontzettend veel. Wat hier qua slapen goed helpt (mijn meisje heeft ook verborgen reflux) is haar op haar buik te laten slapen. Sinds ze daaraan is gewend slaapt ze echt een heel stuk beter. STerkte gewenst en hopelijk groeit ze er snel overheen.
Hielp hier ook erg goed! Qua medicatie kregen wij eerst zantac, (ongeveer hetzelfde als ranitidine), maar dat kon niet samen met haar hartritmestoornis. Toen nexium gekregen. Dat is een iets ander middel dan omeprazol, want nexium is een esomeprazol. Mogelijk dat dat voor jullie nog iets beter kan helpen?
Wij geven 2x 2,5ml per dag omeprazole nu. Hier helpt dit redelijk (nu 4,5 kg). Dat stoppen met eten en beginnen krijsen heeft hij hier ook enkele dagen na elkaar gehad. Is 2d voor mijn ms begonnen, maar is nu al gebeterd hoewel mijn ms nog niet gedaan zijn. Mssn dat je ms eraan komen? Of je eisprong? Schijnt dat je melk dan wat van smaak en samenstelling kan afwijken.
Je verhaal klinkt me heel bekend. Hier zat er een koemelk allergie onder (ook bij borstvoeding, terwijl ik bijna geen lactose binnen kreeg).
Wij kregen eerst losec maar dat werkte niet.Ondertussen waren we wel weer 4 weken verder. Zoon is opgenomen in het ziekenhuis en daarna zijn we geswitched naar de combi nexium / motilium. 1 week later: zowat een ander kind. Daarom: hanteer je al de leefregels voor reflux en helpt de medicatie zelfs niet bij een hoge dosis, vraag dan aan de KA wat de mogelijkheden zijn. Zeggen dat het nu eenmaal zo is en dat het zelfs erger kan worden... Mijn zoon had een slokdarmontsteking opgelopen doordat het zo lang duurde voordat de reflux behandeld werd. Dus het lijkt me geen optie om het hier bij te laten. Laat je niet afschepen! Je kindje voelt zich niet happy, heeel herkenbaar helaas
Helaas herkenbaar, bij ons zit zoon nog altijd aan de Nexium. Als ik terugdenk aan die eerste maand, pff wat zaten we erdoorheen. Maar moet ook zeggen dat je die 'rottijd' ook weer snel vergeet. Succes ermee!
ik herken je verhaal helemaal!! onze dochter is vandaag 7 weken en ben dinsdag met haar bij de kinderarts geweest. conclusie verborgen reflux. wij hebben nexium gekregen. ze krijgt in totaal 1 zakje per dag verspreid over 2 x. overdag gaat het nu goed. dit is de 4e dag. de begint weer beter te drinken. en drinkt vooral ook rustiger. de avonden zijn hier nog wel een probleem en hoop dat dat ook snel over is. gister zijn we van 8 uur s avonds tot half 2 met haar bezig geweest. toen heb ik haar maar een dosis nexium gegeven en het was klaar. en dan te bedenken dat we eerst van 11 uur sochtends tot 11 uur savonds met haar rondliepen. heb ook een puckababy besteld zodat ze zichzelf niet meer wakker kan slaan want ze maait nogal. overstrekt jouw kindje zich ook?? wij hebben daarvoor kinderfysio gekregen zodat we haar dat kunnen afleren want dat veroorzaakt alleen maar meer onrust en stress. ik denk dat als je kindje tijdens de voeding al begint (was hier ook het geval) en dna krijst en uiteindelijki bij jullie in slaap valt (was hier ook het geval) dat ze nog steeds heel erg last heeft van de reflux. ik dacht ook dat mn meisje koemelkallergie had maar ze reageerd eigenlijk best goed op die nexium anders is ze niet opeens de hele dag ok. misschien dat je nexium kan gaan proberen. ik zou het overlegen met je kinderarts en als die daar niet naar wil luisteren zou ik een second opiniun vragen. het moet niet zo zijn dat je kidje pijn blijft houden. want dan kom je ook nooit in een ritme. dan blijf je hierin zitten. nexium moet wel even inwerken. het gaat hier vanaf dinsdag met de dag beter
Het verbaasd me dat je nu pas nutriton moet gaan gebruiken. Dat deden ze bij ons voordat ze nexium kreeg. Dat hielp gedeeltelijk. Met 6 mnd kreeg ze toen allergy care en dat hielp heel erg goed.
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Nexium hebben we nog niet geprobeerd, dat hou ik nu ook maar even in mijn achterhoofd! We waren inderdaad ook enigszins teleurgesteld door de boodschap dat er verder niet meer zoveel kan....ik lees overal dat bij veel babytjes de medicatie toch wel goed helpt en dat er ´een ander kindje voor terug kwam´, dus ik heb daardoor toch het idee dat er iets zou moeten zijn wat kan helpen! Wat betreft een sterke TS; daar heb ik in het begin ook aan gedacht. 2x bij een lactatiekundige geweest en volgens hen ligt het daar niet aan. Maar ik dacht eerst ook dat dat mogelijk een verklaring kon zijn! Ook is haar tongriempje en lipriempje geknipt omdat die te strak waren. KMA heb ik ook wel aan gedacht, het komt wel in de familie voor....maar zou ze dan ook geen eczeem moeten hebben en achter moeten blijven qua groei (wat gelukkig niet zo is)??? Ik denk dat ik dit toch nog even ga aankaarten bij de KA. Onze KA is zelf geen voorstander van voeding indikken, daarom heeft ze dat als laatste optie pas aangedragen. We hebben het nu 1x geprobeerd en vandaag gaan we het weer een aantal keer proberen om het verschil te zien. Wat een smerig goedje zeg! Maar goed, we proberen alles maar uit (en tegelijkertijd ook liever niet teveel tegelijk, dan is het helemaal zoeken wat nou werkt). Sterkte voor diegene die in dezelfde situatie zitten! Ik probeer me maar voor te houden dat het een fase is en dat het uiteindelijk over gaat....
O ja en overstrekken doet ze inderdaad ook heel erg!!! En volgens mij gaat ze daar dan ook weer van huilen. Ik heb gister ook een keer geprobeerd om haar op de buik te laten slapen (wel in de box, best spannend nog omdat ze nog niet zo sterk is in haar nekje), en toen sliep ze wel een stukje langer dan normaal! Zijn er meer mensen bij wie buikslapen bij refluxbabytjes beter werkte dan op de rug??
Ja ook hier sliep ze beter op haar buik dan haar rug. Over strekken deed ze ook heel erg, totdat ze voeding tegen kma kreeg. Toen was dat ineens over.
Hier ook een reflux baby die op zijn buik slaapt. Slapen is het aller belangrijkste voor een baby dus ik vind het veiliger dat hij wel slaapt (dan op de buik) dan oververmoeid raakt door rugligging. Wat is veiliger denk ik dan? Wel blijven lobbyen voor medicijnen en oplossingen hoor!
Ik lees een paar dingen waarvan ik denk....KA, dit kan anders! Om te beginnen, je geeft bv, prettig voor een reflux kindje. Kleine beetjes drinken. Waarom moet je de voeding indikken? Je kan gewoon een lepeltje gebruiken, en voordat je voed een hapje aan je kindje geven, dat deden wij ook. Dan hoef je geen fles te geven! En nutriton...veel kindjes krijgen daar krampjes van. Als je wil indikken (met een lepeltje), gebruik dan Johannebroodpitmeel (JBPM). In nutriton zit dat ook (een klein percentage) en verder zit er alleen maar toevoegsel in. Je schrijft dat het een fase is. Maar helaas...dat hoeft niet het geval te zijn. Ik heb hier die "fase"gehad tot zoon 5 maanden was. Deed geen oog dicht s'nachts omdat hij alleen maar wou drinken drinken drinken. En na een uur, lag ie alweer te schreeuwen in zijn bed. Hij wou niet liggen, huilde veel en de voedingen waren onrustig. De HA had het ook over een fase en de KA zei tegen mij: u legt te vaak aan, geef maar een flesje water ...Toen er dus eindelijk een HA (op de weekendpost waar ik ten einde raad zat in het weekend) de conclusie trok: het is reflux, heeft het nog tot 7 maanden geduurd voordat we de juiste medicatie te pakken hadden. Een hele zware tijd voor ons en voor zoontje. Kortom, wat knap van je KA dat hij zo'n voorspellende gave heeft... Leg je er niet bij neer, je kindje voelt zich niet goed en stilstaan betekend in dit geval geen verbetering. Dus als het JBPM niet helpt, zou ik idd echt een nieuwe afspraak bij je KA maken en aandringen op evt andere medicatie. Sterkte!