'Gedoe' met van 6 naar 5 voedingen...

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Sallie, 22 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik heb een zoontje van bijna 6 weken. Hij weegt nu ruin 4,5 kg.

Ik ben nu twee weken over van bv oo fv, dit hebben we opgebouwd. Hij kreeg de afgelopen week volledig fv, 6 x 120+4. Schema zag er zo uit:

23.00
    03.00
    07.00
    11.00
    15.00
    19.00

Dit wijkt natuurlijk wel eens af door middagslaapke of doordat hij snachts iets vroeger of.later kwam, maar voor het beeld is dit duidelijk..

Nu begon ik eergister te merken dat hij hier toch.echt te kort aan heeft. Hik kwam weer sneller en.was soms na.de.fles niet voldaan. Volgens het pak ( geef friso comfort) moet hij over naar 5x150+5. Ik weet alleen niet hoe, omdat hij nog.snachts komt en ik.dan.op 6 voedingen zit.

We hebben nu twee nachten.eerst de laatste voeding.verhoogd. daar heeft hij.die twee keer tot 5 uur op geslapen, dus dat leek goed te gaan. Maar vannacht kwam hij alweer om.half 4... Heb toen geprobeerd een 150 fles te.geven,.die.ging er zonder moeite in... Vanmorgen.heeft hij lopen.rommelen,.maar ik denk dat hij gewoon niet moe.meer was. Nu net om 8.30 weer 120 gedaan, ben bang dat hij anders te veel krijgt. Dan wil ik om 12 uur weer geven en dan wel 150, dat hij voldaan zijn middagslaapje in.kan..

Nouja om een lang.verhaal kort te maken, hoe kan ik dit verder aanpakken?! Zal hij snachts langer slapen als hij overdag meer krijgt zodat hij toch op 5 voedingen.komt?!

Ik hoop op tips! :)

2. Bastet

Bastet Niet meer actief

Het is geen moeten, hoor.
    Als je kindje nog behoefte heeft aan 6 flesjes, dan geef je hem 6 flesjes.
    Wat ik heb gedaan bij beiden: zodra de huidige hoeveelheid niet meer voldoende is, dus eerder komen, langzaam de flesjes ophogen beginnend met de ochtendfles.
    En de dag erna ook de tweede fles, enzovoort.
    Dan ga je uiteindelijk naar een fles minder per dag.

Met 5 weken hoef je echt nog niet te hopen op een nacht doorslapen.
    Met mijn dochter was ik verbaasd dat ze met 6 weken ging doorslapen, mijn zoontje moet dat nog langer dan 2 nachten achtereen gaan doen...

3. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Bastet, bedankt voor je reactie.

Misschien heb ik het verkeerd uitgelegd... Van mij hoeft hij niet naar 5 flesjes hoor, ik vind 6 prima. Maar hij heeft gewoon meer nodig, dus grotere flessen. Nu geef ik dus 6x120+4 en als ik hem meer wil geven zal ik naar flessen moeten van 150+5. Zoals het nu gaat komt hij daar 6x om, en dan krijgt hij te veel binnen, snapje?! Ik wil het wel geven maar het lijkt me niet goed.

Net als het doorslapen, daar hoop ik niet op ofzo. (al zou het lekker zijn, laten we eerlijk wezen) maar als hij doorslaapt laat hij de zesde fles vallen en kom ik wel op 5, en is het "probleem" opgelost.

Door gewoon 6 flessen van 150+5 te blijven geven krijgt hij te veel en mijn vraag is dus hoe ik het dan het beste aan kan pakken....

4. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    hier hebben wij ook tijdelijk 6 flessen van 150/5 gegeven en na een dag of 4 kwam er meer tijd tussen ( nacht door slapen) waardoor we nu op 2 flessen van 180/6 zitten ( 22.00 en 6.30) en de rest is 150/5.

Je hoeft ook niet direct alle flessen te verhogen je kan er ook 2 of 3 verhogen ( op t moment dat je kindje hongerig is).

ons meisje weegt momenteel 4900 gram.

met 8 weken was ze 3980 gram.. en dronk toen 6x 150/5

5. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    je kan ook hongerige babyvoeding proberen.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Ik zit met hetzelfde dilemma. Ik probeer de nachtvoeding nu te rekken.. Niet ideaal want daardoor slaap ikzelf heel weinig maar als hij komt geefik een speen en wieg ik hem in slaap. Als hij echt honger heeft hoeft hij geen speen en die pakt hij gelukkig wel. Wij gaan nu de tweede dag in met 5 voedingen ik hoop dat hij steeds wat later zal komen in de nacht. Gister kwam hij na 2,5 uur en afgelopen nacht na 3,5 uur. Dus hij lijkt het te begrijpen. Op de dag laat hij trouwens met gemak 4 uur tussen de voedingen. Ik geef de laatste fles rond 22 half 11 uur en probeer de eerste pas om 4 te geven en dan de volgende rond 9. Hoelaat geven jullie de laatste fles?

Ik typ op mijn tel dus sorry voor de fouten en rare zinsopbouw ;)

7. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Gewoon 6 van 150 geven hoor. Is niet erg!!
    Komt vanzelf wel goed.

8. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Oké en moet ik hem dan meteen geven als hij wakker wordt of toch proberen te rekken? Ik ben bang dat hij dan gaat wennen aan de hoeveelheid en er nooit meer vanaf komt;) oudste was altijd best een dikkerdje en kreeg ook altijd zoveel maar dat is nu idd ook goedgekomen:D

Sorry ts dat ik even jouw topic gebruik maar op de mijne wordt weinig gereageerd.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ah nee, niet wachten hoor als hij aangeeft honger te hebben! Gewoon op verzoek die flessen geven. Ze hoeven niet helemaal op, maar net als bij bv is ook bij kv op verzoek veel gezonder.

10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Alleen drinkt mijn ventje met gemak alle flessen op. Heeft nog nooit in zijn leventje wat laten staan:$ Vandaag kom ik zo uit dat hij de fles om half 9 mag krijgen dat zou nummer 5 zijn. Ik denk dat ik voor we naar bed gaan nog een fles maak van 120 cc om te kijken of hij langer gaat slapen. dan krijgt hij wel even te veel maar goed hij zou het wel nodig hebben.

11. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    inderdaad gewoon geven Luna, ik heb hier ook op verzoek gevoed.

En wat ik al aangaf.
    Ik heb een aantal dagen ook 6 flessen van 150/5 gegeven.
    De laatste fles was hier rond 22.00 en dan kwam ze rond 3.30 of 4.00 weer.
    Dit werd vanzelf later waardoor ze nu op 5 flesjes zit.

Kindjes leren vanzelf langer slapen.

Ik zou niet rekken, hierodor slaap je zelf bijna niet en je kindje niet.
    Terwijl als je een voeding geeft jezelf ook weer met een half uur zo weer een paar uur verder slaapt.

Een aantal dagen wat meer voeding maakt niet uit.
    Zolang het maar niet TE lang is.

Ze zakken vanzelf terug over op minder flessen.
    Hier liet ze met 10 weken de 6de fles vallen.
    En zit nu op nog minder voeding als daarvoor.

6x150= 900
    nu krijgt ze 3x150= 450 en 2x180= 360 dus totaal op 830cc en ze is net zo tevreden.

En probeer overdag je kindje na 4 uur wakker te maken voor een voeding.
    Misschien drinkt hij het flesje dan niet op maar dat kan je weer bij een andere fles meer doen ergens anders op de dag.
    Of misschien komt hij dan de volgende fles na 3 uur dan kan je gewoon een nieuwe voeding geven.

Maar als je kindje overdag meer als 4 uur er tussen laat en snachts maar 2,5 a 3 uur dan zou t ook kunnen dat hij het verschil van dag en nacht nog niet goed door hebt? Daarom is het belangrijk om overdag je kindje wakker te maken.

Hoe meer voeding overdag hoe minder ze snachts nodig hebben ;)

12. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Wesdaan, dank je wel! Nu ik het zo geschreven zie staan lijkt het me een goeie om te doen. Dan maar wat meer voeding kleine gaat vanzelf minder nodig hebben. Heb hem net de fles gegeven en geef hem om 12 uur weer. Ben benieuwd wat hij dan deze nacht gaat doen. Rekken is idd niet ideaal want we hebben onze rust ook gewoon nodig en overdag loopt er nog een mannetje rond. Opde dag maak ik hem idd om de 4 uur wakker en laat er niet langer tussen zitten. Alleen vanacht/ vanochtend dan om weer op 'schema' te komen. Bedankt voor je duidelijke verhaal!

13. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Nou ja zeg.. Had me er helemaal bij neergelegd om een fles extra te gaan geven heeft onze kleine manna doen verbazen!! Gister om kwart voor 9 de fles gegeven hij was heel onrustig en sliep pas tegen 23 uur dus hadden we zoiets van we zien wel hoe laat hij komt. Kwam hij pas om half 4! Zo trots!
    Nu is kijken of we het zo kunnen sturen dat we de laatste fles om 22.00 uur geven en dat hij meteen in slaap gaat vallen en dan zien we wel wanneer hij komt. En anders krijgt hij gewoon een fles wantij ga niet meer rekken. Eindelijk weer een goeie nacht kunnen slapen.

14. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    en rond de 6 weken heb je ook een sprongetje ;) groeispurtje volgens mij.

Hier hebben we hem net weer achter de rug.

3 dagen geleden dronk ze 5 x 180/6 schoon leeg, en nu zit ze weer op 150/5 en 2x 180/6.

Dus zo zie je maar..

Lekker dat je kindje nu de nacht goed is doorgekomen..

Vaak na 23.00 vallen ze in een vaste slaap, daarom geven wij hier de avondfles ook rond 22.00uur.

15. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Bedankt voor jullie reacties meiden!

Wesdaan, ik ga ook de tips volgen die je aan luna gaf, gewoon geven dus. Hij heeft nu gewoon 6x150+5 op, alle flessen leeg.. vannacht kwam.hij olk precies om 3 uur, 4 uur na dr laatste fles dus, en toen 7.15. Zit nu aan de fles voor zijn slaapje.. ik hoop dat het met groeispurtje te maken heefy zodat het er hoe dan ook vanzelf 5 worden...

Luna wij hebben allebei vreetzakjes denk ik haha. Lekker dat slapen zo goed ging vannacht, hoop dat het bij jou wel zo blijft, hier twee nachten en toen was et wel genoeg ;).

Hoe doe jij de slaapjes nu je aan het rommelen bent met de flessen?! Ik vind dat lastig, hij is eigenlijk beneden bij mij of smorgens lekket bij mij in bed en slaapt tussen de middag 3 u en snachts, die twee x in zijn bedje...

16. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Salie, en hoe ging de nacht? Hier gingen afgelopen dagen heel goed. Op de dag valt hij ongeveer na 1a2 uur in slaap en slaapt dan 2 uur tot de volgende fles. Soms valt hij meteen na de fles in slaap en dan leg ik hem benenden te slapen in de kinderwagenbak. Ochtendslaapje doet hij boven in zijn eigen bedje. S'avonds heeft hij huiluren maar zonder te huilen. Gewoon klaarwakker en valt dan pas om 23.00 uur in slaap. De laatste fles heeft hij dan om ongeveer half 10 gehad. Dan slaapt hij van 23 tot 3 uur half 4 en dan zijn eerste fles. Wordt wakker om 7 uur maar is tevreden op een speen em dan de volgende fles om 9 uur. Vanochtend wilde hij wel een fles om 7 uur dus vandaag komen we op 6 flessen maar dat vindik prima. Ben nu wel benieuwd hoe hij het deze nacht gaat doen.!

17. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hoi Luna,

Hoe ging het vannacht bij jullie?!

Bij ons ging het de afgelopen twee nachten redelijk. Of tenminste, slapen gaat goed hoor maar meneertje komt gewoon stipt om de 4 uur... Dus 23.00 laatste fles, in bed en om 03.00 is hij weer wakker. Daarna rond 7.15 - 07.30. Gister ineens 08.30, maar dat was denk ik meer toeval.

Hij krijgt nu dus wel gewoon die zes flessen, hij heeft het echt nodig. We proberen nu wel overdag om er wat korter tussen te laten in de hoop dat hij voor de nacht genoeg heeft, maar dat is vaak toch niet zo. Hij heeft nu dit ritme ongeveer:

07.30
    11.30
    15.30
    19.30
    23.00
    03.00

Dus als hij er overdag door iets langer tussenlaat, of hij is later wakker, proberen we toch op die 23.00 uit te komen. We hebben nu bedacht om de een-na-laatste fles iets dichter op 23.00 te doen in de hoop dat hij wat verzadigder is, maar het lijkt niet heel veel effect te hebben. Het is wel lekker voor ons eigen etenstijd, dan kunnen we rustig eten ;).

Hij slaapt nu tot 22.30 beneden bij ons. Daarna maken we hem wakker, douchen we hem (werkt als een trein, hij is even fris om te drinken en valt daarna lekker rozig in slaap) en krijgt hij om 23.00 de fles. We willen vanaf volgende week proberen om hem rond een uur of 20.00 - 20.30 in zijn eigen bedje gaan leggen. Ik hoop alleen dat hij dan niet denkt dat de nacht om 03.00 al voorbij is... Heb gelezen dat je ze in de avond niet langer dan 3 uur moet laten slapen, dan verwarren ze het met de nacht. Vandaar dat ik op half 9 probeer te gaan richten.

Hij slaapt dus tussen de middag en snachts in zijn bedje, en verder in de draagzak, box of wagen als we wandelen.

Ben benieuwd hoe het bij jullie ging!

18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Hier was het een drama nacht. Het lijkt wel alsof onze kleine man niet tegen stilte kan. Op de dag slaapt hij prima. Hij ligt nu al een paar keer in zijn grote bedje en hij slaapt als een roosje. Maar de nachten zijn drama. Hij slaapt niet langer dan 3 uurtjes en begint dan ontroostbaar te schreeuwen. Is alleen stil te krijgen als ik hem naar beneden neem en 30 min met hem loop. Speen wil hij niet en honger heeft hij ook niet. Hij red het makkelijk om er 4 uur tussen te laten. Zullen het krampjes zijn? Mijn eerste heeft daar nooit last van gehad en sliep met 6 weken van 8 tot half 7 met een voeding om 23 uur. Daarna sliep hij ook meteen weer verder. Robin blijft meteen 1 uur wakker na zijn fles en is onrustig.
    Jou schema ziet er goed uit! En ik verwacht dat hij die fles wel snel zal laten vallen. Hoe zwaar is jouw ventje ongeveer?

Valt hij na de flessen meteen in slaap zowel in de nacht als op de dag? Hier soms op de dag wel en dan leg ik hem zo over. Andere keren blijft hij nog even wakker en valt dan na wiegen in slaap. Ik denk dat ik hem nu alle flessen maar wakker ga houden op de dag en hopelijk gaat hij dan snel snappen dat er in de nacht geslapen moet worden ;)
    Ik hoop echt zo op een redelijke nacht. Al zou hii er 4,5 uur tussen laten dan ben ik al helemaal happy maar na 3 uur wakker, pff

19. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Jeetje, dat is vermoeiend zeg voor je! Hoe ging het afgelopen nacht?

Hier is hij ook al een paar keer overdag hysterisch wakker geworden. Ik heb hem even geobserveerd ;) en wat ik zie is dat hij in zijn slaap met zijn armpjes gaat maaien en daar zelf erg van schrikt en dan wakker wordt..

Hier ging het gisternacht precies op schema 23 - 03 - 07.. vannacht kwam hij om 3.30, ik blij. Daarna om 6.15 :s... Heb het gerekt met speen tot 7 uur, anders vond ik het echt te veel worden.. om 7 u ging de 150+5 weer schoon leeg, net als om 3.30 dus trek had hij wel! Zal dit zijn dat deze.voedingen steeds.dichter bij elkaar komen tot het een is of is dat een rare gedachte?!

20. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.861
    9.373
    113
    Gelderland
    Sallie, ik vind het lastig te bepalen of hij die flessen nou samen gaat voegen of dat hij gewoon honger heeft. Hij meld zich wel eerder dan die 4 uur dus mij lijkt het honger, krampjes of idd onrustig zijn van zijn armpjes. Als het zijn armpjes zijn zal inbakeren misschien iets voor jullie zijn. En anders misschien voeding voor hongerige baby's.

Hier ging het de laatste 2 nachten ontzettend goed (klopt even af) hij is wel wat onrustig in de avond en slaapt weinig maar na de fles van 22 uur valt hij rond 23 uur in slaap om vervolgens om half 5 pas te komen. Hij slaapt dan weer tot ongeveer 8 uur in zjn bedje en dan leggen we hem lekker tussen ons in met zijn speen zodat hij nog even verder kan slapen tot zijn fles van ongeveer half 10. Super dus! Vandaag zijn we over gegaan op een andere fles waar hij veel rustiger uit drinkt en tevreden in slaap valt. Hij ligt nu ook lekker te slapen in zijn bedje voor de tweede keer vandaag alleen ben ik nu bang dat hij vannacht niet in slaap komt en ons wakker gaat houden maar ik wil het wel even proberen. Als het nu goed gaat heeft hij eindelijk zijn nachtrimte te pakken!! zou het fijn vinden om rond half 8 de nacht in te gaan en dat we hem ff wekken voor een flesje om 22 uur. Maar wat ik nou gedaan heb Is de voeding voor hongerige baby's iets verhogen dus we geven nu 3 forte en 2 gewoon. Hij doet het er super goed op.

Deel Deze Pagina