Gastouder of kinderdagverblijf? En dan later ook peutelspeelzaal?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Polgara, 1 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polgara

Polgara Lid

13 mei 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een vraagje.

Doordat mijn vrijdagoppas wegvalt, moet ik op zoek naar een andere oplossing.

Ik twijfel erg of ik voor gastouder of kinderdagverblijf zal gaan. Gastouder is knus en huiselijk, maar daar hebben ze weinig andere kindjes om zich heen én wordt er weinig aan voorbereiding voor school gedaan. Op een kinderdagverblijf kan het wat druk zijn, en zoonlief heeft al een moeilijke wenleeftijd, 1 jaar. Bij kinderdagverblijf worden ze wel al 'voorbereid' op school. Is 1 dag kinderdagverblijf genoeg ter voorbereiding op school? Of moet hij dan daarnaast nog naar peuterspeelzaal?

Het gaat om opvang voor 1 dag.

Wat zijn jullie ervaringen/adviezen?

Alvast bedankt.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Alles hangt af van de kwaliteit van je go, kdv enz. Ik heb nl meerdere kindjes per dag dus altijd wel kindjes om mee te spelen en ik ben begonnen met kiki, het vve programma voor gastouders. Qua voorbereiding op school dus net zo als op een psz of kdv. Als je in gesprek gaat met een go kun je vragen stellen als wat zij aan vooropleiding heeft: alleen de gastouderroute of een gedegen opleiding kinderopvang. Hoe zij activiteiten aanbiedt: zomaar uit de losse hand, in thema's of via vve.

3. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Ik ben zelf GO. En heb ook een kindje die maar 1 dag komt.
    Ik vind dit zelf eigenlijk weinig. Elke week is het weer huilen. Soms zelf de hele dag door een beetje.

4. Polgara

Polgara Lid

13 mei 2014
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik geef toe, dit is mijn angst ook wel een beetje. Maar dat zal op een kinderdagverblijf niet anders zijn. Misschien juist wel erger.

Aan de andere kant is ieder kindje weer verschillend, en hoeft dat bij mijn zoon niet zo te gaan.

En om hem nou een dag extra te doen op een dag dat ik gewoon thuis ben, dat vind ik ook zo wat.

5. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Wij hebben ook 1 dag per week een gastouder, zoon vindt het geweldig! Hoeft wat dat betreft geen belemmering te zijn, dus.
    Denk dat het voorbereiden op school van je gastouder afhangt en anders kun je altijd nog gebruik maken van een peuterspeelzaal, tzt.

6. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik werk als gastouder na eerst jarenlang op een kinderdagverblijf gewerkt te hebben. Ik heb nu veel meer tijd dan toen voor activiteiten en om ze bepaalde dingen te leren ter voorbereiding op school. Heb overigens 5 kindjes per dag dus genoeg andere kindjes om mee samen te spelen.

Ik zou trouwens ook liever een gastouder hebben met een volledige opleiding ipv alleen de gastouderroute, deze is vrij beknopt.

Hier ook een kindje wat maar 1 dag per week komt en die heeft totaal geen moeite gehad met wennen, kwam ook op een moeilijke leeftijd (8 maanden, volop in de ontkenningsfase).

7. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Hier gaat s 1 keer per 2 weken naar de gastouder. En heeft even geduurd maar vanochtend voor het eerst ging ie zelf op pad bij go en kreeg niet eens een afscheidskus, hij ging toen ie 13 maanden was voor het eerst en is nu 17 maanden.

Ik denk dat s pas als ie 3 is naar psz gaat. Het is eerder niet nodig mbt opvang oid. En daarbij vind het best duur hoor....

8. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Ik ben ook go en ik leer de kinderen een heleboel.
    We werken vaak met thema's. Ik heb verschillende kinderen en daardoor altijd wel vriendjes, ik houd daar ook rekening mee met de planning. Mijn kinderen hebben nooit op een psz gezeten, maar hebben zoveel geleerd bij mij dat ze echt niet voor een psz kind onderdoen. En als ik zie wat ze knutselen op de psz hier dan weet ik dat ik leukere dingen verzin.

Ik heb verschillende kinderen die 1x per week komen of zelfs nog minder vaak en die doen het allemaal goed. Ook genoeg kinderen die hier begonnen rond de 1 jaar en ook dat kwam altijd goed, dus hoeft geen enkel probleem te zijn.

Deel Deze Pagina