In de gordijnen van onze boot zitten op sommige plaatsen weer/vocht/schimmel plekjes. Ik heb de gordijnen al een week in de vanish gehad. Dat werkte niet. Omaweetraad gaf aan karnemelk, zout en azijn maar helaas ook dat werkt niet. Het zijn geen witte gordijnen dus chloor is geen optie. Nu lees ik ook het een en ander online over waterstofperoxide. Maar nergens de informatie of dit de stof ook bleekt zoals chloor. Wie weet dit of heeft de gouden tip om de plekken uit de gordijnen te krijgen?
HG weerplekkenverwijderaar? Werkt goed met vrij nieuwe plekken maar weet niet hoe oud ze zijn? Waterstofperoxide is waar iedereen momenteel z'n mond mee moet spoelen zodra ie bij de tandarts komt. Dus denk niet dat dat net zo bleekt als chloor
Zuurstofbleekmiddel! Dat verwijdert vlekken maar bleekt niet de stof. Bv o2 van chlorix of van dat poeder van Ecover.
HG weerplekkenreiniger is dat dezelfde als de HG vocht en weerplekkenreiniger? Die heb ik wel eens in de badkamer gebruikt maar stonk ontzettend naar zwembadchloor. Ik ben bang dat die dus wel vlekken maakt.
heb je het zelf wel eens gebruikt op gekleurde stof? Op de verpakking staat namelijk bleekmiddel dat je was nog witter wordt. En dat is nu juist niet de bedoeling. Het zijn enkele plekjes en dadelijk zot ik met gordijnen die totaal verkleurd zijn tov de andere gordijnen.
Die vocht en weerplekkenreiniger maakt zeker vlekken! 1 draagdoek, 1 shirt, 1 broek, 2 handdoeken en een washand. Allen gekleurd, met nu witte vlekken, omdat ik regelmatig met t spul door mijn badkamer heen moet. (En nee, niet in 1x alles verpest, iets met "een egel stoot zich in t algemeen....")
Waterstofperoxide bleekt ook. Een sterkere verdunning bleekt misschien niet, maar daarmee ga je die vlekjes er ook niet uit krijgen.
Ja die bedoel ik ja. Ik heb hem zelf gebruikt om weerplekken (dus schimmel) te verwijderen uit een duowagen en heeft hier nul vlekken gemaakt. Egel Sorry, moest echt ff grinniken Maar uhm: ik heb dus -zoals je hierboven kunt lezen- de ervaring dat het géén vlekken maakt, maar als ik het zo lees denk ik dat het verschil tussen onze ervaringen erin zit dat ik het middel óp een stof heb gebruikt waardoor het in de stof trok en jij hebt het op gladde oppervlakken gebruikt waardoor het niet de kans heeft gekregen om in te trekken. In het geval van TO zou ik dus inschatten dat ze er geen vlekken van zal zien in haar gordijnen. @Krulpeterselie: als ik jou was zou ik het voor de zekerheid even uitproberen op een stukje stof aan de achterkant van je gordijnen. Vaak onderaan de achterkant zit een dubbele laag stof. Ik zou het daarop proberen.
Ik heb ervaring het bleekt inderdaad. En om het te voorkomen, zorgen voor voldoende ventilatie op de boot. Ten alle tijden een raampje op een kiertje laten.
Al die blekende middelen zijn geen optie inderdaad. Dit gordijn zit voor een raam van de opbouw wat scheef loopt. Het is een vast raam maar door de schuine stand en boven het bed altijd beslagen ramen erachter. Dat druipt naar beneden waardoor de onderrand van de gordijnen vaak vochtig is. We hebben 18 boten in de verhuur maar dit is de enige met zulke plekken in de gordijnen door het type schip. Huurders doen bijna altijd alles potdicht en laten ook geen kachel draaien. Aangezien je pp 1 liter lichaamsvocht verliest per nacht dmv zweten en ademen, kun je je voorstellen hoe vochtig het is soms. Elk schip heeft een electrische ontvochtiger maar ook die wordt niet vaak genoeg gebruikt door de gasten. En ieder jaar krijg ik het daardoor weer op andere plekken en gaat het er niet uit. Echt nagenoeg alle vlekken verdwijnen als je ze maar lang genoeg in de vanish zet maar dit helaas niet. Ik ga nog een emmer met karnemelk/azijn en zout proberen en die eens 48 uur buiten zetten vanwege de stank. Werkt dat ook niet dan moet ik er maar mee leven. Nieuwe gordijntjes laten maken zit er nu even niet in (corona) en is ook wel zonde vanwege die twee gordijnen met plekjes erin.
@Krulpeterselie ik probeer weer even mee te denken. Kwam ineens in me op dat het misschien zou helpen om de gordijntjes in te sprayen met zo'n schoenenspray die je bij elke winkel kan kopen die schoenen verkoopt. Dat zorgt er voor dat er geen vocht intrekt. Wel met kanttekening dat je echt even na moet vragen of het ook voor (ik neem aan) katoen geschikt is vóór je het koopt. Ik durf dat niet met 100% zekerheid te stellen namelijk. Ik ken ze zelf hoofdzakelijk voor leer en suède, maar wil niet zeggen dat er geen andere bestaan, noch dat die voor suède ongeschikt zou zijn voor katoenen stof. Als dit voor deze gordijntjes te laat is, dan wellicht een goede tip voor nieuwe gordijntjes
Geen idee of het helpt hoor, maar sommige vlekken kun je in ieder geval vervagen door ze te 'bleken' in de zon.
Als er nu geen geld is voor nieuwe gordijnen en het er echt niet uitgaat (wat ik eerlijk gezegd denk, daarom zijn het van die rotvlekken... ); wassen met Dylon en dan een donkere kleur? Dat verwijderd de vlekken niet, maar dan zie je ze in ieder geval minder. Of afhankelijk van de plek van de plekken, dat stuk laten vervangen (alleen lijkt dit de bovenkant, dat is wat lastiger natuurlijk) en er dan een donkere strook aan (laten) zetten. Zeker als de vlekken altijd op dezelfde plek komen, lijkt me dat misschien mooier dan helemaal donkere gordijnen (dat maakt natuurlijk donkerder en kleiner ed).
Ik hoor de laatste tijd veel dingen over borax. Dat kan je veilig gebruiken op kleding is mij gezegt Had zelf de tip gekregen maar nog niet toegepast.
Ja heb ik. Niet die van Ecover maar wel die van chlorix. Haalt vlekken eruit maar bleek de stof verder niet. Zuurstofbleekmiddel zit trouwens ook in tapijtreiniger, en dat kan je ook gewoon veilig voor kleuren gebruiken naar mijn weten.
Ik denk dat je 2 opties hebt. Alle gordijnen dezelfde bleekbehandeling geven, zodat ze gelijk v kleur zijn erna. Of alle gordijnen marineblauw verven.
Heb vandaag ontweringswater gekregen van iemand bij ons op het bedrijventerrein. De vlekken zijn al wat lichter en zit er net een uurtje op dus dat stemt hoopvol!!! Nooit geweten dat dit bestond al is het in principe bedoeld voor hout.
Volgend mij is haast alles van HG dat want de anti-schimmel plekken spray van hen ruikt ook naar pure chloor
TIjd terug zoontje zijn gymkleren helemaal onder deze weerplekken. VAn de action schimmelverwijderaar gekocht, zo’n spray voor de badkamer. Op blauw broekje gespoten, even laten inweken en toen was t weg! Geen kleurverschil. ALleen klein beetje luchtje nog na het wassen, minimaal