Lieve meiden, Mijn vriend en ik zijn nu ruim een jaar bezig voor een eerste kindje. Begin mei is het zaad van mijn vriend nagekeken. Dat was toen niet helemaal goed zeiden ze. We zijn toen bij de gynaecoloog geweest. Baarmoeder, eierstokken en bloed is nagekeken. Mijn vriend moest opnieuw zijn zaad inleveren. Vandaag hebben we de uitslagen gekregen en nu was het allemaal goed. Geen bijzonderheden M.b.t het zaad. Ze hebben nu geadviseerd nog een half jaar te proberen. Kans op spontane zwangerschap schatten zij op bijna 50%. Zijn er dames die dit ook moesten en toen zwanger zijn geraakt?
Hebben ze geen cyclus analyse gedaan bij je? Dwz een cyclus lang kijken of je dominante follikels krijgt die ook daadwerkelijk springen?
Ja, dat vroeg ik mij ook af inderdaad. Het is toch belangrijk te weten of je daadwerkelijk een eisprong gehad hebt. Maar als er echt niks gevonden is, is de richtlijn inderdaad meestal half jaar zelf proberen, volgens mij. Kan ik niet met zekerheid zeggen, omdat hier wel een oorzaak gevonden is. Ik wil je in ieder geval veel succes wensen met hopelijk snel een mooie test!
Bij mij hebben ze ook nooit een cyclus gevolgd. Ik moest het zelf bijhouden door middel van tempen en ovulatietesten. Als de tempcurve oké was ging de gyn uit van een eisprong, in combinatie met regelmatige cyclus
jozefien, wat ontzettend pijnlijk en frustrerend om te lezen dat ze met temperaturen en ovulatietesten er gewoon van uit gaan dat je een eisprong had! Kan me er echt kwaad over maken! Bij mij was namelijk allebei het geval (temperatuurstijgingen en positieve ovulatietesten) maar ik heb toch echt geen eisprong gehad, nooit niet (helaas). Ze groeien door bij mij en worden vervolgens afgevoerd. @ hope, als je het niet vertrouwd, gewoon vragen waarom ze geen eisprong volgen. Als verder toch alles goed is dan heb je wel meer kans om zwanger te worden op de natuurlijke wijze dan wanneer je 'hulp' krijgt. Het is niet zo (helaas) dat je kansen op een zwangerschap dan toenemen.
Sluit me aan bij Mirte. Ook bij mij leek alles op het oog goed. Ik kreeg een dominante follikel, LH piek, hoge oestradiol (rijpheid van eitje) en vanaf 24mm pijnlijke borsten en de hele pms mikmak. Na het testen can progesteron bleek dat er helemaal geen eisprong was en dat het eitje een cyste was geworden... Na 14 dagen werd ik netjes ongesteld en deed mijn lichaam alles weer opnieuw. Nu met de Pregnyl heb ik pas voor het eerst een eisprong.
Ik was in januari 2006 met de pil gestopt. Eind 2007 naar de gynacoloog. Onderzoeken gehad met als laatste een HSG in maart 2008. Uitslag: onverklaarbaar onvruchtbaar. We moesten een half jaar nog zelf proberen. In augustus 2008 de eerst IUI en gelukkig meteen raak, in mei 2009 is onze dochter geboren. Een jaar later spontaan zwanger geraakt en in januari 2011 is onze zoon geboren. Ik ben dus niet in dat half jaar zwanger geraakt, maar 2 jaar later dus wel zelf spontaan zwanger geraakt.
Mirte, zou je hier misschien wat meer over kunnen vertellen? Want bij ons lijkt ook alles goed, ik heb een stijgende temp na de eispong, positieve ovulatietesten, eitjes die groeien tot 20mm en daarna ook pms klachten. Kwamen ze er bij jou achter via den bloedtest na de eisprong? Misschien moet ik dat ook maar es een keer gaan vragen...
Wij zijn na een jaar zelf proberen naar de dokter gegaan. Toen naar de gynaecoloog. Inwendig onderzoek gehad en zaadjes check. Toen 6 maanden naar huis. Toen weer terug. Laparoscopie gehad. Niets aan de hand. Maand later met iui begonnen en de 4e(laatste) keer was het raak! Al met al ruim 27 maanden bezig geweest. Wel heb ik gonal f gebruikt. Bloed prikken voor de eisprong en inwendige echo's gehad om de iui te timen. Zelf geen ovulatie testen gebruikt omdat die 4 dagen eerder een eisprong aan gaf dan dat mijn bloed en de echo dat deed. Sommige mensen hebben een bepaald hormoon in vele hoeveelheid in hun bloed waarbij de ovulatie test niet klopt. Gaan jullie niet (nog niet) over op iui? Anders zou ik vragen om echo's en bloedprikken om je eisprong te checken. Want je eitjes groeien wel goed etc? Of dat weet je ook niet? Als die niet goed groeien is de kans op zwangerschap klein.
Harlene, kunnen ze bij follikelmetingen zien dat je eitje bijvoorbeeld niet goed genoeg groeit? Want ik heb vaker echo's gehad op dag 13 bijvoorbeeld waar het eitje dan 16 of 18 mm is, en de volgende dag blijkt opeens uit temperatuurstijging dat mn eitje is gesprongen, en dan was de ovutest dag van tevoren positief. Zou het eitje dan nog te klein zijn geweest tijdens t springen?
WoW ik schrok hier even van..en bedacht me ineens dat ik na een paar afspraken bij de gyn wel bloed heb moeten laten prikken, was ik helemaal vergeten. Dus sorry dat ik dat niet gemeld heb. Mijn progesteron was oké een week na de eisprong. Is er dan wel zeker een eisprong geweest?
Bij ons in t ziekenhuis, konden ze een inseminatie doen van 17mm als ik het goed heb. Ik heb dat wel eens gehad. De laatste keer had ik er 2 en die waren een stuk groter! Het kan ook zijn dat er alleen vocht in het eitje zit en dat t dan eigenlijk geen eitje is dat bevrucht kan worden. Het kan zijn dat t eitje niet rijp genoeg is. Die van 16mm niet en die van 18mm wel.. Prikken ze bloed bij je? Ik heb echt slechte ervaring met ovulatie testen namelijk.
Ze hebben bij mij een aantal cycli gevolgd, waarbij ze kijken of je eicel groot genoeg wordt, of je hormonen doen wat ze moeten doen (bloedtest) en na de eisprong met echos kijken of de eicel weg is (gesprongen). Hormonrn en grootte van t ei is prima maar in plaats van dat de follikel open springt en er een eitje uitkomt (eisprong) blijft t bij mij groeien, tot soms wel 7cm (best pijnlijk als je beseft dat je eierstok zon 2/3 cm iS) Overigens ook bij mij een kijkoperatie gehad en lichte endometriosespots weggebrand
Nee ook dat is geen garantie, mijn progesteron was ook in orde, zie mijn vorige post. Overigens wil ik niemand onnodig bang maken hoor! Ik weet alleen ook hoe sommige artsen/ziekenhuizen kunnen zijn en met dit soort grote hartewensen vind ik dat niemand onnodig extra lang moet wachten omdat er niet volledig onderzocht wordt. Als wij naar huis waren gestuurd waren we een half jaar verder geweest zonder resultaat
He? Ik begrijp het denk ik even niet meer zo mirthe. Dus je hormoonwaardes, bloedwaardes en progesteron waren allemaal in orde, maar je eitje sprong niet? Maar je hebt wel een regelmatige cyclus en een normale menstruatie? Hoe kwamen ze dan erachter dat je eitjes niet sprongen maar cystes werden? Sorry als ik domme vragen stel haha, maar ik begreep m niet helemaal hoe je daarachter kunt komen en waar het dan precies misgaat
Nee hoor helemaal geen domme vraag! Als het bij mij niet zou spelen had ik het ook niet geweten ze volgden mijn cyclus met echo's, dus na ongi kijken of er nog wat zat (wat dus was, er zaten nog een zwarte bol van een paar cm) en vervolgens rond dag 12-14-16 echo om te kijken of er een eicel zit van rond de 2cm. Bij een eicel van 2cm gaan ze er vanuit dat je eisprong plaatsvindt (dit kwam bij mij ook overeen met temp stijging en positieve ovulatie test. Vervolgens ben ik daarna bloed gaan prikken, wat ook goed was. Alleen hebben ze toen met de echo gecontroleerd (is overigens bij meerdere rondes geweest) of die zwarte bol weg was (of een bol met wat witte draden eraan, betekend allebei dat er een eisprong is geweest) en vervolgens zagen ze dus dat die bol alleen nog maar groter was geworden (afwisselend tussen 3-7 cm). Kortom, er groeit wel een ei, maar de follikel springt niet open en je hebt dus ook geen kans op bevruchting (persisterende follikel). Overigens was mijn cyclus niet erg regelmatig (tussen de 28-35 dagen) maar wel gewoon menstruatie, verder geen enkel idee dat er wat mis was. Hoop dat je nu een beetje begrijpt hoe en wat, mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag hoor!
Wow wat bijzonder hoe dat gaat mirte. Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Dus je hebt altijd persisterende follikels zonder eisprong? Of heb je ook weleens normale eisprongen waarmee je zwanger kunt raken? Hoe kun je dat verhelpen zodat het geen cystes meer worden? Bij mij is er steeds op de echo's te zien dat mn eitjes tot ongeveer 18mm doorgroeien, en een dag later is het eitje op de echo opeens weg. Een paar dagen later blijkt dan uit de bloedtest dat die inderdaad gesprongen is. Zou dit dan kunnen betekenen dat ie gewoon goed springt of kan het nog ergens anders aan liggen? Na mn eisprong is steeds alleen dik baarmoederslijmvlies te zien
als ze dat op de echo zien, dan is ie inderdaad weg. Anders zie je echt zo'n grote zwarte bol, als je eicel doorgroeit. Ja ze gaan er vanuit dat ik nooit een eisprong heb, ze hebben het in ieder geval al zeker 3/4 keer gezien dat hij blijft groeien. En die cystes worden gewoon (grotendeels) afgevoerd als ik ongesteld werd/wordt, dus gelukkig ruimt dat zichzelf wel op. de enige manier om een eisprong te krijgen is door een spuit pregnyl te krijgen. Ach.... handig voor de anticonceptie straks hoef ik die niet meer te gebruiken
Hahaha dat zei ik ook tegen mijn vriend inderdaad! Maar dan zal het opeens wel zo zijn dat er toch een tussendoortje piept