Hallo, Mijn zoontje is bijna 6 maanden, dan wil ik starten met afbouwen van de borstvoeding. Hij drinkt nu nog 6 x per dag, inclusief een late avondvoeding en een nachtvoeding. Deze laatste twee wil ik zo lang mogelijk nog borstvoeding geven. Het CB adviseerde me opvolgmelk te gebruiken, en flessen te maken van 200 cc (180 + 6 scheppen). Maar dan krijgt hij toch teveel binnen? Ik lees dat een baby max. 1 liter per dag mag, of is dat zelfs maar 800 cc bij opvolgmelk? Dan zou hij er al aan zitten met alleen de flessen, en komt dus de late en nachtvoeding daar nog bij. Ik weet natuurlijk niet hoeveel hij uit mijn borst drinkt. Wat denken jullie, inderdaad flessen van 200 cc of kleinere flessen maken? Of andere melk gebruiken?
Ik zou kleinere flessen geven van max 150. Opvolgmelk is gewoon onzin je kan gewoon de nummer 1 blijven geven. Daar mag je overigens ook meer van geven. Met wel ongeveer 1 liter als maximum. Bij mijn oudste en jongste dochter ben ik ook de dagvoedingen gaan vervangen voor kunstvoedingen vanaf 6 maanden om iets meer lucht te krijgen wat betreft het kolven op mijn werk. De ochtendvoeding en avond en nachtvoedingen heb ik tot 12 maanden aan de borst gedaan. Toen was het echt op. En ik vond het ook wel prima. Tot 8 maanden aten ze altijd hele kleine beetjes er bij en vanaf een maand 8/9 werden de maaltijden substantieler en werd de fles en de borst steeds minder. Dus mijn ervaring is dat kinderen dat zelf regelen.
Ik zou beginnen met flessen van 120/4 of hooguit 150/5 - dat CB-advies is gebaseerd op opgerekte magen van kinderen die maar vier keer per dag mogen eten. Niet passend voor jullie dus. Als je straks met vast voedsel begint, geef dan eerst een borst, dan wat happen eten en dan weer een borst. Jouw melk bevat spijsverteringsenzymen die het je kind makkelijker maken vast voedsel te verdragen.