Peuter in eigen bed?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by RinJoTy, Aug 17, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. RinJoTy

RinJoTy Actief lid

Jan 5, 2017
    485
    9
    18
    Female
    Doetinchem
    Hoi mama's.

Ik ben op zoek naar advies en tips...

Mijn dochter van bijna 3,5 is gewend dat papa bij dr bed blijf zitten tot ze in slaap is gevallen.

Dit zijn we aan het afleren sinds vanavond. Een groot drama want ze heeft twee uur lopen krijsen

Maar we zetten even door

Daarnaast kom ze altijd halverwege de nacht bij mij in bed liggen en slaapt dan rustig verder.

Maar ook dit wil ik aanpakken... ze moet natuurlijk uiteindelijk de hele nacht in haar eigen bed slapen. Dit is beter voor haar en mijn nachtrust. Plus ze heeft dr concentratie straks nodig op school..

Ik hebber al eens geprobeerd met stickers plakken wanneer ze in dr eigen bed heeft geslapen de hele nacht en als het velletje vol is kleinigheidje uit de speelgoedwinkel maar dan zegt ze dat ze geen sticker hoeft en bij mij wil slapen. Dit was toen ze bijna 3 was.

Hoe en wanneer kan ik dit het beste aanpakken?

Ikzelf denk dat nu nog niet het moment is omdat ze ook net aan het leren is dat ze alleen in slaap moet vallen. Ik denk dat het misschien dan te veel in 1 keer wordt

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,915
    3,937
    113
    We hebben afgelopen jaar hetzelfde gehad met onze dochter van nu 5.
    Behalve het inslapen, dat deed ze altijd al in haar eigen bed zonder problemen binnen 5 minuten...
    Maar sidns ze 2,5 is wordt ze snachts wakker en kort na de geboorte van haar broertje heb ik dit 'opgelost' door haar bij ons in bed te nemen. Omdat we het ook beter voor haar en onze nachtrust vonden dat ze in haar eigen bed bleef (inmiddels ging ze dus naar school) hebben wij ook gekozen voor het even doorzetten. Want een strijd dat werd het.... Ik heb nog nooit zo'n boos en tegelijk verdrietig meisje gezien. Ze stelde op een gegeven moment zelf een 'om en om' regeling voor. Daar zijn we toen in mee gegaan omdat we cold turkey ook wel erg sneu vonden. Eerst mag het altijd en dan ineens nooit meer.... Vervolgens wel consequent omgegaan met het om en om in eigen bed en bij ons. Ik was er altijd van overtuigd dat ze het wakker worden niet kon sturen snachts. Bewust ook niet denk ik, maar echt, de nachten dat ze dan bij ons mocht komen werd ze ook steeds wakker midden in de nacht en de nachten die ze in haar eigen bed moest blijven sliep ze meestal gewoon door! Onbewust heeft het dus toch invloed en was ook het wakker worden een gewoonte geworden. Na een tijdje hebben we afgesproken dat ze alleen nog op vrijdag bij ons mocht en inmiddels skaapt ze eigenlijk altijd in haar eigen bed. Er zijn wel terugvallen geweest hoor, maar de eerste fase was het lastigst.
    Als ze nu ziek is ofzo mag ze bij ons, maar na een paar dagen moet ze echt 'terug'. Als we dat duidelijk bespreken gaat het goed.

Wat betreft het inslapen, misschien helpt het als je afspreekt dat je om de 5 min even komt kijken of ze al slaapt? En dan later uitbouwen naar 10 min tot uiteindelijk dat je nog even komt kijken als jullie zelf gaan slapen. Misschien geeft dat rust dat ze weet dat jullie steeds wel even komen.

owly and RinJoTy like this.
  3. RinJoTy

RinJoTy Actief lid

Jan 5, 2017
    485
    9
    18
    Female
    Doetinchem
    Om en om is wel een goeie. Maar dan wel als ze gewend is alleen in slaap te vallen in bed denk ik?
    Anders wordt het misschien te veel in 1 keer

Wat betreft het in slaap vallen: we zeggen nu ook dat we over 5, 10, 15 min komen kijken. Maar dan nog komt ze uit bed en naar mijn bed of naar beneden toe :(

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,915
    3,937
    113
    Ik zou denk ik inderdaad 1 ding tegelijk aanpakken.

Uit bed komen is een lastige. Als onze dochter een keer loopt te klieren met slapen gaan dan zeggen we vaak dat haar deur dicht gaat als ze er weer uit komt. Ze wil namelijk perse met haar deur open slapen. Dat is prima, maar dan moet ze wel in haar bed blijven. En soms helpt heel boos worden ook wel eens even...

RinJoTy likes this.
  5. RinJoTy

RinJoTy Actief lid

Jan 5, 2017
    485
    9
    18
    Female
    Doetinchem

Hier moet ook altijd de deur open. En dan komt ze eruit. Dan leggen we haar terug en zeggen dat die dicht gaat als ze er weer uitkomt. En toch komt ze er weer uit. Dus de deur dicht en dan begint het gekrijs en geblèr voor 2 uur lang.

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,915
    3,937
    113
    Heeft ze ook een lampje oid?
    Of anders vragen wat zij nodig heeft om te kunnen gaan slapen.
    Ik zou denk ik het erbij zitten afbouwen, dit duidelijk uitleggen en dan is het haar keuze om te gaan krijsen. Als ze merkt dat het geen effect heeft zal ze er vast een keer mee stoppen....

7. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    En zeggen dat ze nog even mag 'lezen' in bed. Dat haalt misschien de druk van gaan slapen er wat af.
    En inderdaad 1 ding tegelijk. zelf eerst in eigen bed in slaap vallen, en snachts mag ze bij je komen bijvoorbeeld.

8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,328
    10,294
    113
    Ik zou ook beginnen met 1 ding. Beginnen met de avond, je vast ritueel en boven rommelen. Ik deed dan altijd de was of poetste wat, dat spaarde ik op voor de avond. Uit bed? Aangeven dat het bedtijd is , slaap lekker en haar weer in bed leggen, 2dekeer slaap lekker, 3de en andere keren niks zeggen en op bed leggen.
    Dat zou de eerste paar dagen dikke drama zijn en ook lang duren maarals het goed is daarna rust. Wanneer dat goed gaat zou ik het midden in de nacht uit bed gaan aanpakken. Zelfde manier alleen hopelijk minder drama en minder lang.

Ik hoop dat het werkt onze uk kwam nooit uit bed maar we hadden wel heel veel drama. Succes!!
    Heel veel succes!!

9. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

Aug 30, 2013
    4,026
    184
    63
    Spanje
    Je kan misschien ook de Jo Frost manier doen..?! Ik heb toevallig woensdag weer een aflevering gekeken en daarin komt dit probleem ook voor, misschien kan dit jullie helpen? Het lijkt me heel moeilijk maar het schijnt wel gauw effect te hebben. Al is het natuurlijk per kind anders. Je kan misschien ook proberen eerst een paar dagen op haar bed te zitten, ipv liggen, zo creeer je iets meer afstand maar ben je er wel. Dan op een stoel bij bed in de buurt, dan na een paar dagen met de stoel in de deuropening.. Ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar is misschien wel een idee. Mijn zoontje van 2,5 slaapt wel zelf maar heeft wel dagen dat hij wil dat wij blijven en op zaterdag gaat mijn man altijd met hem samen slapen, dat willen ze allebei haha. Ik ga hier niet in mee en soms ligt ie dan wel eventjes te jengelen en mopperen, maar slaapt dan wel na zo´n 5 - 10 minuten en komt niet uit zn bed tot nu toe.

10. Meisje@12345

Meisje@12345 Fanatiek lid

Aug 19, 2014
    2,423
    271
    83
    Hier ook een dochter die graag bij ons slaapt, ik merk bij haar dat ritme vooral belangrijk is. Tussen kwart voor 7 en kwart over 7 naar bed, en het heel kort houden, geen boekje lezen of iets, dan blijft ze zeuren om nog een boekje, nog een liedje etc. Vaak kijken we beneden nog samen even een progamma, of lezen een boekje met haar speen en knuffel erbij. Vaak duurt het dan ook echt nog wel een uur voor ze in slaap valt.

11. RinJoTy

RinJoTy Actief lid

Jan 5, 2017
    485
    9
    18
    Female
    Doetinchem
    Bedankt voor jullie antwoorden

@ ikkie: ze heeft een babyfoon met muziekje en nachtsterretjes erop. Maar meestal gebruiken we alleen het muziekje van de babyfoon en een nachtlampje wat op haar kast staat.

We hebben toevallig vorige week een roze klamboe tegen muggen besteld voor haar. Die is vandaag binnen gekomen.

Is het verkeerd om te zeggen dat we die ophangen vanavond als zij in bed blijft als ze moet slapen? (Anders zouden we hem zondag oid ophangen op ons gemak).

12. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Oudste kon ook niet alleen slapen. Wij hebben het nooit heel actief aangepakt eigenlijk. In begin moest een van ons bij hem in bed blijven. Later rustig afgebouwd door een makkelijke stoel in zijn kamer te zetten en daar ging ik dan zitten lezen tot hij sliep.
    Na een tijdje het blijven wat korter gemaakt, dus voor het inslapen naar beneden. En nu leest hij zelf tot hij slaapt

Share This Page