Ritalin

Discussion in 'De lounge' started by charliebradbury, Jul 1, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. charliebradbury

charliebradbury Bekend lid

Oct 14, 2013
    986
    54
    28
    Hoi meiden,

Wie heeft er ervaring met Ritalin?
    Hadden jullie erg veel last van bijwerkingen?

Mijn zoon gebruikt het nu sins gisteren en heeft nu buikpijn en moet overgeven.......
    Zelfs drinken doet pijn zegt hij....Heb zn psy al gebeld die belt me straks terug.

Groetjes Charlie

2. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ligt denk ik heel erg aan de persoon.. Mijn man heeft het een tijd gebruikt maar die had helemaal geen bijwerkingen..

Wat naar voor je zoontje dat hij er zo'n last van heeft! Hopelijk kan je er snel wat aan doen!

3. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Zijn idd bekende bijwerkingen van ritalin. Heb je een opbouwschema gekregen?

4. mamsam

mamsam Bekend lid

Mar 25, 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het wel stevig direct ritalin.... waarom niet eerst conserta of equasym? Hoe oud is je zoontje? Pb mag ook hoor meid

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,970
    2
    38
    concerta is duurder en is deels voor eigen rekening toch?

Ritalin, dat is even wennen. Ik was misselijk en kon de eerste weken nauwelijks eten. Dat ging wel weer over maar de ergste bijwerking vond ik uiteindelijk wel het 'gat' waar je in valt als de pilletjes uitgewerkt zijn. Ik had ook erg last van een 'katerig' hoofd 's ochtends. Ik ben om die reden blij dat ik het niet meer gebruik, hoewel de werking wel prettig was.

6. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

May 25, 2010
    7,799
    43
    48
    Ik heb het ook gebruikt, maar ken deze bijwerkingen niet. Weet dat ze wel in de bijsluiter staan. Zou even het telefoontje van de arts afwachten!

7. charliebradbury

Oct 14, 2013
    986
    54
    28
    Hoi meiden,

Ondertussen gaat het weer beter met onze grote knul.
    De psy heeft nog niet gebeld die bel ik zo weer even terug.

Hij krijgt nu twee keer per dag een half tabl.
    Best nog wel ligt dus maar hij reageert nu al zo heftig...

Hij is nu 5 jaar hij heeft hiervoor al clonidine gehad.

Groetjes Charlie

8. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik heb veel bijwerkingen, maar het is het waard. :)
    Sterkte voor je zoontje!

9. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

Oct 11, 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL

Conserta en ritalin verschillen bijna niet van elkaar, behalve dat het een kort werkend en het ander lang werkend is. Equasym en ritalin hebben de zelfde werkzame stof nml methylfenidaat.
    Daarnaast geeft niemand zijn/ haar kind voor de lol medicatie. Onze zoon is ook vijf en wij starten binnenkort met riperdal. Dat is nog steviger en dat wil je als moeder niet maar je kind elke dag zien worstelen met zichzelf wil je ook niet. Het is kiezen uit twee kwaden....

10. dochters

dochters Fanatiek lid

Jul 11, 2013
    4,894
    15
    38
    Female
    Hier ee man die het slikt en totaal geen bijwerkingen heeft.

11. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    #11 Lovely83, Jul 1, 2014
    Last edited: Jul 1, 2014
    Mijn zoon was eerst ook misselijk en had veel hoofdpijn, gelukkig was dit ook naar een paar dagen over.

mamsam: voordat je over kan gaan op concerta moeten ze eerst weten welke dosering je nodig hebt en dit kunnen ze het beste achterhalen door eerst ritalin/methylfenidaat te geven.
    Daarnaast kun je met concerta net zo goed bijwerkingen hebben .

12. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

May 20, 2012
    2,133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Vaak duurt het ongeveer een week! Tenminste dat is mijn ervaring met kinderen die ik het op me werk geef

13. mamsam

mamsam Bekend lid

Mar 25, 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    het centrum waar mn zoon loopt geeft alleen "uit nood" zeg maar nog ritalin aan kinderen. de voornaamste reden zijn de rebounds die ze er van hebben. ik weet dat het dezelfde stof bevat als equasym maar onze zoon gaat hier heel erg goed op. hij kan de hele dag op 20mg en heeft rond half zeven zijn rebound en weet hier gelukkig goed mee om te gaan. het is inderdaad zo dat wij 18 euro per maand zelf bijbetalen. maar zoals al eerder is gezegd, als dat de manier is dat ze goed kunnen functioneren, dan heb ik het er graag voor over.

14. charliebradbury

Oct 14, 2013
    986
    54
    28
    Ik vind het ook niet erg om bij te betalen, alleen was ritalin het advies van onze psy.
    Van ander medicatie weet ik niet zo veel dit was volgens haar de beste keus nu.

15. mamsam

mamsam Bekend lid

Mar 25, 2013
    649
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij zijn toen voorgelicht door de arts van het centrum. en ze lieten de keuze aan ons. hopelijk heeft je zoontje baad bij de ritalin.

16. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

Dec 11, 2009
    1,785
    0
    0
    purmerend
    Mijn dochter kwam onder de rode bultjes te zitten van de ritalin, allergische reactie. Ze heeft nu medikinet en euqasym. Sterkte met je zoon

17. charliebradbury

Oct 14, 2013
    986
    54
    28
    Bedankt meiden

18. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    3,053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Verschil in werking van de medicijnen is inderdaad niet zo groot.

Onze zoon heeft 5 jaar ritalin geslikt en sinds kort over op concerta. Hij is bijna 11 jaar.
    De ritalin deed prima zijn werk, maar de juf vergat eht te vaak, waardoor hij vaak zijn rebound op school had ipv thuis.

het nadeel van concerta is dat je minder keuzes in de dosering hebt. Ritalin kun je veel kleinere stappen maken (zl kreeg 30 mg ritalin en nu 36 mg concerta).

Anders nadeel van de concerta vind ik als hij het 'vergeet'. Je kan niet om 11 uur smorgens nog een pil geven, want dan slaapt hij niet.

Voordeel is weer als hij hem netjes neemt dan hoeft hij de hele dag nergens meer aan te denken.

Alles heeft dus zijn voor- en nadelen.

Share This Page