Ervaring preventief valaciclovir tegen koortslip

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 7 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van 8 heeft enorm vaak last van een koortslip.
    Ik weet dat er vrij weinig tegen te doen is, maar het is zo sneu. Ze heeft er om de drie weken wel last van. En nu heeft ze er een die zo enorm groot is.. het is echt sneu..
    We hebben alle smeersels, vitamines, thermopennen inmiddels geprobeerd, maar niets heeft erg effect.
    Nu las ik dat je ook preventief valaciclovir kunt slikken om een uitbraak te voorkomen.
    zijn er hier ervaringen mee? Voorkomt het echt een uitbraak?
    Ik heb m’n dochter liever niet aan de medicijnen, maar om de zoveel weken zoveel last van een koortslip is ook echt geen feestje..
    zag dat het vanaf 12 jaar getest is, maar dat het jonger ook werkzaam is en veilig gebruikt kan worden (off label gebruik)..

2. juliette77

juliette77 Niet meer actief

Heb je al L-Lysine geprobeerd? Dit helpt heel goed tegen koortslip, je kan het ook in poedervorm krijgen om door sap of yoghurt te doen. En pas op met voeding waar arginine in zit, dit kan een uitbraak veroorzaken (noten, pindakaas, chocola).

3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Zou dit ook tegen krentenbaard helpen?

4. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar meer omdat ik alleen maar van die onwijs grote tabletten kan vinden die ze niet krijgt weggewerkt. Maar het bestaat dus ook in poedervorm?

5. juliette77

juliette77 Niet meer actief

Ja, bij bv de onlinedrogist
    (het is niet goedkoop o_O).
    Sterkte met de kleine!

6. Willemijntje19

Willemijntje19 Fanatiek lid

26 apr 2016
    2.394
    1.205
    113
    Vrouw
    Hier ook een dochter die ontzettend veel last heeft gehad van koortslippen. Op de leeftijd van 7/8 jaar had ze soms ook om de 3 weken een koortsblaar. Ze schaamde zich ervoor op school. Ik heb toen overlegd met de huisarts of er iets mogelijk was. Ze heeft toen een kinderdosis van een antivirale kuur (Aciclovir) gehad. De apotheek moest dit speciaal in kinder dosering maken, blijkbaar komt het niet vaak voor dat een kind zo’n kuur krijgt. Het is volgens mij ook wel heftig spul en lijkt me indien niet heel erg nodig ook niet heel wenselijk om preventief te gebruiken. Maar eenmalig leek ons geen probleem. Deze kuur duurde geloof ik 5 dagen of een week en daarna heeft ze het echt een hele poos (volgens mij een jaar) niet meer gehad. Toen ons 4e kindje geboren werd had ze in de kraamweek wel weer 2 flinke koortslippen, toen vanwege de veiligheid voor kleine broertje en het feit dat we haar niet weg wilden houden bij de baby, heeft ze nog eenmalig zo’n kuur van de huisarts gehad. Daarna heeft ze het ook weer een jaar niet gehad. L-lysine hebben we ook een poos preventief elke dag aan haar gegeven (niet ten tijde dat ze die anti virale kuur kreeg). Wij hadden L lysine in capsule vorm , die draaiden we dan open en deden het in haar drinken. Op bijna alle L-lysine potjes staat niet onder de 12 jaar gebruiken. Daarom zou ik het ook eigenlijk niet willen adviseren. Wij geven het haar nu ook niet meer preventief. Alleen als ze toch nog eens een koortslip heeft (eens per jaar ongeveer). Ze lijkt er wat overheen gegroeid. Als je toch Lysine wil gaan proberen zou ik nooit meer geven dan 500 mg per dag, er bestaan ook pillen en capsules van 1000 mg namelijk.

Een familie lid van mij met een medische opleiding heeft het volgende een keer voor mij opgezocht:
    De maximale dosis L-lysine tussen 2 en 12 jaar volgens Amerikaanse richtlijnen is 23mg per mg lichaamsgewicht per dag. Misschien heb je er wat aan.

Mijn dochter heeft nu dus nog maar 1x per jaar een koortslip, maar ze smeert wel elke avond met een lippenbalsem op natuurlijke basis. Als ze eens een andere lippenbalsem gebruikt van bijv labello of van de Hema, dan krijgt ze soms wel een koortslip. Het lijkt alsof ze gevoelig is op de niet natuurlijke ingrediënten uit bijv labello.

Ik zou dus eens met je huisarts overleggen. Veel succes! Hopelijk wordt het snel beter!

7. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    #7 Ammie1984, 8 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2022
    Bedankt voor je berichtje. De huisarts heb ik al eens gebeld en die gaf toen aan dat er verder niks aan te doen was..
    Vandaar dat ik zelf wat verder ben gaan speuren. preventief acivicovlor zie ik ook niet heel erg zitten, gezien het echt medicatie is. Als het dan ook echt preventief moet, zit ze er misschien wel jaren aan vast..
    Maar ja, om de drie weken zo'n lip is ook niks. Ze schaamt zich inderdaad ook en het doet onwijs veel pijn..
    Ik ga misschien dan toch eerst de l-lysine proberen. In poedervorm en dan maar 400mg per dag ofzo.. Gezien het een voedingssupplement is en ook in de voeding zit lijkt het me dat het niet heel erg veel kwaad kan... En dan als allerlaatste optie misschien toch de ha maar bellen en dan zo'n kuur vragen..

Ik hoop ook echt dat ze er op een gegeven moment 'overheen' groeit en er wat minder vaak last van heeft. Ze heeft het al vanaf haar 3e ofzo..

8. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik had zelf een mega uitbraak en na 3 dagen slikken, zo goed als weg! echt bizar..
    Nu heb ik ook de eerste 2 dgn dubbele dosis geslikt, maar goed dat mag ook bij een grotere uitbraak.
    Ik zou het echt aanraden en idd zoals boven mij beschreven in poedervorm en naar gewicht.

9. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    mee zijn sinds het weekend begonnen met de l lysine. Heb het in poedervorm en doe echt maar heel weinig; 400 mg per dag door een glaasje water. Ze is heel tenger en niet zo zwaar. Dus maar eens kijken wat dit doet..

Shay25 vindt dit leuk.
  10. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28

11. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik slik het ook. Eerst elke dag, maar ik ben erachter gekomen dat, als ik een koortslip voel aankomen ik vanaf dan de dubbele dosis slik ik er veeel minder last van heb!
    En als ik iets in het vooruitzicht heb waarbij ik echt geen koortslip wil (bruiloft, vakantie etc) ga ik het weer 3 weken elke dag slikken.

Succes met je dochter, hopelijk vinden jullie iets wat past!

12. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    En hoe reageert ze erop?

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.865
    113
    Grote kans dat ze er idd wel overheen groeit hoor. Dochter had het eerst hier elke maand wel een keer en de laatste 2 jaar nog maar 1x gehad. We dachten eerst dat het krentenbaard was, dat had ze ook vaak, maar bleek toch een koortslip helaas. Hier had ze het ook al vanaf haar 3e geloof ik. De oudste ook, maar wel minder vaak, heeft het bijna nooit meer.

14. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    We zijn nu een aantal weekjes bezig. Elke avond tijdens het eten krijgt ze in haar water een klein beetje l-lysine. Gaat tot nu toe prima, maar kan nog geen oordeel vellen of het de koortslippen vermindert.. Vooralsnog heeft ze na die van vorige maand geen koortslip meer gekregen..

Deel Deze Pagina