Hallo meiden, ik zit even in onzekerheid wat ik nu wel of niet moet doen. Ons zoontje van 2 jaar en 5 maanden praat niet erg veel en duidelijk. Wij begrijpen hem wel,maar op de peuterspeelzaal niet,en ik zie ook steeds meer verschil met kindjes van dezelfde leeftijd,en zelfs jonger. Even wat voorbeelden,koekje noemt hij "kekke",ranja noemt hij "ajja",hij noemt mij geen mama maar "jaja",hij maakt nu korte zinnen van 3 a 4 woorden... Fruit kent hij alleen de appel,die noemt hij "appie",hij kan veel dieren nadoen,maar zeggen wel dier het is doet hij niet..op de aap na dan. We lezen hem erg veel voor,ik herhaal het woord wat hij zegt met het juiste woord,we oeffenen met de dingen die hij niet doet maar we komen geen stap verder. Als ik een boekje pak met fruit soorten erin,zegt hij dat alles appie is,als we dan de dingen voor zeggen probeerd hij het wel,om vervolgens boos te worden en stopt hij ermee... Ik vraag me af om het consultatie bureau in te schakelen,of moet ik er nog mee wachten?
Ik zou je verhaal gewoon eens (telefonisch) voorleggen aan een logopediste. Ik denk dat zij/hij het beste kan beoordelen of wat begeleiding nodig/noodzakelijk is.
Ik zou zeker eens langs gaan bij de logopediste. Mijn zoontje krijgt al 8 maanden logopedie (ben erheen gegaan omdat zijn mond vaak open hing) ze doen het heel leuk op een speelse manier. Mijn zoontje is ook erg slecht verstaanbaar en heeft nueen ernstige spraak achterstand. Dus ik zeg naar de logopediste je kan er beter vroeg ik zijn.
Ik zou ook zeker contact opnemen met logopediste, dat hoeft niet via CB. Die kan vaak snel zien of er echt iets is, of verder onderzoek of behandeling nodig is e.d. Na 1 orienterende sessie zag een logopediste bij mijn zoontje al meteen dat er meer uitgebreid onderzoek nodig was en zij heeft ons toen ook naar de juiste instantie verwezen, waardoor het balletje is gaan rollen.
Ons CB heeft een eigen logopediste voor de screening. Maar je kunt ook terecht bij een zelfstandige. Bij mijn oudste zijn we er bij 3 jaar beland, omdat hij veel klanken verving door een andere. Zoveel dat hij niet te verstaan was voor vreemden. Met een jaartje elke week een half uur spelen was het meeste wel opgelost. In ieder geval de dingen die als minimum stonden voor zijn leeftijd. Als je echt twijfelt kun je best eens bellen. Maar er zit ook best veel variatie tussen en sommige gaan ook opeens heel hard vooruit. Misschien nog een paar maandjes aankijken, maar als je voor de 3 kunt beginnen zit je straks tegen basisschooltijd misschien al aardig op schema..
Ik zou via het CB vragen of je doorverwezen kan worden naar het audiologisch centrum, daar zitten de logopedisten en kunnen ze je zoontje beoordelen. Succes ermee, Charlie
ons zoontje doet ongeveer hetzelfde. is bij logo geweest. hij zit dan op het derde percentiel (dus 97% praat meer en/of beter), maar meer dan wij deden, alles benoemen, na laten zeggen, boekjes lezen, en bij wijzen ed. zeggen: wat wil je: mama helpen? dan zeg maar mama help. Hij maakt er iets van wat ik niet goed kan verstaanbaar, maar hij probeert het. En hij wordt er verlegen van. Ik weetniet of dat bij jouw zoontje ook zo is, maar dat speelt wel mee volgens mij.
Ik vraag mij serieus af of hij niet slechthorend is. Ik ben zelf slechthorend, links "voel" ik alleen trilling, ik hoor niets links, rechts heb ik een verlies van ongeveer 40 %, en ik kan er prima mee leven, heb wel een hoortoestel om links naar rechts door te linken maar heb hem echt zeer zelden in, alleen als ik ergens heen ga en er is ringleideng, zoals in de kerk of zo. ik heb er goed mee leren leven en pas een hoortoestel gekregen toen ik 33 was of zo, maar het is wel handig als je dit als ouders weet. Ik adviseer dus: laat hem eerst testen bij een audiologisch centrum, blijkt dat hij goedhorend is, ga dan met hem naar logopedie.
Hoe is zijn taalbegrip? Als je hem vraagt, waar is de appel, kan hij hem dan aanwijzen? Hier ook een late prater, hij probeert nu eindelijk woordjes t zeggen, maar een zinnetje van 2 woordjes lukt nog niet echt Behalve 'kom maar' Audiologisch getest en gehoor is prima, maar daar twijfelde ik niet aan, omdat hij met twee jaar al een enorm taalbegrip had. Nu is mijn zoontje licht autistisch dus vermoedelijk hangt t daarmee samen. We zijn wel sinds kort begonnen met logopedie.
Mijn zoon was een late prater en praatte ook heel krom rond die leeftijd. Na zijn 3e heeft hij een enorme taalsprong gemaakt en alles ingehaald en praat nu zeer goed veelal beter dan andere kinderen in zijn klas. Ik heb ook aan Logopedie gedacht toen, maar heb het aangekeken en alles is dus helemaal goed gekomen.
Hoi dames, ik heb contact opgenomen met het consultatie bureau en ze bellen me terug voor een afspraak. Toen Sietse 1,5 jaar was moest hij voor controle naar het bureau,en daar kreeg ik te horen dat hij te weinig woordjes kende voor zijn leeftijd. Ik kreeg een lijst mee en moest invullen wat hij kon,daarmee zouden ze dan naar de logopedie gaan. Ik heb hier destijds niks mee gedaan,omdat ik hem eerst zelf met behulp van ons de kans wilde geven om het te leren,vondt hem nog zo jong om er meteen een stempel op te plakken. Hij hoort ons wel goed,als ik hem vraag om een appel te pakken,of dingen in het boek aan te wijzen doet hij dat ook uitstekend....alleen het benamen wil gewoon weg niet...
Hou dan nog steeds een slag om de arm dat hij slechthorend zou kunnen zijn. Jij hebt het nl over een 1 op 1 situatie, dit ging bij mij ook goed, totdat ik 4 was en de juffrouw er achter kwam dat ik niet klassikaal kon mee, komen, ivm mijn gehoor. Daarvoor wisten mijn ouders het niet eens, het was ze nooit opgevallen omdat het thuis bijna altijd 1 op 1 gaat. Terwijl ik het 3e kind thuis ben. Uiteraard moet je hier niet direct van uitgaan, maar zeg dus nooit dat het niet kan.
Helemaal mee eens. Wij hebben Sven audiologisch laten testen en mijn eerste reactie was: ik weet zeker dat hij goed hoort. Nu doet hij dat ook, maar die dame zei: je wil niet weten hoeveel ouders denken dan hun kinderen goed kunnen horen, maar later uit de test blijkt dat dit dus niet het geval is.
Bedankt voor de reacties dames! Ik krijg vd week bericht om bij de arts op het consultatiebureau te komen,en dan zal ik het eens aankaarten.
Hallo, even een update over Sietse. We zijn gisteren naar het consultatiebureau geweest,daar hebben ze hem goed nagekeken en wat spelletjes gedaan. Tijdens de controle vd oortjes zag ze dat 1 trommelviels wat fod kijkt,en de andere kant kijkt dof en grijs. Ze zijn nu bang dat hij niet goed hoort,vooral de klanken zou hij niet goed kunnen horen. We krijgen bericht van Nijmegen en hij gaat dan naar een audiologisch centrum voor onderzoek. Ben blij dat ik ben gegaan,kreeg van diverse vrienden te horen dat het gewoon wat tijd nodig had,en hij vanzelf wel beter ging praten.. Hij heeft weer wat woordjes geleerd,alleen spreekt hij ze verkeerd uit,als ik hem wil helpen maakt hij geen oogcontact en heb het idee dat hij het niet snapt,en soms een soort van verlegen is....
Vanaf dat de oudste 1,5 jaar was ben ik bezig geweest om een verwijzing te krijgen voor de kno/logopedie. Iedereen in mijn omgeving (kdv,cb) had het idee dat het niet goed zat met der oortjes en der spraakontwikkeling. Mijn huisarts werkte totaal niet mee. Totdat ik per toeval bij zijn vervanger terecht kwam na weer een oorontsteking. Die regelde gelijk een verwijzing voor de KNO en de logopediste. We waren intussen ruim een jaar verder en ons meisje sprak nog maar een paar woorden. Nu is ze intussen geholpen aan der amandelen en zijn er buisjes geplaatst. Omdat ze zo'n ernstige taalachterstand had heeft de logopediste ook een audiologisch centrum ingeschakeld. Daar heeft ze diverse testen gehad daar is niks bijzonders uit gekomen. Maar qua spraaktaalontwikkeling lag het nivo op 2,3 jaar. Terwijl ze nu bijna 3,5 jaar is. Nu mag ze na de kerstvakantie starten op een behandelgroep voor peuters waar ze dan 2 dagen naar toe gaat. Hier proberen ze de achterstand zo snel mogelijk in te halen zodat ze na de zomer of desnoods de kerstvakantie volgend jaar naar het reguliere onderwijs kan. We merken nu al wel verschil nadat er buisjes geplaatst zijn. Haar oortjes zaten gewoon helemaal vol en ze heeft bepaalde geluiden gewoon echt niet goed gehoord.
Goed dat je erachter aan bent gegaan.Ben heel benieuwd wat er uiteindelijk uit komt, enne mocht hij uiteindelijk slechthorend blijken te zijn is het geen ramp, ik heb een fors gehoorverlies (links 85% en rechts 40 % ongeveer) En kan wel gewoon functioneren en praten etc. Ik heb wel een hoortoestel, maar die draag ik zelden tot nooit. Ik kan heel goed liplezen in combinatie met klanken kan ik over het algemeen hele gesprekken voeren. De meesten denken dat ik de hele zin kan horen maar dat is in de meeste gevallen dus niet zo, maar kan het dus wel goed opvangen, zo goed dat mijn man constant vergeet dat hij niet vanuit de keuken tegen mij moet praten of met zijn rug naar mij toe omdat ik hem dan toch niet versta
Ik heb er geen verstand van, maar ik vind dat wel meer kindjes van die leeftijd zo overstanbaar praten. Mijn dochter praatte vroeg en heel duidelijk, dat viel veel mensen op. Maar als ik kijk naar de kleintjes op de psz, zelfs sommige 3 jarigen nog.. Die kan ik echt niet verstaan/begrijpen. Pas vanaf 3 jaar merkte ik bij leeftijdgenootjes dat ze opeens veel duidelijker spraken.
Goed dat het onderzocht. Hier is er de komende maanden nog geen plaats op de vroeg behandel groep. Wendy waar zit de groep waar jouw dochter naartoe gaat ?