Ik heb al eens vaker een onderwerp gestart over het slechte slapen van onze dochter overdag. Inmiddels is ze bijna 7 maand en is het er niet beter op geworden. Enerzijds probeer ik het maar te accepteren en ben ik blij dat ze 's avonds het klokje rond slaapt tot de volgende ochtend zonder tussendoor wakker te worden. Anderzijds loop ik er best vaak tegen aan dat ze weinig slaapt. Zo is het haast niet te doen om een vast dagritme te creëeren, gooit ze het voedingsschema regelmatig in de war en wordt op visite gaan lastig omdat ze dat niet zo lang vol houdt. Hoeveel slaapt ze overdag? 2 x 45 min, soms 3. Ze wordt om 7 uur wakker en krijgt dan een papfles. Een hele poos hield ik haar 2 uur op, kreeg ze fruit en deed haar op bed. Ze sliep dan 45 min. De laatste dagen doe ik haar direct na de fles op bed voor 45 min. Het korte ochtend slaapje is vrij normaal lijkt me & het 'probleem' niet.. Tegen 12 u, na de boterham en een flesje melk gaat ze er weer in. Ze slaapt vrijwel direct maar wordt naar 45 min wakker. Zo ook vandaag. Ze kraait wat..lacht. Ik bied haar 2x speentje aan en zet muziekje aan. Het helpt niet.. Het kraaien wordt wat ontevreden kraaien en gaat na een uur over in lichtjes jengelen met afwisselend een lachje. Huilen doet ze niet, ook niet anderhalf uur later. Ik denk dat ik haar er nu maar uit haal.. Anderhalf uur wakker liggen is toch ook sneu? Ik wilde eigenlijk nog op visite maar dat zie ik nu een kort slaapje niet zitten. Ze is al chagrijnig voor we er zijn denk ik.. Zo gaat het bijna elke dag. Ze is niet heel gezellig overdag. Krijgt tegen 5 haar warme hap, gaat er soms nog even in voor 45 min, krijgt rond half 7 een papfles en slaapt dan de 'nacht in' Wie heeft de gouden tip? Of een mening, bemoedigend woordje, etc Is het fout aangeleerd slaapgedrag? Wat als ze over gaat op 1 slaapje? Ik verwacht niet dat ze dan wel opeens langer gaat slapen
ik hielp haar vaak weer in slaap--> even wiegen, kusje geven, fijn instoppen en weer wegleggen. zo hebbenw e haar geleerd langer achter elkaar te slapen. ik zou haar er overgens wel uithalen als ze echt wakker is. anders zit je alleen maar binnen. 1.5 uur in bed, had ook 1.5 uur lol, buiten, knuffel tijd kunnen zijn toch? (doe ik dan.. max een kwartiertje kletsen en spelen in bed. daarna eruit )
Dat bedacht ik me net ook.. Zonde van de tijd! Maar op dat moment denk ik; aahh nee hè, nu al weer wakker!? Toch nog maar een 2e slaapje proberen.
hier ook! in het begin sliep ze ook de hele ochtend tot een uur of 11 (wel al 1x een fles). Nu is het 9u en dan is haar slapen voorbij. Ze heeft overigens wel haar eigen ritme. meestal eet ze pas brood en fruit rond 12 en gaat ze rond half 1/1 naar bed. dan slaapt ze 30 min tot 60 min (vaker 30). dan krijgt ze een fles rond 3 en slapen rond 4 (zelfde verhaal) en rond 8 gaat ze naar bed. zodra ze wakker is halen we haar wel uit bed. ze is verder heel actief en vrolijk over het algemeen.
Wat is wijsheid denken jullie? Haar er dan maar gewoon uithalen & kijken hoelang ze het vol houdt? Het lastige daar aan vind ik dat ik dan soms met haar hapjes uit kom. Ze is namelijk gewend om de fles of fruit oid te krijgen als ze uit bed komt. Maar goed, daar vind ik mijn weg dan misschien ook wel in.. Ze hebben het over het bureau over een vast ritme maar dat gaat dus wat moeilijk als ze zo slecht slaapt. Ik heb altijd zo veel mogelijk slapen-luier-fles-knuffelen-box-slapen gehanteerd maar daar kom ik dus mee in de knoop als ze kort slaapt aangezien ze niet iedere 2/3 uur een fles hoeft.
Misschien helpt het als je haar dr ritme laat bepalen.. hebben wij ook gedaan en ze ontwikkelde haar eigen ritme. Dus ze eet geen fruit om 10 u maar om 12.. ze doet het zo prima en ze geven heus wel aan als ze honger hebben.
Bij onze dochter is dit een fase geweest, ook rond de 7 maanden. Waarom stop je haar na d'r papfles weer gelijk in bed? Is ze dan al weer moe? Want als dat niet zo is, zou ik haar ophouden tot ze moe is, zo verschuiven haar slaapjes en houd ze het wellicht wat langer uit. Kijk naar de slaapsignalen en probeer daar op in te spelen, maar kan me herinneren dat ik die fase knap lastig vond!
Daar vind je je weg zeker in. En dat ritme komt wel hoor! Hier pas sinds een maandje een "echt vast ritme" maar ook dat wijkt nog wel eens af. En moe is naar bed hier. Ze slaapt vrijwel elke dag 2x (1x ochtend, 1x middag) maar vorige week was ze rond 5e zo jengelig, niets goed, buikje rond.. dat ik haar in bed heb gelegd, daar sliep ze ook even om bij te tanken.
Klopt.. Maar ons meisje is een eetgraag meisje wat nog nooit een fles of potje geweigerd heeft en waarbij wij juist moeten oppassen dat ze niet té veel krijgt. Eigen ritme bepalen is ook wel een goede.. Maar is het dan handig, met in je achterhoofd een hongerig kind, wel een redelijk vast schema qua eten aan te houden? Dus vaste eet tijden, op bed als ze moe wordt en uit bed als ze wakker is?
Hier hetzelfde ...ze was een slaapkop en ik hanteerde ook uit bed eten spelen en box. Dit heb ik nu wat laten gaan en doe nu mijn gevoel en ze doet het goed...en ze is ook een eetgraag meisje maar is vrolijk en groeit goed ...dus heb het los gelaten hoe moeilijk dat ook kan zijn.
vaste eettijden is een ramp hier. wat we wel hebben is een range zegmaar. Bijvoorbeeld fruit en brood tussen half 12 en half 1 dan daarna slapen tussen half 1 en half twee. Mocht je vaste tijden willen aanhouden zou ik gaan voor een schema van volwassenen, ontbijt-tussendoor-lunch-tussendoor-avondeten-fles. dan kun je prima wat variëren in slaaptijden. Hier is het bijvoorbeeld dat ze soms slaapt na haar middagfles ipv ervoor. ons meisje is niet zo gevoelig voor echt een vast ritme van eten spelen slapen eten spelen slapen. Misschien dat dat voor haar wat beter werkt! en als ze zich er prettig bij voelt zal ze ook vrolijker zijn . ik zou haar inderdaad gewoon uit bed halen als ze echt wakker is!
Dat is een goede tip, bedankt! Daar tussen ga ik haar de komende tijd maar gewoon 'volgen' qua slaapjes. Ze geeft het goed aan wanneer ze moe is (oogjes wrijven, jengelen) dus dat moet goed komen.. Pff, ik wordt soms wel een beetje gek van mijn onzekerheid. Dat kende ik ook niet zo van mezelf voor ik moeder werd. En ik zie mezelf morgen alweer aan komen lopen op het kdv met wéér een nieuw schema.. Uh ;zonder schema. Ze zullen wel denken! Pfff wat is er nu weer veranderd!? 😂