ZZP'er (thuis) en arbeidsongeschiktheid verzekering

Discussie in 'De lounge' gestart door Ytest, 28 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ytest

    Ytest VIP lid

    11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hoi dames,

    Inmiddels draait mijn bedrijfje alweer 1,5 jaar. Ik ben zzp'er, 28 jaar, grafisch ontwerper vanuit huis.

    Ik kreeg laatst als advies om me toch te gaan verzekeren voor wanneer ik bijv. arbeidsongeschikt word.

    Mijn vraag is; zijn hier meer zzp'ers die vanuit huis werken (weinig risico) die nog redelijk jong zijn? Waar zijn jullie verzekerd en hoeveel zijn jullie per maand/jaar kwijt aan premie?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden
     
  2. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zulke verzekeringen zijn heeeeel duur en de vraag is wat doe je precies?
    Kan je na een botbreuk nog werken of als je in een rolstoel?
     
  3. anica

    anica Fanatiek lid

    3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Die verzekeringen zijn inderdaad heel duur, je verzekerd je tot een bepaald bedrag, bij arbeid ongeschiktheid krijg je vaak maar een klein bedrag en moet je je verzekering ook blijven betalen!
     
  4. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.256
    1.088
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    #4 Trirani, 28 apr 2016
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
    Vanwege het kostenplaatje en dat wij niet afhankelijk zijn van mijn inkomen, hebben we besloten dit niet te doen.

    Ik richt mijn (werk)leven in als zzp'er vanuit huis (buiten vergaderingen en klantafspraken etc. om), omdat we een autistische zoon hebben met verstandelijke handicap. Naschoolse speciale opvang is er, maar niet tot na kantoortijden. Tevens kost dat mijn mannetje ook nogal wat aan energie, dus we zijn er niet mee gestart voordat hij ruim de 5 jaar oud voorbij was. En bouwen langzaam op, naar onze behoefte en afhankelijk van zijn welzijn.

    Ik werk dus allerminst voltijds, wel veel tijdens schooluren, en draag wel de verreweg grootste zorg voor de kids. Met zuinig leven, kunnen we zonder mijn inkomen. Overigens kan ik mijn werk toch ook nog doen zolang ik een computer kan bedienen en mijn hersens werken ;). Al zou ik de bedragen die we nu per maand sparen, missen! Ik hou van financiële buffers en zekerheid.
     
  5. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.375
    10.570
    113
    Ik hoorde laatst van broodfondsen waar zzp-res samen zorgen voor elkaar als er iets gebeurd. Wellicht iets om je in te verdiepen.
     
  6. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Wanneer ben je echt ongeschikt om te werken?
     
  7. hetlichtje

    hetlichtje Fanatiek lid

    3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn man is ook zzper en de premie valt hartstikke mee. Ik hoor mensen altijd klagen, maar ik vind dat overdreven.

    Hij is verzekerd bij de TAF, via onze verzekeringsadviseur.
     
  8. Melief

    Melief Niet meer actief

    Ik ben tussen de 100 en 120'euro per maand kwijt. 30 dagen wachttijd.
    Werk overigens niet vanuit huis maar heb een redelijk zwaar beroep.
    Ben na mijn zwangerschap chronisch ziek geworden en zitten nu in een gevecht met de verzekering omdat zij vinden dat pijn niet te meten is en ik volgens hun gewoon 32 uur kan werken. (Lees ik heb een duidelijke diagnose van een ernstige bindweefselaandoening) smiechten zijn het helaas. Ik mag ook alleen naar verzekeringsartsen die duidelijk een ander belang hebben en niet naar onafhankelijke artsen.
     
  9. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.481
    1.088
    113
    #9 Krulpeterselie, 28 apr 2016
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
    Het is zo duur omdat je je boven de 30 blauw gaat betalen. Wij hebben morgen weer een adviesgesprek. Ons beroep als rijinstructeur wordt namelijk met minder risico verzekerd dan ons huidige beroep. Wat totale onzin is. Momenteel betalen we 189 euro per maand, leeftijd 36, 6 wachtweken. Wij zijn verzekerd voor ons beroep dus man hoeft geen post te vouwen oid als het zo ver komt.
     
  10. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.014
    2.156
    113
    Ik ben ook ondernemer (niet ZZP), en heb een AOV. Ik verdien verreweg het meeste, dus zonder mijn inkomen kunnen we niet. Ik betaal ca E 340 per maand, maar heb ook best een hoog verzekerd inkomen, 2 weken wachttijd en ben verzekerd voor beroepsarbeidsongeschiktheid. Ik hoef dus niet verplicht achter de kassa of in de groenvoorziening te gaan werken als ik mijn eigen werk niet meer kan doen.

    Ach, de premie is aftrekbaar en ik heb ook al 3x een uitkering gehad, wegens zwangerschap, dus ik vind het niet zo'n ramp.
     
  11. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Dit is helaas de realiteit! Ik vind het heel naar voor je.
    Onze financieel adviseur zei ook; het is belangrijk uit te vinden als je arbeidsongeschikt wordt, hoe het dan verder gaat. Wanneer ben je ongeschikt volgens een verzekeringsmaatschappij?
    Met een zwaar beroep kan je met een dwarslaesie niet meer werken, maar als je computerprogrammeur bent nog wel, terwijl je wel tijdens je herstel inkomsten mis bent gelopen.
    Het is ontzettend uitkijken, het lijkt vaak zo mooi.
     
  12. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.201
    1.033
    113
    Ik ben op dit moment bezig om een AOV aan te vragen. Ik vind zelf de kosten wel erg meevallen (200 euro per jaar). Ik heb wel nog gebruik kunnen maken van starterskorting. Ik heb geen risicovol beroep en dat nemen ze wel mee waardoor de kosten ook lager zijn.
    Ik ben bij een tussenpersoon geweest en die heeft goed meegedacht welk bedrag ik ook daadwerkelijk moest verzekeren en dat scheelde ook veel geld. Ik moet zeggen dat ik het zelf een erg fijn idee vindt dat als er iets met mij gebeurt (en dan niet zozeer een gebroken been maar wat nou als ik kanker krijg of MS ofzo, dan kun je zelfs bij een beroep met weinig risico niet werken), ik een deel van mijn inkomen behoudt waardoor we wat ruimer zitten (want vaak als je chronisch ziek wordt, gaan je kosten ook omhoog aan eigen risico en hulpmiddelen enzo...).

    Je kunt sowieso altijd een informerend gesprek bij een tussenpersoon aanvragen om wat meer zicht te krijgen op je keuze!

    Succes!
     
  13. VBJ82

    VBJ82 Niet meer actief

    Ik ben op m'n negentiende als zzp'er aan de slag gegaan. Mij bewust niet laten verzekeren.
    Met mijn man zijn salaris kunnen we alle vaste lasten betalen en kunnen we ook nog sparen.

    Ik werk nu tien jaar en ik ben een keer een week ziek geweest. Verder nog nooit in al die jaren.

    Als je partner niet alle vaste lasten kan betalen van zijn salaris, zou ik idd naar een arbeidsongeschiktheidsverzekering kijken.
     
  14. K0pjeThee

    K0pjeThee Bekend lid

    18 nov 2011
    989
    48
    28
    mh
    Diegene die hier maandbedrag hebben genoemd van de verzekeringen die zij hebben, kunnen jullie ook vertellen voor welk bedrag jullie zijn verzekerd per maand?Dus welk bedrag jullie zouden ontvangen per maand bij ziekte?
     
  15. Ytest

    Ytest VIP lid

    11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik vind het wel iets om over na te denken, echt moeilijk, het is zowat een dubbele ziektekostenverzekering.
     
  16. kiki80

    kiki80 Fanatiek lid

    6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Mijn man heeft er onlangs een afgesloten. Dit is aanvullend omdat de werkgever (voornamelijk expats) niets hiervoor regelt. Hij betaalt hier 6000 per jaar voor.
     
  17. mama73

    mama73 Actief lid

    22 aug 2013
    195
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je kan hier bedragen gaan noemen, maar dat heeft totaal geen zin.
    Alles hangt af van zoveel factoren.
    Allereerst welke arbeid (hoe zwaar) en welk bedrag verzekeren, met indexering is alweer duurder. Betaal je premie tot je 67e?
    Hoe lang moet je ziek zijn voor je uitbetaald krijgt?
    Wordt er ook uitbetaald als je voor je vak arbeidsongeschikt bent, maar nog gewoon zou kunnen werken. Anders zou het zo maar kunnen dat je als bouwvakker achter een bureau moet zodra je in rolstoel beland.
    Je moet voor jezelf op een rijtje zetten wat jouw wensen zijn en dat laten berekenen.

    Om een voorbeeld te noemen...mijn man betaald nu 600 euro in de maand...(43 jaar met zware arbeid, hoogste risico) en gaat pas na 3 mnd in.
    Heel veel geld maar helaas nodig.
    Ik zou willen dat mijn man zich kon verzekeren voor bedragen die hier voorbij komen
     
  18. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Informeer eens bij het UWV. Ook daar aantrekkelijke verzekering!
     
  19. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.678
    3.464
    113
    Mijn man is zzp'er, hij heeft geen verzekering afgesloten, maar er voor gekozen om zelf een flinke buffer op te bouwen. Hij is nu ongeveer een jaartje bezig en wij hebben een klein minimumsalaris per maand aangewezen dat hij aan zichzelf uitbetaalt (i.c.m. mijn salaris geen probleem) en de rest gaat richting buffer, zodat we in geval van nood, ziekte, weinig opdrachten, enzv, minimaal een jaar vooruit kunnen. Zodra de buffer naar onze mening ruim genoeg is gaan we de verdeling wat aanpassen, maar vooralsnog werkt dit goed.
     
  20. cvm1985

    cvm1985 Fanatiek lid

    2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik heb geen aov maar een woonlastenverzekering zzp, deze hebben we via de Hypotheker afgesloten bij woongarant. Ik betaal 51 euro per maand en heb drie maanden wachttijd, verzekerd bedrag is maximaal de bruto hypotheek (in ons geval 1450 euro per maand, 30 jaar lang).
     

Deel Deze Pagina