Peuterpubergedrag?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cat2, 18 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cat2

cat2 Niet meer actief

Onze dochter is erg rustig en verlegen. Ze kijkt eerst de kat uit de boom en het duurt even voordat ze los komt. Op het kdv hoor ik dat ze het leuk vindt met de andere kindjes te spelen. Het valt mij op dat elke keer dat ze van kdv komt dat ze dan extreem druk is. Zo is ze normaal gesproken niet. Ik heb het idee dat het een soort afreageren is.
    Vandaag zijn er veel mensen op bezoek geweest en onze dochter is dan ook erg stil en op zichzelf. Toen ik haar mee naar boven nam om haar te verschonen praatte ze honderduit terwijl ze bij de visite erg stil is. Dit vind ik niet erg. Wat ik wel erg vind is dat ze mij expres begon te schoppen. Dit doet ze normaal gesproken nooit. Ik zie dit ook weer als afreageren. Herkennen mensen dit? Is dit normaal of zou ik dit toch moeten bespreken met huisarts of CB of zo? Hoort het bij de leeftijd? Ze is bijna 2 jaar. Ik zou het erg vinden als ze later extreme woede aanvallen krijgt.

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Klinkt als een overprikkeld kind wat daar niet echt raad mee weet.
    Klinkt ook als mijn dochter... Kan door overprikkeling heel naar gedrag vertonen en je daarmee ongeveer tot wanhoop drijven, maar het is echt door vermoeidheid en/of overprikkeling. Boos worden werkt averechts. Ze is nu 4 en kan eea nu redelijk verwoorden, zegt ook echt dat ze verdrietig wordt als ik 'streng praat' of 'boos kijk'.
    Hoe moeilijk het ook is, rustig blijven, rustig aangeven dat je het gedrag afkeurt en vooral vermelden wat je verwacht. Ook benoemen dat ze het bijv spannend vindt als er veel visite is kan soms helpen.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.295
    10.263
    113
    Herkenbaar alleen doet hij dat bij ons al tijdens het bezoek. Hij is dan over enthousiast en druk. We nemen hem dan zo nu en dan even mee, helpen in de keuken of even naar de gang/boven en benoemen we dat hij zo druk is en dat het voor hem wat veel is.

Ik zou dan even boven blijven van mij part een boekje lezen. Het is beneden wat druk zullen we na een schone luier even een boekje lezen. Hopelijk voorkom je dat ze dan eerst schopt en zo aandacht vraagt.

4. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Wat fijn dat ze zich bij jou zo veilig voelt dat ze haar overprikkeldheid kan uiten!
    Een dagje kdv is hartstikke veel prikkels en een middag visite ook. Het is heel hard werken voor je kindje. Dat gaat op zich wel, maar thuis, of als ze even alleen is met jou, hoeft ze niet zo hard te werken en kan ze even alles laten gaan. Proberen al die prikkels van zich af te schoppen/schreeuwen etc.

Volgens mij is het heel normaal gedrag en een mooi compliment naar jou toe :)

Deel Deze Pagina