Sinds deze week ben ik op een nieuwe afdeling begonnen. Bij het sollicitatie gesprek had ik een rare nasmaak, maar dit is na een telefoontje uit de wereld geholpen. Ik heb nu twee dagen gewerkt en voel me doodongelukkig. Ik ben zoiezo slecht in veranderingen, maar ik ben al twee dagen aan het huilen en erg emotioneel. Vandaag zat ik bij de vacatures binnen het bedrijf te kijken en zag ineens m'n droomvacature voorbij komen. Ik twijfel wat ik zal doen, zal ik een brief sturen en solliciteren of alles nog laten bezinken en hopen dat ik mij beter ga voelen?
Wat zou je reden zijn om op deze plek te blijven? Alleen omdat je vind dat je het niet kan maken om nu alweer te gaan?
Hoe lang heb je de tijd om te reageren op de functie? Als je nog even hebt zou ik wachten. Als je tegen het einde van de reactietermijn er hetzelfde over blijft denken zou ik solliciteren
Ligt eraan hoe afhankelijk je van je inkomen bent. Als je net begonnen bent en nog in je proeftijd zit zou ik het niet doen. De kans is groot dat ze erachter komen omdat het om een vacature gaat binnen het bedrijf. Kans is dan dat ze na je proeftijd niet verder met je willen omdat je nu al zo snel na de start bezig bent met een nieuwe baan. Daarnaast denk ik dat alles tijd nodig heeft en je eigenlijk nu nog niet zo snel kan zeggen dat iets niet leuk is.
Of open kaart spelen wat betreft je droombaan voorbij komt zonder de reden dat je je job nu niet zi vind. Gewoon zeggen dat je in vreselijk dilemma zit. Net begonnen maar die vacature perfect voor jou.
Je hoeft idd niet uit leggen dat je het "nog" niet naar je zin hebt in je huidige nieuwe functie.. Ik zeg zeker doen!
Als het binnen hetzelfde bedrijf is, dan zou ik inderdaad gewoon even aankaarten bij HR dat je het niet verwacht had maar dat de nieuwe vacature echt je droomfunctie is. En of je daar alsnog op kunt solliciteren, ook al ben je al aangenomen voor deze functie. Als het extern is, gewoon doen!
Of het nou een interne of een externe vacature is; ik zou mijn droombaan niet aan mij voorbij laten gaan zonder de kans te hebben aangegrepen er voor te gaan! En als je op gesprek mag dan kan je denk ik heel goed aangeven wat je motivatie en ambitie is. Dit geldt denk ik ook voor als je afdelingshoofd achter je sollicitatie zou komen. En dan hoef je je nog niet eens uit te wijden over je huidige gevoel, maar ik denk wel dat eerlijk het langst duurt. Ik vraag mij wel af wat je dan nu ongelukkig maakt? Toen je op gesprek ging voor deze functie op de afdeling waar je nu werkt wist je toch waarvoor je op gesprek ging?
Lekker op die droombaan solliciteren! Ik heb het zelf ook gedaan binnen mijn organisatie en heb toen gewoon open kaart gespeeld, gezegd dat deze vacature helemaal iets voor mij was en vooral ook uitgelegd wat ik allemaal te bieden had in deze functie. Was geen enkel probleem, ze vonden het juist goed dat ik verder wilde. Een organisatie wil ook geen werknemers die ongelukkig zijn met hun werk.
Mijn man heeft ook intern gesolliciteerd op zijn "droombaan" alles wat hij in zijn oude baan wilde en niet voor elkaar kreeg zat daar in (groeimogelijkheden, studie etc.) En hij werd aangenomen. Vanaf dat moment heb ik pas echt van dichtbij gezien wat een enorm verschil het is of iemand wel of niet gelukkig is met zijn of haar werk. Hij zat echt tegen een complete burnout aan, was overspannen geweest en ik had vanaf de eerste dag dat hij bij zijn nieuwe baan begon een compleet andere echtgenoot als hij thuis kwam. Als ik jou was zou ik het niet laten schieten. Het bedrijf is er immers ook bij gebaat dat jouw kwaliteiten ten volle benut worden in hun voordeel, en als dat in de andere functie beter het geval is dan in je huidige werkzaamheden, dan kan ik me niet voorstellen dat ze er negatief tegenover staan. Ik denk wel dat je het ook zo moet brengen, jezelf een beetje met lef verkopen zeg maar. En daarnaast ook duidelijk maken dat dit je nog nooit zo is overkomen. Zeg maar letterlijk dat je niet wil dat zij denken dat je een jobhopper bent, maar dat je, als deze nieuwe vacature eerst was geweest je daar zeker alles aan had gedaan om die baan te krijgen.
Je droombaan? Ja natuurlijk solliciteren! Hoeveel mensen krijgen nou echt de kans om te solliciteren op hun droombaan... ik zou die kans niet aan me voorbij laten gaan! Ongeacht de omstandigheden...