Ervaring sonde

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tuc, 14 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Ja op internet, ik kwam het als link op FB tegen geloof ik. Ik zal proberen of ik t terug kan vinden.
     
    Beukenhaag vindt dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja zo gaat het hier ook precies. Ik maak een soort yogho van griekse yoghurt met aardbeien er doorheen, want alle yogho dranken bevatten 0% vet:rolleyes:.
    En ze heeft dan ook 2 drinkvoedingen per dag via de dieëtiste. 1 tussen de middag en 1 s avonds voor het slapen.
    De dieëtiste gaf ook aan elke keer 1 of 2 happen meer proberen dan de vorige keer, maar het lijkt eerder minder te worden dan meer:confused:
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee daar is het probleem inmiddels te groot voor.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Op dit moment zal het weer ook niet meehelpen, veel kinderen (en ook volwassenen) hebben minder trek en eten veelal lichtere dingen ed. Kan me ook voorstellen dat die dieetvoeding enorm vult (weet ik ook van mijn zusje, die werd er ook misselijk van ed).

    Wel enorm balen, want het is natuurlijk niet iets tijdelijks, het speelt al zo lang. :( Wat vindt ze zelf van het idee van een sonde? Verandert dat nog iets? Dat ze de noodzaak misschien meer in ziet ofzo? Of begreep ze dat al?

    (Mijn zusje heeft ook meerdere malen een sonde gehad trouwens, maar toen was ze al volwassen. Mijn oudste dochter heeft het als baby een paar dagen gehad, toen ze was opgenomen ivm uitdrogingsverschijnselen.)
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou ik had haar eerder al eens uitgelegd dat wanneer ze echt niet aankomt dit een consequentie kan zijn. Toen dacht ze volgens mij dat ik uit mn nek klets en dat als dreigement gebruikt werd ofzo.
    Maar toen de dieëtiste het 2 weken terug benoemde trok ze even een ander gezicht;)
    Het eten gaat ietwat vlotter dan de periode daarvoor en de drinkvoedingen ook, dus ik denk dat ze hem wel voelt.
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Ik heb even gezocht, het waren een aantal dingen die gedeeld werden naar aanleiding van een nieuwsbericht op FB, in de reacties eronder zeg maar. En die kan ik zo niet meer terugvinden. Het hoofd onderdeel was in ieder geval dit:
    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5175358/vvesper-2-wil-niet-eet-niet-al-onze-hoop-gericht-op-speciale
     
    Beukenhaag en tuc vinden dit leuk.
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Maar is het dan duidelijk wat de reden is dat ze niet eet?
    Geen hongergevoel? Of bang dat ze bijv te dik wordt en daarom.bij niet eet? Al is 10 jaar wel jong maar je hoort het vaker...
     
  8. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Heeft je dochter ASS?
    want bij ASS komt het regelmatig voor dat iemand onderprikkeld is en hierdoor geen honger en dorst voelt.
    Ik heb het zelf ook. Ik bedenk me regelmatig om 15.00 uur smiddags dat ik vanaf de vorige avond 20.00 uur niks gegeten en gedronken heb.
    Voel dan geen dorst/honger.
    Ik moet echt op vaste tijden gaan leren eten anders komt het er niet van. En soms tegen m'n zin eten.

    Ik val er (helaas:roflmao:) niks van af. Mijn lichaam is in de noodtoestand en slaat nu alles wat erin komt als vet op.
    Heel apart. Er kunnen best wat kilo's vanaf en als je ziet wat ik op een dag eet had ik ondertussen vel over been moeten zijn:confused:
    Wel eens calorieën bij gehouden en heb er dagen bij dat ik 1300 calorieën te weinig binnen kreeg. Normaal zou je icm beweging wel af moeten vallen. Niks hoor.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nee absoluut niet dat ze te dik is oid. Gelukkig niet. Ze heeft een sterk verminderd hongergevoel door de medicijnen. Op zich at ze voor het misging best prima hoeveelheden, maar vooral groente en fruit. Hartstikke gezond maar je komt er geen gram van aan. Vlees heeft ze nooit echt lekker gevonden. Ze at veel te weinig eiwitten. Dat vult natuurlijk best en dat at ze al niet graag. Dus dat levert een probleem op.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Als de oorzaak deels bij de medicatie ligt, dan zou ik toch ook overleggen of daar niet iets in veranderd moet worden. Want anders pak je de oorzaak niet aan en zit je als ze stopt met dieetvoeding of sondevoeding mogelijk al snel weer in dezelfde situatie... Dus niet of of qua aanpak, maar en en.
     
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Wat vervelend zeg @tuc :( Geen ervaring bij kinderen maar ken wel een paar volwassenen met een selectieve eetstoornis die dus ook afhankelijk zijn van nutridrinks.
    En een neefje van ons gaat waarschijnlijk ook deze kant op, die eet amper iets (ook selectieve eetstoornis).
     
  12. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.440
    1.611
    113
    Ze is nog nooit onderzocht. In het dagelijkse leven lopen we (nog) niet tegen veel problemen aan. Maar ik had en heb zo wel mn vermoedens. Ik las (nav dit topic) inderdaad dat ondergewicht bij ass vaker voor komt.

    @tuc. Heeft je dochter wel een gezond bmi?
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ze is zowel te licht als te klein. Het precieze BMI geen idee trouwens. Ze houden het hier bij met de groeicurves die ook op het cb enz gebruikt worden.
    Vanaf de geboorte zat ze heel lang op de -1 lijn.
    Maar dat werd steeds minder. Nu dook de lijn helemaal van de pagina af.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Op zich is dat niet de grootste oorzaak. De medicatie heeft wel voor iets minder eetlust gezorgd, maar meer wat ze eet is het probleem. Ze kreeg al weinig eiwitten binnen, maar redde het daar net op. Maar iets minder eetlust zorgt net voor een probleem. En de tijd begint iets of wat te dringen omdat ze natuurlijk tegen de puberteit aan zit. Was ze nu 8, dan was het al minder erg.
    Maar ze krijg een hele minimale dosis, minder kan eigenlijk niet. Als we naar langdurige over gaan zijn ze bang dat het erger wordt.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.511
    8.363
    113
    Daarom zou ik dus op en en gokken. Dus en het traject mbt dieetvoeding, eventueel sondevoeding, maar daarnaast ook kijken hoe de oorzaak voor nog minder eetlust verminderd kan worden (dus bv. andere medicatie, er is meer dan kort- en langwerkend, maar misschien hebben jullie alle opties al geprobeerd, dat kan natuurlijk). Zodat ze niet voor de rest van haar leven (bij wijze van spreken) dieetvoeding/sondevoeding nodig heeft, maar puur nu om aan te sterken en te gaan groeien ed en dat ze daarna op ‘eigen kracht’ weer verder kan, zeg maar.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
  17. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja toevallig vorige week. Hebben ze ook choco van dacht ik. Ze vond het best lekker. Maar het probleem is dat ze dus ook al met die drinkvoedingen zit waardoor er eigenlijk geen ruimte voor iets extra's is.
    Dan zou het ipv onze griekse yoghurt yogho moeten, maar dan had ze die liever.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
  20. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina