Ervaring sterilisatie

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Kolibrie, 9 dec 2022.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hoi allemaal. Ik sta op de wachtlijst voor sterilisatie. Ze gaan dan mijn eileiders verwijderen. Hoewel ik dit heel graag wil, knijp ik hem ook een beetje :oops: Vooral omdat ik nog nooit geopereerd ben en dus niet weet wat te verwachten.

    Zijn hier dames die zich hebben laten steriliseren? Vond je het mee- of tegenvallen? Had je veel last na de ingreep of viel het mee?
     
  2. ZoeteAardbei

    ZoeteAardbei Bekend lid

    13 mei 2022
    766
    1.112
    93
    Vrouw
    #2 ZoeteAardbei, 9 dec 2022
    Laatst bewerkt: 9 dec 2022
    Hoi, hier beide eileiders verwijderd ivm medische noodzaak. Dus misschien niet geheel te vergelijken qua pijn e.d. maar ik vond de herstelperiode na die laparoscopie best pittig. Vorig jaar maart heb ik ook een laparoscopie van mijn buik gehad, daar was het herstel een stuk beter te doen. Mag ik vragen waarom er gekozen wordt voor verwijderen, lijkt mij erg invasief als er ook andere opties zijn? Groetjes :)

    Edit; ik hoop dat mijn vraag goed overkomt, absoluut geen oordeel hoor.
    En ik zie nu dat je nog niet eerder geopereerd bent, daar las ik overheen sorry.
    Ben inmiddels een aantal keer geopereerd onder volledige narcose, dat is mij altijd goed bevallen. Soms word je wat minder lekker wakker dan de andere keer. Maar angst heb ik totaal niet, hopelijk lukt het om een beetje te ontspannen. Voor je het weet is het voorbij. En herstel is natuurlijk altijd per persoon verschillend, maar ik zou rekening houden met een aantal dagen echt rust. ♡
     
  3. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Hier in 2020 gesteriliseerd, eileiders zijn deels verwijderd, niet geheel. Ben gelijktijdig geholpen aan een navelbreukje, dat natuurlijk wel gevoeld, maar als ze me achteraf hadden verteld dat ze de sterilisatie vergeten waren, zou ik ze hebben geloofd. Want heb er echt totaal geen last van gehad.
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  4. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dank voor je antwoord. Ik had de keuze tussen clipjes om de eileiders of helemaal verwijderen. Met de clipjes bestond een kans dat ze er na verloop van tijd af konden glijden, dus dat risico wil ik niet nemen.
     
  5. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Fijn om te horen dat je een positieve ervaring hebt. Ik wist niet dat deels verwijderen kon? Mag ik vragen waarom ze deels verwijderd zijn en niet helemaal?
     
  6. ZoeteAardbei

    ZoeteAardbei Bekend lid

    13 mei 2022
    766
    1.112
    93
    Vrouw
    Oké dat wist ik niet, dat ze er af konden glijden. Lijkt me geen gerustelling dan inderdaad. Ik wens je in iedergeval een voorspoedige operatie en herstel! Heb je enig idee wanneer je ongeveer opgeroepen kan worden?
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  7. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Dat was/is de standaard (tot kortgeleden toch in ieder geval). De huidige zienswijze is dat het slimmer is om de hele eileider te verwijderen, omdat dat mogelijk het risico op baarmoederhalskanker zou verminderen. (Toevallig nu zelf mee te maken want moet binnenkort voor een hysterectomie.)
     
  8. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mogelijk in januari al. Dit viel onder de "kleine" ingrepen die ze geregeld tussendoor plannen.
     
    ZoeteAardbei vindt dit leuk.
  9. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ah zo. Klopt nu is helemaal verwijderen de voorkeur meende ik. Gyn vertelde inderdaad dat dan ook de kans op eierstokkanker een stuk kleiner wordt.

    Oef wat heftig voor je! Heb je baarmoederhalskanker? Vreselijk :( Heel veel sterkte
     
  10. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Oh ja, eierstokkanker, niet baarmoederhalskanker! Je hebt gelijk, foutje van mij.

    Nee hoor, heb geen kanker! De hysterectomie is vanwege PATSS (post-novasure-syndroom, Google maar als je nieuwsgierig bent ;)). Hoop ellende gehad de laatste maanden en momenteel kunstmatig (tijdelijk) in de overgang gebracht met behulp van een hormoonspuit (Lucrin) dus ben blij als ik van die baarmoeder af ben. Ben ‘m heel dankbaar, maar hij heeft z’n taak volbracht. :roflmao:
     
  11. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Oh fijn dat het geen kanker is! Had ik het even mis gelezen :oops: Heb het even opgezocht, maar ook geen pretje zeg :( Kan me voorstellen dat je daar vanaf wilt.
     
    RE080219 vindt dit leuk.
  12. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Ja, ik wil en ook móét er wel vanaf. Voelt alsof ik rondloop met een tijdbom in m’n lijf. Compleet onvoorspelbaar die pijnepisodes die daar bij horen. En aan die hormoonspuiten blijven zitten is om legio redenen ook geen optie. Dus dan maar doorpakken…

    Maar niet de bedoeling dat ik jouw topic kaap. ;) Hoop dat het je gaat meevallen!
     
  13. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Oh dat maakt niet uit hoor ;) Moet je nog lang wachten of gaat het al snel gebeuren?
     
  14. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Hier in het ziekenhuis een enorme wachtlijst, maar met dank aan wachtlijstbemiddeling door de verzekering waarschijnlijk in januari in een ander ziekenhuis. :)
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  15. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Vorig jaar gesteriliseerd en gelijktijdig novasure gehad. Ik was ook nog nooit geopereerd en vond vooral de narcose best even spannend. Ze hebben 3 sneetjes gemaakt en volgens mij de eileiders geheel verwijderd. Ik mocht dezelfde avond naar huis. De eerste dag liep ik krom (spierpijn en trekkerig gevoel aan de hechtingen, vooral de wond bij m'n navel), maar twee dagen later ging dat al heel veel beter. Na een dag of 5 van de wondjes ook geen last meer gehad.
    Van verwijderde eileiders nooit iets gemerkt of gevoeld, het was dat het in m'n dossier stond :)

    (Van de novasure daarentegen wel alleen ellende gehad en uiteindelijk daardoor paar maanden later hysterectomie. Toen vond ik het wel jammer dat ik die sterilisatie "voor niets" gedaan had o_O En dus ook betaald, want het wordt niet vergoed.)
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  16. soovi

    soovi Fanatiek lid

    1 nov 2007
    2.456
    573
    113
    Ik ben ook gesteriliseerd. Bij mij hebben ze de eileiders verwijderd. Dit zou beter zijn ivm kans eierstokkanker. Maar ik vond het ook wel fijn dat ik dan helemaal geen vreemde dingen in mijn lijf had.

    Het ging eigenlijk heel goed. Ik vond de narcose heel eng maar dat viel eigenlijk wel mee. De dag daarna deed het nog wel pijn en had ik pijnstilling waar ik suf van was. Maar daarna was ik eigenlijk al gauw vergeten dat ik geopereerd was.
    Ik ben er echt heel erg blij mee. En achteraf ook dat ik het zelf heb laten doen en niet mijn man. Nu weet ik gewoon dat het voor mij klaar is.
     
    Kolibrie vindt dit leuk.
  17. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Dank je wel voor je reactie. Ik vind ook narcose heel eng, dus ben blij te lezen dat het meegevallen is. Ja dat is ook waarom ik ga, weet ik in ieder geval 100% zeker dat ik niet meer zwanger kan worden.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik heb geen ervaring met die ingreep, wel met een laparoscopie aan de eierstok.

    De narcose ingaan, was t lekkerste gevoel ooit. Ben nog nooit zo zen geweest. Het werd warm vanaf mijn tenen en trok naar boven: alsof je in een warm bad stapt. Ik was zo ontspannen. Terwijl t dus een spoedoperatie was. Kun je nagaan!
     
    Kolibrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina