late leerling en groep 5 doubleren: ervaring?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 14 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik hoop dat er juffen of andere mama's zijn die hier iets nuttigs over kunnen zeggen.
    Ik probeer het zo kort mogelijk te omschrijven.
    Onze dochter is een herfstleerling en heeft op sociaal emotionele grond een kleuterverlenging gedaan. Ze is nu dus ruim 9 en zit in groep 5. Gediagnostiseerd met ADD en een rekenachterstand van ongeveer een jaar.
    De andere schoolvakken scoort ze van hoge toppen tot diepe dalen. Spelling kan van een 9 zijn maar ook een 4. Begrijpend lezen hetzelfde.
    De wereldorientatie vakken is tot nu toe 7,5/8. DMT cito 1+.Er is dus geen peil op te trekken.

Met rekenen heeft ze inmiddels een eigen lijn. Maar omdat de rest ook niet overloopt van hoge scores (behalve DMT) heeft de juf laten vallen dat ze heel even aan doubleren gedacht heeft. Ze zei er ook duidelijk bij dat dit nog zeker geen uitgemaakte zaak is, we zitten nog in December en zoals juf zelf zegt: het is een kind dat je steeds weer kan laten verbazen. Waar haar grootste twijfel zit om door te laten naar groep 6 is het sociaal emotionele gedeelte. Ze is erg jong in haar doen en laten, ze is heel gevoelig. Sommige kinderen in groep 5 lijken daar minder begrip voor te hebben naar mate ze ouder worden.
    Ze zit nu in een combi 4/5 en ondanks dat haar "vaste" vriendinnengroep in het groep 5 gedeelte zit ziet de juf haar meer naar groep 4 trekken. Ze is ook nog eens klein van stuk, dus ze valt totaal niet op tussen hen.
    Maar goed ze zou dan wel 10 worden aan het begin van groep 5 volgend jaar. Aan de andere kant zit er nu een jongen in haar klas die precies hetzelfde gedaan heeft en er kraait geen haan naar dat hij al 10 is.

De juf hoopt (als we die beslissing over een paar maanden maken) en denkt dat doubleren haar een positieve boost aan het zelfvertrouwen geeft. De ervaring van hoge punten halen, kinderen die naar haar opkijken ipv andersom. En niet meer zo op dr tenen hoeven lopen.

2. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Lastige kwestie, want voor blijven zitten moet de school een goed plan aanbieden, ze kunnen het niet zomaar doen.
    Daarnaast is het natuurlijk nog maar december, dus ik zou een gesprek aangaan met wat juf de rest van dit jaar aan haar en haar lijn gaat doen.
    Ik denk dat je en ook de juf vooral naar haar lijn moeten kijken, stijgt deze nog steeds dan is het niet zinvol, want dat krijgt ze mogelijk niet genoeg uitdaging (en als ze blijft zitten, is het ook raar als ze de stof nog een keer krijgt, wat gaan ze dan doen).

Sociaal emotioneel is ook een dingetje, dat is lastig.
    Hier heeft mijn dochter express 2.5 jr gekleuterd, terwijl ze het qua stof prima aankan, maar dat sociale is lastig en dat blijft het (wij noemen het sociaal niet handig).

Ben je nog in gesprek met iemand die jullie begeleidt met het ADD, misschien kan je daar dit voorleggen? Vooral omdat ze het kind ook kennen.

3. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    hoi Tuc,mijn kinderen zijn (nog lang) niet zo ver, maar vanuit mijn onderwijsachtergrond wil ik wel even met je meedenken.

Het liefste zou je gewoon willen weten hoe een beslissing uitpakt, wat je ook zou doen... Het blijft altijd een moeilijke afweging, je kun nu eenmaal niet voorspellen wat een leerling voor (mentale) ontwikkeling doormaakt en wat een doublure met een kind doet.

Jij kent als moeder je kind het beste; voor mij zou het heel belangrijk zijn hoe jouw inschatting zou zijn wat de reactie van je dochter is op een doublure:
    - steun in de rug of juist als 'falen' (ik doe zo hard mijn best, het is nog niet goed genoeg!)

Verder zou ik school willen vragen wat ze precies willen bereiken met de doublure. Ze sluit sociaal-emotioneel meer aan bij groep 4 kinderen, maar ligt dat er ook aan dat zij misschien qua persoonlijkheid beter bij je dochter passen? En wat als deze kinderen ook de verschillen gaan zien (en je dochter toch 'anders' blijft door haar ADD)?

Qua schoolscores zie ik dat ze prima scoort op lezen en bij wereldori:entatie. Je noemt wisselende resultaten, hangt dat nog samen met het moment van de dag waarop een toets wordt afgenomen, of zelfs het moment van de week (bijv. maandag vs vrijdag?)
    Rekenen heeft ze al een eigen leerlijn voor, dus daarvoor doubleren heeft geen nut.

Conclusie: ik vind persoonlijk een groep 5 leerling voor het sociaal-emotionele aspect laten doubleren een hele spannende, ook omdat veel vriendschappen al gevormd zijn (in groep 3 vind ik het een ander verhaal).
    Ik zou goed opletten wat jij sociaal-emotioneel bij haar ziet als je haar bij klasgenoten ziet en welke signalen jij va haar krijgt over school. En als jullie er verder over nadenken, misschien toch eens een gsprkje met haar aangaan over haar schoolbeleving.

4. Deliana

Deliana Niet meer actief

Mijn dochter is 8 en zit ook in groep 5. Haar juf vertelde dat er in groep 5 vaak heel veel veranderd op het sociaal-emotionele vlak, vooral bij meiden, jongens zijn vaak wat later. Rollen veranderen in de klas, kinderen krijgen een sterkere mening en gaan nadenken over gevoelens, uiterlijk, etc.

Mijn dochter is in juli 8 geworden en je ziet deze verandering/ontwikkeling heel duidelijk bij haar; alles is stom en kinderachtig, roze jurkjes zijn verruild voor broeken met gaten (dat is stoer ;)) en van een verlegen meisje is ze veranderd in iemand die juist het voortouw neemt in de klas.... ze heeft deze juf voor het 2e jaar en zelfs zij vond de het best opmerkelijk.

Het kan zo maar zo zijn dat je dochter aankomende maanden een enorme spurt gaat maken op sociaal emotioneel vlak, dus ik denk eerlijk gezegd dat het nog wat vroeg is om over doubleren na te denken. De één is nu eenmaal gewoon wat sneller op dit vlak als de ander..... daarnaast is gevoeligheid niet gewoon iets wat bij haar hoort?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Er wordt nu ook zeker nog niks besloten hoor, kan best pas net voor de zomervakantie zijn. Maar wat jij omschrijft over je dochter, dat zien we dus bij al die groep 5 meiden......behalve bij de mijne;) Ze lijkt echt achter te blijven op dat gebied. Maar er kan in een aantal maanden idd nog een hoop veranderen dus daarom kijken we het zeker nog aan. Die gevoeligheid hoort zeker bij haar, maar ook daarin zie je bij andere groep 5'ers toch veranderingen.

@Roanna dank voor je uitgebreide reactie. Eerlijk, haar 1e reactie op een doublure zal het dichtst in de buurt bij een hartaanval komen;) Maar ik denk eigenlijk dat het uiteindelijk wel goedkomt. Zeker omdat ze nu ook in groep 4 al vriendinnetjes heeft. Maar zij zal dat zeker niet direct zo zien. De dictees worden altijd aan het begin van de dag gedaan, en welke dag maakt niet uit, kan dus een 9 zijn maar ook een 4. Ook de juf en IB'er (die was ook bij dit gesprek) kunnen er geen vinger achter krijgen.
    Het doel achter een evt doublure zou zijn dat ze (doordat ze de stof al eens behandeld heeft) meer zelfvertrouwen krijgt door hogere cijfers. Al plaats ik daarbij weer de kanttekening: wat als ze het jaar erna alsnog naar groep 6 gaat en daar weer nieuwe info krijgt, hebben we dan hetzelfde probleem?
    En dat ze door haar jonge gedrag bij nog jongere kinderen ws nog beter aansluit. Hier in de buurt speelt ze ook het liefst met veel jongere kinderen.

@Caithy die lijn blijven volgen is ook precies het plan en kijken hoe dat ontwikkeld. Ze krijgt idd nog elke week begeleiding voor dr ADD, daar bespreken is idd misschien wel een goed idee. 1 van de dingen die uit dat onderzoek kwam is dat zij absoluut niet overvraagd moet worden, want dan slaat ze helemaal dicht.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Kan prima zijn dat die ontwikkeling nog komt. Of niet, kan natuurlijk ook. Hoeft niet te betekenen dat ie een jaar later dan wel op die manier komt, kan ook zijn dat ‘het’ gewoon niet past bij het kind.

Lastige beslissing, hoor! Hopelijk wordt met de tijd meer duidelijk wat het meest passend is. En dan nog blijft het een gok, wat je ook beslist.

7. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Nou je het zegt, dit is ook een dingetje, want dat heeft ze wel zelfvertrouwen maar dat wordt het jaar erna weer minder omdat ze de stof niet kent.
    En ze moeten een plan maken voor leerlingen die doubleren.

Hier was er in gr 3 ook sprake van dat mijn jongste zoon mogelijk bleef zitten , dit werd ook zo dec jan bekend gemaakt. Er is toen ook gezegd dat hij daadwerkelijk groei moest laten zien anders zou hij in gr 3 blijven (en dat zou hij emotioneel gezien niet erg gevonden hebben, hij is erg jong qua gedrag).
    Nu is het zo dat bij alles wat hij deed een grap en een grol was, puur voor de houding. Toen hebben we een puntensysteem in elkaar geflanst. Om hem in te laten zien dat er werkhouding verwacht werd.
    Toen heeft hij zo'n spurt gemaakt dat er in april al geen sprake was van blijvenzitten, al was hij er nog niet.
    Een jaar later heeft hij officiële verklaring van Dyslexie en loopt hij 1.5 - 2 jaar achter (qua spelling, maar gebleken is dat hij qua iq hoog gemiddel intelligent is en zichzelf bruggetjes heeft aangeleerd) en nu zit hij voor het eerst op de grafiek ipv onder de grafiek en hij is er nog steeds niet, maar ik wil alleen maar dat hij plezier heeft in naar school gaan en dat is voor mij het belangrijkste.
    Dit is ons verhaal met het volgen van een eigen lijn.

Ik hoop echt dat ze haar niet overvragen en haar op een juiste manier kunnen stimuleren, waardoor ze groeit in de klas.

8. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik denk dat het vooral belangrijk is te vragen wat ze verwachten het einddoel van de basisschool te zijn.
    Zoals je zegt, ze krijgt misschien meer zelfvertrouwen als ze de stof nog eens herhaalt, maar krijg je dan niet in groep 6 hetzelfde probleem. Kan je dan haar niet beter op haar eigen leerlijn laten werken. En niet laten doubleren waardoor ze eerder van de basisschool af gaat en dus op een plek terecht komt waar ze op haar eigen niveau zit.
    Maar als het vooral in de sociale ontwikkeling zit, haar zelfvertrouwen ook zal helpen om nieuwe stof in groep 6 (en 7/8) makkelijker op te nemen, dan is het doubleren wel waard.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    sociale ontwikkeling kun je niet op deze manier verbeteren denk ik. mijn zoon leek op gr4 ook erg jong voor de groep. we lieten het meten, wat bleek? hij was verder dan zijn klas genoten. de juf moest haar eigen gedrag aanpassen. Ik zou naar een deskundige gaan, dat de school echt met goed onderzoek komt of laat doen om zoiets op te lossen. misschien moet ze juist nog moeilijker werk hebben? dat kan ook. kinderen die onder eigen cognitief niveau werken tonen inderdaad sociaal jonger gedrag. Ik zou echt cijfers en metingen vragen om zo een beslissing te kunnen nemen. gewoon roepen dat een kind zich sociaal jonger gedraagt is vaag en niet voldoende voor mij om het kind het hele jaar opnieuw te laten doen. want dat geeft veel verdriet en gevoel van falen en dan zonder goed uitleg aan het kind is dat niet te doen.

10. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hoe werkt dat precies?

11. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn dochter is al uitgebreid getest door een psycholoog, iq is al bekeken, is ADD uitgekomen. Ze moet zeker geen moeilijker werk krijgen.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Het zit nu echt in de sociale ontwikkeling. Rekenen heeft ze al een eigen leerlijn dus daarvoor hoeft ze niet te blijven zitten. Ze mist momenteel de aansluiting bij haar klasgenoten van groep 5. En het lijkt alsof ze meer naar de klasgenoten van groep 4 trekt. Maar dat wil de juf dus nog even rustig bekijken de komende maanden of dat meer of minder wordt. Hoe zich dat ontwikkelt.

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hoe is dat met spelen thuis? Want ze speelt wel met vriendinnetjes uit groep 5 toch? Merken jullie dan ook duidelijk verschil op sociaal-emotioneel vlak en interesses?

De beste vriendin van mijn dochter is net 9 en zij is ook wat minder ver (klinkt wel een beetje gek, maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel ;)) als mijn 8-jarige. Thuis merken we dit wel eens doordat interesses een beetje uiteen gaan lopen, maar uiteindelijk kunnen ze áltijd wel iets vinden wat ze allebei leuk vinden. In de klas hobbelt het vriendinnetje er een beetje achteraan, maar het is dus niet zo dat ze geen aansluiting heeft.

Persoonlijk vind ik de (hoofd)reden dat ze naar groep 4 kinderen trekt niet voldoende om haar te laten doubleren. Ze kan natuurlijk sowieso dit schooljaar nog een spurt maken, maar wat als dit in oktober gebeurt?

Ik zou mij sowieso richten op de pieken/dalen in haar prestaties, maar dat doen jullie vast al. Wellicht dat meer grip hierop haar ook meer zelfvertrouwen zal geven, want reken maar dat het voor haar ook frustrerend is....

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat merken we hier ook. Ze heeft een kleuterverlenging gedaan (ze is van oktober) en we hoopten dat dat voldoende zou zijn. Tot eind groep 4 leek dat ook zo. Maar sinds dit schooljaar lijkt zij de sociale ontwikkelingssprong te hebben gemist die de rest van de meiden wel hebben gehad. Het lijkt alsof het verschil weer groter wordt, terwijl ze al een jaar ouder is dan sommigen.

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Maar is de insteek hierin dat ze verwachten dat zij sociaal/emotioneel zich dan beter/sneller zal ontwikkelen. Want dan kan ik je meteen uit de droom helpen, doubleren voor die reden zal niet helpen. Het lijkt misschien zo omdat ze bij meer gelijk gestemden in de klas komt (wat heel fijn voor haar kan zijn) maar zij zal er zich niet sneller om ontwikkelen op sociaal/emotioneel gebied.

Onze zoon heeft groep 5 over gedaan mede omdat hij (buiten spelling/taal om) op zijn tenen liep, hij kon het wel maar allemaal maar net (of dan weer even net niet), maar sociaal/emotioneel blijft hij toch heel jong en ontwikkeld hij zich beduidend langzamer. Maar doordat hij niet meer op zijn tenen hoefde te lopen zag je hem wel meer ontspannen waardoor er wel meer zelfvertrouwen kwam.

Ik zie de basisschool als een fundering voor de rest van je (leer/werk) leven en die moet goed stevig zijn. Als doubleren betekend dat je kind deze fundering goed stevig kan krijgen dan zou ik dat zeker doen.

Caithy en Roanna vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

We hopen dat het tweeledig is en in verband staat met elkaar. Dat ze (rekenen even buiten beschouwing gelaten) op de vakken die net aan zijn hoger gaat scoren, waardoor haar zelfvertrouwen een boost krijgt wat er weer voor zorgt dat ze beter in haar vel zit en hopelijk daardoor het sociale stukje ook wat beter ontwikkeld.
    Ik had het er met de juf over en allebei hebben we het idee dat doordat zij zo op haar tenen loopt ze in haar doen en laten terug pakt naar wat veilig en bekend is en daardoor wat "blokkeert" in dr sociale ontwikkeling. Maar of dat überhaupt kan wil ik vanmiddag even bespreken met haar begeleidster.

17. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ik denk zeker dat dit kan.
    Verder denk ik dat je meer baat hebt bij het aanpakken van de oorzaak van het wisselvallige gedrag. Concentratie, interesse, tijdstip (wel of geen honger)
    Ze is te goed om te blijven zitten en sociaal emotioneel kan ze de sprong nog maken. als klasgenoten hem nu maken en weer stilstaan en je dochter begin groep 6 hebben ze in groep 6 toch weer hetzelfde ontwikkelingsniveau.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik zou het zeker even bespreken met degene die haar begeleidt met de add.
    Kinderen met add hebben vaak sociaal en/of emotioneel een (kleine) achterstand.
    Als ze blijft zitten ziet ze alles voor de tweede keer voorbij komen. Dat kan voor hogere cijfers zorgen en meer zelfvertrouwen, omdat ze alles al gehad heeft, maar ook voor verveling en verminderde concentratie.
    Daarnaast, even rekenen buiten beschouwing gelaten, zijn haar cijfers wisselend of soms laag door concentratieproblemen of doordat ze de lesstof niet altijd goed begrijpt? Hoe zichtbaar en belangrijk zijn cijfers/resultaten op school voor andere klasgenootjes? Dat verschilt ook nog wel eens.

Moeilijk hoor, als ze echt sociaal/emotioneel op haar tenen loopt en ze ook het werk moeilijk vindt is doubleren denk ik wel beter. Als het werk niet goed gaat door concentratieproblemen, zal het denk ik niet heel veel opleveren op de langere termijn op dat vlak.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Waardoor die wisselende cijfers komen weten we ook niet. Het is o.a. bij dictee. Geen kwestie van het niet begrijpen kan, maar hoe komt ze dan aan een 8 of 9? Concentratie kan natuurlijk heel goed vanwege de ADD. Met zelfstandig werken heeft ze daarvoor een koptelefoon op, maar dat werkt met dictee natuurlijk niet, want dan hoort ze de juf ook niet.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Nog een juf uit groep 4/5/6 die hier beroepsmatig een mening over heeft? Of een ouder met ervaring?

Deel Deze Pagina