De grond is vandaag onder mijn voeten weggezakt. We hebben heel slecht nieuws gekregen van de gynaecoloog. Bij mijn man is cryptozospermie vastgesteld. Amper zaadcellen en deze zijn onbeweeglijk en een paar immature Wij zijn beiden totaal in shock nu. Ik bots bij mijn ventje op een muur. Hij kan , wil er niet over praten. Wij zijn nu doorverwezen naar het UZA (universitair ziekenhuis Antwerpen). De gynaecoloog sprak over TESE-operatie. Wie van jullie heeft hier (positieve) ervaring mee? Misschien nog even meegeven dat mijn ventje op 8 jarige leeftijd is geopereerd aan een niet ingedaalde teelbal. Ik wou dat ik morgenvroeg wakker werd en dat dit enkel een nachtmerrie was.
Wat een enorme klap! Helaas weten wij precies hoe het voelt, mijn man heeft vorige week een Tese operatie ondergaan. Bij hem zijn 8 rietjes gevonden, dit schijnt best veel te zijn. Hoe het verder zal lopen is voor ons ook nog spannend. Wat ik je als tips wil meegeven is ten eerste: neem de tijd. Als het aan onze gynaecoloog had gelegen zouden we direct met icsi starten. Wij hebben eerst een paar maanden de tijd genomen om alles te verwerken, ons in te lezen en keuzes te maken. Daar zijn we achteraf heel blij mee. Een andere tip is: oriënteer je op het buitenland. Mijn man heeft in Mulheim de behandeling gehad. Daar doen ze micro-tese, waarmee ze veel meer resultaat boeken dan gewone Tese. In Nederland lopen ze een stuk achter op dit gebied. Op dit forum staan wel meer topics over Tese. Ik wens jullie veel sterkte en succes met alle keuzes.
Dat is echt nieuws waar de grond onder je wordt weggeslagen hé, heel dikke knuffel! Bij ons waren er ook amper zaadcellen gevonden en die enkele allemaal onbeweeglijk, wij zijn in behandeling gegaan in het klina in brasschaat, en uiteindelijk is de tese gebeurd in het uza... Dat je bij je man op een muur bost kan ik me voorstellen, het zal voor hem een hele zware klap zijn, voor mannen komt dit soms heel zwaar aan, maar ze zullen het niet snel laten merken... Mijn vriend heeft het er nog altijd moeilijk mee volgens mij, het is echt een stomp geweest in zijn mannelijkheid... Het eerste dat ze bij ons hebben gedaan is elke maand opnieuw een zaadstaal genomen, om te zien of het blijft, want het is altijd een moment opname hé, het kan misschien nog verbeteren. Maar dit was bij ons niet het geval. Jullie zullen ook een genetisch onderzoek moeten laten doen (is 1 van de eerste dingen dat ze zullen doen want het resultaat laat enige tijd op zich wachten) En ze zullen je man ook verder willen onderzoeken wat de oorzaak is... Maar die is bij jullie wel duidelijk denk ik, die niet ingedaalde teelbal kan echt wel een oorzaak ervan zijn... Ik ga je al een hard onder de riem steken, mijn ventje vond de tese zelf heel goed meevallen, hij is een week thuis geweest, heeft een paar dagen pijn gehad, maar het viel echt super goed mee! In het uza maken ze ook geen insnijding maar doen ze het meer met een naald of zo, want hij had niet echt een wonde... Ik wens jullie veel sterkte! En als je nog vragen hebt, stel ze maar
Wil jullie even heel veel sterkte wensen! Bij ml was alles onbeweeglijk. Maar uiteindelijk via icsi gelukt dus zonder de tese. Maar hij kon ook niet goed over praten met me. Uiteindelijk wel met een vriend dus heb hem hier de vrijheid in gegeven. Vond belangrijker dat hij praatte en hoefde niet perse met mij dan. Hij voelde zich erg schuldig en ging beetje zelfmedelijden in. Hier heb ik hem op gegeven moment wel op aangesproken omdat ik het altijd gezien heb als ons probleem en niet van 1 iemand in bijzonder want wij zijn samen en willen iets wat niet zo ging. Hij werd toen eerst boos. En daarna kwamen de tranen en toen was het eruit. Hij was bang hem zou verlaten etc terwijl dat niet eens bij me opkwam want had al bedacht,wat als niet lukt?! Nou dan samen verder en moeten we gaan verwerken. Dit gaf hem wel weer wat meer rust. Wij hoorde in zkh zonder icsi 0% met icsi schatte ze ook onder de 5%. En hier eerste icsi en zie onderschrift. Dus is echt een heel groot wonder. Maar wil alleen maar zeggen probeer hoop te houden want wordt heftige tijd. Dikke knuffel!
Het meeste is al gezegd, maar wat ik je nog wil aanraden, is om voor een micro-TESE te gaan. Daarmee heb je 10% meer kans dat er iets gevonden wordt. Ik denk dat je man wat tijd nodig heeft, het is inderdaad een behoorlijk groot iets.. Mijn man heeft er ook heel erg mee gezeten, maar inmiddels heeft hij het geaccepteerd en maken we er zelfs grappen over Veel sterkte! Kuttraject! Het is zo oneerlijk soms..
Ik weet hoe het voelt.... Hier zijn we ook naar mulheim geweest voor een micro tese ze kunnen daar veel meerals in nerderland op dat gebied. Bij mijn vriend zijn daarbij 10 buisjes gevonden. Hij is vroeger ook geopereerd aan een niet ingedaalde teelbal en bij alle testen was er steeds helemaal geen zaad 0,0 zelfs geen dode of wat dan ook gewoon helemaal niks. Door de micro tese gelukkig 10 rietjes gevonden. Ik kan het je zeker aanraden om daar eens te informeren. Dat gaat via de ivf kliniek in Dusseldorf via een Nederlandse arts die daar zit. Sterke!