Hallo, ons zoontje van nu 12 weken heeft van de kinderarts Nexium voorgeschreven gekregen ivm reflux. Hij drinkt zijn voeding met Nutriton er onderdoor. Dit geven we nu een week maar het blijft een gedoe... Door de fles heen, zoals aanbevolen door de kinderarts, dan neemt hij de fles niet meer, kijkt er moeilijk bij en drinkt echt niet. (afwisselend geprobeerd met een fles zonder medicatie en die pakt hij dan wel en die met medicatie echt niet) De Nexium aangemaakt met water in een apart flesje met standenspeen stand 3 dan verstopt de speen met de granules die er in zitten en raakt hij gefrustreerd omdat hij wel zuigt maar het dus niet lukt. Met een spuitje toedienen dan is het echt drama en paniek. Na de Nexium drinkt hij bijna niets meer uit zijn fles, vanmorgen met moeite er 45cc in gekregen van de 165cc. Ook probeert hij te overstrekken na het toedienen van de Nexium en is het daarna gillen, overstrekken houden we tegen door de manier van vasthouden (advies van fysio over houding gekregen) Ook alle andere flessen gaan steeds minder goed leeg op een dag. Alleen de laatste fles 's avonds gaat er eigenlijk altijd wel goed in, maar de andere flessen overdag blijft steeds meer over lijkt het wel. Voorheen dronk hij altijd zijn flessen helemaal leeg en kon soms 'boos' worden als het op was. Dit was zonder Nutriton en medicatie, alleen was liggen/slapen toen drama omdat hij waarschijnlijk last had van maagzuur dan. De kinderarts belt over een week pas hoe het gaat, dus ik dacht ik vraag hier eerst even laagdrempelig naar ervaringen van andere ouders die het ook gebruiken.
Ik zou me over de hoeveelheid voeding even niet druk maken. Als hij minder last heeft van het maagzuur, zal hij meer gaan voelen hoe vol hij is en daar dus zijn drinken op afstemmen. Laten gaan: dat is alleen maar goed! Overleg met de kinderarts even wat de minimale hoeveelheid voeding is die hij echt moet hebben om iig niet uit te drogen, maar laat dat verder even gaan dan. 150+5 is voor een kind van 2 maanden best veel! Wij zaten toen op 90+3, zijn pas met een maand of 4 overgegaan naar 120+4 en pas met een maand of 7 ging ze 150+5 drinken! Nexium door de fles werd ons door zowel arts als apotheek afgeraden, juist omdat niet alles binnenkomt als er een deel van de fles overblijft. Hier altijd met spuitje toegediend, maar heeeeeel rustig aan naar binnen spuiten. Ik deed dat echt met halve mililiters tegelijk, (kun je vanaf het spuitje goed aflezen) en soms zelfs nog minder. Het lijkt mij idd veel te dik om door een speen te kunnen lopen, dus dat dat geen succes is, vind ik niet zo gek
Met een spuitje ging bij ons redelijk, maar was soms wel een enorm geklieder. Dan spuugde hij het weer uit. Nu geef ik het met een lepeltje en dat gaat veel makkelijker. Zoonlief heeft hierdoor meer controle over de snelheid waarmee hij het naar binnen werkt en volgens mij vindt hij dat lepeltje nog leuk ook!
Als het spuitje alleen al zijn mond in gaat dan begint hij te gillen en dan is er nog niks uit het spuitje gekomen. Toedienen als hij zo gilt dan ben ik bang dat het in het verkeerde gat in zijn keel schiet... Lepeltje is hier nog niet geprobeerd, dat is nog wel een idee. Maar als hij dit moet hebben ongeveer tot hij een jaar is en het is 2x per dag zo een gevecht dan gaat hier niemand vrolijk van worden
Hier hebben we ook alles geprobeerd, onze dochter kreeg nexium met 7-8 weken. Wij mochten het niet door de fles doen trouwens. Ik heb een fingerfeed spuitje gekocht, dat is met lange flexibele tuit. En dan deed ik mijn pink erin en het spuitje er naast. Ze sabbelde al gretig omdat mijn pink er bij in zat er slikte daardoor nexium weg. Het ging niet direct soepel trouwens hoor, maar na 2 weken waren we er beide aan gewend. Ondertussen geef ik andere medicatie maar ook dit is vloeibaar dus dat doe ik op dezelfde manier. En het wordt echt makkelijker en je kindje wordt steeds ouder en went er ook aan. Ik zag de bui namelijk ook al hangen in het begin. Wij gaven de nexium in 1 keer dus 15 ml en we waren de eerste paar keer 15 minuten bezig. Nu geef ik ondertussen 7,5 ml van iets anders en ik ben met 2 minuten klaar. Dus er is hoop...
Ik mocht de nexium niet mixen en ook niet via de flesspeen geven ivm het opwekken van een aversie. ( kan zijn dat dat enkel bij ons zo was hoor, door andere problemen ook) Ik moest de nexium met een plastig lepeltje lepelen, ik mocht het wel iets verder verdunnen dan op de beschrijving stond. De lepel moest wel bol aan de onderkant zijn en niet te groot en te diep, wij gebruikten de tupper ware babylepels.
En dan nog een vraag, hoe snel merkten jullie iets van verschil na starten met Nexium? Ik krijg nu na een week alleen maar het idee dat er dingen minder worden ipv beter. Zo gaat hij zijn fles steeds slechter leegdrinken deze week, elke dag dus minder drinken uit de aangeboden fles. Hij zat vrij constant op 5x 150+5 op random tijden en soms 6x als dat zo uitkwam, zonder iets extra er in dronk hij dat meestal helemaal op en was tevreden, maar omdat hij dus niet wilde liggen of slapen zijn we bij reflux uitgekomen omdat hij ook in zijn bedje lag te smakken/slikken en overstrekken. Nu is hij echt super vrolijk zo lang het maar niet om eten of slapen gaat. In de box (dat dan weer wel plat liggen?!) en op schoot is hij dus zijn vrolijke zelf. Begint ook enthousiast aan zijn fles maar wordt tijdens de fles fysiek eerst druk, haakt dan af en gaat huilen als de fles opnieuw aangeboden wordt. Pff, waar blijft die handleiding nou toch...
Ik herken trouwens het niet meer willen drinken na de nexium. Wel alleen bij de fles die direct na de medicatie werd gegeven. Ik heb het gemeld bij de apotheek en die had er nog nooit van gehoord. Wij zijn op vrijdagavond begonnen met medicatie en vanaf de nacht zondag op maandag hadden we een heel ander kind. Van 10-12 uren huilen per dag naar max. 2 uren per dag. Bij onze dochter is er trouwens sprake van verborgen reflux. Mijn arts zei dat als de medicatie niet hielp binnen een week dat ik moest bellen want dan was er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Misschien moet je gewoon bellen. Bij ons was het echt een wondermiddel. Ze kreeg wel wat krampen van de medicatie maar dit ging na een week ook over.
Na een paar dagen was het verschil duidelijk merkbaar. Meer rust, het overstrekken werd minder, hij kon weer op zijn rug liggen. S'nachts beter slapen en nog maar 1 x voor een voeding komen. Hij ging weer lachen! Wij gebruikten nexium in combi met motilium
je kunt ook eens een pre logopediste laten meekijken, wellicht heeft die nog tips voor je. Hier een compleet buiten 'normaal'eetpatroon gehad dus ik kan je echt niet helpen ermee. Nexium word hier overigens nog steeds gebruikt, 16.5 maand is hij nu.
Wij hebben een flessenspeen kapot gemaakt, dus een flink groter gat. Flessenspeen in zijn mond, nexium erin spuiten met de spuit en binnen een aantal seconden heeft hij het binnen..
Ik heb een medicijnflesje van Nuby.. Ik heb het gaatje ietsje groter gemaakt en gaat prima. Hij drinkt het juist graag
Bedankt voor alle reacties! We hebben een speen gesloopt voor een groter gat en nu gaat het bijna zonder protest. Het idee van het lepeltje houden we achter de hand mocht dat later toch makkelijker blijken te zijn.