Zit er dan niks anders op, dan een fles van 120 ml + 4 schepjes te maken en dan 25 ml weg te gooien? Of heeft iemand een ander idee, zodat je niet voor elke fles 25 ml weggooit?
Sjeempie, da's een megasnelle reactie! Is het dus niet erg dat de verhouding water - poeder wat anders is? Dat de fles dus wat dikker als het ware is? Nou ja, zoveel zal het niet schelen, toch?
Waarom wil je 110 ml geven? Ik zie maar één verschil tussen weggooien en het idee wat hierboven geopperd is, namelijk de hoeveelheid water. Dan maakt het toch niets uit? De hoeveelheid voeding blijft immers gelijk? En ik denk dat het wel degelijk uitmaakt of je 90/100 ml gebruikt of 120 bij 4 schepjes. Je geeft dan namelijk de voedingsstoffen die horen bij 120 ml in een kleinere fles en dat lijkt mij niet de bedoeling. Als je kindje die 4 scheppen aankan, kun je toch gewoon flessen met 120/4 geven? Of zie ik dat verkeerd? En als je kindje van flessen van 120/4 een deel laat staan, is hij/zij er blijkbaar niet aan toe om zoveel te drinken. Dan zou ik hem/haar niet flessen met evenveel voeding(swaarde) maar minder water geven.
het werd mij juist aangeraden door de kinderarts om precies op 120 uit te komen als je ook 120 wilt geven, dus dan inderdaad wat minder water, maakt niks uit
tja, al die adviezen! Hier werd ook gezegt, niet rommelen met de verhoudingen... Hooguit iets meer water, bij problemen met de ontlasting (10cc extra) , maar andersom, zou ik dus ook niet snel doen.
ach.....als een kinderarts het zegt, dan neem ik toch aan dat het geen kwaad kan? ik doe het namelijk al een tijdje
Zo zie je maar weer dat er een hoop verschillende adviezen gegeven wordt. Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat het niet zo goed is om minder water te gebruiken voor 4 schepjes, omdat ze bij verstopping aanraden om de fles wat dunner te maken zeg maar. Dan zou ik zeggen dat het juist wat meer stopt als je de fles 'dikker' maakt. En mijn dochtertje moet meestal heel hard werken voor een mooie poepbroek, dat ik het risico niet wil nemen. @ Hinke; inderdaad, in feite maakt het niet uit. Ik zat meer te denken; misschien kun je ook ineens meer flessen voormaken, zodat je de 25 ml per fles (die teveel is) bij elkaar doet en zo weer een volle fles hebt. Ik weet niet of ik het zo goed uitleg? En ik weet ook niet of je flessen vooraf kunt klaarmaken (koud). Ik heb die vraag hier al eens gesteld en ook daarop kreeg ik verschillende antwoorden..
ik zou gewoon 120 water geven met 4 schepjes die 10 cc meer maakt echt niet uit en als je kindje vol zit zit hij/zij vol en laat ze het overige staan..dat was mijn ervaring in ieder geval..succes! ik deed het in het begin trouwens gewoon weggooien.. als ik dan bijv 20 moest geven 30 maken en 10 weggooien..mijn kraamverzorgster maakte altijd een fles voor meerdere voedingen dan hoefde ik het niet steeds te maken.(is vooral snachts handig).volgens mij mag dat tegenwoordig officieel niet meer maar als het binnen een paar uur geconsumeerd wordt kan het geen kwaad.. ze maakte dan bijvoorbeeld 120 ofzo en dan kan ik steeds wat ik nodig had eraf halen en hoeft er ook bijna niets weg te gooien. je moet dan alleen wel goed op het pak kijken wat bijvoorbeeld 120 cc water +4 scheppen melk is iets van 130 cc voeding. dus dan moet je ook wat meer geven als het dus al aangemaakt is. maar jij bent die beginfase volgens mij al voorbij dus ik zou gewoon lekker 120+ 4 geven
Ik zou dan dus gewoon 100cc water met 3 hele en 1 1/4 (dus 3 + een kwart schep) schep doen. Dan zit je gewoon op 110cc voeding...
Maar als je 4 scheppen geeft in 95cc water of je geeft 4 scheppen in 120cc water, dan maakt dat qua voedingsstoffen toch niet uit? Dan is het echt de hoeveelheid die telt... En eerlijk gezegd lijkt mij dat eerste zwaarder op de maag liggen dan het tweede... (geen verwijt naar jou, hoor, Mymiracle! Ik zit even mee te denken.. ) Ik denk alleen dat zeg maar, 1 schepje voeding zo gemaakt is dat het optimaal oplost in 30cc water. Als je er minder water indoet heb je kans dat de voeding niet goed oplost. Ik heb ook altijd gewoon met 30 cc opgehoogd... Wat Jelle niet wilde liet hij wel staan... (niet dat dàt ooit gebeurt is )
Inderdaad, als je 4 scheppen voeding wil geven, geef dan ook gewoon de aanbevolen hoeveelheid water. Als je dat teveel vind, dan hoef je ook geen 4 scheppen op 100cc water te geven, aangezien dat qua hoeveelheid voeding geen drol uitmaakt en je kind evenveel binnenkrijgt. Mss nog wel maar, aangezien ze van de 120+4 mss nog wat laat staan Als je je niet aan de aanbevolen hoeveelheid schepjes op het pak houdt en dus een schep meer doet in minder water, dan wordt de voeding te geconcentreerd en is er grote kans op verstopping.
Op de Frisopakken staat een instructie voor het maken van voeding voor 24 uur. Het komt erop neer dat je de benodigde hoeveelheid water moet koken en dan moet laten afkoelen tot handwarm. Dan de voeding erbij en roeren. Af laten koelen en per portie in de koelkast bewaren bij max. 4 graden (best koud voor een koelkast). Per keer opwarmen in magnetron of flessenwarmer en dan schudden voor gebruik. (kort samengevat) (dit is letterlijk wat er staat). Wat ik bedoelde met dat het niets uitmaakt, is dat je dezelfde hoeveelheid voeding gebruikt (4 schepjes). Ik kan me voorstellen dat je het zonde vindt om steeds 25 ml aangemaakte voeding weg te gooien, maar als je minder water gebruikt en nog steeds 4 schepjes erbij doet, "kost" het je evenveel voeding, dus ik zie het voordeel van minder water niet! Of je moet heel erg tegen waterverspilling zijn? Wij hebben altijd met stappen van 30 verhoogd en krummel heeft daar echt geen last van gehad. Ze was en is erg goed in aangeven dat ze genoeg had/heeft.
Even een korte reactie, straks meer.. Mijn dochter geeft dus niet aan wanneer ze genoeg heeft, volgens ons zal ze een fles van 150 bij wijze van ook gewoon opdrinken. En (veel) te veel geven op een dag lijkt me ook niet heel gezond voor haar, toch? Afgelopen donderdag woog ze 3.750 gram, dus ze zou (als je al rekent met 170 ml per kilo, i.p.v. 150 ml, en 4 kilo) 680 ml per dag mogen. Ze heeft de afgelopen dagen 6 voedingen gehad (3 dagen. daarvoor nog 7), ze sliep namelijk van 23.30u tot 06.00u. Dus 6 voedingen van 110 ml, plus 's morgens en 's avonds drinkt ze bij mij. Vanmorgen was ze weer om 05.00u wakker en dan ben ik haar hele schema weer kwijt..
MIsschien ten overvloede maar de bv hoef je niet mee te tellen in de hoeveelheid die ze mag. Dat gaat echt puur om de kv.
Hoe bedoel je dit precies? Bedoel je dat als je bv en flesvoeding combineert (2x bv en 4 of 5 x kv), je kindje dan de hoeveelheid die ze mag hebben met de fles moet krijgen en dat de borstvoeding als het ware extra is? Dus dat je dan (bijvoorbeeld) de 600 ml die ze per dag moet krijgen, verdeelt over de 4 of 5 flessen en dan als extra'tje bv krijgt? Want als dat zo is, dan wordt me een hoop duidelijk (EINDELIJK!), want ze wil na de beide keren dat ze bij mij drinkt, nog een hele fles na...
Even over dat laatste, ja, de borstvoeding tel je niet mee, deze mag je onbeperkt geven namelijk, al drinkt ze 2 liter op een dag ! Kunstvoeding zit een max aan van 1 liter per dag, dus heb je die bereikt dan mag je nog gewoon borstvoeding daarnaast blijven geven. Verder vind ik het persoonlijk niet zo gek dat ze niet meer tevreden is met de borstvoeding, met 2 maanden is je productie helemaal nog niet zo stabiel en waarschijnlijk echt niet stabiel genoeg om maar 2 voedingen per dag te geven. Eigenlijk dus gewoon afgebouwd maar oke das mijn mening.
Argl.. ik kan wel janken.. Ik heb 9 weken gekolft, omdat het drinken in het ziekenhuis niet lukte (vroeggeboorte en keizersnede) en ik daarom overgestapt ben op flessen. Dat ging harstikke goed, dus ik ben dat blijven doen (kolven en bv met fles geven). Toen ze 9 weken was, kwam ik erachter dat ze aan de borst dronk (had ik dat toch eerder weer geprobeerd.. ), maar op dat moment had ik het kolven al afgebouwd naar 2x per dag. Wat zou jij adviseren nu? - 2x bv geven en 4-5 keer fles (en dan de hoeveelheid verdeeld over die 4-5 flessen)? of - 2x bv geven en 6-7 keer fles (en dan de hoeveelheid verdeeld over de 6-7 flessen)? Pff... ik wil haar zo graag zo lang mogelijk nog wat bv geven..
Je zou ook met hulp van een lactatiekundige kunnen proberen te relacteren, maar dan zou ik wel zo snel mogelijk actie ondernemen ! En ik zou dus gewoon steeds als ze trek heeft haar aan de borst leggen ! Maar als ik moet kiezen uit jouw 2 opties dan zou ik denk ik in het midden kiezen en rond de 5-6 voedingen met kunstvoeding gaan zitten en dan 2 aan de borst. Maar beter gewoon elke voeding aan de borst ! (en dan evt na de borst een klein flesje kv en zelf nog nakolven, productie wat ophogen, maar dat moet je zelf weten natuurlijk ! Ik zou wel sowieso smorgens en savonds als je het op 2 voedingen wil houden voorlopig eens proberen na te kolven. Dus na het drinken kolven zodat je borsten meer melk gaan maken omdat er meer vraag is, dan is er meer melk en is haar buikje voller ! En ik bedoelde mijn laatste stukje van de vorige reactie echt niet lullig ofzo hoor! Gewoon mijn kijk erop ! Sorry als het een beetje verkeerd over kwam !