Ervaring TURBO zwemmen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 23 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van ruim 5,5 zit al vanaf haar 4e op zwemles. Vanaf januari vorig jaar zijn we gestart. Dat was meer in de trant van dat ze lekker wat beweging had. Ik had niet als doel heel snel haar diploma te behalen, want ze was pas net 4.
    Mei vorig jaar zijn we wel van zwemschool veranderd, omdat ik niet tevreden was over de manier van lesgeven.

Waar ze nu zwemt ben ik erg tevreden over. Ze zwemt twee keer per week 1/2 uur in een groepje van max 6 kinderen. Ze gaat met veel plezier naar zwemles.
    Inmiddels zit ze in het een na laatste badje voor haar Adiploma.

Gisteren kreeg ik een mail van de zwemschool dat ze in de eerste week van de mei-vakantie een turbo cursus aanbieden. En het feit dat ze dan haar Adiploma voor de zomervakantie heeft trekt me heel erg :)
    Kinderen vanaf badje 3 (mijn dochter zit in 4) mogen hieraan meedoen en vanaf badje 4 geven ze een diploma garantie.
    Ze zwemmen dan 5 dagen 3 uur per dag.

Alleen nu het punt. Ze houden elke week de zwemscores bij. In badje 4 moeten ze op 6 onderdelen scoren. Mijn dochter heeft sinds les 1 bijna alles op bijna goed staan. Schoolslag heeft heel lang op onvoldoende gestaan en is sinds gisteren naar bijna goed gegaan.
    Ik heb de juf eens aangesproken om te vragen, puur uit nieuwsgierigheid, waar dat aan lag. Zij gaf aan dat het puur de kracht was. Ik had tips gevraagd en ze gaf aan veel te zwemmen.

Dus wat mijn punt nu is.. Mijn dochter is super enthousiast en wil heel graag mee doen. Maar 5 dagen 3 uur p dag zwemmen is natuurlijk super intensief. En het feit dat ze de ' kracht' nog mist kan het twee kanten op gaan. Juist door zoveel te oefenen in zo'n week dat ze de kracht ook opbouwt (nav tip van de juf)
    Of het is veel te intensief, doordat ze de kracht nog mist..
    Dat is een beetje mijn dubio.

Mocht ze het niet halen mag ze op kosten van de zwemschool doorzwemmen tot aan haar A. En ze zit in het een naar laatste badje, dus het is ook niet zo dat ze in een week alles moet aanleren..

Ik vind het lastig.. Zijn er mensen met ervaringen met zo'n cursus?

Jullie mening nav mijn verhaal zijn ook zeer welkom :)

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je zegt dat ze kracht mist. Maar kracht zelf is geen vereiste van een diploma. Ze gaan niet kijken hoeveel kracht iemand in zijn armen of benen heeft.
    Dus wat wordt er bedoelt met "kracht"?

3. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ik snap dat kracht op zich geen vereiste is om het diploma te behalen. Echter heeft ze de kracht wel nodig om de zwemslagen goed te kunnen uitvoeren.
    Voorbeeld: rugcrawl; haar armen ' zwaait' ze te langzaam. En met de schoolslag sluit ze haar benen te langzaam, zodat ze minder hard vooruit gaat.

4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Misschien is het een idee om toch nog eens duidelijk te krijgen wat er precies bedoeld wordt met 'kracht'. Q is inmiddels bezig met zwemvaardigheid 3. De borstcrowl en vlinderslag gaan nog steeds erg traag, maar wel technisch goed. Haar kracht voor deze slagen is dus nog niet goed genoeg, maar ze kan het wel. Daar zit wel een verschil in.

Dan het 3 uur per dag zwemmen, is dat netto 3 uur en komen hier nog pauzes bij? Als dat het geval is zou ik het zelf wel erg lang vinden. Dan zal ze 5 dagen ongeveer 5 uur achter elkaar in het zwembad liggen? Wanneer in die 3 uur de pauzes al zitten dan zou ik het wel doen. Maar het is wel afhankelijk of je dochter het ook leuk vindt en het niet als straf ervaart ofzo, dan zul je er waarschijnlijk niet veel mee bereiken.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    #5 amdaa, 23 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2017
    Dit is per school verschillend hoor.

Mijn dochter is al 2x gezakt voor proefzwemmen voor diploma B omdat ze technisch alles prima kan, maar nog niet genoeg kracht toont dat school nodig acht voor een B-zwemmer.

Bij een reguliere school zou ze al lang klaar zijn.
    Maar hier kijken ze niet enkel naar het lijstje met technische vereisten, maar ook hoe sterk en ervaren het kind is. Diploma B geven ze pas af als zij vinden dat het kind zichzelf heel goed kan redden in het water, ook zonder perfecte omstandigheden.
    En dat gaat VEEL verder dan reguliere diploma-eisen.

6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ts, ik zou het laten afhangen van wat je zelf graag wilt.

Willen jullie dat ze zsm een diploma heeft, of wil je dat ze veel zwemkilometers maakt en stevig en krachtig kan zwemmen?
    Ik zou persoonlijk nooit kiezen voor een snelcursus zwwmmen.

7. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    @DEBQ; ik ga het zaterdag sowieso nog even navragen. Ik heb haar onder voorbehoud ingeschreven met de melding dat ik nog een en ander wilde navragen. En dat is inderdaad dat stukje over kracht.
    Bij het lesniveau van haar badje staat het volgende

De slagen moeten mooi en perfect afgemaakt worden, het uitdrijf moment moet perfect zijn en door langere afstanden te zwemmen wordt er gewerkt aan de zwemconditie en kracht.

Bovenstaande klinkt natuurlijk weer heel anders dan het feit dat ze de kracht nog 'mist'.

Zwemmen is van 9-12 en volgens mij inclusief pauzes e.d. maar ook dat vraag ik nog even na zaterdag.

@Amdaa: persoonlijk zou ik het fijn vinden als ze het diploma voor de zomervakantie kan halen. En aangezien het nog maar feitelijk 1 heel badje is en een stukje van het badje waar ze nu in zit wat ze moet doen, vind ik zo'n snelcursus niet zo'n slecht idee. Ze heeft de basis al onder de knie.
    Een snelcursus waarin echt alles nog geleerd moet worden zou ik ook nooit doen.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    In het geval van mijn jongste dochter betekent 'kracht missen' dat bv. dat bij de schoolslag haar benen naar beneden zakken, waardoor ze niet meer volledig horizontaal in het water ligt. Met borstcrawl gebeurt ongeveer hetzelfde, waardoor het ook lastiger wordt om je armen goed over het water te krijgen. Daarnaast gaat kinderen dan ook 'gehaaster' zwemmen, want omdat je merkt dat je zakt/moeilijker boven blijft, is het sneller noodzakelijk om een nieuwe slag te maken dan wanneer je een krachtige zwemslag hebt waarmee je uit kunt drijven ed.

Toen ik het idee had dat mijn dochter kracht miste (en daardoor bleef hangen in het een na laatste badje), ben ik zelf een keer in de week met haar gaan zwemmen. Ze heeft nu 45 minuten zwemles in de week en daarnaast probeer ik ieder weekend met haar te gaan zwemmen. Gewoon vrijzwemmen, voor haar ook veel leuker, maar daarbij oefent ze natuurlijk ook de zwemslagen en los daarvan is ze ook bezig met 'boven blijven' en bouwt ze op die manier toch kracht op. Ik heb wel het idee dat het effect heeft.

Ik vind zo'n snelcursus helemaal niet zo'n slecht idee als je kind al zo ver is en het zelf het ook wil. Het is alleen vaak wel vrij prijzig. En wat voor mij ook een voorwaarde zou zijn is dat ze daarna nog verder zwemt voor het volgende diploma, zodat ze daarna de gelegenheid krijgt het nog meer in te slijten.

9. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Als je met zwemles over kracht praat dan wordt bedoeld dat je kracht nodig hebt om de slagen goed en mooi af te maken. Met te weinig spierkracht lukt je dat in principe niet, in elk geval niet langer achter elkaar. En dat je het ook daadwerkelijk volhoudt om een x aantal banen achter elkaar te zwemmen (is eigenlijk conditie, maar heeft ook met kracht te maken).

Of je een turbo cursus moet doen is per kind verschillend, voor de een is het wel geschikt, voor een ander niet. Over het algemeen ben ik er niet zo weg van. Klinkt mooi hoor, snel een diploma halen, maar is wel superintensief voor een kind. Drie uur achter elkaar zwemmen en je dus blijven concentreren is lang voor een 5-jarige hoor, ondanks de pauzes.

En je kunt je ook afvragen of iets wat in zeer korte tijd geleerd wordt wel zo goed blijft hangen als iets wat over een langere periode met veel herhaling geleerd wordt. Alhoewel deze cursus van TS wel pas begint als de kinderen al een basisniveau hebben, dus dat is anders. Ik denk dat jij met de zwemjuf samen moet beoordelen of het bij jouw dochter past.

10. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    De kosten voor deze cursus bedragen €400. Dit is incl, afzwemmen en eten/drinken.
    Mijn dochter zwemt nu 2 keer per week en ik betaal €11 per les. Per maand is dat gemiddeld €99.
    In de cursusweek zou ze 30 lessen krijgen a 1/2 uur. Dit is bij elkaar al €330. Hou je nog €70 over voor afzwemmen eten/drinken.

Als ze niet mee doet aan de cursus zal ze zeker nog wel 4 maanden bezig zijn, wat ongeveer gelijk staat aan €400.
    Dus kostentechnisch is het nu in een keer wel veel geld, maar ik heb niet het idee dat ik meer betaal..

En het plan is sowieso om haar door te laten zwemmen voor B. Maar dan denk ik 1x per week ipv 2x per week dat ze nu doet.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij hebben het gedaan voor B in de kerstvakantie; 5 dagen lang 2 uur zwemmen. Het was eigenlijk een beetje teveel en met afzwemmen kon hij echt niet meer. Gelukkig had hij alles al laten zien en kreeg hij zn diploma.
    Hier viel de prijs mee. 250 totaal voor 10 uur les incl afzwemmen. Normaal betaal ik +/- 20 euro per les van 45 min en voor het afzwemmen betaal je normaal ook.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Met kracht bedoelen ze neem ik aan spierkracht. Spieropbouw gaat vrij langzaam, ik zou het te kort dag vinden die cursus.

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou het wel doen. Qua kosten maakt het niet veel uit en het kan net even dat zetje zijn om te slagen voor A.

Mijn oudste heeft in een turbocursus in 3 maanden zijn A gehaald. Hij had daarvoor al een maand of 2 normale zwemles gehad, maar dat zwembad ging sluiten. En omdat bij de andere zwembaden voor normale les hele lange wachttijden waren, heb ik hem toen op turbozwemmen gedaan. 3 maanden elke week 3 uur zwemles. Hij vond het geweldig en kon het heel goed aan. Hij was toen net 5 geworden.

Ik vind het juist een voordeel dat ze lang zwemmen, omdat in zo'n les ze de tijd hebben om het even door te oefenen. Bij de gewone lessen van een half uur gaat al zoveel tijd verloren met uitleg, wachten op de rest, dat ze per saldo hele weinig echt zelf zwemmen. En dan kun je de week daarna alweer bijna opnieuw beginnen. Je kind moet er wel een beetje geschikt voor zijn, qua concentratie en uithoudingsvermogen. Mijn oudste stond na die drie uur nog te stuiteren, maar de middelste was veel luier van aanleg, dus die hebben we maar niet op turbozwemmen gedaan.
    Hij heeft met normale zwemles bijna 2 jaar over A gedaan. Pas toen wij hem in de zomer zelf zonder bandjes lieten zwemmen, en hij elke dag uren in het water lag, kwam er een beetje routine in en direct daarna haalde hij dan ook zijn A.

Onze jongste mag vanuit het peuterzwemmen direct doorstromen in de A-zwemles. Hij is net 4 geworden en nog te jong voor turbozwemmen, anders had ik dat met hem misschien wel weer gedaan.

Het is wel belangrijk om na zo'n turbocursus door te blijven gaan met zwemmen. Dus gelijk door met B en daarna liefst nog C en zwemvaardigheid. Mijn kinderen zijn na hun B op de reddingsbrigade gegaan en zwemmen dus ook nog elke week.

14. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik zeg; doen.

15. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.974
    136
    63
    Doen!
    Ze is al een jaar bezig, dus de techniek beheerst ze vast wel. Dan is het juist ideaal om wat langer achter elkaar te zwemmen, daar bouwt ze kracht mee op.
    Zeker als ze zwemmen leuk vindt, zou ik geen moment twijfelen.

16. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje miste ook kracht. Onze zwemjuf gaf als tip: veel fietsen. Het heeft echt heel erg geholpen bij mijn zoontje. Dat is een stuk makkelijker dagelijks te doen dan veel zwemmen!

17. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik heb mijn oudste zijn a en b diploma via een turbo cursus in de vakantie laten halen, a in de meivakantie en b in de kerstvakantie. Hij kon wel zwemmen maar ik heb daarna nog wel veel zelf met hem geoefend ook om het bij te houden.

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou het wel doen.
    Gaat ze daarna ook nog verder voor B?

Wat betaal jij trouwens veel voor de zwemles!!
    Mijn oudste zat op een zwemschool en daar betaaldeb we voor 2x in de week een half uur zwemmen, 36 euro per maand.
    De jongste zit op een andere zwemschool en zij zwemt 1x per week 3 kwartier voor 31 euro per maand.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Als het qua bedrag amper scheelt zou ik het gewoon doen.

20. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Ja, ik laat haar daarna wel gelijk doorgaan voor B. Ze is zelf echt super enthousiast erover, dus ik denk dat ik het maar gewoon ga doen.
    Ik heb haar onder voorbehoud al aangemeld. Morgen heeft ze weer zwemles, en dan ga ik voor de zekerheid nog wel eea navragen.

Qua kosten. Ja, is inderdaad veel. Maar zo goedkoop als jij, vind ik het hier nergens. Bij de vorige zwemschool was ik wel wat goedkoper uit, maar daar zwom ze met 10 kinderen op 1 zweminstructeur. Dat vond ik echt veel te veel.

Deel Deze Pagina