Hoi Meiden, Ik ben nogal zenuwachtig voor een gesprek die ik morgen heb met de arboarts. Ik ben bijna 31 weken zwanger en heb sinds 28 weken pijnklachten aan mijn rug en bekken als ik gewerkt heb. Als ik gewerkt heb van 7.00 tot half 4 dan ben ik de dag erna helemaal op en doet alles zeer. Het is niet zo dat ik veel til op mijn werk want ik doe de medicijnen ronddelen en trek een paar steunkousen aan bij bewoners. Ook was ik maximaal maar 1 bewoner op bed en zet het bed dan op goede hoogte. In de middag zit ik in het kantoor en doe ik mijn persoonlijk begeleider taken. (Gesprekken voeren en zorgplannen maken) Nu was het advies van de verloskundige om minder te gaan werken omdat mijn lichaam aangeeft dat het toch allemaal te veel voor mij wordt. Nu heb ik net contact gehad met de arboarts en het klinkt als een hele vriendelijke man en wat ik uit verhalen heb gehoord is het ook een erg vriendelijke man die opkomt voor de zwangere dames. Maar toch ben ik zenuwachtig want wat zou de arts gaan vragen? Hoe lang duurt zo'n gesprek? En wat gaat er tijdens het gesprek allemaal gebeuren? Ik ben zo bang dat de arboarts gaat zeggen dat ik de laatste 3 weken gewoon fulltime moet blijven werken, dit ga ik echt niet volhouden! Ik heb mijn leidinggevende al op de hoogte gesteld dat ik steeds meer last krijg van mijn banden/bekken/rug nadat ik gewerkt heb. En die zei is het mogelijk dat je dan halve dagen gaat werken. Maar die zei ook dat ik eerst naar de arboarts moet om dit verder te bespreken. Ik hoop dat ik reacties krijg van meiden die hier ervaring mee hebben en hoe dit is afgelopen. Groetjes Sabrina
Hoi Sabrina, arbo-artsen zijn er in principe voor jou als werknemer. Sámen kijk je naar een goede oplossing voor een probleem wat zich voordoet. In jouw geval dus de klachten door je zwangerschap. Aangezien jouw verloskundige al aangeeft dat het verstandig is om minder te gaan werken, heeft de arbo-arts op zich geen rede om dit in twijfel te gaan trekken. Tevens is het erg overzichtelijk: het gaat nog maar om de laatste 3 weken van wat je moet werken. Je moet wel een enorme hork van een arbo-arts treffen wil hij je full-time laten werken tot je verlof. Qua duur van het gesprek en wat je kan verwachten: het kan zijn dat je binnen een minuut al weer buiten staat, omdat de arbo-arts gelijk akkoord gaat met minder werken en alleen kort met je bespreekt welke uren etc je blijft werken. Meestal staat er een minuut of 10 voor een dergelijk gesprek, dus wellicht dat hij het e.e.a. wat uitgebreider met je doorneemt. Het enige wat ik me nog kan voorstellen dat je heel misschien de vraag krijgt of je niet de laatste 3 weken full-time kantoorwerkzaamheden kan doen. Maar dit kan jij ook van de hand doen, want als ik jou zo hoor gaat dat ook niet lukken. Mijn advies: maak je er niet te druk om. Jij hebt als werknemer ook echt wel wat in te brengen. En de meeste arbo-artsen denken goed mee met de werknemer, helemaal als het om een zwangerschap gaat. Gezondheid van jou en je kind staat toch echt voorop! Heel veel succes. Het komt goed. groet, Judith
Dit gaat hij ECHT NIET zeggen.. je hebt nl. een advies van de verloskundige gehad en daar gaat de arbo arts niet zomaar tegenin.. Daarnaast is de arbo HEEEL makkelijk wat betreft zwangerschap. Ik snap wel dat je er zenuwachtig om bent, maar hoeft echt niet.. Ik acht de kans groter dat hij je helemaal thuis laat blijven i.p.v. halve dagen dan dat je meer zou moeten werken als halve dagen. o ja hij gaat vragen wat de klachten zijn natuurlijk? wat je wel kan en niet kan . en wat jij zelf wil waarschijnlijk, want JIJ bent degene die weet wat je lichaam aankan. Zeker omdat het nog maar om een paar weken gaat.. denk ik dat je met 3 a 5 min. weer buiten staat met 100 % thuisblijven of 50 % thuisblijven en alleen lichter werk.
Dank je wel voor jullie reacties. Ik ben al een stuk gerust gestelder. Ik laat het jullie morgen weten hoe het afgelopen is. Kantoorwerk is ook geen optie want dit doe ik nu smiddags al en zelfs dit is te zwaar. Ook ben ik ontzettend moe na een dag werken dat als ik thuis kom het liefst wil gaan slapen. Groetjes Sabrina
hoi! Je hebt het al hartstikke lang volgehouden joh! Ik werk al 6 weken 50% en niet meer in de zorg. Ook in verband met rugklachten. Moest vandaag weer naar de arbo voor evaluatie, en heb afgesproken dat ik alleen nog de ochtenden therapeutisch kom. En dit 4 dagen. Ze krijgen al het geld om vervang voor jou te regelen terug van het uwv, dus ze doen niet zo moeilijk mbt zwangerschap en minder werken. Ik werkte eerst 's middags maar dat ging niet meer zo omdat ik graag 's middags even ga liggen. Heb dit vandaag aangegeven en dat was prima. Don't worry, komt wel goed joh. Gewoon goed utileggen dat je graag wil blijven komen op het werk, maar dat de hele dagen niet meer gaan.
je kan ook aangeven dat het je allemaal wel veel is he en liever maar 2 dagen een halve dag werkt of helemaal niet meer. Joh het gaat om 4 weken, ik vind dat je het al heel lang en knap volgehouden hebt... zeker in de zorg..
nou, zomaar zeggen dat je helemaal niet meer wil werken zou bij mijn arbo niet werken hoor, ook niet zo kort van tevoren. Hij vind het belangrijk dat je wel blijft komen als je kan, al is het dus bijvoorbeeld 4 uurtjes boventallig. Het is wel zo dat als het een dag niet gaat, ik makkelijk kan zeggen van joh ik wissel een dag of kom een dagje niet.
Als je niet wil is het wat anders maar als het te zwaar voor je is en je loopt op je eindje mag je dat best zeggen. dan kan je best aangeven van 4 x een halve dag lijkt me ook erg zwaar.. waarschijnlijk word er dan met je afgesproken, je probeert het gaat het niet word het minder werken of je hebt een arbo arts die zegt.. nou prima.. blijf maar thuis hoor. Er zit wel verschil in..in artsen. en in hoe stoer jij je voordoet en in wat jij aangeeft wel en niet te kunnen.. En nogmaals ALS je het redt om halve dagen te werken, zou ik dat zeker doen want het geeft je wat structuur en geeft goodwill aan op e werk, maar als je er tegenop ziet om te werken en het is eigenlijkteveel. dan moet je daar wel eerlijk over zijn en kan je dat gewoon aangeven.. dat 4 x een halve dag je veel lijkt.
Eeen arbo arts zal dat nooit zeggen hoor en als je leidinggevende al aangeeft dat je halve dagen kunt gaan wekren prima toch lekker doen!
Ja ik denk dat 4 halve dagen haalbaar is. En dan denk ik dat ik afspreek met mijn leidinggevende om niet de afdeling op te gaan maar dan juist die 4 uur te besteden aan mijn persoonlijk begeleider taken. Zodat ik niet heen en weer hoeft te lopen op de afdeling. Want dat is ook vervelend voor collega's dat ik er ben op de afdeling maar eigenlijk weinig kan doen. Groetjes
Ik vond de arbo arts echt heel erg redelijk. Ik ben met 22 weken al gegaan omdat ik enorm veel pijn in mn rug/bekken had. Hij heeft toen gevraagd wat mn werk inhield, wat mn klachten waren en hoe ik aangepast werk op de woning zou zien. We hebben toen een en ander besproken ( Onder andere dat ik bv niet meer in de zorg ging werken maar tijdens mn diensten ondersteunend aanwezig was. Bv medicatie geven, eten klaarmaken en geven, administratie. ) Hij gaf toen ook aan; als dat teveel word, dan kom je weer terug. Als je leidinggevende niet meewerkt, dan kom je terug. Als er ook maar iets is wat het belemmerd, dan ga je de ziektewet in. Maar gelukkig was mn leidinggevende heel erg schappelijk, heb ik eerst mn diensten ondersteunend gewerkt, daarna halve dagen en toen dat ook niet meer ging, alleen de uren die nog wel gingen, bv van 7.30 - 10.30. Toen kreeg ik op den duur daar zelfs moeite mee; kon niet meer naar mn werk fietsen van de pijn, dus toen moest ik helemaal stoppen. Maar een arbo arts is bij zwangerschap gelukkig erg reeel en komt echt op voor jou rechten, bij mij zei hij zelfs "Hoevaak ben je nou zwanger? Dat kindje is toch veel belangrijker als die paar maanden op je werk?" Dusseh, succes en maak je geen zorgen
Ik ben bij de arboarts geweest. En ik ga per ingang van vandaag 50% werken. Ik doe dan alleen de persoonlijk begeleider taken en niet de zorg. Het gesprek viel echt mee. En ik was binnen een paar minuten al buiten. Groetjes Sabrina
Ik heb nu een weekje halve dagen gewerkt. Maar heb me gistermiddag ziek moeten melden. Gisterochtend had ik ook een halve dienst van 7.00 tot 11.00 en volgens afspraak alleen de medicijnen rondgedeeld. Maar ik kwam om 11.00 thuis en kon alleen maar huilen, mijn rug, banden, bekken deden zo zeer. En nu bij elke beweging die ik maak voel ik het. Ik had eigenlijk vanmorgen ook weer dezelfde dienst maar ik heb mijn collega's gebeld dat dit echt niet gaat. Morgen neem ik contact op met mijn leidinggevende om afspraken te maken hoe we de laatste twee weken indelen. Want halve dagen is ook niet haalbaar meer. Thuis heb ik er ook veel last van maar dan kan ik tussen de middag zeggen ik ga even op bed liggen rusten voordat ik verder ga met mijn andere werkzaamheden. Ik denk dat mijn leidinggevende zegt dat ik opnieuw contact moet opnemen met de arboarts en als dat zo is dan doen we dat maar. Die man ken ik nu tenminste en ik weet dat ik me geen zorgen hoeft te maken. Zijn er misschien mensen die tips hebben bij lage rugpijn, bekken en bandenpijn. Zijn hier middeltjes voor om de pijn te verzachten of is het gewoon accepteren dat het zo is en rustig aan doen? Hopelijk weet iemand hier een antwoord op. Groetjes Sabrina
Heb je al contact met een Fysio? Maar meid, 'hoe je de laatste 2 weken gaan indelen'? Moet jij niet gewoon thuis blijven? Je klinkt alsof je een beetje Op bent. Je hebt straks ook nog een bevalling op je agenda staan Zou wel lekker zijn als je daar uitgerust aan kunt beginnen!
Ik ben ook echt op. Ik zit er even helemaal doorheen. Ik loop ook op mijn werk rond en heb het gevoel elk moment in huilen uit te kunnen barsten als iemand maar iets tegen me zegt. Ik dacht dat dit erbij hoorde maar ik denk dat ik ook teveel van mijn lichaam heb gevraagt en dat het zo niet langer kan.
Ben met met vorige zwangerschap ook met bekkeninst thuis gebleven vanaf 24 weken, de arbo heeft mij alleen gebelt. Ff gekletst en wenste me een voorspoedige zwangerschap en succes met bevalling. Nu 2e zwangerschap werk ik sinds een week of 4 nog maar halve dagen zelfde klachten. Tot op heden niks gehoord van de arbo, maar als ik moet komen maakt t me ook niet uit ik weet wat ik voel en kan, als ik nu nog hele dagen zou moeten zou ik zo weer fultime thuis zitten. Ik zou me niet te druk maken meid! Geniet maar van je zwangerschap.
Zou het een vorm van bekkeninstabiliteit kunnen zijn wat ik heb? Ik heb in het begin van de zwangerschap hier geen last van gehad maar het komt bij mij pas van de laatste weken.
Meid, het enige wat jij nog 'moet' doen is lekker thuis blijven en goed voor jezelf en je kleintje zorgen! Werk is nu echt onbelangrijk! Succes, Selma