Ervaring van 5 naar 4 flessen

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door lindsay83, 8 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lindsay83

lindsay83 Niet meer actief

Ons zoontje is nu 15 weken, en sinds zijn geboorte groeit hij erg snel.
    Hij is nu 65 cm en weegt 7 kilo. Hij slaapt al door sinds hij 8 weken is, eerst 8 uur en sinds hij 10 weken is zo'n 11 uur.
    Nu adviseerde het CB ons om van 5 naar 4 flessen te gaan om te kijken hoe dat gaat en al te beginnen om wat fruit of groente te laten proeven.

Heeft nog iemand hier ervaring mee?
    En ging het goed om over te stappen van 5 naar 4?

2. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben het 2 weken geleden gewoon eens geprobeerd. Dochter was toen 16 weken, 67 cm en 7,6 kilo..ook een flinke baby dus. Ze dronk de laatste fles om 22.30 altijd netjes leeg, terwijl we haar vaak wakker moesten maken. We dachten dat ze die fles dus nog nodig had, maar ik had tegelijkertijd het gevoel dat ze de nachten ook wel door zou slapen zonder die fles. Dus we hebben het geprobeerd, en idd ze sliep de nacht gewoon door. Ze werd op dezelfde tijd wakker als daarvoor, dus ze had die laatste fles niet meer nodig.
    Wij zijn ook toen met groente gestart, 1e paar happen was het vies maar al snel ging er beter en nu 2 weken later vind ze het allemaal heerlijk en eet ze een half potje per dag.

Ik zou het gewoon eens proberen als ik jou was. Als hij het niet red en 's nachts wakker wordt dan weet je dat hij er nog niet aan toe is en probeer je het over een tijdje nog eens.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 8 aug 2013
    Laatst bewerkt: 8 aug 2013
    Wat de flessen betreft,dat kun je zeker proberen, kijken hoe het gaat!

Wat bijvoeding betreft, de absolute ondergrens is 4 maanden.
    Ik vind het echt onbegrijpelijk dat een CB dit soort adviezen geeft.:$
    Natuurlijk is het jouw keuze, maar bedenk wel dat die ondergrens er echt met een reden is! Geef het nog een paar weken, dan weet je dat je wat dat betreft geen risico loopt:)

4. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tegen mij is ook altijd gezegd dat ik met 3 maanden nog niet naar 4 flessen mocht. Dat mag ook pas minimaal bij 4 maanden. Oke, ik ben een weekje (5 dagen) eerder dan die exacte 4 maanden gestart maar die ene week leek mij geen probleem. Toch is het voor kindjes onder de 4 maanden niet goed om al 4 flessen te krijgen, ongeacht hun gewicht.

TO, sorry dat ik dit niet noemde in mijn 1e reactie. Ik was even vergeten dat jouw kindje nog geen 4 maanden is.

5. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Siem is nu 7 kg 65 cm en net 3 maanden
    We hebben al 2/3 weken maar 4 flessen van 180/6=200 ml
    Siem slaapt ook al weken door.

Met 5 flessen was het 07:00/11:00/15:00/19:00/23:00
    Maar na de fles van 19:00 was het huiluurtje en rond 21:30 begon meneer in slaap te vallen... Maar om 23:00 te schrappen vonden we met 8/9 weken te veel van het goed om 12 uur te slapen. Cb adviseerde 10 uur max...
    We zijn de fles van 23:00 gaan vervroegen, op het miment dat siem bijna in slaap viel dus 21:30.... Die fles ging niet meer op natuurlijk, dus de flessen zijn gaan schuiven en kwam op 4 flessen uit. Meneer is vrolijk, slaapt goed, drinkt goed en heeft genoeg plasluiers... Dus prima!

Cb vindt het prima....

Nu is het 07:00-08:00 / 12:00-13:00 / 16:00-17:00 / 19:30-20:30
    Siem heeft nu steeds meer behoefte aan meer dus 2 flessen zijn nu 180/6 en 2 flessen 210/7

Af en toe een rijstebloemfles...om te wennen en over 2 weekjes groentehapjes...

6. Cupcake2013

Cupcake2013 Niet meer actief

210/7 is een vrij grote fles hoor , zijn maagje is nu nog zo klein.
    Als hij zn trek heeft zou ik eerder meerdere kleine flesjes aanbieden.

Wij gingen met 4 maanden van 5 naar 4 flessen 2 x 180/6 en 2x 150/5

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waarom voor de 4 maand beginnen met bijvoeding? Wat is hier de beredenatie van?

Persoonlijk zou ik beide adviezen in de wind slaan tot hij 4 maand is.

8. lindsay83

Haar reden hiervoor (4 flessen ipv 5) was omdat hij nu meestal niet 4 uur tussen zijn flessen laat en dat toch wel beter zou zijn. Hij krijgt nu 5 x 180/6.
    Hij heeft van begin af aan al veel gewild. En mocht het ook altijd hebben vanwege zijn gewicht.
    Vooral voor zijn laatste fles komt hij al vroeg, hier laat hij meestal maar maximaal 2,5 uur tussen zitten. Heb het gisteren geprobeerd om een x 4 te doen, met dezelfde hoeveelheid in de fles, maar dat pikte hij echt nog niet. En vind het idd nog tricky om naar 210/7 te gaan.
    De reden voor fruit/groente proberen was, om hem daar al langzaam aan te laten wennen, en ivm zijn vlotte groei en gewicht zou het ook prima kunnen zei ze.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Betreft bijvoeding; Vlotte groei en gewicht zegt helemaal niets over de ontwikkeling van de darmen. Wat jij doet moet je echt zelf weten, maar toch..

Ik zou die paar weekjes lekker wachten.
    De darmen van een pasgeborene zijn onderontwikkeld. Deze kunnen voeding slecht verwerken en ook hierdoor ontstaat een eventuele koemelk allergie. De darmen kunnen de eiwitdeeltjes niet verwerken en laten ze door de darmwand gaan, hierdoor reageert het lichaam en is je kindje allergisch.
    Wat heeft koemelkallergie met jouw kindje te maken? Niets, behalve dat de darmen van jouw kindje nog niet voldoende ontwikkeld zijn. En dus op dezelfde manier kunnen reageren. Als je gaat bijvoeden, voor de 4 maanden, heb je een vergrote kans dat de darmen van je kindje dusdanig gaan reageren op andere voedingsstoffen waardoor je verder van huis bent. Bijvoorbeeld door een allergie te ontwikkelen, die met een beetje pech levenslang is.
    Je kan denken 'ja maar vroeger..' Maar vroeger deden ze wel meer waar je nu van denkt 'hoe heb je dat kunnen doen?'.
    Vanaf 4 maand mag het, maar het advies is tussen de 4 en 6 maand waarbij vaak de voorkeur naar 6 maanden uitgaat. 6 maanden zal voor jullie msschien lastig worden, maar wacht tot 4 maand....

Betreft de flessen;
    Als je het nu redt met de flessen zou ik zeker niet minderen. Dan krijgt hij toch alleen maar meer honger? Of lees ik het verkeerd?

Je kunt, mocht je dat nog niet doen, veel beter forte (hongerlapjes) voeding gaan geven. Of evt wat extra water in de fles.

En nog een opmerking betreft cb.
    Wat het cb zegt is niet heilig! Het is een advies, meer niet.
    En een cb-arts heeft alleen een basis opleiding tot arts, evt een cursus voor aanvulling. Het is dus (uitzonderingen daargelaten) geen volledige arts zoals veel mensen denken.
    Vraag een ka om advies en deze zal echt niet zomaar adviseren om voor de 4 maanden te gaan bijvoeden! (Medische uitzonderingen daargelaten).

10. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zomaar overstappen op forte voeding kan ook problemen geven met de darmen hoor! Dat was hier ook het geval, toen was ze wel wat jonger (7 weken) maar een hongerlapje en dus forte aan gebruiken maar daar kreeg ze vreselijke krampen van, waardoor we op dag 1 ook gelijk weer gestopt zijn

11. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat betreft een ka, die verschillen ook van mening en in hun advies...ik ken er namelijk 1 die juist stelt dat je beter iets eerder dan 4 maanden kunt starten met bijvoeding omdat ze dan minder kans hebben op een allergie. Dus tja, zeg het maar...

12. proudmommy2013

En evt ochtend of avondflee met rijstebloem?

13. lindsay83

Over rijstebloem zei zij juist weer dat dat een dikmaker is voor je kindje... En niet nodig omdat hij van zichzelf al zolang slaapt.
    Vind overstappen naar forte voeding geen slim idee, hij heeft sinds 1,5 week gelukkig elke dag een poepluier, daarvoor was het om de dag of om de 2 dagen. Hier had hij erg last van.
    Maar het is dus niet zo erg dat er geen 4 uur tussen alle flessen zit?

14. SLT

SLT Lid

12 apr 2013
    86
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dame slaat nu soms een fles over... Ze dronk 5 x 150/5 maar liet er steeds minder tijd tussen dus een fles van 180/6 geprobeerd. Dit gaat er ook wel in en ze kwam vandaag op 4 flessen uit (alle 4 180/6 aangeboden met soms een restje over). En morgen zien wel weer.
    Ze is trouwens ruim 15 weken (van 23/4). Bijvoeding wacht ik het liefst zo lang mogelijk mee, wel zo praktisch alleen melk drinken in de komende tijd. Rijstebloem is geen 'must' om te geven lijkt mij. Sommige kindjes slapen daardoor misschien ietsje langer door. Heb m'n andere kids dit eigenlijk niet gegeven. Bij de eerste wel geprobeerd maar hij sliep ook prima zonder. Kortom kijk naar de behoeften van je kindje. Soms een keer 5 flesjes en soms 4 flesjes per dag.

15. lindsay83

Beste SLT dat zou voor mij betekenen dat ik hem flessen van 210/7 moet gaan geven, dat vind ik ook best veel...

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    +1
    waarom zou je risico's nemen voor die paar kleine hapjes? (want daar hebben we het over de eerste tijd,geen potjes vol of hele bananen..)

17. lindsay83

@ Averlhach, meer water mag toch niet bij deze hoeveelheid, dan komt hij boven de liter uit....
    @ Wappie, dat zei zij ook, dat het juist de kans op allergieën verkleind.

18. proudmommy2013

Siem weegt 7 kg en heeft 4x180/6 =800 ml soms een fles van 210/7 op komt dus ook niet aan de gemiddelde regel gewicht x 150... Al weken niet. Maar wel vrolijk, slaapt goed overdag en klok rond snachts... Plast genoeg.... Kijk naar je kindje... 210/7 nodig prima, 180/6 ook goed!

19. proudmommy2013

Met echt warme weer deed ik elke fles 10 cc meer hoor

20. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meer water mag zeker wel hoor, dat je daarmee de liter overschrijd is helemaal niet erg. Ik heb op een gegeven moment wel 20 cc extra water gegeven per fles, toen dat niet hielp maakte ik meer voeding. Toen ging ik idd over de liter maar dat is ook nooit een probleem geweest. Mijn kind had gewoon neer nodig, en ze heeft er nooit moeite of last van gehad.

Deel Deze Pagina