Siem beweegt zijn handjes zodra hij een speeltje ziet. Hij weet dat ie het kan pakken, maar het hoe dat heeft ie nog niet echt door. Dat bewegen doet ie 75% met zijn linkerhandje, rechts ook wel maar minder actief... Benieuwd of dat bepalend is voor het links of rechtshandig zijn op latere leeftijd
Denk het niet. Dochter deed altijd bijna alles met links toen ze nog heel klein was (grijpen en duimen) maar nu steeds meer met rechts
Nu nog niet, dit is echt nog te vroeg om te zeggen........ Alhoewel we het bij mijn zoon rond dik een half jaar ook afvroegen en ja........na 3 jaar is hij nog steeds links.
Tara pakte in het begin ook alles met links maar nu weer veel vaker met rechts dus ik denk dat je het nog niet echt kan afleiden.
Nee, absoluut niets over te zeggen. Tot de kleuterleeftijd is het enorm goed om beide handen te stimuleren. Dan volgt de lateralisatiefase en dan wordt de keuze voor links- rechtshandigheid pas vastgelegd. Google maar eens.
De oudste pakte hier wel eigenlijk altijd met voorkeur de dingen met haar rechterhand en is ook echt rechts. De middelste deed het juist veel met links, maar lijkt toch ook echt rechts te zijn. Dus geloof er niet zo in dat je het al zo snel kunt zeggen.. Al kijk ik er stiekem toch nu ook weer naar hoor hihi
Ons zoontje deed eerst alles met links en nu vooral met rechts. Ik denk dat je er zo jong nog weinig van kunt zeggen...
Hier wordt tot nu toe alles links gedaan: kleuren, gooien, scheppen, tegen de bal schoppen, eten.. Hij kan wel rechts pakken, maar neemt over in linkerhand. Weet eigenlijk niet hoe dit was als baby.. Nooit op gelet eigenlijk. Ik verwacht eigenlijk niet meer dat mijn zoontje nu over gaat op rechts als links echt duidelijke voorkeur heeft..
Hier wisselde het ook af. Pas sinds kort merken we dat eten beter gaat met links en ballen gooit ze met links. Maar met hetzelfde gemak doet ze alles rechts. Lekker laten doen, alleen maar beter als kinderen beide handen gebruiken.
mijn oudste deed alles tot zeker 9/10 maanden vooral met links. ik was dus ook overtuigd dat ze links zou zijn, maar nee hoor.. ze deed al gauw alles met rechts...en nu is ze dat ook gewoon. mn jonste pakte eerst ook alles met links..nu gaat het heen en weer..ik weet nu dat ik er niks over kan zeggen..ik zie het wel.
Fleur heeft denk ik tot ruim 2 jaar voornamelijk haar linkerhand gebruikt. toen wisselde het naar voornamelijk rechts. we zien wel of het blijft, nu is het voornamelijk rechts in elk geval. maar zo klein kan je er in principe nog niets over zeggen.
Volgens mij zit er in de ontwikkeling een 'wisseling' in met welke hand ze voornamelijk dingen doen. Meen me te herinneren dat ik daar wel eens iets over gelezen heb, maar ik weet niet meer precies hoe het zat...
Maar als echt nu alles links wordt gedaan en dat goed gaat.. En ze merken dat rechts niet fijn is, gaan ze dat dan toch nog gebruiken om evt te kunnen wisselen? Beetje krom gezegd..
Hier was al met 7 maanden duidelijk dat onze meid linkshandig is. En dat is ze altijd gebleven. Ik kan me niet echt herinneren of die voorkeur er al eerder was.