Hoi, Zijn hier mensen die ervaring hebben met een voltijd studie (WO)? Ik zit erover na te denken om, nadat ik mijn propedeuse heb gehaald, een voltijd studie rechten te gaan doen. Twijfel omdat ik mijn kids niet 5 dagen weg wil brengen, maar vaak heb je toch geen 5 dagen hele dagen les. Ook zal het een behoorlijke achteruitgang in salaris betekenen en dat met een hoge hypotheek, kan lastig worden. Alle ervaringen zijn dus welkom! Groetjes suus
Ik lees mee.. Maar heb helaas geen ervaringen. Weet wel dat je op WO opleidingen vaak kinderopvang hebt.. En natuurlijk kun je altijd vragen of ze je rooster willen aanpassen. Ik heb wel eens gelezen dat een school het rooster zo aanpaste dat je maar 2 volle dagen les had.. Wel meer werk voor thuis.. maar dat kan je 's avonds indelen, als de kleine slaapt en je vriend thuis is. Misschien een bijbaantje nemen.. om in ieder geval je studiekosten te kunnen bekostigen?
Ik heb twee kinderen (4 en bijna 2) en studeer voltijd rechten. Nu ben ik bezig met mijn master. Het is mijn vijfde jaar (een jaar vertraging dus). Ik vind het niet makkelijk maar wel te doen. Mijn zoontje gaat sinds kort naar school. Mijn dochtertje gaat twee dagen naar KDV en op deze dagen volg ik colleges (werkgroepen). Hoorcolleges volg ik meestal niet. Studeren doe ik altijd 'savonds als de kinderen in bed liggen.
Ik studeer ook (voltijd) rechten en ben ook bezig met mijn master. Ik vind het erg goed te doen en makkelijk te combineren, maar dit verschilt natuurlijk per individu. Ik leer erg makkelijk dus ben er niet verschrikkelijk veel tijd aan kwijt. Ik denk dat ik het drukker/zwaarder had gehad als ik parttime had gewerkt. Ik kan er geloof ik voor kiezen om een aangepast rooster te krijgen (indien dit nodig/mogelijk is) en zo zijn er meer regelingen waar je als moeder/zwangere iets aan kunt hebben. Ik heb er nog nooit gebruik van hoeven maken. En als het een keer niet uitkomt of wanneer mijn zoontje ziek is, dan ga ik gewoon niet heen. Ik vind het ideaal! Mijn zoontje gaat 3 dagen per week naar het kinderdagverblijf en op die dagen ga ik naar colleges en studeer ik. De overige 2 dagen heb ik sowieso vaak vrij en mocht ik wel een belangrijk college hebben dan neemt mijn vriend een paar uurtjes vrij (eigen bedrijf). O en mijn zoon gaat 3 hele dagen naar het kinderdagverblijf maar ik heb niet die hele dagen colleges hoor. In de eerste jaren wel, maar nu absoluut niet meer. Als je vragen hebt mag je die uiteraard altijd PB-en!
Ik studeer ook voltijd aan de universiteit maar dan de studie psychologie. Ik ben alleenstaand, dus het is soms wel lastig te combineren en druk, maar over het algemeen lukt het best. Ik weet niet of de college roosters etc van psychologie en rechten een beetje overeen komen maar zo ja dan is het best te doen.
Ik lees ook even mee.. Zijn er eigenlijk op financieel vlak nog regelingen voor studerende moeders? En is er eventueel kinderopvang?
Ik volg dan wel geen universitaire opleiding maar doe een studie tot verzorgende mbo. Ik vind het zwaar. Ik loop 4 dagen van 08.00 tot 16.30 stage en 1 dag school. Er wordt geen rekening mee gehouden dat je kinderen hebt bij ons.. ze zeggen gewoon dat is niet ons probleem.. en ergens hebben ze nog gelijk ook. Maar goed ik vind mijn stage harstikke leuk dus ik wil gewoon vol houden en mijn papiertje halen..
Hallo ik reageer ook even. Ik ben 3e jaars rechtenstudent (voltijd) en werk daarnaast 32/40 uur per week bij de rechtbank. In januari verwacht ik mijn bachelordiploma te halen. Ik heb er dan 3,5 jaar over gedaan. Nu willen mijn Lief en ik graag een kindje en gaan we dit vanaf de zomer proberen. Mocht het snel raak zijn, dan weet ik in ieder geval zeker dat ik mijn bachelordiploma al heb. Op het moment dat er een kleine is ga ik tijdelijk 3 dagen per week werken en zal ik mijn Master vermoedelijk in deeltijd doen. Ik geloof dus absoluut dat het kan. Op de VU en UVA kun je intekenen welke vakken je wanneer wil volgen en vaak worden vakken meerdere dagen aangeboden. Je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om de avondcolleges te volgen, wat ik nu vaak doe. Daarnaast zie je dat steeds meer colleges worden opgenomen; ideaal!! Stichting Steunpunt Studerende Moeders | Iederen heeft het recht om te studeren! Op deze site kan je meer info vinden ook mbt regelingen. Van de VU en UVA weet ik dat ze kinderopvang aanbieden. Heel veel succes!
Volgens mij is het meeste al gezegd: WO-studies zijn best flexibel (helemaal studies als rechten; daar heb je weinig contacturen), dus best te combineren met kinderen. Ikzelf werk bij de UvA en ik weet wel dat er kinderopvang is, maar de wachtlijst is ook enorm. Dus ik zou daar niet direct op rekenen. Veel succes! En doen!
De UvA HAD een eigen kinderopvang, maar al een tijdje niet meer. Deze KDV bestaat nog wel, maar is dus niet meer gekoppeld aan de universiteit. Je hebt ook geen voorrang als werknemer/student, helaas. Ik studeer voltijd, Psychologie. Ben nu bezig met mijn master en heb straks als het goed is mijn studie zonder vertraging doorlopen (dus ook geen vertraging ivm mn "verlof"). Ik heb veel dingen ingehaald op andere momenten, maar wel beide keren zeker 4 maanden vrij genomen. Ik vind het heel erg goed te doen. Mijn jongens gaan 3 dagen naar de opvang en mijn man werkt 1 dag thuis. Mijn man is wel flexibel, dus als ik een keer toch op mijn thuisdag college heb of iets dergelijks, kan hij 9 van de 10 keer zijn thuisdag wisselen (of vrij nemen). Ik heb er wel bewust voor gekozen om volledig te blijven studeren, en dus ook alle colleges te blijven volgen. Al heb ik inmiddels geen keuze meer, want bij ons hebben alle vakken in het 3e en 4e jaar tegenwoordig aanwezigheidsplicht. Er zijn geen speciale financiele regelingen voor studerende ouders. Behalve als jullie gezamenlijk inkomen laag is (via ib-groep, maar ik denk dat je partner gewoon werkt). En je kunt via de gemeente jouw werkgeversdeel van de kinderopvangtoeslag krijgen. Dat laatste moet je wel even regelen. Verder heb je gewoon net zoals ieder andere student recht op studiefinanciering bij een voltijd studie (mits je deze nog niet hebt gehad).
Ik weet trouwens dat de UvA inderdaad de colleges bij rechten op verschillende momenten aanbiedt. Dit omdat het een studie is met onwijs veel eerstejaars studenten. Ze moeten dus wel, omdat al deze studenten niet tegelijkertijd in 1 collegezaal passen. Is wel een voordeel als flexibiliteit gewenst is. Ik geloof dat je wel in een bepaalde groep wordt ingedeeld voor een collegetijd, maar ik weet zeker dat je in de praktijk ook gewoon op een ander moment het college kunt volgen.
Ik doe dan wel geen WO opleiding maar wel een voltijd HBO opleiding ( journalistiek). Ik studeer nu 4 dagen in de week en heb kinderopvang voor 5 dagen. Op die manier kan ik altijd mijn zoontje wegbrengen als ik een keer extra naar school moet of als ik veel huiswerk heb. Dat kost erg veel geld maar als je studeert heb je een laag inkomen en kun je waarschijnlijk veel vergoed krijgen van de belastingdienst. Zelf hoef ik dus maar 140 van de 1450 euro te betalen. En idd zoals Yukl al zegt, ook van de gemeente krijg je meestal een vergoeding. Dat is 1/6 deel van de totale kosten van je kinderopvang. Je krijgt extra studiefinanciering ( rond de 500 euro) als je partner zelf een jaarlijks verzamel inkomen onder de 8000 euro heeft. Zelf vind ik de combinatie studeren en moeder zijn soms best zwaar. Niet dat ik nou hele dagen op school zit, meestal maar tot een uur of 2, maar ik vind het vooral mentaal zwaar. Constant school in mijn hoofd maar ook mijn zoontje. Ik dacht ook dat gemakkelijk thuis zou kunnen werken maar met een kleintje in de buurt is dat toch heel erg lastig. Vaak komt het dan aan op de momenten dat je kindje slaapt en dan is vaak savonds en heb je geen zin meer of er zijn tig andere dingen te doen. Maar toch: ik vind het ook relaxed. Ik heb straks lekker zomervakantie, ben smiddags meestal thuis en in de weekenden ook. Tot nu toe heb ik geen vertraging opgelopen. Toen ik 38 weken zwanger was zat ik nog in de collegebanken en vlak na de bevalling begon ik weer met mijn studie. Veel mensen hierboven zeggen dat het qua indeling dus wel te doen is, dan rest voor jou nog de vraag of je het financieel zou kunnen gaan redden en dat is een kwestie van heel goed alle regels lezen voor extra toeslagen en hulp!
Wow, bedankt voor jullie reacties! Ik vind het erg moeilijk om te beslissen. Ik studeer nu ook (HBO personeelsmanagement) in deeltijd, maar heb eigenlijk altijd rechten willen studeren, ben alleen in het laatste jaar van het VWO naar de HAVO gegaan en daarna veel verkeerde keuzes gemaakt. Ik heb 2 jaar studiefinanciering gekregen, maar daar heb ik nu geen recht meer op omdat dat inmiddels bijna 10 jaar geleden is. Dus het zal ook voor een groot deel van de financieen afhangen. gelukkig heeft mijn man wel vandaag te horen gekregen dat hij een vast contract krijgen, dat is alvast 1 zorg minder. O ja, ik woon in Groningen, dus de UVA is niet echt te doen, dan zal het de RUG worden.
@suus1983: ik zou je adviseren een keer naar een open dag te gaan, en als het je wat lijkt, een afspraak te maken met de studieadviseur van Rechten aan de RUG. Die kan je informeren over de mogelijkheden e.d.
Ik denk dat het op zich wel moet kunnen.. Het wordt lastig wanneer je 10 maanden stages hebt (ben nu zelf echt 6 dagen per week bezig).. maar voor zover ik weet is dat bij de studie rechten niet.. Succes!
Ik zou het financieel gezien niet kunnen.. Ik studeer nu HBO Rechten, thuisstudie, werk 32 uur en heb dus twee kids, ik zing in een band, en ik doe vrijwilligerswerk (dat laatste niet zo vaak)... En dit gaat, maar mijn tijd is wel echt OP! Zou ik fulltime kunnen studeren, ideaal!! Maar ja, voor mij niet haalbaar, en wil huis niet verkopen (ben kostwinner, dus als ik inkomen kwijt ben dan is huis niet meer betaalbaar). Ik wil stiekem na mijn HBO via de OU nog verder studeren, hoever weet ik nog niet, maar ik wil het wel
Ik kan niet meepraten over de rechten studie in het bijzonder, maar ik ben nog wel bezig met leerjaar 4 van mijn HBO studie Vastgoed & Makelaardij (Hogeschool Rotterdam). Ik ben momenteel bezig met mijn afstudeerstage (3 dagen per week) en dus met mijn scriptie. Helaas heb ik vanwege mijn zwangerschap nog een aantal vakken open staan, dus ik verwacht er wel iets langer over te doen dan de reguliere 4 jaar. Ik moet ook zeggen dat de Hogeschool tijdens mijn zwangerschap had aangegeven dat er erg veel mogelijkheden waren voor studerende moeders, maar in de praktijk wordt je juist strenger behandeld (mijn ervaring). "Je kan niet naar een college komen, omdat je kind ziek is, maar jij hebt toch voor een kind gekozen" Ik vind het echt super moeilijk om te combineren, ik kijk echt uit naar de dag dat ik een vaste baan en dus regelmaat krijg. De discipline is momenteel ook echt ver te zoeken..
Al zou ik een stage wel aanraden. Bij Psychologie is een stage van 3 maanden wel verplicht en je kunt deze ook gewoon uitrekken door bijv. 3 of 4 dagen per week stage te lopen. Prima te doen hoor in combinatie met kinderen.
Ik zit bijna in het derde jaar van HBO en ik vind het best te doen. Heb er zelfs nog 10 uur in de week bij gewerkt tot voor kort. Aan voltijd heb je het voordeel dat ik echt bijna nooit 5 dagen of zelfs 4 dagen les hebt en geen vol rooster. Ik ben wel gestopt met werken omdat ik in september 4 dagen in de week moet stagelopen voor een heel studiejaar. Het is aanpoten maar te doen.