Gisteren een 20 weken echo gehad. Alles zag er verder goed uit, behalve die navelstreng. Ze kon maar twee vaten zien. Ik word vandaag gebeld voor een afspraak bij het vu zkh. Ik heb geen idee wat ik allemaal kan verwachten, maar ik maak me veel zorgen. Genieten van de zwangerschap ziet er even niet in. Van de mensen die hiermee ervaring hebben, zou ik graag hun verhaal willen lezen. Als er op de 20 weken echo geen afwijkingen worden gezien aan hart, blaas en nieren, kan je dat alsnog treffen bij het GUA onderzoek? Ik heb allerlei vragen die in mijn hoofd spoken en ik weet dat ik dat allemaal aan de gyn moet stellen, maar ik kan pas terecht vanaf volgende week dinsdag! Wat kan ik allemaal verwachten tijdens het onderzoek en mag ik bij de verloskunde blijven of toch maar naar de gyn?
Er worden geboeg kindjes geboren met 2 vaten in de navelstreng. Bij mijn zoontje was dit ook, maar dat was niet het enige. Bij mij had het geen goede afloop helaas. Maar via via hebben wij gehoord die kende meer mensen die gewoon gezonde kinderen hebben gekregen ondanks de 2vaten
Bedankt voor je snelle reactie. Het spijt me voor je. Zou ik misschien mogen weten, wanneer het mis is gegaan? Sla de vraag gerust over als het moeilijk is.
Is toch schrikken hè, als er iets gevonden wordt dat net even anders is dan hoe het zou moeten zijn. Mijn middelste had ook twee vaten in de navelstreng. Bij het aanvullende onderzoek door de gynaecoloog is toen gekeken naar de doorbloeding van de navelstreng, de blaas en het hartje. Mij werd toen verteld dat ze er naar kijken omdat er een statistisch (dus niet per se oorzakelijk) verband is tussen hartafwijkingen en het ontbreken van een vat in de navelstreng. Ik maakte me niet heel erg veel zorgen omdat de 20 weken echo er verder goed uit zag. Niet gevonden op de echo. Uiteindelijk met 39 weken bevallen van een kerngezonde 7-ponder.
Dat is even schrikken! Dat is natuurlijk niet wat je wilt horen tijdens de 20 weken echo. Ik ben zelf geboren met 2 bloedvaten.. Mijn moeder wist dat (gelukkig) niet van te voren maar kwam er pas na de bevalling achter. Kinderen met twee bloedvaten kunnen een zichtbaar afwijking hebben zoals vliezen tussen de handen of tenen of dat de nieren minder goed werken. Ik ben na de geboorte binnenste buiten gekeerd en ben gewoon helemaal gezond, was wel iets aan de kleine kant maar dat kan geen kwaad! Hoop echt dat dit bij jullie ook het geval is want volgens mij komt het best vaak voor dat er uiteindelijk niks aan de hand is..
Ik kan me voorstellen dat je daar even van schrikt! Ik heb het zelf niet maar iemand die ik ken die heeft dat nu ook en is nu op dit moment 33wk zwanger. Bij haar waren bij de 20wk echo ook geen afwijkingen gevonden en bij verder onderzoek ook niet. Wel wordt bij haar de groei extra in de gaten gehouden, het wordt waarschijnlijk een kleintje maar niet té klein. Bij haar gaat alles tot nu toe nog helemaal goed en mag ook gewoon thuis bevallen en onder de vk blijven, dus ik zou proberen je er niet té druk om te maken Sterkte meid!
Dames, bedankt voor de reacties. Het was idd even schrikken. Maar het is fijn om te lezen, dat het ook goed kan gaan. En nu hopen dat het bij ons ook zo is. Dinsdag weten we meer. Spannend
Bij onze jongste hadden wij dit ook. Wij kregen na de seo (20 wkn echo) een guo (uitgebreidere 20 weken echo) daar konden ze verder niets vinden. Alleen dat de doorbloeding niet optimaal was en ik nog meer extra in de gaten gehouden moest worden... nou ja ik niet maar de beeb. Toen hebben wij een second opinion aangevraagd in nijmegen en daar is toen enorm uitgebreid gekeken door een professor. Er werd bij ons manneke een klein ruisje in zn hartje gevonden. Niets ernstigs. Volgens de professor was ons manneke wel aan de kleine kant en de groei moest extra goed in de gaten gehouden worden. En dat is ook gedaan. Uiteindelijk na meerdere zh opnames is ons manneke met een spoedkeizersnede gehaald op 34.2 weken. Doorbloedingen waren niet goed meer, placenta werkte niet meer en de kleine man groeide dus ook niet meer. Tevens kreeg hij veel dipjes (hartslag) en toen hij bleef hangen op de 50 hebben ze hem dus met spoed gehaald. Vanaf begin af aan makkte hij het al goed, en na meerdere controles bij de kinderarts kregen wij het nieuws ouders te zijn van een lekker oerhollands gezond kindje. (Ook het ruisje in zn hart is volledig gesloten.) Nu is t een heerlijk gezond en vrolijk manneke, wat dit jaar zijn tweede verjaardag mag vieren. Ik wil je heeel veel succes wensen bij je volgende echo, ik hoop dat alles goed is en dat je straks lekker kan en mag gebieten van jullie ukje.
Dat is schrikken voor je, maar gelukkig hier ook een goed verhaal. Mijn neefje had het ook, mams moest vaker op controle komen maar alles leek goed en was uiteindelijk ook goed. Normale bevalling thuis. Gezond neefje gekregen, met alles wat hoort, ook zijn gekke streken ; ) heerlijk dus het kan goed lopen
Tijdens de SEO van onze dochter bleek ook dat zij 2 vaten in de navelstreng had in plaats van 3. Na de SEO hebben wij een GUO gehad, hier waren verder helemaal geen afwijkingen op te zien. Ik mocht gewoon bij de vk onder controle blijven, zij hebben ook mijn groeiecho's uitgevoerd. Hier helaas geen goede afloop, Quincy is overleden toen ik 36 weken zwanger was. Oorzaak is onbekend. Na de obductie is gebleken dat Quincy wel 3 vaten in aanleg had, maar dat er 1 vat verstopt is geraakt. Mijn verhaal heb je dus eigenlijk weinig aan, zijn genoeg mensen bij wie het wél goed is afgelopen. Gelukkig. Ik hoop dat jij straks ook weer kan genieten van je zwangerschap!