ervaring vso/bso

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by sjudith, Jun 14, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sjudith

sjudith VIP lid

Dec 19, 2007
    13,031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Onze dochter wordt in augustus 4 en gaat dan dus naar de kleuterschool en moet zij weg bij het kdv.
    Nou is de planning dat ze naar de vso/bso gaat voor 3 dagen.
    Ik ben vandaag op gesprek gegaan en het bevalt me totaal niet :(

3 leidsters op 20 tot 25 kids in leeftijd van 4 tot 12 jaar.
    Ook bij dagjes uit.
    Het ophalen/brengen naar school klonk nou ook niet erg veilig pffff 2 juffen en dan de kindjes die er zelf heen moeten lopen. Een kind van 4 kan je mi nog niet de verantwoordelijkheid geven om naar de andere kant van het plein te lopen toch?
    Ben ik nu zo'n muts die haar kind niet kan loslaten of is het gewoon weinig toezicht??

De voordeur kan of mag niet op slot waardoor in een onbewaakt ogenblik je kind zo op een drukke straat staat?

Wie heeft er (goede of slechte) ervaringen met vso/bso?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm je bent geweest bij diegene bij mij in de straat denk ik?

daar heb ik nog wel wat extra negatieve puntjes te melden :)
    oa dat de kinderen zonder toezicht buiten spelen op een veel te klein stukje kunstgras...
    er is totale anarchie op die groep (begreep ik op het bijbehorende kdv).. veel wisseling van leidsters omdat het gewoon op de een of andere manier niet wil werken daar.

ben echt zo blij dat onze dochter daar niet zit...
    wij wilden het graag.. omdat ze ook op het bijbehorende kdv zat maar het kon ECHT niet
    de argumenten "de school is te ver weg" gecombineerd met "dat stukje kunnen jullie toch wel lopen?" heeft ons doen uitwijken

en wat blijkt.. helemaal top!
    tafeltennistafels, grote huiskamer met tv en hoek met spelcomputer, ruimte waar de wat oudere dames hangen maar ook een speciale hoek voor verven en ander creabea dingen (bijv maken van surprises of gewoon uitgebreid schilderen op papier of raam).. en hier speelt dochterlief bij voorkeur in de kussenhoek heel de middag.
    leuke leidsters (ook 1 mannelijke trouwens), veel grotere lokatie en buiten spelen doen ze in het parkje met speeltuin dat naast het pand ligt.
    dochterlief heeft er bijna meer vriendinnetjes dan op school :)

3. Saskia78

Mja ik heb ze zien lopen.. kindjes worden opgehaald IN school... en lopen dan 2 aan 2 in de rij met 1 juf (of 2) naar de bso.
    Gaat altijd redelijk netjes.. iedereen blijft gewoon in de rij en dergelijke..
    Ze komen uit de kleuterdeur op het schoolplein.. dus het is maar een heel kort stukje.

mijn dochter loopt iets verder.. maar op ongeveer dezelfde wijze.
    kleutertjes moeten hand in hand.. normaal 2 aan 2..
    maar bij ons zijn er 3 die aan elkaar vergroeid zijn en de rest loopt gewoon netjes 2 aan 2 naast elkaar.
    de ouderen natuurlijk niet hand in hand..
    en dan 1 leidster voorop, eentje achterop.
    heel eerlijk.. stukje chaotischer.. maar wel gezelliger :)

4. sjudith

sjudith VIP lid

Dec 19, 2007
    13,031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    @saskia dank voor je verhaal :)
    Ik heb Catalpa even gebeld en gemeld dat de intake me niet gerust gesteld heeft en ik mag op de Roerdomp gaan kijken, sowieso is dat gebouw groter :O
    Want idd het buitenstukje van de klaver viel me vies tegen!

5. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik ken natuurlijk niet die bewuste BSO, maar wel de BSO van mijn dochter en de twee BSO's waar ik heb gewerkt.
    Het is gebruikelijk om 1 leidster per 10 kinderen te hebben. Op de BSO waar ik werkte betekende dat 6 leidsters op 60 kinderen. Erg druk en chaotisch, maar wel te doen. De kinderen hebben vrij dus mogen zelf hun gang gaan. Vooral de oudere kinderen vermaken zichzelf en dus blijft er iets meer tijd over voor de kleintjes.
    Voor het buitenspelen hadden we lijsten die de ouders zelf moesten invullen. Sommige kinderen mochten van hun ouders zonder begeleiding op het schoolplein spelen, anderen (de meeste kleintjes) niet. Die gingen alleen naar buiten als er ook een leidster mee ging.

Bij de BSO van mijn dochter is het veel kleinschaliger. 2 Leidsters + stagiaire op ongeveer 20 kinderen. Twee lokalen en een hal. Waarvan een lokaal met een directe deur het speelplein op. Het zit in hetzelfde gebouw als school en ze worden evengoed uit de klas opgehaald en wandelen door school naar de BSO.
    Loslaten is lastig, zeker omdat je vier jaar alles hebt geregeld en gecontroleerd. Maar je zal zien dat je na een aantal maanden groep 1 al een heel ander kind hebt. Dat gaat zooooo snel!

Succes met de overgang en de keuze.

6. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter gaat 1x in de week naar de vso.
    er zijn daar niet veel kinderen op het moment, zo ver ik nog heb gezien kan je ze op 1 hand tellen.
    om half 8 komt de eerste leidster en om 8 uur de tweede en rond 8.15 worden ze naar school gebracht , lopend want de vso zit naast haar eigen school en ze worden tot in de klas gebracht.

bso geen ervaring mee

7. Hester

Hester Niet meer actief

Eerlijk gezegd vind ik 4 jaar te klein om alleen naar buiten te gaan. De BSO's waar wij ervaring mee hebben, halen de kleuters op in de klas en dan worden ze naar de BSO gebracht. Eerdere BSO's ging onze zoon met de taxi / busje / bakfiets en tegenwoordig zit hij op een BSO in zijn school: helemaal perfect dus!

Om precies deze reden hebben wij, toen we onlangs verhuisden, juist niet voor een bepaalde school gekozen waar de kleuters zelf naar de BSO moeten lopen. Doodeng, die kleintjes alleen de straat op! Ook al is het maar een klein stukje, ik moet er niet aan denken.

8. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Hier goede ervaringen.
    Onze zoon heeft op maandag en dinsdag vso en bso.
    Hij wordt netjes in de klas gebracht en opgehaald.
    De bso zit in de school, dus dat is helemaal perfect.

9. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn dochter van 4 gaat 1x per week naar de BSO voor en na schooltijd. Haar BSO zit in haar school, dus ideaal! Zij hebben een systeem met sleutelhangertjes, zo zien ze wie er zijn. Als ze buiten is, heeft de leidster buiten ook haar sleutelhangertje. Ook hebben alle kinderen van de BSO een reflecterend hesje aan.
    Ik vind het supergoed geregeld en ben er erg blij mee!

10. Saskia78

Wij zitten bij de nachtegaal.. Dat bevalt erg goed.

Ons buurmeisje zat bij de roerdomp maar vind het nu op de nachtegaal ook leuker. En ze spelen vaker buiten.
    Dat verbaasde mij gezien de roerdomp bijkans in het park zit.
    Ik denk alleen niet dat er kindertjes van jouw school op de nachtegaal zitten.

@hester: ze gaan dus niet alleen van school naar bso.. Enkel spelen ze buiten zonder toezicht. Niet zo erg.. Als er niks kan gebeuren maar ze waren met stokken aan het gooien... Tegen een container. Dat vond ik al raar... Dat niemand daar wat van zei.
    Maar als ze misten gooide ze die stokken dus tegen voorbijgangers of een geparkeerde auto.
    En dat soort dingen gebeuren vaker.. En als ik dan iemand betaal om op m'n kind te passen wil ik wel dat diegene dat doet.
    Het is duur genoeg en die bso is zo klein dat het bijna knap is dat niemand wat zag.

11. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier in de omgeving is de BSO op school zelf, super handig en "veilig". Maar 3 leidsters op 20/25 kinderen niet veilig? Ik vind het juist erg ruim. Op school zijn de klassen groter, 30 kindjes van 4,5 en 6. Dus green grote kindjes er tussen die zelfstandig zijn en mi der begeleiding nodig hebben. Hier loopt de juf met een klas van 30 kindjes naar de gymzaal. Alle kindjes 2 aan 2 in de rij en dat gaat altijd prima.

12. sjudith

sjudith VIP lid

Dec 19, 2007
    13,031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    dank je voor alle reacties :D

13. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Hier redelijk goede ervaringen, ondanks dat een aantal dingen wel net zo is als jij beschrijft.
    Ophalen doen ze hier op het plein, op 1 centraal punt. Kinderen weten precies waar ze heen moeten, ook de kleuters, hoor. Dan lopen ze met z'n allen naar de bso locatie.
    Ook hier is de deur niet op slot. Wij moesten een verklaring tekenen of hij wel of niet zonder toezicht op het plein mag spelen. Dat mag van ons niet, omdat het plein niet afgesloten is. Betekent helaas wel dat hij vaak niet buiten kan spelen, omdat er niet altijd een leidster buiten zit. Dat vind ik wel jammer, maar als het echt mooi weer is gaan ze heus wel naar buiten.
    Hier 2 leidsters op max 20 kinderen geloof ik. Ik weet niet of er bij hem ook 20 in de groep zitten eigenlijk. Uitstapjes is hij nog niet mee geweest, omdat hij niet naar de vakantieopvang gaat meestal.

Ik moet wel zeggen dat het pas na een tijdje wat beter beviel. Ik hoorde in het begin op een gegeven moment van een andere moeder dat mijn zoontje altijd vreselijk huilde als hij mee moest met de BSO-juf. Hij zei zelf ook dat hij het niet leuk vond daar, maar ik kreeg er niet goed uit waarom niet. Ik heb wel een paar keer gevraagd hoe het ging, maar zij ontkenden dat hij huilde (hijzelf ook trouwens). tja..... wie moet ik dan geloven. En ik vind ook dat ze de kinderen wat teveel aan zichzelf overlaten, hoewel zoon daar verder geen problemen mee heeft, die vermaakt zich wel. Nu vindt hij het trouwens wel leuk, nu hij niet meer de kleinste is en de andere kinderen beter kent.

14. Saskia78

@luppy: volgens onze bso si het "aan zichzelf overlaten" juist omdat ze de hele dag al veel moeten...
    en dat ze na schooltijd gewoon moeten kunnen doen waar ze zin in hebben.

wat overigens op onze bso vaak resulteert is dat de meeste leidsters buiten zijn in het parkje
    en dat er 1 of 2 binnen druk spelletjes aan het spelen zijn.
    of gezellig met een groepje tv kijken.. etc

mijn dochter doet maar 2 dingen daar.. buiten spelen of in de kussenhoek :)
    in de kussenhoek liggen overigens niet enkel kussens maar kunnen ze tenten bouwen, verkleden en er ligt allerhande klein speelgoed.

Share This Page