Hey meiden, Ik heb 2 dochters van 9 en 7. Alleen buiten spelen deden ze al en dat ging altijd heel goed en gaat nog steeds goed, als ze ergens anders willen spelen komen ze dat altijd vragen of even zeggen. Eind vorig jaar denk ik, ben ik begonnen met een boodschapje voor mij doen, gewoon rustig aan (winkels zijn 5 min loopafstand dus goed te doen). Ze komen netjes terug met wisselgeld en bon, ze zijn ook gelukkig heel eerlijk! Nu vroeg ik me af, wanneer begin je precies met een huissleutel? Groep 8? Of wanneer laat je een kind alleen naar huis fietsen? Wij wonen opzicht dichtbij school, moeten wel 1 punt oversteken met een bus/trambaan. Tot nu toe breng ik ze gewoon altijd weg overigens want ja toch wel eng. Binnenkort verhuizen wij en dan is het dus langer fietsen, 1 lange weg overigens maar toch, het is best druk, middelbare school om de omgeving etc. Hoe doen jullie dat, meer verantwoordelijkheid? Ook al worden ze "al" 10 en 8, het blijven ook "nog maar" jonge kinderen natuurlijk! Overigens gaat de jongste volgend jaar ook naar dezelfde basisschool dus zal sowieso in de ochtenden altijd mee moeten hihi.
Ik ben nog niet zover (mijn kids zijn 5 en 2), maar ik ben leerkracht van groep 7. Deze kinderen hebben over het algemeen wel een huissleutel, soms komt een oudere broer of zus wel eens onder schooltijd de huissleutel halen als die vergeten is Veel kinderen mogen ook al tussen de middag alleen thuis eten en na schooltijd alleen naar huis als beide ouders werken. Hier zou ik zelf niet voor kiezen, ik zou op deze leeftijd nog wel tso en bso afnemen. Zelf fietste ik al met 6 jaar alleen naar school (maar ja, dat was in een dorpje in 1981.... ), volgens mij is vanaf groep 5 wel een mooi moment om eens te proberen.
Ben zelf juf van groep 5 en daar hebben ook kinderen al de huissleutel, niet zoveel, maar wel een paar.
Hier hadden ze laatst sportdag. De oudste in de ochtend, de ander in de middag. Dit was in een sporthal ver van school. Ik moest dus mijn dochter halen terwijl mijn zoon dezelfde tijd uit school kwam. Ik heb hem voor die ene keer een sleutel mee gegeven en dat ging goed. Maar verder zorg ik dat ik thuis ben en haal ik ze ook uit school. De oudste loopt wel altijd een eind voor of achter mijmer vriendjes.
Thnx meiden! Ik weet wel dat mijn oudste het zou kunnen, maar zelf vind ik het toch wat eng, en dan laat ik me eigenlijk leiden door angsten wat er wel niet zou kunnen gebeuren *zucht* Ik laat het gewoon nog even zo, zoals het nu gaat. Ze moeten ook weer niet te sne groot worden hihihi