Ik wil voor mijn oudste zoon (12) een schema maken met een aantal klusjes die hij iedere week kan doen. Maar ik weet niet zo goed wat ik er allemaal bij kan zetten. Vaatwasser uitpakken en de tafel opruimen dacht ik aan. Maar verder? Wat doen jullie kinderen allemaal om mee te helpen in huis?
Onze zoon van vijf helpt met de tafel dekken/afruimen, zelf kamer opruimen en kleding zelf naar de was brengen. Toen ik zwanger was en niet veel meer kon door bekkenklachten hielp hij me met meer klusjes zoals vaatwasser en de wasmachine leeghalen en inladen. Gelukkig hoeft dat nu niet meer maar had toen niet veel keus omdat man 11 a 12 uur van huis is per dag. Toen ik zelf 12 was moest ik thuis helpen met de vaatwasser/afwas, aardappels schillen, stofzuigen, zelf kamer opruimen en schoonmaken, tafel dekken en afruimen. Dat soort klusjes. En lang niet elke dag hoor maar dan de ene dag bijvoorbeeld aardappels schillen en de andere dag de tafel dekken. Ook moesten we leren koken en bijvoorbeeld een fietsband leren plakken en dan waren dit ook onze eigen klusjes als we een lekke band hadden.
Mijn dochter van 3,5 doet haar eigen kleding in de wasmand gooien en zet na het eten haar eigen bord, beker en bestel weer in de keuken. Ze helpt natuurlijk ook mee met opruimen van haar speelgoed. Dit zijn de dingen waarvan ik vind dat ze die best kan en moet doen. Omdat ze het nu op deze leeftijd nog leuk vindt om te helpen, helpt ze vaak ook met de wasmachine in- en uitladen, vegen, stoffen en het opruimen van de boodschappen. Maar dat alleen als ze er zin in heeft en dat hoeft van mij ook niet per se.
dl van bijna 9 doet regelmatig de afwas. dekt en ruimt de tafel af. moet zelf haar kamer opruimen vieze kleding in de was gooien. af en toe doet ze een klein boodschapje voor me. ze krijgt vaak ook wat meer zakgeld omdat ze best veel doet en ik denk dat ze zo ook beter leert dat geld niet uit de lucht komt vallen.
Ik ben geen mega voorstander van kinderen klusjes laten doen, maar ze wel het een en ander leren. Met 12 zou ik inderdaad zeggen tafel afruimen, wellicht 1x per week (leren) koken en eigen kamer netjes houden + stofzuigen ofzo...
Onze oudste zoon van 5 heeft geen vast takenpakket, maar ik vraag hem wel regelmatig om een aantal dingen in huis te doen. - tafel dekken - tafel afruimen - z'n was in de wasmand doen - katten eten geven - speelgoed opruimen Dit gaat nu nog heel spelenderwijs, ik leg hem uit dat we elkaar helpen in huis. Hij doet het altijd met plezier. Hij helpt ook vaak met koken, dat vindt hij heel leuk om te doen. Ook met de was helpt hij vaak uit zichzelf. Dat juich ik uiteraard toe!
onze dochter is 5 en doet de volgende dingen - eigen kleren in de was doen - bed openslaan s'ochtends - Gordijnen open. Uit zich zelf helpen met: - tafel dekken en afruimen - wasmachine uitzetten - schoonmaken - speelgoed opruimen. De bovenste dingen moet ze echt doen al gaat het soms niet van harte en het geeft ook echt niet als ze het een keer vergeten is.. de onderste lijst moet ze niet maar mag natuurlijk wel.
7 jaar oud: Kleding in de wasmand doen, is hij vol dat ff zeggen zodat ik het was. Kamer opruimen Tafel dekken Tafel afruimen Eigen bord etc in keuken zetten bij ontbijt Ff naar brievenbus om post weg te brengen Ff naar supermarkt om een kleine boodschap te doen 1x per week zelf bedenken wat te eten, boodschappen doen met vader of moeder en dan dit ook koken Van mij moet dit niet in een vast schema. Maar zelfstandigheid stimuleer ik wel
Met bijna 8 en bijna 9 doen ze hier: kleding in de juiste wasmand, sporttas inpakken, natte zwem- en sportkleding te drogen hangen en later weer opruimen, schooltas in- en uitpakken, eigen bord in de vaatwasser zetten, eigen kamer opruimen, af en toe met hun kleine broertje spelen als ik moet koken, onkruid wieden in de (kleine) voortuin. Met 12 verwacht ik dat ze naast opruimen ook hun eigen kamer schoon gaan maken, misschien ieder 1x per week een toilet schoonmaken en ieder 1x in de twee weken gaan koken of zo. En misschien in de vakantie eens helpen met de rest van het huis. Het is toch wel handig als je later op jezelf gaat wonen dat je een idee hebt hoe je je huis schoon houdt.
Hier hetzelfde met 3,5 jaar. Met 12 jaar zou ik minstens verwachten dat hij zelf 's ochtends zijn bed opmaakt, was in de wasmand doet, tafel afruimt, speelgoed opruimt en af en toe een stofdoek door zijn kamer haalt.
Mijn dochter speelt voor stofzuiger. Zelfs een verdwaald kattenbrokje wordt opgeruimd. Ze moeten ook echt swifferbroekjes maken, scheelt een hoop werk
Was in de wasmachine doen Was uit de wasmachine halen Was aangeven om op te vouwen Vaatwasser leeghalen Bord en beker op het aanrecht zetten Boodschappen opruimen En nee.... dit is natuurlijk geen moeten, maar hij vind het zelf (nu nog wel) erg leuk om te helpen. Ben benieuwd hoe dat over een paar jaar is, maar hier zal hij dan zeker ook wat standaard 'klusjes' krijgen, passend bij zijn leeftijd.
Onze zonen van 15 en 13 moeten s morgens hun bed opmaken, regelmatig hun kamer opruimen, de was in de wasmand, 1 a 2 keer per week stofzuigen, tafel afruimen en vaatwasser uitruimen. Ze hebben ook een folderwijk. Ik vind dit voldoende. Elke dag moeten ze zodoende wel hun steentje bijdragen, maar aangezien ze ook best een stuk moeten fietsen naar school en huiswerk moeten maken naast hun sport, vind ik ook dat ze best een poosje mogen ontspannen.
Dochter 9 Hond buiten laten Wasmachine leeghalen en droger Tafel opruimen/afruimen Kamer opruimen Verder helpt ze graag met klusjes maar dan moet ik het alsnog zelf doen Stofzuigen Doekje over de bank of tafel Opruimen beneden Jongste spelen Iets boven halen voor mij (luiers schoon shirtje oid)
Dochter van net 10 : Tafel afruimen (met dekken is ze vaak niet thuis anders helpt ze ook altijd) Bed opmaken in de ochtend , gordijnen open doen Eigen kamer opruimen en sinds kort stofzuigen Vaak doet ze ook even een boodschapje voor me , dat vind ze gewoon erg leuk. En helpt ook met haar broertje. Koken vind ze ook leuk in weekend helpt ze mij echt altijd. Dit is dus geen moeten maar mogen
Oh ik vind was in de wasmand gooien iets standaards eigenlijk maar dat moet ze ook , vanaf heel kleins afaan eigenlijk
Oh dat mag ik ook wel gaan invoeren straks.. Ik hoefde vroeger weinig tot niets te doen thuis Alleen m'n eigen kamer opruimen en boodschappen helpen tillen en inruimen en dat van kleding in de wasmand lijkt me eerlijk gezegd meer logisch dan een klusje Alhoewel het voor mijn vriend toxh een hele opgave lijkt te zijn 😂 Tot nu toe helpt dochter met speelgoed opruimen (net 2 jr) En af en toe voor de lol met de tafel opdekken Maar ze hoeft van mij niet later d'r hele kamer af te stoffen enzo Gewoon opruimen zodat t voor mij een kleinigheidje is om overal bij te kunnen vind ik voldoende!
Vanaf 12 jaar zou ik zeggen: zelf kamer opruimen en schoon houden (dus paar keer per jaar grote schoonmaak en tussendoor stofzuigen). Paar keer per week tafel dekken/afruimen en 1x per week mee koken.
Zijn kamer opruimen inclusief stoffen, stofzuigen, dweilen en bed verschonen doet hij al. Bed opmaken niet maar dat doe ik zelf ook nooit. Verder doet hij de tafel dekken en afruimen als ik het vraag. Ik denk dat stofzuigen boven en beneden ook wel moet lukken.
Niks, ja opruimen met hulp van ons. hij mag wel helpen maar op deze leeftijd kan je het niet helpen noemen hij wilde met de swiffer rondlopen maar werd boos toen ik dat stofdoekje om de swiffer deed, echt tranen dus doekje maar afgehaald en hij rondlopen met die swiffer. Alleen had ik daar niks aan