Na hoeveel weken zwangerschap krijg je je eerste echo? Mijn huisarts heeft me een verwijzing gegeven voor de gynaecoloog voor 1e echo, maar ik lees hier dat de meeste voor een 1e echo naar de verloskundige gaat? Mijn huisarts heeft ook gezegd dat ik nadat ik bij de gynaecoloog geweest ben, dat daarna een afspraak bij de verloskundige moet maken. Kan iemand mij iets meer uitleg geven, heb nog geen eerdere ervaring hiermee.
Oja, nog één vraagje; Is de 1e echo een inwendige of uitwendige echo en moet de blaas vol of leeg zijn van tevoren?
Normaal gesproken ga je niet naar de gynaecoloog, tenzij er een medische reden voor is. De eerste echo vindt normaal gesproken plaats rond 11 weken bij de verloskundige, of als zij er geen apparatuur voor hebben, bij een echobureau. Als je nog geen 13 weken zwanger bent moet je blaas gevuld zijn omdat de baarmoeder dan beter zichtbaar is. Maar dit soort informatie moet je van te voren ontvangen van de gyneacoloog of verloskundige of een echobureau.
Hoi hoi, bij onze verloskundige kreeg in bij 10 weken 6 dagen de eerste groeiecho, om te kijken of ik inderdaad die 11 weken zwanger was. Aangezien ik al een redelijk speklaagje op mn buik heb ( ) hebben ze toen inwendig gekeken...Maar dit deed absoluut niet pijn en die merouw was heel rustig! Mij is nog nooit gezegd dat mijn blaas vol moet zijn, ook niet bij de 20weken echo! In ben ng NOOIT bij de gynaecoloog geweest, meestal kom je hier pas als er complicaties zijn. Gr. Lonneke
Hoi Mayaa, Ik zou eerst een verloskundigepraktijk bellen. Zij weten precies wat je moet doen. Ik kon daar al met ongeveer 6 weken langskomen voor een intake gesprek. Zij gaven vervolgens aan wanneer en waar je de eerste echo krijgt (bij hun in mijn geval). Met 8 weken kreeg ik (vanwege eerder miskraam) mijn eerste echo en deze was gewoon uitwendig. Maar standaard krijg je een eerste echo rond de 11 weken en dat is in principe gewoon uitwendig. Mij is trouwens verteld dat ik met een volle blaas moest komen. Veel succes ermee.
Nou ik heb een verloskundige gebeld en de afspraak staat nu voor de 1e echo. De afspraak bij de gynaecoloog heb ik afgebeld. Bedankt voor de tip Ilse100! Ben nu helemaal gerustgesteld hierover.
Ik neem aan dat als je huisarts je naar een gyn stuurt hij daar een reden voor heeft. Ik zou die afspraak niet zonder meer afbellen.
ik heb mijn eerste echo ook bij de gynecoloog gehad.. omdat ik daar in behandeling was.. 8wk en 6dg was ik toen Daarna heb ik me ook aan moeten melden bij de verloskundige.. groetjes
hoi hoi ik ben het met agnes78 eens een huisarts stuurd je niet voor niets eerst naar de gyn daar zal hij zo zijn redenen voor hebben en als het goed is heb je een verwijsbrief meegekregen voor de gyn ik zou dus wel nogmaals een afspraak maken overigens moest ik voor me eerste echo helemaal niet naar een echobureau maar gewoon naar het ziekenhuis aangezien onze verloskundige praktijk geen echo apparaat heeft groetjes nathalie