Ervaring Zantac mbt reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Jeanette17, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeft iemand ervaring met het gebruik van Zantac mbt reflux?
    Mijn zoontje heeft verborgen reflux en we gebruiken hiervoor nu 6 weken Zantac icm jbpm. Dit werkt(e) prima, hij is enorm opgeknapt.
    Nu vond de huisarts het tijd om af te bouwen met de Zantac. Hij kreeg/ krijgt 2x 2ml per dag. We hadden dit afgebouwd naar 2x 1,5 ml per dag, maar dit ging duidelijk niet goed. :(
    Hij sliep weer erg slecht, veel kreunen en snel wakker. Hij huilde veel meer en trok weer pijnlijke gezichtjes. We zitten dus nu weer op de oude dosering.
    Hij wordt natuurlijk ook zwaarder, intussen is hij bijna 6,5 kilo.
    Het lijkt mij dat hij eerder omhoog als omlaag moet met de dosering? Ik merk wel verschil sinds we weer op 2x 2 ml zitten, maar het heeft niet over. Hij geeft nog regelmatig mondjes terug en als we hem na de voeding omhoog houden, slikt ie makkelijk nog 5x zn voeding weer terug.. Hij wordt ook vaak wakker omdat tijdens zn slaap de boel weer omhoog komt. (We hebben het bed opgehoogd en verder passen we alle leefregels mbt reflux toe)
    Is er iemand met ervaring in het ophogen van de dosering ipv afbouwen??

Ik kijk het zelf nog even aan en dan bel ik sowieso de ha weer, maar ik was even benieuwd of het vaker voorkwam..

2. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Zeker niet afbouwen als hij weer last krijgt!! Wij zijn pas gaan afbouwen bij de 6 maanden ongeveer. Maar wij liepen wel bij een kinderarts ervoor. En inderdaad het werd steeds opgebouwd naar aanleiding van der gewicht. Maar ik weet even niet meer wat haar max was. Loop je niet bij de kinderarts hiervoor?

3. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee wij zijn alleen nog maar bij de huisarts geweest.. Afbouwen zijn we ook mee gestopt hoor. We hadden vrij snel door dat het niet goed ging.. We moesten tegelijk ook afbouwen met de jbpm. Alles gaat dan dubbelop he. Abouwen met medicijnen en jbpm + de groei.
    Geen handige combinatie zijn we achter gekomen.
    Had er van te voren niet zo bij stil gestaan....

4. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Nee zeker niet handig. JBPM zijn wij trouwens pas veel later mee gestopt hoor. denk pas bij de 9 maanden!

5. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Kan je geen doorverwijzing vragen? kinderarts weet het echt veel beter als de huisarts

6. Patjuh2010

Patjuh2010 Actief lid

25 feb 2010
    424
    0
    0
    Wij hebben Zantac gebruikt, dat werkte maar een week en toen overgestapt op Nexium..

Dat gebruikt hij nu nog en is 10 maanden.
    De kinderarts zei dat reflux vaak pas over gaat tussen de 6 mnd en 1 jaar..Zou zeker nog niet stoppen..

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij gebruiken nu op bijna 11 maand nog steeds Zantac. Inmiddels hebben we wel al drie keer haar dosis moeten verhogen, omdat ze opnieuw last begon te krijgen. Want de dosis is idd afhankelijk van het gewicht: de helft van het gewicht in kg, mag je in ml geven, en dat twee keer per dag. Bijvoorbeeld: weegt je baby 6kg, dan mag je 2 keer 3 ml geven per dag.

Wanneer je kan afbouwen bepaal jij (of je arts) helaas niet, dat is afhankelijk van je kindje.

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier zantac gehad, maar dat was geen handige in combi met haar hartritmestoornis. Maar de dosis had dan idd steeds opgehoogd moeten worden.
    Wat betreft afbouwen: dat kan op een gegeven moment als een kind meer rechtop leeft, dus zit, staat en loopt en/of het maagklepje goed sluit. Dat laatste gebeurt meestal tussen de 9 en 12 maanden. Soms later en soms helemaal nooit.

9. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Steeds ophogen, hebben jullie de formule niet mee gekregen? Ik moest mijn dochter iedere 2 weken wegen en dan opnieuw uitrekenen hoeveel ze moest krijgen per keer.

10. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat blijkt wel.. Vind het zo vreemd dat wij al moesten afbouwen?! Als ik al jullie reacties hier zo lees........ Vreemd hoor. Maandag toch maar even weer er achteraan..

11. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, dit had ik dus ook al op internet gelezen. Als de ha dan zegt dat we na 3 maanden mogen afbouwen ga je er toch vanuit dat de ha weet waar ie over praat he... :(

12. raspberry

Ja, dat dacht ik ooit ook. Daar ben ik alleen wel aardig van teruggekomen :(

13. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Formule?? Nee, helaas. Ik ga ernaar vragen volgende week, want ik vind het zo zielig dat hij zoveel last houdt op deze manier..

14. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    :( Gelukkig hebben we internet.. Kunnen we zelf e.e.a. nazoeken en navragen.

15. raspberry

Daar ben ik echt zo blij mee! Zonder internet en dit forum zouden we hier nog veel langer hebben lopen modderen! Van de artsen hadden we het niet hoeven hebben dan...
    Uiteindelijk met de oudste wel bij een goede kinderarts en via hem bij een KNO terecht gekomen, maar zonder internet en ZP was ik daar nooit terecht gekomen, want volgens huisarts en CB was het allemaal normaal zoals het hier ging. Ehm, NOT... :x

Nu met de jongste merk ik ook weer dat ik wel zelf overal achteraan moet. Hebben een goede kinderarts, maar desondanks moet ik zelf wel van alles inzetten, want als je dat als moeder niet doet, zal een kinderarts niet gauw dat zelf wel doen.

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Zie mijn reactie op de vorige pagina

17. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Hier ook zeker tot een jaar zantac gebruikt en daarna pas gaan afbouwen. De huisarts stelde dit ook al eerder voor, maar na 3 dagen toch weer terug naar de oude dosis gegaan. Pas met ongeveer 1 jaar af gaan bouwen en ik denk dat ze ongeveer 18 mnd was toen we stopten
    Nu nog af en toe wel last, maar prima te doen

18. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze zien het naar mijn mening al gauw als aanstellerij. Het valt allemaal wel mee want baby`s huilen tenslotte veel. Ik voelde gewoon dat het niet goed zat. Gelukkig via o.a. dit forum erachter gekomen dat het reflux was.. Ik was al blij dat de huisarts me wel gelijk serieus nam en Zantac voorschreef. Dat is ook maar afwachten natuurlijk. Nu moet ik ze nog overtuigen van mijn opbouwidee ipv het afbouwen.. ;)

19. Jeanette17

14 aug 2013
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor de reacties! Voorlopig gaan we niet meer afbouwen. Hij is gewoon nog niet zover. Maandag bel ik de huisarts om eventueel juist ophogen te bespreken.

@kris8 : Heb je de dosering ook moeten ophogen? Of is de hoeveelheid gelijk gebleven??

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben zantac gehad voor onze zoon ( Let op, er is een versie met alcohol ( ethanol ) en een zonder. Degene zonder wou ik perse hebben voor mn zoon en moest speciaal besteld worden maar ik weiger mn jonge baby alcoholmedicatie te geven ) maar het hielp niet voldoende. 's nachts had hij vaak nog 'doorbraken' van pijn. Nu geven we losec mups, 1x per dag een tabletje van 10mg. Eerst lostte ik dit in een beetje water op ( half theelepeltje ) en probeerde het naar binnen te proppen, of te foppen met een flessenspeen maar zodra hij die 2 hapjes fruithap op een dag kon verdragen ging de tablet met een klein beetje fruit naar binnen. Dit zal vanaf 5 maanden geweest zijn denk ik. Ik heb met zijn verjaardag de losec geprobeerd af te bouwen maar na een week sliep hij weer slecht, overstrekte, kon ik 'm niet meer in de draagdoek knopen, gooide hij zich op je arm steeds achterover en leek het erop dat 't toch weer reflux was dus nu weer terug aan de medicatie. De KA gaf aan dat ze er soms overheen groeien als ze "altijd" rechtop zijn ( Dus lopen ipv kruipen, meer zitten/lopen als liggen ) en de vaste voeding een groter deel is als de melkvoedingen.

Deel Deze Pagina